ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

تهران-ایرنا- تاکید مورا بر حفظ برجام، دعوت سازمان ملل از ایران برای تداوم همکاری با آژانس انرژی اتمی، آغاز تظاهرات بزرگ علیه کابینه نتانیاهو، اذعان ژنرال صهیونیستی به فروپاشی اسرائیل از درون و ادعای پنتاگون درباره اتحاد ایران با روسیه؛ مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچندساعت گذشته است.

**مورا: می‌خواهیم برجام را حفظ کنیم/تمامی کانال‌ها را باز نگه داشته‌ایم

انریکه مورا مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با فصلنامه آلمانی "سیاست بین‌المللی" گفت:ما می خواهیم تا برجام را همچنان روی میز نگه داریم. تمامی کانال ها را باز نگه داشته ایم ولی دشوار است. هنوز فکر می کنیم که برجام تنها راه رسیدگی به مشکل هسته ای ایران و تنها راه موجود برای ماست.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها در این گفت‌وگو که دیروز (۹ اسفند) در تارنمای فصلنامه مذکور منتشر شد، هنگام پاسخ به سوالی در مورد آثار حمله روسیه به اوکراین بر سیاست خاورمیانه ای اتحادیه اروپا، به "مسئله ایران" اشاره کرد و گفت: در چند سال گذشته ایران روابط نظامی بسیار قوی با روسیه برقرار کرده که پس از آغاز تجاوز علیه اوکراین تشدید شده است. حل‌وفصل مناقشه در سوریه نیز متاسفانه بسیار دشوار است و به دلیل حضور و دخالت گسترده روسیه در این کشور گزینه ها بسیار محدود شده اند.

هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در پاسخ به سوالی در مورد مناسبات کنونی ایران و اتحادیه اروپا پس از اغتششات اخیر و با توجه به تلاش ها برای احیای برجام مدعی شد: ایران خود را در مرکز یک توفان کامل که تهران به وجود آورده قرار داده است. سه مسئله (این توفان) را پدید آورده است. نخست اوضاع داخلی ایران. قتل مهسا امینی اعتراضات قدرتمندی را کلید زد که زنان در صدر آن قرار داشتند و طولانی تر از انتظارات ادامه داشته است. نحوه واکنش زنان و دختران تماشایی بوده است. ایران با سرکوب پاسخ داده و نه با گفت‌وگو. البته پیامدهای آن به خصوص در جهان غرب گسترده بوده و به وجهه دولت ایران آسیب وارد شده است.

مورا افزود: عامل دوم که بی نهایت برای ما اهمیت دارد روابط نظامی ایران و روسیه و این واقعیت است که آنها پهپاد در اختیار روسیه قرار می دهند. تاکنون تنها نوک کوه یخ را می دیدیم. این یک موضوع بی نهایت جدی و جدی ترین مسئله ما با ایران به خصوص توقف این نقل و انتقالات است.

وی ادامه داد: عامل سوم برجام است. از پائیز گذشته متنی آماده است تا (اجرای برجام) از سرگرفته شود. اما ایرانیان می گویند که نخست می خواهند مسائل پادمانی با آژانس بین المللی انرژی اتمی بسته شود. با این حال هیچ کاری برای رسیدگی به این مسائل انجام نداده و هیچ پاسخی در اختیار آژانس قرار نداده اند. مختصر آنکه رفتارشان نشان نمی داد که به دنبال برجام باشند. اکنون، شاید تمایل بیشتری برای ازسرگیری برجام دارند چرا که در این توفان کامل قرار داشته و فکر می کنند که راحت ترین راه خروج از آن برجام است. با این حال به صراحت بگویم که چارچوب لازم برای این کار وجود ندارد. هنوز فکر می کنیم که برجام تنها راه رسیدگی به مشکل هسته ای ایران و تنها راه موجود برای ماست. ما می خواهیم تا برجام را روی میز نگه داریم و در همان حال با ایرانیان گفت‌وگو می‌کنیم و به اوکراینی ها کمک می کنیم تا با ایرانیان و دیگران گفت‌وگو کنند و ارسال پهپادها پایان یابد. اما این کار دشوار است چرا که در ایران مراکز قدرت متعددی وحود دارد و یکی از آنها به شدت به روابط نظامی با روسیه علاقمند است. اوضاع واقعاً بد است. تمامی کانال ها را باز نگه داشته ایم ولی دشوار است.

وی در پاسخ به سوالی با تائید تغییر توجه اتحادیه اروپا به سوی ایران و منطقه خلیج فارس گفت: اگر به غرب این منطقه نگاه کنید، وضعیت فعلی سوریه مشاهده می شود که راه حل سیاسی را در دسترس نمی بینیم و اوضاع انسانی وخیم تر می شود. همزمان تحولات دو سوی خلیج (فارس) را مدنظر قرار می دهیم. به دلیل خصومت ایران و عربستان سعودی، تحولات نگران‌کننده‌ای وجود دارد. از اتحادیه اروپا انتقاد می شد که چرا با ایرانیان گفت‌وگو می کند، اما به تازگی متهم می شویم که به اندازه کافی با آنها گفت و گو نمی کنیم. تمرکز ما دیگر مسئله ای راهبردی که مه ۲۰۲۲ در "همکاری راهبردی با کشور های خلیج (فارس) " بیان شده نیست. اگر درگیری در آن بخش خاورمیانه رخ دهد، اوضاع ممکن است به شدت برای اتحادیه اروپا زیانبار شود. ترجیح می دهیم بر این منطقه تمرکز کنیم و با تمامی کشورها تعامل داشته باشیم.

مورا در مورد تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر سیاست خاورمیانه ای اتحادیه اروپا گفت: تأثیر جنگ در برخی مناطق، به ویژه در خاورمیانه، این بوده که تعامل خود را در آنجا تقویت کنیم. بنابراین، تجاوز روسیه سیاست های ما را در مسیری کاملاً متفاوت قرار داده است. قبلاً برای تامین گاز و نفت کاملاً به روسیه وابسته بودیم. علاقه ما به تامین انرژی از خاورمیانه، به ویژه خلیج (فارس)، در جهت تامین انرژی سبز - یعنی هیدروژن سبز - در آینده بوده که با تهاجم روسیه، مجبور شدیم کل رویکرد خود را تغییر دهیم.

با این حال مورا با انتقاد تلویحی از سیاست کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: این کشورها نمی‌خواهند با تحریم‌های ما یا رویارویی نظامی با روسیه همراهی کنند. به نظر می رسد آنها فکر می کنند که دنیای چند قطبی فرصت‌های بیشتر و استقلال بیشتری را برای آنها فراهم می‌کند. بنابراین، ما مجبور به اقدام و مضاعف کردن تلاش‌های خود شدیم تا آنها را متقاعد کنیم که اقدام های روسیه در واقع آنها را نیز تهدید کرده و ماهیت نظام چندقطبی را تضعیف می‌کند.

این دیپلمات اسپانیایی در عین حال مدعی شد که روسیه از لحاظ اقتصادی چیزی برای عرضه به خاورمیانه نداشته و تنها تامین‌کننده اقلام نظامی است. وی افزود: مصر هنوز یکی از بزرگترین خریداران تجهیزات نظامی روسیه است. البته پس از مشاهده ناکارامدی تجهیزات نظامی روسیه ممکن است تجدیدنظر کنند.

مورا در ادامه این مصاحبه هشدار داد که "درگیری اسرائیل و فلسطین" بهبود نیافته و دیگر نمی توان تحولات این منطقه را نادیده گرفت. وی با اشاره به پایبندی اتحادیه اروپا به "راه‌حل دو دولتی" گفت: صادقانه بگویم، با توجه به تحولات میدانی، باید ببینیم که در نهایت چقدر (این راه حل) امکان پذیر است و نگرانی ما از همین موضوع است.

این مقام اتحادیه اروپا در ادامه مصاحبه به رقابت پکن و بروکسل در خاورمیانه پرداخت و گفت: چین از نظر اقتصادی برای کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی در مقایسه با روسیه جذاب تر است. چین به انرژی و این منطقه نیاز دارد و علاوه بر فناوری، تامین کننده منابع مالی است. ما این رابطه را به دقت زیر نظر داریم. ما در خاورمیانه از نظر اقتصادی و انرژی رقیب هستیم هر چند که تصور نمی کنیم که چین از خاورمیانه برای قدرتنمایی جهانی استفاده کند.
وی با این حال هشدار داد که ممکن است ماهیت روابط چین و اتحادیه اروپا در خاورمیانه در آینده تغییر کند.

مورا در خاتمه این مصاحبه بار دیگر به جنگ روسیه و اوکراین پرداخت و گفت: به نظر می رسد روسیه مصمم به ادامه جنگ علیه اوکراین است، پوتین تندروتر و اوضاع وخیم تر خواهد شد. ما وارد دوره جدیدی از روابط بین الملل می شویم.
https://irna.ir/xjLSvr

**زاخارووا: برخی نمایندگان پارلمان اروپا از آمریکایی‌ها مقرری دریافت می‌کنند
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: فساد در پارلمان اروپا بیداد می‌کند به طوری که برخی نمایندگان از شرکت‌های نظامی آمریکایی مقرری ماهانه دریافت می‌کنند.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

زاخارووا سه‌شنبه در کانال تلگرامی خود نوشت: روزنامه‌نگاران اروپایی (سایت خبری EUObserver) دریافتند که برخی نمایندگان پارلمان اروپا از شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی مانند «ریتئون»، «هانی ول اینترنشنال» و «تکسترون» مقرری ماهانه دریافت می‌کنند، شرکت‌هایی که در زمینه توسعه، تولید و فروش تسلیحاتی مانند مهمات خوشه‌ای فعالیت می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: تمرکز این دسته از قانونگذاران اروپایی بر صنایع نظامی آمریکایی (و نه حتی اروپایی) قابل توجه است و این نمایندگان مظهر اصطلاح «بازرگانان مرگ» هستند.

زاخارووا تاکید کرد: نکته مهم‌تر اینکه نمایندگان فاسد پارلمان اروپا دقیقا با پول حاصل از فروش آن دسته از سلاح‌هایی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دنبال ممنوعیت آنها هستند، حمایت مالی می‌شوند.

وی با اشاره به دورویی و ریاکاری این گروه از نمایندگان اتحادیه اروپا در مورد ادعاهایشان برای حفاظت از طبیعت و «گذر سبز» (گذر سبز یک مفهوم کلی برای حرکت از یک اقتصاد مبتنی بر کربن به یک اقتصاد پایدارتر است)، خاطرنشان کرد: عده‌ای از همین نمایندگان فاسد، در حالی شعار حمایت از محیط زیست را سر می‌دهند که پول‌های دریافتی از شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی را در شرکت نفت و گاز رویال داچ شل سرمایه‌گذاری کرده‌اند، همان شرکتی که سابقه نشت نفت از خطوط لوله و ایجاد فاجعه زیست‌محیطی را در کارنامه خود دارد.
https://irna.ir/xjLSc۷
**ادعای پنتاگون: اتحاد ایران با روسیه یک "چالش جهانی" است
دانا استرول دستیار وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) ادعا کرد: "ما اکنون در نقطه‌ای هستیم که تهدیدهای ایران دیگر محدود به خاورمیانه نیست، بلکه یک چالش جهانی است.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

دانا استرول دستیار وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی با تکرار ادعاها و هراس واشنگتن از همکاری های نظامی میان تهران و مسکو و به طور خاص ادعای ارائه پهپادهای ایران به روسیه ، خواستار "ائتلاف جهانی برای عقب راندن همکاری مخرب میان ایران و روسیه" شد.

وی در گفتگو با خبرنگاران مدعی شد: باید انتظار داشته باشیم که تاکتیک ها، تکنیک ها و رویه هایی که ایرانی ها در اوکراین می آموزند و آنها را توسعه می دهند، روزی به شرکای ما در خاورمیانه باز خواهند گشت.

این مقام پنتاگون ادعا کرد: به همین دلیل ما اکنون در حال افزایش همکاری در زمینه اشتراک گذاری اطلاعات، یادگیری این همکاری میان ایران و روسیه و افزایش قابلیت های دفاعی جمعی برای مقابله با این تهدیدها در منطقه هستیم.

پیش از این، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه به وقت محلی در نشستی خبری در کاخ سفید در واشنگتن به مناسبت سالگرد جنگ اوکراین گفت: ما معتقدیم که روسیه ممکن است تجهیزات دفاعی بی سابقه ای از جمله در زمینه موشکی، الکترونیک و پدافند هوایی به ایران ارائه دهد.

این مقام کاخ سفید ادعا کرد ایران به دنبال تقویت ارتش خود با کمک روسیه در ازای ارسال تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین و خرید بالگرد، رادار و مربی رزمی از روسیه است. در مجموع, ایران به دنبال خرید میلیاردها دلار تجهیزات نظامی از روسیه است. ایران به روسیه توپخانه و گلوله تانک ارسال کرده است تا در اوکراین استفاده کند.

کربی ادامه داد: ما نگران بودیم که این رابطه دو طرفه خواهد بود و این نگرانی‌ها در حال تحقق هستند.ایران تاکنون صدها پهپاد و همچنین توپخانه و مهمات تانک به روسیه ارسال کرده و حمایت ایران از جنگ روسیه گسترش یافته است.

آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.

جمهوری اسلامی ایران می گوید: محدودیت‌های مربوط به تسلیحات ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ رسما خاتمه یافته و از آن زمان، انتقال تسلیحات به، یا از ایران، دیگر مشمول قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌شود.

تهران معتقد است: استناد به بند ۴ (الف) ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ فاقد مبنای قانونی و حقوقی است؛ زیرا فعالیت های مشمول بند مذکور تنها در صورتی نیاز به تأیید قبلی شورا دارد که دولت صادرکننده آن اقلام مربوطه را بدون توجه به درج آنها در سند S/۲۰۱۵/۵۴۶ تعیین کند که "می تواند به توسعه سیستم های حمل سلاح هسته ای کمک کند". با این حال، ایران به‌طور رسمی و صریح اعلام کرده است که «هیچ‌گاه اقلامی را که به‌نظر می‌رسد می‌تواند به توسعه سیستم‌های حمل سلاح هسته‌ای کمک کند، نه تولید کرده و نه عرضه نکرده، و همچنین قصد تولید و عرضه آن‌ها را ندارد».

بر این اساس، ایران هیچ موردی را که مشمول بند ۴ (الف) ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ باشد، به روسیه منتقل نکرده است و هرگونه ادعای خلاف آن بی‌اساس بوده و رد می‌شود.

جمهوریخواهان سنا به دنبال تصویب قانون جدیدی هستند که وضع تحریم های جدید علیه تهران را مجاز می کند و هدف آن اختلال در همکاری نظامی ایران با روسیه است.

لایحه موسوم به "ایجاد اختلال"، که توسط جیمز لنکفورد سناتور جمهوری خواه معرفی شده، به دنبال وضع تحریم‌ها علیه تعدادی از نهادهای ایران به بهانه حمایت نظامی از روسیه است.

تارنماری واشنگتن فری بیکن در این باره نوشت: بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط دفتر لانکفورد، این لایحه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را از لغو هرگونه تحریم علیه ایران تا زمانی که تهران به حمایت خود از حمله روسیه به اوکراین پایان نداده، باز می‌دارد.

بر اساس گزارش این رسانه آمریکایی، لنکفورد لایحه دیگری نیز با هدف ممنوع شدن صادرات کالاهای آمریکایی به ایران را ارائه کرده است.

تارنمای فری بیکن وابسته به نومحافظه کاران آمریکا نوشت که این اقدامات می‌تواند تلاش‌های دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای یا برجام را پیچیده‌تر کند.

https://irna.ir/xjLScr

**وزارت خارجه تونس: سفرای خارجی در امور داخلی ما دخالت نکنند
وزارت خارجه تونس سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای از سفرای خارجی خواست در امور داخلی این کشور دخالت نکنند.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

وزارت خارجه تونس از سفرای خارجی خواست به قوانین این کشور احترام بگذارند و در امور داخلی آن دخالت نکنند.

وزارت خارجه تونس، بر لزوم پایبندی سفرای خارجی به الزامات کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک تاکید کرد که وظیفه دیپلمات‌ها احترام به قوانین کشوری که در آن حضور دارند و عدم مداخله در امور داخلی آن بیان شده است.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه تونس، این درخواست در پی اخباری است که در برخی از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر ردیابی (پیگرد) برخی افراد در زمینه تماس آنها با نمایندگی‌های رسمی دیپلماتیک منتشر شده است.

پیش تر برخی از رسانه‌های تونسی گزارش داده بودند دولت تونس برخی از بازداشت شدگان اخیر در این کشور را متهم به جاسوسی برای کشورهای خارجی کرده است.

همچنین قیس سعید رئیس جمهور تونس پیش تر دستور اخراج «استر لینچ» دبیرکل کنفدراسیون اتحادیه سندیکاهای اروپا را به علت شرکت در تظاهراتی در این کشور داده بود.

اتحادیه اروپا نیز پیش تر از بازداشت برخی از فعالان سیاسی و حقوقی در تونس ابراز نگرانی کرده بود.

گروه‌های مخالف در تونس طی ماه‌های اخیر بارها با برگزاری تظاهرات علیه اقدامات رئیس جمهور این کشور اعتراض کردند.

سعید از ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد ۱۴۰۰) سال ۲۰۲۱ میلادی مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و انحلال پارلمان این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شد.

مخالفان سعید وی را به کودتا علیه دستاوردهای دموکراتیک قیام سال ۲۰۱۱ میلادی که به برکناری «زین العابدین بن علی» دیکتاتور (رئیس جمهور وقت) تونس منجر شد متهم می‌کنند اما قیس سعید می‌گوید که اقداماتش قانونی و برای نجات تونس از بحران سیاسی طولانی مدت ضروری است.
https://irna.ir/xjLScf

**نماینده کنگره آمریکا: ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین عاقلانه نیست
آدام اسمیت رئیس دموکرات کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه گفت که این کمیته به نتیجه رسیده است که تخصیص و استفاده از منابع برای ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین عاقلانه نیست.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

اسمیت با اشاره به درخواست‌های اوکراین برای دریافت جنگنده‌های اف-۱۶ از آمریکا گفت: ما این درخواست‌ها را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که عاقلانه نیست منابعی را که برای پیروزی در جنگ لازم هستند، صرف این موضوع کنیم.

وی همچنین خاطر نشان کرد حتی تحویل این جنگنده‌ها به اوکراین، آموزش خلبانان و پرسنل فنی، ایجاد پایگاه‌های هوایی و تامین لوازم یدکی آنها مستلزم صرف زمان و هزینه بسیار گزافی است.

این نماینده دموکرات که در جلسه کمیته نیروهای مسلح صحبت می‌کرد، در ادامه گفت: در بهترین حالت شاید ما بتوانیم پس از یکسال تعدادی جنگنده اف-۱۶ را در اوکراین عملیاتی کنیم.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا چندی پیش موضوع ارسال این جنگنده‌های نسل چهارم نیروی هوایی ایالات متحده را به اوکراین منتفی دانست.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

https://irna.ir/xjLScC
**ژنرال صهیونیستی: اسرائیل از درون در حال فرسایش است
«عاموس یادلین» رئیس سابق واحد اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب گفت که (رژیم) اسرائیل از درون در حال فرسایش است.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

«عاموس یادلین» در مصاحبه با کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گفت: حسن نصرالله نشسته است و درباره خانه عنکبوت ۲ می‌گوید، آنها نیازی به ساخت موشک‌های نقطه زن ندارند زیرا ما از درون در حال فرسایش هستیم.

سید حسن نصرالله در جشن آزادسازی جنوب لبنان از دست دشمن صهیونیستی در ۲۵ می ۲۰۰۰، رژیم صهیونیستی را «ضعیف‌تر از خانه عنکبوت» توصیف کرده بود.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اظهارات اخیر دبیرکل حزب الله لبنان را که در آن از بحران داخلی رژیم صهیونیستی و اختلافات ناشی از بحران قانونی و سیاسی در این رژیم صحبت کرده بود را «خانه عنکبوت ۲» توصیف کردند.

وی با اشاره به شکاف ایجاد شده بین صهیونیست‌ها و کابینه این رژیم گفت: مردم احساس می‌کنند که عزیزان خود را فدا کردند و کشته دادند، در حالی که اسرائیل به سمت و سوی خوبی نمی‌رود.

این ژنرال صهیونیستی با اشاره به تاثیر عملیات کماندویی فلسطینیان بر آگاهی اشغالگران و شهرک نشینان، گفت: با توجه به اینکه انگیزه (فلسطینی‌ها) برای انجام عملیات همیشه وجود داشته است؛ اما اکنون مبارزان فلسطینی وجود دارند که متفاوت هستند.

یادلین در ادامه با تاکید براینکه هیچ راه حل جادویی در اینجا برای عملیات فلسطینیان وجود ندارد، گفت: باید خطر عملیات فلسطینیان متوقف شود.

به دنبال تشدید عملیات‌های ضد صهیونیستی در پاسخ به جنایات رژیم اشغالگر علیه فلسطینی‌ها، رئیس ستاد ارتش این رژیم اذعان کرد که این عملیات‌ها هزینه هنگفتی را برای رژیم اسرائیل به همراه داشته و ضربات سنگینی را به آن وارد کرده است.

"هرتزی هالیوی" رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در این باره گفت: عملیات‌ها و رویدادهای اخیر هزینه‌های سنگینی را روی دست ما گذاشته است و ما در حال بررسی این عملیات‌ها هستیم.

روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» پیش تر مدعی شده بود: «از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون شاباک (سازمان امنیت داخلی رژیم اسرائیل) و ارتش اسرائیل بیش از ۴۵۰ عملیات از جمله ۳۶ عملیات بمب گذاری، بیش از ۳۰۰ عملیات تیراندازی و ربایش و زیر گرفتن با خودرو و حمله با سلاح سرد را ناکام گذاشته است.»

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، اکنون عملا جنگی شبانه روزی (بین ارتش رژیم اسرائیل و مبارزان فلسطینی) در کرانه باختری در جریان است که شدت آن در هفته‌های اخیر بیشتر شده و درگیری و همچنین میزان شجاعت و شهامت فلسطینیان افزایش یافته است. مناطق مسکونی فلسطینیان هم اکنون از تسلیحات نظامی اشباع شده؛ به گونه‌ای که فلسطینیان به جای پرتاب سنگ به سوی خودروهای ارتش رژیم صهیونیستی، بطری‌های آتش زا پرتاب و به سوی نیروهای این رژیم تیراندازی می‌کنند.
https://irna.ir/xjLScF

**سفر رئیس پنتاگون به منطقه غرب آسیا؛ تنش زدایی یا ایجاد تنش

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که لوید آستین رئیس این نهاد نظامی در دولت بایدن این هفته به منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) سفر می کند.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

پت رایدر سخنگوی پنتاگون روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده این هفته در یک بازدید برنامه ریزی شده و چند روزه از حوزه فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به "سنتکام" دیدار خواهد کرد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در عین حال به نام کشورهای منطقه که آستین به آنها سفر خواهد کرد، اشاره ای نکرد.

رایدر افزود: این سفر فرصتی برای وزیر دفاع آمریکا خواهد بود تا با رهبران و متحدان اصلی آمریکا در خاورمیانه دیدار تا "بار دیگر بر تعهد قاطع آمریکا به منطقه خاورمیانه تاکید کند."

سخنگوی پنتاگون همچنین ادعا کرد که آستین در گفتگوهای خود همکاری نزدیک آمریکا با کشورهای منطقه جهت افزایش امنیت منطقه ای و ثبات و جلوگیری از تهدیدهای احتمالی را بررسی خواهد کرد.

پیش از این، برد کوپر رئیس ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس ادعا کرد که در طول دو سال رهبری ناوگان پنجم مستقر در بحرین، شاهد افزایش "فعالیت های بدخواهانه" ایران در منطقه بوده است.

به گزارش ایرنا، در حالی که کوپر توقیف تسلیحات اخیر توسط نیروهای آمریکایی و متحدانش در منطقه را یک موفقیت دانست، ادعا کرد که ایران توانسته است حملات پهپادی را با هدف قرار دادن کشتی ها در خاورمیانه و سایر حملات در منطقه انجام دهد.

رئیس ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در حاشیه نمایشگاه و کنفرانس بین المللی دفاعی ابوظبی گفت: ما بر گسترش همکاری های خود متمرکز هستیم. پاسخ کوتاه این است که اقدامات ایران مورد توجه همه قرار گرفته است.

کوپر ادامه داد که نیروی دریایی آمریکا در نیمه راه بکار گیری ۱۰۰ پهپاد از هر دو نوع روی سطح آب و زیر آب قرار دارد و پهپادها با همکاری شرکای منطقه ای آمریکا مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

به گفته رئیس ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا ، این نیرو همچنین دوشنبه رزمایشی را با امارات با این سامانه‌ها انجام داد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس ادعا کرد نگرانی‌ها درباره ایران در ماه‌های اخیر افزایش یافته زیرا تهران اورانیوم را بیش از هر زمان دیگری نزدیک به سطح تسلیحاتی غنی می‌کند و مواد شکافت‌پذیر کافی برای چند بمب هسته‌ای در صورت تمایل به ساخت بمب دارد.

این مقام نظامی آمریکا مدعی شد: بخش هسته ای ایران از طریق ابزارهای دیپلماتیک درحال رسیدگی است. من فکر می‌کنم طی یک دوره دو ساله، ما شاهد افزایش تعداد فعالیت‌های خرابکارانه ایران بوده‌ایم، که بیشتر آن‌ها را فقط در ۶۰ تا ۹۰ روز گذشته مشاهده کرده‌ایم.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نوشت: کوپر از گفتن این که آیا افزایش توقیف‌ها نشاندهنده اطلاعات جدید به دست آمده توسط آمریکا یا افزایش تعداد کشتی‌ها به سمت یمن است، خودداری کرد.

https://irna.ir/xjLScJ

**پرواز پهپادها بر فراز روسیه / آماده باش برای مقابله با حملات احتمالی

در پی پرواز پهپادها بر فراز روسیه، مقامات روس برای مقابله با حملات احتمالی در حالت آماده باش قرار گرفتند و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور نیز دستور تشدید کنترل‌های مرزی را صادر کرد.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

همچنین در پی پرواز این پهپادها بر فراز روسیه مقامات هواپیمایی روسیه حریم هوایی اطراف فرودگاه شهر سن پترزبورگ را برای حدود سه ساعت بستند.

وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش این کشور یک جلسه آموزشی با مقامات کنترل ترافیک هوایی غیرنظامی با تمرکز بر کشف، رهگیری و شناسایی هدف متجاوز برگزار کرده است.

فرمانداران و سایر مقامات روس سه‌شنبه شب در مجموع مشاهده حدود ۱۲ هواپیمای بدون سرنشین را گزارش کردند.

تنها در یک مورد به نظر می‌رسد که یک پهپاد حمله‌ای موفقیت‌آمیز انجام داده و باعث آتش‌سوزی در یک پالایشگاه نفت در تواپسه در منطقه کراسنودار در فاصله ای نه چندان دور از مرز اوکراین شده است.

در تواپسه، ساکنان از شنیدن صدای دو انفجار خبر دادند که به دنبال آن آتش سوزی در یک پالایشگاه نفت محلی رخ داد. آتش بلافاصله خاموش شد. اداره شهر تواپسه اعلام کرد که این آتش سوزی به مخازن نفت آسیبی نرسانده و باعث نشت نفت نشده و هیچ مصدومی در پی نداشته است.

وزارت دفاع روسیه سه‌شنبه شب اعلام کرد که دو پهپاد در منطقه کراسنودار و جمهوری آدیگه در نزدیکی کریمه و دریای سیاه سرنگون شده است.

بر اساس بیانیه این وزارتخانه، پهپادها کنترل خود را از دست دادند و از مسیر پرواز خود منحرف و توسط ارتش روسیه سرنگون شدند. این وزارتخانه تاکید کرد: کی‌یف تلاش کرد از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده کند.

همچنین بنا به اعلام وزارت دفاع روسیه، یک پهپاد نیز در منطقه مسکو در نزدیکی یک پمپ بنزین در نزدیکی شهر کولومنا در حدود ۶۰ مایلی جنوب شرقی مسکو سرنگون شد.

لاشه سه هواپیمای بدون سرنشین هم در بلگورود پیدا شد. این حملات تلفات جانی نداشت اما خسارت‌هایی وارد شد و خودروها آسیب دیدند.

در پی این حملات، مقام‌های روسیه اوکراین را مقصر دانستند و اعلام کردند که پهپادهای اوکراینی زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار داده‌اند و افزودند که بیشتر پهپادها رهگیری و سرنگون شده‌اند.

در حال حاضر کی‌یف مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است اما گمان می‌رود که اوکراین مسئول چندین حمله پهپادی به خاک روسیه از جمله حداقل دو حمله در ماه دسامبر به پایگاه بمب افکن‌های استراتژیک انگلس-۲ در ساراتوف در نزدیکی رودخانه ولگا و حمله دیگری در روسیه به پایگاه هوایی نظامی دیاگیلوو در منطقه ریازان است.

در هفته‌های اخیر ارتش روسیه سامانه‌های دفاع هوایی از جمله سامانه ضدهوایی پانتسیر را در بالای ساختمان‌های عمومی در مسکو نصب کرده است. یکی از این سیستم‌ها هفته گذشته در مقابل استادیوم لوژنیکی مستقر شد؛ جایی که پوتین در یک گردهمایی به مناسبت اولین سالگرد جنگ سخنرانی کرد.

https://irna.ir/xjLScH

**پوتین قانون تعلیق پیمان نیو استارت را امضا کرد
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، قانونی را امضا کرد که به‌دلیل افزایش تنش‌ها با واشنگتن بر سر جنگ با اوکراین، پیمان «نیو استارت» آخرین معاهده تسلیحات هسته‌ای با آمریکا را به حالت تعلیق در می‌آورد.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

لس آنجلس تایمز سه‌شنبه شب نوشت، پوتین یک هفته پیش در سخنرانی خود در مسکو اعلام کرده بود که مسکو مشارکت خود در معاهده نیواستارت ۲۰۱۰ را تعلیق می‌کند.

وی اعلام کرد، روسیه نمی‌تواند بازرسی‌های آمریکا از سایت‌های هسته‌ای خود را بر اساس این پیمان بپذیرد؛ آن هم در حالی که واشنگتن و متحدانش در ناتو آشکارا شکست روسیه در اوکراین را هدف خود اعلام کرده‌اند.

هفته گذشته هر دو مجلس روسیه به سرعت لایحه پیشنهادی پوتین درباره تعلیق این پیمان را تصویب کردند. پوتین سه‌شنبه این قانون را امضا کرد و بلافاصله اجرایی شد. در این سند آمده است که تصمیم‌گیری درباره بازگشت مسکو به این پیمان به عهده رئیس جمهور است.

پوتین تاکید کرده است که مسکو به طور کامل از این پیمان خارج نمی‌شود و وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرده است که این کشور به سقف‌های تسلیحات هسته‌ای تعیین‌شده در این معاهده احترام می‌گذارد و به آمریکا درباره پرتاب‌های آزمایشی موشک‌های بالستیک اطلاع می‌دهد.

یک مقام ارشد کنترل تسلیحات آمریکا روز سه‌شنبه به شدت از روسیه به دلیل تعلیق مشارکت خود در این معاهده انتقاد کرد، اما خاطرنشان کرد که واشنگتن تلاش خواهد کرد با مسکو برای ادامه اجرای آن همکاری کند.

بانی جنکینز، معاون وزیر امورخارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات، در نشستی در کنفرانس خلع سلاح، یک مجمع بین‌المللی وابسته به سازمان ملل، گفت: «روسیه بار دیگر به جهان نشان می‌دهد که یک قدرت هسته‌ای مسئول نیست.»

جنکینز به خبرنگاران گفت که آمریکا به طور کامل پیامدهای اقدام روسیه را به حالت تعلیق ارزیابی نکرده است، اما گفت: "ما هیچ مدرکی دال بر عدم پایبندی روسیه به آن نمی بینیم. "

وی افزود: «ما آماده همکاری قاطعانه با روسیه برای اجرای کامل نیواستارت هستیم.»

پیمان نیواستارت که در سال ۲۰۱۰ توسط باراک اوباما و دیمیتری مدودف، روسای جمهور پیشین آمریکا و روسیه امضا شد، هر دو کشور را به داشتن حداکثر ۱۵۵۰ کلاهک هسته‌ای مستقر و ۷۰۰ موشک و بمب افکن مستقر محدود می‌کند. این توافقنامه بازرسی‌های گسترده در محل را برای تأیید انطباق پیش بینی کرده است.

این بازرسی‌ها از سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری کرونا غیر فعال بوده است. قرار بود مذاکرات در مورد از سرگیری بازرسی‌ها در ماه آبان انجام شود، اما روسیه به طور ناگهانی آن را لغو کرد.
https://irna.ir/xjLScQ
**رئیس جمهور فیلیپین:وظیفه نیروهای مسلح محافظت از کشور در هرگونه مناقشه با چین است

فردیناند مارکوس رئیس جمهور فیلیپین با بیان اینکه درحال حاضر ماموریت ارتش تغییر کرده است، گفت: از این پس مهمترین وظیفه نیروهای مسلح محافظت از تمامیت ارضی این کشور در هرگونه مناقشه با چین است.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

مارکوس بر لزوم تغییر تمرکز ارتش به سمت دفاع در برابر دشمن بیرونی تاکید کرد.

مارکوس این مطالب را در جمع فرماندهان ارتش فیلیپین و دو هفته پس از آن گفت که سفیر چین در مانیل در اعتراض به تنش شناورهای گشت زنی فیلیپین و چین در دریای چین جنوبی، به وزارت امور خارجه فیلیپین احضار شد.

رئیس جمهور فیلیپین افزود: من اعلام می‌کنم که ماموریت شما عوض شده است. ما سالیان سال توانسته‌ایم صلح و تفاهم را با همه همسایگانمان حفظ کنیم اما حالا همه چیز رو به تغییر است و ما باید خود را با این تحولات وفق دهیم.

مارکوس گفت: در حال حاضر مرزهای کشور زیر سوال رفته و اتفاق‌های دیگری نیز رخ داده است لذا به علت بالا گرفتن رقابت بین ابرقدرت‌ها، نیروی هوایی ماموریت خطیری دارد تا از مرزهای فیلیپین محافظت کند.

رئیس جمهور فیلیپین افزود: سیاست خارجی ما همچنان مبتنی بر صلح است اما با وجودی که ما کشور کوچکی هستیم، باید برای حفظ حقوق مردم مبارزه کنیم زیرا فیلیپین کشوری مستقل است و دولتی مقتدر دارد.

یک دیپلمات ارشد فیلیپین روز سه‌شنبه اعلام کرد این کشور در حال مذاکره برای مشارکت استرالیا و ژاپن در گشت‌های مشترک دریایی چین جنوبی با ایالات متحده است.

خوزه مانول روموالدز سفیر فیلیپین در ایالات متحده به رویترز گفت که جلسات قبلا برگزار شده است و احتمالا ژاپن و استرالیا در این گشت زنی مشارکت خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، اگر این طرح تحقق یابد، اولین بار است که فیلیپین به گشت‌های دریایی چند جانبه در دریای چین جنوبی پیوسته است. بر اساس ادعای این گزارش، به نظر می‌رسد این گشت زنی چند جانبه موجبات خشمگینی پکن که مدعی مالکیت بیشترین مساحت از دریای چین جنوبی است را به دنبال داشته باشد.

این اقدام مانیل نشان می‌دهد مذاکرات گشت زنی و تعامل مجدد با آمریکا به عنوان متحد تاریخی فیلیپین در دستور کار «فردیناند مارکوس جونیور» رئیس جمهور فعلی این کشور قرار دارد.

پس از ادعاهای مالکیت در آب‌های استراتژیک منطقه از سوی چین، فیلیپین به تلاش‌های خود برای مقابله با چین در دریای چین جنوبی سرعت بخشیده است. این موضوع نقطه اشتعال تنش‌ها درباره عملیات دریایی میان آمریکا و چین نیز است.

احتمال انجام گشت زنی مشترک میان استرالیا و فیلیپین مشابه مذاکرات میان واشنگتن و مانیل برای انجام گشت زنی ساحلی مشترک آمریکا و فیلیپین در آب‌های مناقشه برانگیز دریای چین جنوبی است.

فیلیپین و استرالیا سوم اسفند ماه جاری درباره گشت زنی مشترک در دریای چین جنوبی به بحث و تبادل نظر پرداختند این درحالی است که فیلیپین کمی پیش تر مذاکرات مشابهی با آمریکا در این زمینه و در مقابله با نفوذ بیشتر چین در آب‌های مورد مناقشه داشت.

چین همواره ادعاهای فیلیپین درباره دریای چین جنوبی را غیرواقعی و غیرقانونی نامیده است.

https://irna.ir/xjLScV

**ارتش رژیم صهیونیستی رزمایش نظامی در کرانه باختری برگزار می‌کند
ارتش رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب اعلام کرد که نیروهای این رژیم روز چهارشنبه در کرانه باختری رزمایش نظامی برگزار می‌کنند.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که قصد دارد با توجه به تنش‌های شدید در منطقه، روز چهارشنبه رزمایش نظامی در کرانه باختری برگزار کند.

ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که روز چهارشنبه، از صبح تا بعد از ظهر یک رزمایش نظامی در منطقه تیپ یهودا و سامره (لشکر نظامی وابسته به فرماندهی مرکزی ارتش و مسئول فعالیت‌های نظامی در کرانه باختری) برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، این رزمایش بر گردان‌های بنیامین (مستقر در رام الله و البیره و بیت المقدس)، یهودا (مستقر در الخلیل) و اتزیون (در بیت لحم و روستاهای مجاور) متمرکز خواهد بود و نیروهای امنیتی فعال در منطقه در آن شرکت خواهند کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی افزوده است که منطقه‌ای که این رزمایش در آن برگزار می‌شود، شاهد تحرکات فعال نیروهای امنیتی و خودروهای زرهی خواهد بود.

در پایان این بیانیه آمده است که این رزمایش از قبل به عنوان بخشی از برنامه آموزشی برای سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده بود.

ارتش رژیم صهیونیستی در توئیتی جداگانه نیز اعلام کرد: رزمایش امنیتی روز چهارشنبه در منطقه ساحل زکیم واقع در شمال نوار غزه آغاز و در عصر به پایان می‌رسد.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و بطور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.
https://irna.ir/xjLScS

**سازمان ملل:رئیس مجمع عمومی،ایران را به تداوم همکاری با آژانس انرژی اتمی دعوت کرد
سخنگوی مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران با "کابا کروشی" رئیس مجمع عمومی سازمان ملل گفت که رئیس مجمع ایران را به تداوم همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی دعوت کرد.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

کولینا کوبیاک سخنگوی مجمع عمومی سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران در نیویورک گفت: کابا کروشی رئیس مجمع عمومی سازمان ملل امروز با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در ژنو دیدار و گفتگو کرد.

وی تصریح کرد که رئیس مجمع عمومی سازمان از ایران خواست تا در کنفرانس آب سازمان ملل شرکت کند.

سخنگوی مجمع عمومی سازمان ملل ادامه داد: کروشی، ایران را به ادامه همکاری با آژانس بین المللی اتمی دعوت کرد و از تهران خواست با مکانیسم های نظارتی حقوق بشر همکاری داشته باشد.

وی اضافه کرد رئیس مجمع عمومی همچنین از ایران به خاطر میزبانی از میلیون ها پناهجو تقدیر کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه عصر سه شنبه در دومین روز حضور پرکار خود در ژنو با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار کروشی از میزبانی بیش از پنج میلیون آواره افغانی علیرغم چالش های پیش روی ایران بواسطه تحریم ها قدردانی کرد.

رئیس مجمع عمومی با اشاره به برجام، ابراز امیدواری کرد رایزنی ها و تماس های جاری میان طرف های برجام، هر چه زودتر منجر به احیای این توافق شود.

وی احیای برجام را به سود صلح و امنیت جهانی دانست و عفو عمومی از سوی رمقام معظم رهبری ایران را ستود و گفت: این اقدام جمهوری اسلامی ایران شایسته تقدیر و ستایش است.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل از حضور عالی رتبه ایران در شورای حقوق بشر و تشریح مواضع ایران در این شورا، قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه نیز به رایزنی های انجام شده در ارتباط با توافق در چارچوب برجام اشاره کرد و گفت: تیمی از آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران حضور داشت و قرار است آقای گروسی مدیر کل آژانس نیز به زودی به ایران سفر کند.

حسین امیرعبداللهیان با اشاره به تحولات اوکراین، بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر احترام به استقلال و تمامیت سرزمینی کشورها تاکید کرد و واهی بودن اتهامات مبنی بر کمک نظامی ایران به روسیه علیه اوکراین را مورد تاکید قرار داد و گفت: هیچ مستندی در این زمینه وجود ندارد.

https://irna.ir/xjLScR
**معاون سیاسی پنتاگون: روسیه کماکان به جنگ اوکراین ادامه می‌دهد
کالین کال معاون سیاسی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) پیش بینی کرد که روسیه کماکان به جنگ اوکراین ادامه خواهد داد.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

کالین کال روز سه‌شنبه به وقت محلی در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان با بیان اینکه ارتش روسیه در نتیجه جنگ اوکراین مضمحل و متلاشی خواهد شد، گفت: مسکو هنوز به هیچیک از اهداف خود در کی‌یف دست نیافته است.

کال افزود: هنگامی که نیروهای ارتش روسیه ماه فوریه سال گذشته به اوکراین لشکر کشی کردند، اوضاع اوکراین به نظر وخیم و ناامید کننده بود اما اکنون با گذشت یکسال از جنگ مشخص شده است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بازنده این جنگ بوده است.

معاون سیاسی پنتاگون خاطر نشان کرد: هرچند که من نمی‌دانم این جنگ چگونه خاتمه خواهد یافت اما فکر می کنم همه ما هم عقیده هستیم که روسیه در این جنگ شکست خورده است.

وی افزود: روس‌ها قصد داشتند همه خاک اوکراین را تصرف کنند اما این اتفاق نیفتاد و نخواهد افتاد. هدف دیگر آنها ایجاد تفرقه در میان کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بود ولی حال می بینیم که ناتو قدرتمندتر شده است.

کال ادامه داد: روس‌ها مصمم بودند که با خاتمه جنگ اوکراین، به عنوان یک ابرقدرت در جهانی چندقطبی ظاهر شوند اما حال باید منتظر بود و دید که قدرت نظامی روسیه متلاشی می‌شود.

وی با اشاره به همکاری اطلاعاتی واشنگتن با کی‌یف، گفت: حمایت نظامی آمریکا از اوکراین طی یکسال گذشته منعطف بوده و با کمک‌های اطلاعاتی واشنگتن، روند جاری میدان جنگ در اوکراین تغییر کرده است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.
https://irna.ir/xjLSd۲
**طعنه اولیانوف به سیاست‌های روسای جمهور آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران
میخائیل اولیانوف رئیس هیات روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها، با طعنه به ادعای دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در حین خروج از برجام مبنی بر دستیابی به توافق بهتر نوشت: سیاست ترامپ و بایدن در قبال تهران محرک اصلی توسعه سریع برنامه هسته‌ای ایران است.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی محرمانه برای اعضای شورای حکام اعلام کرد که رایزنی‌ها برای شفاف‌سازی درباره ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران جریان دارد.

در این گزارش که بخش‌هایی از آن برخلاف مسئولیت آژانس در خصوص صیانت از اطلاعات محرمانه کشورها، در رسانه‌های غربی منتشر شد،‌ نهاد ناظر بر امور هسته‌ای سازمان ملل متحد ادعا کرده که ایران برداشت نمونه‌هایی از ذرات حاوی اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۳.۷ درصد را از تاسیسات فردو در ۲۲ ژانویه تائید کرده است.

طبق اعلام آژانس، ایران در نامه‌ای اعلام کرده است که مساله به دلیل «نوسانات ناخواسته در سطح غنی‌سازی» بوده است. بر همین اساس در گزارش آژانس آمده است که مذاکرات با ایران برای روشن شدن این موضوع ادامه دارد.

در بخش‌های دیگری از گزارش آژانس آمده است که ایران همچنان به غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد در فردو ادامه می‌دهد. بر اساس برآورد صورت گرفته، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد طی سه ماه ۳ برابر افزایش یافته و به ۸۷.۵ کیلوگرم در قالب هگزافلوراید اورانیوم و ۲ کیلوگرم در اشکال دیگر رسیده است. همچنین میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده در ایران با خلوص ۲۰ درصد ۴۳۴.۷ کیلوگرم در قالب هگزافلوراید اورانیوم و ۳۷.۷ کیلوگرم در قالب اشکال دیگر است. به این ترتیب آژانس انرژی اتمی نتیجه گرفته است که ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۸ برابر سقف مشخص شده در برجام است.

اولیانوف در واکنش به این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توییتی نوشت: سیاست ترامپ و بایدن در قبال تهران، محرک اصلی توسعه سریع برنامه هسته‌ای ایران است.

وی افزود: در واقع واشنگتن فقط می‌تواند در این مناسبت به خود تبریک بگوید. هیچ درسی آموخته نشد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که اولا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صیانت از اطلاعات محرمانه کشورها اهمال می‌کند و به رغم تذکرهای مکرر مقامات کشورمان، نسبت به درز مسائل پادمانی به رسانه‌ها که ظاهرا فقط درباره ایران هم مصداق دارد بی‌تفاوت است.

در ثانی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است در روزهای آینده وارد تهران شود تا در خصوص مسائل پادمانی سیاسی با مقامات جمهوری اسلامی ایران رایزنی کند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان که به سوئیس سفر کرده است ساعاتی پیش در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل تصریح کرد: چنانچه آژانس رویکرد سیاسی خود را کنار بگذارد، به راه حل فنی بسیار نزدیک هستیم.

مذاکرات برای از سرگیری اجرای کامل برجام و رفع تحریم‌ها در سال ۲۰۲۲، پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده میان نمایندگان قدرت‌های جهانی و ایران، به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، نبود صداقت در گفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل ماند و به خط پایان نرسید.

دولت دمکرات جو بایدن از ابتدای مذاکرات رفع تحریم‌ها انتظار داشت که با نشان دادن چراغ سبز برای بازگشت به برجام، در کوتاه‌ترین زمان و باکم‌ترین هزینه، همراه با کلی منت و قلدری به توافق با ایران بازگردد. اما پافشاری تیم ایران بر مواضع اصولی، تاکید بر ضرورت دریافت ضمانت به پایداری اجرای برجام و راستی آزمایی رفع موثر تحریم‌ها اجاره‌نشینان کاخ سفید را برآشفته کرد و آن‌ها ناگزیر برای پیشبرد اهداف خود به راهبرد تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی متوسل شدند.

آمریکا با ارائه روایت‌های جعلی و ادعاهای تکراری و نخ نما شده درباره تهدید ناشی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و وارونه جلوه دادن واقعیت، تلاش کرد هیات مذاکره کننده ایران را از طرح درخواست‌های منطقی ناظر بر چهار سال اقدامات غیرقانونی دولت دونالد ترامپ منصرف کند. زیرا پذیرش مطالبات منطقی ایران در مذاکرات بدین معنا بود که اولا مقصر وضع موجود اقدامات غیرقانونی آمریکا و تعلل اروپا برای برقراری توازن در اجرای برجام است؛ درثانی برای طرف های غربی مشارکت کننده در مذاکرات با ایران به عنوان طرف طلبکار چندان صورت خوشی نداشت.

اما محاسبات عوامل جو بایدن دربرابر اراده تیم ایران نقش برآب شد و سیاست 'مقاومت فعال' در کنار 'قانون اقدام راهبردی مجلس' دست ایران را پر کرد و مذاکرات از موضع اقتدار دنبال شد. مذاکره کنندگان ایران هم به خوبی از دستاوردهای قانون مجلس برای دستیابی به اهداف صیانت کردند.
https://irna.ir/xjLSd۳

**گفت وگوی رئیس جمهور تونس و نخست وزیر قطر
رئیس جمهور تونس عصر سه‌شنبه با نخست وزیر قطر دیدار و درباره روابط دوجانبه و تحولات جهان عرب گفت وگو کرد.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

«قیس سعید» رئیس جمهور تونس در کاخ ریاست جمهوری کارتاژ با «خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی» نخست وزیر قطر دیدار کرد.

بر اساس این گزارش، در این دیدار، روابط دوجانبه و راه‌های تقویت و توسعه آن در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

ریاست جمهوری تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در این دیدار درباره موضوعات دستور کار شورای وزرای کشور عرب که روز چهارشنبه در تونس برگزار می‌شود، گفت وگو کردند.

رئیس جمهور تونس و نخست وزیر قطر در این دیدار همچنین درباره جرایم سازمان یافته و تروریسم و راهکارهای مبارزه با آن صحبت کردند.

نخست وزیر قطر نیز از آمادگی کشورش برای تامین مالی چندین پروژه در تونس یا مشارکت در اجرای آنها مانند بیمارستان کودکان در منوبه واقع در شمال تونس و همچنین همکاری در زمینه ورزشی ابراز کرد.

نشست شورای وزرای کشور عرب با حضور نمایندگانی از اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه مغرب عربی روز چهارشنبه در تونس آغاز می‌شود.

قرار است در این نشست درباره همکاری‌های امنیت سایبری و مبارزه با جرایم الکترونیکی و بررسی تصویب طرح اجرایی استراتژی عربی برای مبارزه با تروریسم بحث و گفت وگو شود.
https://irna.ir/xjLSd۶
**مقام آمریکایی: حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران بهتر از گزینه‌های دیگر است
کالین کال معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی با تکرار ادعاهای کشورش درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت که هنوز این دیدگاه وجود دارد که حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران بهتر از گزینه‌های دیگر است.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

کالین کال، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی روز سه شنبه به وقت محلی در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی در ارزیابی برنامه هسته ای ایران مدعی شد که ایران با ساخت مواد هسته‌ای لازم جهت تولید سلاح هسته‌ای ۱۲ روز فاصله دارد.

معاون پنتاگون این ادعا را در پاسخ به سوال قانونگذار جمهوریخواهی مطرح کرد که او را برای توضیح درباره دلیل حمایت دولت بایدن از برجام تحت فشار قرار داد.

معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی ادعا کرد: پیشروی برنامه هسته‌ای ایران از زمان خروج ما از برجام قابل توجه بوده است.در سال ۲۰۱۸، زمانی که دولت قبلی تصمیم به خروج از برجام گرفت، ایران حدود ۱۲ ماه زمان نیاز داشت تا مواد شکافت‌پذیر برای ساخت یک بمب را تولید کند. اما اکنون حدود ۱۲ روز طول می کشد.

این مقام پنتاگون در عین حال تصریح کرد: فکر می‌کنم هنوز این دیدگاه مطرح است که اگر بتوان این مساله را به صورت دیپلماتیک حل کرد و محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران را برگرداند، بهتر از گزینه‌های دیگر است. با این حال، برجام اکنون در وقفه و حالت تعلیق است.

جنگ اوکراین ضعف پایگاه تولید مهمات آمریکا را نشان داد

کالین کال همچنین درباره جنگ اوکراین گفت که دخالت آمریکا در درگیری‌های اوکراین ضعف‌های توانایی پایگاه صنعتی دفاعی این کشور برای تولید مقدار کافی مهمات را نشان داد.

معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی افزود: من فکر می کنم جنگ اوکراین نشان داد که پایگاه صنعتی دفاعی ما در سطح لازم برای تولید مهمات نبود.

این مقام پنتاگون تصریح کرد آمریکا در حال سرمایه گذاری برای جایگزینی ذخایر مهمات خود است. پنتاگون اطمینان دارد که سرمایه گذاری های مناسبی برای موارد احتمالی مربوط به روسیه، چین، کره شمالی و ایران انجام شده است.

کال افزود که آمریکا همچنین برای اطمینان از تامین مهمات مورد نیاز اوکراین سرمایه گذاری لازم را انجام می دهد.

معاون وزیر دفاع آمریکا از بحث در خصوص حضور عاملان سازمان جاسوسی سیا در اوکراین و آموزش آنها به نیروهای اوکراینی‌ خودداری کرد و خواهان توضیح در این خصوص در یک جلسه خصوصی شد.

اظهارات معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی درباره برنامه هسته ای ایران در حالی است که ویلیام برنز( بیل برنز) رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) شامگاه شنبه به وقت محلی ششم اسفند ماه در مصاحبه با شبکه سی بی اس در پاسخ به سوال "مارگارت برنان" مجری این شبکه مبنی بر اینکه آیا سران جمهوری اسلامی ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته ای دارند؟ گفت، تا جایی که می‌دانیم، اعتقادی نداریم که سران ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی که در پایان سال ۲۰۰۳ تعلیق کرده بودند، گرفته باشند.

رئیس سازمان سیا در این مصاحبه که در محل کار او ضبط و بخش هایی از آن پخش شد، در عین حال با تکرار ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران مدعی شد اما دو پایه این ابزار ، برنامه غنی‌سازی ایران بسیار پیشرفت کرده و اگر بخواهند فقط در عرض چند هفته می‌توانند به غنی‌سازی ۹۰ درصدی برسند و سامانه‌های موشکی نیز که قابلیت حمل سلاح اتمی را دارند، بسیار پیشرفت کرده‌ است.

بیل برنز با بیان اینکه ما شواهدی نداریم که ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه ساخت سلاح هسته ای دارد، اما در عین حال ادعا کرد سایر ابعاد این چالش، در حال پیشرفت است.

تارنمای شبکه بلومبرگ اخیرا با انتشار گزارشی ادعایی، به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس مدعی شد که در نتیجه بازرسی‌های اتمی صورت گرفته در ایران طی هفته گذشته، مقادیری اورانیوم غنی‌شده با غلظت نزدیک سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی کشف شده است.

این رسانه آمریکایی ادعا کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا چگونگی انباشت اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴ درصد توسط ایران را روشن کند». بلومبرگ این ادعا را در کنار گزارش تحریک آمیز خبرگزاری رویترز قرار داد که دو هفته پیش ادعای تغییراتی را در تاسیسات اتمی فردو مطرح و در این گزارش تلاش کرد تا به سهم خود در پروژه سیاه‌نمایی برنامه اتمی ایران بدمد.

در این راستا، کشورهای اروپایی و آمریکا در ادامه مواضع خصمانه خود علیه برنامه صلح‌آمیز هسته ای ایران خواستار تحقیقات آژانس اتمی در این رابطه شدند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی محرمانه برای اعضای شورای حکام اعلام کرد که رایزنی‌ها برای شفاف‌سازی درباره ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران جریان دارد

در این گزارش که فرازهایی از آن برخلاف مسئولیت آژانس در خصوص صیانت از اطلاعات محرمانه کشورها، در رسانه‌های غربی منتشر شد،‌ نهاد ناظر بر امور هسته‌ای سازمان ملل متحد ادعا کرده که ایران برداشت نمونه‌هایی از ذرات حاوی اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۳.۷ درصد را از تاسیسات فردو در ۲۲ ژانویه تائید کرده است.

طبق اعلام آژانس، ایران در نامه‌ای اعلام کرده است که مساله به دلیل «نوسانات ناخواسته در سطح غنی‌سازی» بوده است. بر همین اساس در گزارش آژانس آمده است که مذاکرات با ایران برای روشن شدن این موضوع ادامه دارد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در نیویورک در پاسخ به سوالی درباره واکنش دبیرکل سازمان ملل در خصوص ادعاهای غنی سازی ۸۴ درصدی از سوی ایران افزود که نمی تواند این ادعاها را تایید کند.

دوجاریک گفت که آژانس بین المللی اتمی، این هفته ممکن است هیاتی را به تهران اعزام کند.

سخنگوی سازمان ملل در عین حال گفت: موضع ما تغییر نکرده است. ایران باید از همه توافقنامه هایی که با آژانس اتمی و شرکای بین المللی امضا کرده است، پیروی کند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در این زمینه اظهار داشته است: اخیرا نشریه بلومبرگ مطلبی را منتشر کرده است و آن‌ها موضوع جدیدی را ضد ایران مطرح کرده اند. آن‌ها مدعی شده اند ایران غنی سازی ۸۴ درصدی را آغاز کرده است. اول از همه باید بگویم که این غنی سازی نبود بلکه بخشی از اتم بود که حتی نمی‌توان آن را در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد. آن‌ها حالا مدعی شده اند که این ذره را دیده اند و مدعی مشاهده آن شده اند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می گوید: حتی اگر این موضوع را مشاهده کرده باشند این یک موضوع طبیعی است. برای مثال زمانی که ما غنی سازی ۵ درصدی انجام می‌دهیم ۱۱ ذره در آن مشاهده می‌شود. زمانی که غنی سازی ۲۰ درصدی انجام می‌دهیم ۵۷ ذره در آن دیده می‌شود. ما مواردی در گذشته از گزارش دهی در این رابطه در اختیار داریم. این موضوعی طبیعی است. این موضوع باید حل و فصل شود. چرا؟ چون این یک رویداد طبیعی در مقوله غنی سازی است. برای مثال شما به دستگاه غنی سازی خوراک با غنای ۵ درصد را می‌دهید و ماده با غنای ۲۰ درصد دریافت می‌کنید. این دستگاه‌ها به سرعت می‌چرخند.

معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد که ادعای بلومبرگ «سیاه‌نمایی و تحریف حقایق است و وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازیِ بالای ۶۰ درصد نیست.مایه تأسف است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان ابزار سیاسی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.»

بازرسان آژانس طبق اعلام رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان سه‌شنبه هفته پیش تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده‌اند. محمد اسلامی در همین رابطه به خبرنگاران گفت: روابط ما با آژانس در چارچوب پادمان برقرار است و مواردی را که بازرس آژانس مطرح کرده بود، مسئولان آژانس که در تهران هستند، بررسی کردند. وی تصریح کرد: ابهاماتی را که با برداشت ناصواب یک بازرس خلق شده بود، رفع و رجوع شده است.
https://irna.ir/xjLSdd

**رئیس جمهور صربستان دخالت غرب در جنگ اوکراین را تائید کرد
الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان در سخنانی تلویزیونی با تائید دخالت غرب در جنگ اوکراین، خطاب به مردم این کشور گفت: به شدت از سوی غربی‌ها تحت فشار هستم.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

ووچیچ افزود: با تشدید مناقشه اوکراین، مذاکرات با نمایندگان غربی از جمله در مورد حل و فصل مساله کوزوو، شدت یافته و دشوارتر شده است.

رئیس جمهور صربستان ادامه داد: به من گفته شده است که ما درگیر جنگ در اروپا هستیم و هرچند که به زبان نمی‌آوریم ولی ما هم در این جنگ دخالت داریم.

ووچیچ افزود: آنها می‌گویند در صورتی که صربستان رفتار درستی نداشته باشد، همه چیز یا خیلی چیزها را از دست خواهد داد.

رئیس جمهور صربستان در ادامه گفت که مقام‌های غربی به او هشدار داده و گفته‌اند که اگر بلگراد به مواضع فعلی خود ادامه بدهد، سرمایه گذاری در این کشور را متوقف، سرمایه‌های فعلی خود را از این کشور خارج، شرکت‌های غربی را در این کشور تعطیل و روند پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا را متوقف می‌کنند.

ووچیچ به تازگی از افزایش فشار غربی‌ها بر بلگراد به خاطر مخالفت صربستان با حمایت از تحریم‌های ضد روسیه خبر داده بود.

https://irna.ir/xjLSdh

**روسیه تولید نفت را کاهش داد
روسیه از امروز (چهارشنبه) کاهش تولید نفت خود را به میزان روزانه ۵۰۰ هزار بشکه آغاز کرد.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

به گفته الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، این اقدام داوطلبانه و بدون مشورت با کشورهای عضو اوپک پلاس صورت می‌گیرد.

نواک توضیح داد که این کاهش تنها بر تولید نفت و با استثنای میعانات گازی تأثیر خواهد گذاشت. سهمیه تولید جدید به طور مساوی میان شرکت‌های نفتی روسی بسته به سطح تولید آنها توزیع خواهد شد.

نواک پیش از این نیز خبر داده بود که روسیه تصمیم خود را در مورد کاهش داوطلبانه تولید نفت خام به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در ماه مارس گرفته است.

وی در خصوص این که وضعیت بازار چگونه پیش خواهد رفت، گفت: بر اساس شرایط بازار تصمیم گیری خواهد شد و این برنامه فقط برای ماه مارس است.

در همین حال، یک منبع تاس در صنعت نفت روسیه تصریح کرد که کاهش تولید بر اساس حجم واقعی تولید محاسبه خواهد شد و مبنای سهمیه تولید روسیه در توافق اوپک پلاس نخواهد بود.

بر این اساس، از نوامبر ۲۰۲۲، روسیه ۱۰ میلیون و ۴۷۸ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است.

به گفته نواک معاون نخست وزیر روسیه، در ژانویه ۲۰۲۳، روسیه حدود ۹میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۹میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده است.
https://irna.ir/xjLSdj
**زلنسکی: بزرگ‌ترین چالش اوکراین دفاع از شهر باخموت است
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین سه‌شنبه‌ شب گفت: بزرگ‌ترین چالش اوکراین دفاع از شهر باخموت است.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

وی در پیام ویدئویی شبانه خود افزود: هنوز سخت‌ترین و درعین‌حال حیاتی‌ترین وضعیت در شهر باخموت و نبردهایی که برای دفاع از این شهر ضروری است، تجربه می‌کنیم.

زلنسکی اظهار کرد: بر اساس آمار و اخباری که از فرماندهان در خط مقدم نبرد دریافت می‌کنم، روسیه متحمل خسارات سنگینی در اطراف این شهر شده است.

وی گفت: فرماندهان روسی به هیچ وجه برای جان سربازان خود ارزشی قائل نیستند و آنها را به طور مداوم برای حمله به مواضع ما می‌فرستند و شدت درگیری در این شهر در حال افزایش است.

رئیس جمهور اوکراین افزود: در روزهای اخیر نیروهای روسیه بیش از ۳۰ حمله به منطقه خرسون در جنوب اوکراین انجام داده‌اند.

یوگنی پریگوژین موسس و رئیس شرکت واگنر روز شنبه در پیامی ویدیویی گفت: شرکت خصوصی واگنر ساعت ۱۹ شنبه ۲۵ فوریه (ششم اسفند) کنترل کامل یاهیدنه (یاگودنویه) در شمال باخموت را بدست آورند.

وی روز جمعه نیز اعلام کرد که واگنر توانسته است بر روستای «برخیوکا» در اطراف باخموت تسلط پیدا کند.

حدود پنج تا هفت هزار نفر همچنان در باخموت در شرق اوکراین سکونت دارند و ماه‌هاست که درگیری‌های نیروهای روس و اوکراینی بر سر این شهر ادامه دارد.

درگیری‌ها در روزهای اخیر شدت گرفته و یکی از خونین‌ترین تحولات از آغاز جنگ تاکنون را رقم زده است.

به نوشته رویترز، واگنر متحمل ضربات سنگینی شده و پریگوژین را بر آن داشته تا از دستگاه‌های نظامی روسیه بشدت انتقاد کند.

وی هفته گذشته مقام‌های ارشد ارتش روسیه را به خیانت متهم کرده و گفت که آنها مهمات کافی در اختیار گروه واگنر قرار نمی‌دهند.

از سوی دیگر، تداوم محاصره باخموت باعث شده است تا تحلیلگران اوکراینی علنا خواستار خروج نیروهای کی‌یف از این شهر شوند.
https://irna.ir/xjLSdk
**یک کشته در تظاهرات سودانی‌ها علیه دولت نظامی
منابع خبری بامداد چهارشنبه گزارش دادند، در پی تظاهرات هزاران سودانی علیه حکومت نظامیان در این کشور یک غیرنظامی به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

هزاران نفر از مردم سودان در خارطوم پایتخت این کشور عصر سه‌شنبه علیه حکومت نظامیان و به قدرت رسیدن آنها تظاهرات کردند.

بر اساس این گزارش، معترضان سودانی قصد حرکت به سمت کاخ ریاست جمهوری در مرکز خارطوم را داشتند که با حمله نظامیان و نیروهای امنیتی مواجه شدند.

بنابر اعلام کمیته مرکزی پزشکان سودان، در پی تیراندازی نیروهای نظامی و امنیتی یک غیرنظامی کشته شده است.

کمیته‌های مردمی مقاومت از نیروهای نظامی و امنیتی با شرافت درخواست کرده در خصوص خواسته‌های مردم و اسقاط کودتای نظامی در این کشور بی طرف باشند.

کمیته مرکزی پزشکان سودان همچنین اعلام کرد، از آغاز اعترضات مردمی از ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱ تاکنون ۱۲۵ نفر در تجمعات کشته شدند.

تظاهرات علیه دخالت ارتش در امور دولت غیرنظامی در مناطق مختلف سودان از اکتبر سال گذشته (مهر ۱۴۰۰) تاکنون تقریبا هر روز برگزار می‌شود.

به تازگی نظامیانی که با کودتا قدرت را به دست گرفتند با عبدالله حمدوک نخست وزیر دولت منحل شده برای بازگشت وی به سمت خود به توافق رسیدند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های سودانی، این توافق میان اعضای نظامی شورای حاکمیت و نخست وزیر سابق به دست آمده و حمدوک با مشورت همه نیروهای سیاسی به جز حزب «کنگره ملی» که در دوره عمر البشیر قدرت را در دست داشت، دولت تشکیل خواهد داد.

گفته می‌شود نظامیان و حمدوک در مورد چند موضوع دیگر از جمله آزادی تمامی زندانیان سیاسی توافق کرده‌اند اما حمدوک در تاریخ ۲ ژانویه گذشته از سمت خود استعفا کرد.
https://irna.ir/xjLSdp
**جنرال موتورز صدها عنوان شغلی را حذف می‌کند
شرکت جنرال موتورز (GM.N) صدها عنوان شغلی در سطوح اجرایی و اداری خود را برای کاهش هزینه‌ها حذف می‌کند.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

رویترز صبح چهارشنبه نوشت، آردن هافمن، مدیرعامل جنرال موتورز در نامه‌ای به کارمندان خود اعلام کرد: خودروسازی دیترویت متعهد به صرفه‌جویی ۲ میلیارد دلاری در دو سال آینده است.

وی افزود، این برنامه با کاهش هزینه‌های جاری و جانبی شرکت و ساده‌تر کردن خطوط تولید صورت خواهد گرفت.

هافمن گفت: برای رسیدن به اهداف و شکست دادن رقبای خود نیازمند تغییر فرهنگی هستیم تا ما را برای دستیابی به سطوح بالاتر تولید و بهره‌وری قادر سازد.

مدیرعامل جنرال موتورز اظهار کرد: به کارکنان و مدیران خود در سطح جهانی اختیاراتی خواهیم داد تا دست آنها برای رسیدگی فوری به چالش‌ها باز باشد. این یک تغییر بنیادین فرهنگی برای عملکرد محور بودن و پاسخگوتر شدن بخش‌های مختلف این شرکت است.

در اوایل ماه فوریه (اواسط بهمن)، فورد موتور (F.N) به‌عنوان یکی از رقبای داخلی جنرال موتورز اعلام کرد که از هر ۹ شغل خود در اروپا یک شغل و در آمریکا نیز جمعا ۳۸۰۰ عنوان شغلی را برای کاهش هزینه‌های این شرکت حذف خواهد کرد.
https://irna.ir/xjLSdv
**الدبیبه: به دنبال برگزاری انتخاباتی عادلانه در لیبی هستیم
رئیس دولت وحدت ملی لیبی با تقدیر از تلاش های هیات سازمان ملل گفت که این تلاش ها برای برگزاری انتخابات عادلانه هم راستا با مطالبات ما است.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

عبدالحمید الدبیبه، رئیس دولت وحدت ملی لیبی در صفحه توییتر خود نوشت که از تلاش دوستان لیبی و هیات سازمان ملل برای برگزاری انتخابات سالم و عادلانه تشکر می کنم.

وی نوشت که این مساله هم راستا با مطالبات ما در پایان دادن به مرحله انتقالی است.

الدبیبه تاکید کرد که به خدمات دهی به تمام مردم لیبی ادامه می دهیم و از صلح و برگزاری انتخابات محافظت خواهیم کرد.

اخیرا فرستاده سازمان ملل در لیبی از اجماع گروه های سیاسی این کشور برای برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۳ خبر داد و خواستار افزایش همکاری ها برای پایان دادن به بن بست فعلی در لیبی شد.

«عبد الله باتیلی» فرستاده سازمان ملل در لیبی گفت: نزدیکی فزاینده ای در نظرات رهبران لیبی درباره لزوم برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۳ به چشم می خورد.

باتیلی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: قبل از عزیمت به نیویورک برای ارائه گزارش به شورای امنیت، با «محمد المنفی» رئیس شورای ریاستی، «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان، «خالد الشمری» رئیس شورای عالی «دولت وفاق ملی»، «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای شرق لیبی و هیاتی به نمایندگی از «عبدالحمید الدبیبه» نخست وزیر مشورت هایی انجام دادم.

وی از تعهدات برای یافتن راه حل درباره بحران سیاسی کنونی استقبال کرد و خواستار همکاری ها برای پایان دادن به بن بست فعلی و برآورده کردن آرزوهای مردم لیبی شد.

«محمد المنفی» رئیس شورای ریاستی لیبی نیز اخیرا از تلاش‌ها در چارچوب قانون اساسی برای اجرای انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در این کشور در سال جاری استقبال کرد.

سازمان ملل به دنبال هم افزایی تلاش‌ها برای دستیابی به اجماع گروه‌های سیاسی لیبی به منظور برگزاری انتخابات است تا به جدایی بین شرق و غرب این کشور پایان دهد.

بر اساس این گزارش، اختلافات در لیبی با حضور دو دولت رقیب افزایش می‌یابد. لیبی اکنون دارای دو دولت است که دولت اول حدود ۲ سال قبل پس از توافق سیاسی به ریاست «عبدالحمید الدبیبه» تشکیل شد و در طرابلس مستقر است که پس از آنکه از سوی پارلمان برکنار شد زیرا از واگذاری قدرت به جز به یک دولت منتخب خودداری کرد، دولت دوم نیز در فوریه ۲۰۲۲ به ریاست «فتحی پاشاغا» منصوب شد و در شهر سرت استقرار دارد.
https://irna.ir/xjLRty
**بررسی نقشه همکاری‌ها؛ محور دیدار دبیر شورای امنیت روسیه با رئیس جمهوری ونزوئلا
«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا و «نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه با هدف بررسی نقشه همکاری‌های دو کشور دیدار کردند.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

در این دیدار، سرگئی ملیک باگداساروف سفیر روسیه در ونزوئلا و ولادیمیر پادرینو لوپز وزیر دفاع این کشور کارائیب نیز حضور داشتند.

شبکه دولتی وی‌تی‌وی ونزوئلا با انتشار تصاویری از این دیدار گزارش داد: چالش‌های ژئوپلیتیک فعلی، پیشرفت در روابط میان ونزوئلا و روسیه و نقش دو کشور در رد اقدامات قهری یکجانبه در دیدار مادورو و پاتروشف مورد بررسی قرار گرفت.

این شبکه تلویزیونی همچنین در گزارش خود تصریح کرد که مقام‌های دو کشور، امنیت منطقه‌ای در آمریکای لاتین و کارائیب و همکاری نظامی و دفاع مدنی را مورد ارزیابی قرار دادند.

ونزوئلا و روسیه به تازگی با برگزاری نشستی در کاراکاس (پایتخت ونزوئلا)، ۱۱ توافق‌نامه همکاری در زمینه‌های بهداشت، انرژی، حمل‌ونقل دریایی و مبارزه با مواد مخدر برای یک دهه آینده امضا کردند.

در حالی که کشورهای غربی به عنوان بخشی از تحریم‌ها علیه روسیه به موجب جنگ اوکراین، درها را به روی گردشگران روسی بسته‌اند، توافق‌های مسکو- کاراکاس در حوزه گردشگری امکان افتتاح دو پرواز هفتگی میان مسکو و جزیره مارگاریتا ونزوئلا را فراهم کرده است.

«الکساندر نوواک» معاون نخست وزیر روسیه به دنبال دیدار اخیر با وزیر نفت ونزوئلا اعلام کرد: روسیه علاقه‌مند است در راستای پروژه‌ها در ونزوئلا تولید نفت را افزایش دهد.

نوواک که به کاراکاس سفر کرده بود، پیرامون نوسان بازار نفت و وضعیت بدهی‌های ونزوئلا به روسیه با وزیر نفت این کشور گفت‌وگو کرد و افزود: کشورهای تولیدکننده نفت و گاز پایه محکمی برای همکاری‌های تجاری و اقتصادی ما هستند که با وجود فشار تحریم‌ها علیه ونزوئلا و روسیه همچنان مقاوم هستند.
https://irna.ir/xjLSg۴
**پارلمان عربی: شبه نظامیان شهرک نشین باید در لیست تروریستی قرار گیرند
پارلمان کشورهای عربی از جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل خواست تا شبه نظامیان شهرک نشین صهیونیست را در لیست های تروریستی قرار دهند.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

پارلمان کشورهای عربی امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای از جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل خواست تا اقدام فوری برای توقف حملات مکرر و مستمر شهرک‌نشینان صهیونیست که تحت حمایت کابینه راست افراطی علیه مردم فلسطین و اموال آن‌ها انجام می‌شود، انجام دهند و برای جنایتکاران اشد مجازات در نظر بگیرند و شبه نظامیان شهرک‌نشین صهیونیست را در لیست‌های تروریستی قرار دهند.

پارلمان عرب شدیدا" وخامت اوضاع امنیتی در کرانه باختری به ویژه اعمال خشونت‌آمیز شبه نظامیان شهرک‌نشین صهونیست علیه مردم فلسطین در شهر الحواره در جنوب نابلس و دیگر شهرهای کرانه باختری را محکوم کرد.
پارلمان عربی در این بیانیه تاکید کرد که اعمال تروریستی شهرک نشینان صهیونیست علیه شهروندان بی‌دفاع فلسطینی به روشی نظام‌مند تبدیل شده است و ناتوانی در بازدارندگی و پاسخگو کردن آن‌ها، به این شهرک نشینان فرصت داده است تا به جنایات و حملات خود از جمله تیراندازی و آتش زدن خانه‌ها و خودروها و اخراج کشاورزان از اراضی خود و ارتکاب جنایت قتل علیه مردم فلسطین ادامه دهند.
جامعه جهانی در ذهن خود صحنه‌هایی از سوزاندن خانواده «الدوابشه» و «ابوخضیر» و مسجد الاقصی و قتل عام مسجد ابراهیمی و سایر قتل عام‌های فجیع علیه مردم فلسطین را به یاد دارد.

شهرک نشینان صهیونیست روز یکشنبه با حمایت نظامیان صهیونیست به مناطق مختلف نابلس یورش بردند و با فلسطینیان درگیر شدند.

شهرک نشینان صهیونیست همچنین به ده‌ها خودروی متعلق به فلسطینیان آسیب رسانده و تعدادی از منازل مسکونی متعلق به فلسطینیان را به آتش کشیدند که در پی این یورش وحشیانه یک فلسطینی شهید و صدها نفر زخمی شدند.

چند روز قبل از آن نیز ارتش رژیم صهیونیستی با یورش به شهر نابلس، ۱۱ فلسطینی شهید و بیش از ۱۰۲ تن دیگر را زخمی کرد و در پاسخ به این جنایت، یک شهروند فلسطینی در عملیات شهادت طلبانه در شهر الحواره ۲ صهیونیست‌ را به هلاکت رساند.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و بطور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی‌شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آن‌ها گرفته است.
https://irna.ir/xjLSfF
**ادعای اف‌بی‌آی درباره انتشار کرونا از یک آزمایشگاه چینی
مدیر «اف‌بی‌آی» مدعی شد که همه‌گیری ویروس کرونا احتمالا از یک آزمایشگاه در ووهان چین منتشر شده است.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

«کریستوفر ری» مدیر اف‌بی‌آی به شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت که طبق ارزیابی این آژانس منشا همه گیری کرونا به احتمال زیاد یک حادثه آزمایشگاهی در ووهان است.

روزنامه وال استریت ژورنال پیشتر گزارش داده بود که براساس ارزیابی وزارت انرژی آمریکا، همه‌گیری کرونا ناشی از یک نشت آزمایشگاهی ناخواسته در چین بوده است.

این روزنامه آمریکایی همچنین نوشت که ۴ آژانس دیگر آمریکایی هنوز باور دارند که همه گیری احتمالا ناشی از یک انتقال طبیعی بوده و دو آژانس دیگر نیز مردد هستند.

جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید اخیرا اعلام کرد که دولت آمریکا به نتیجه و اجماع مشخصی در مورد منشا همه‌گیری نرسیده است.

وزارت خارجه چین در واکنش به این گزارش، اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی در این مورد داشت که همه گیری را ناشی از انتقال طبیعی دانسته نه نشت آزمایشگاهی در ووهان.

«ری» مدیر اف‌بی‌آی در این خصوص اظهار داشت که نمی‌تواند جزئیات ارزیابی این آژانس را به اشتراک بگذارد زیرا آنها محرمانه هستند.

وی دولت چین را متهم کرد که نهایت تلاش خود را برای خنثی و مخدوش کردن اقدام‌های آمریکا و دیگران بمنظور درک بیشتر از منشا همه گیری، انجام داده است.
https://irna.ir/xjLSg۳
**رئیس جمهوری کره جنوبی: ژاپن از یک متخاصم، به شریک سئول تبدیل شده است
رئیس جمهوری کره جنوبی امروز چهارشنبه با تاکید بر آمادگی خود برای بهبود روابط دوجانبه گفت ژاپن از کشور نظامی متخاصم در گذشته به شریک تبدیل شده است.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

در سخنرانی مراسم دولتی که برای بزرگداشت آغاز جنبش استقلالی معروف سال ۱۹۱۹ کره جنوبی در برابر قوانین مستعمراتی ۱۹۱۰-۱۹۴۵ ژاپن برگزار شد، یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی گفت ژاپن به شریکی که ارزش های جهانی مشابهی با کره جنوبی بویژه با توجه به امنیت و اقتصاد دارد تبدیل شده است.

وی همچنین بر اهمیت همکاری سه جانبه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن تاکید کرد و گفت بیش از هر زمان دیگری غلبه بر بحران های امنیتی از جمله افزایش تهدیدهای هسته ای کره شمالی حائز اهمیت است.

در سخنرانی امروز رئیس جمهوری کره جنوبی اشاره به مسائل ناراحت کننده از جمله جبران خسارت کارگران کره ای در زمان جنگ وجود نداشت.

روابط میان ۲ کشور از زمانی که در سال ۲۰۱۸ دادگاه عالی کره جنوبی دستور داد تا شرکت های ژاپنی خسارات بیشتری درباره کار اجباری دوره استعماری بپردازند تیره و تار شد. باوجود این ۲ طرف اکنون در مذاکراتی برای حل و فصل مسائل مشترک با یکدیگر همکاری می کنند.
https://irna.ir/xjLSgD
**ان بی سی نیوز: فشار واشنگتن روابط تل آویو – مسکو را تیره کرده است
در حالی که پیش بینی می شد با روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو روابط تل آویو و مسکو گرم‌تر شود، فشار آمریکا برای تامین برخی از نیازهای دفاعی اوکراین، رژیم صهیونیستی و روسیه را با خطر درگیری روبرو ساخته است.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

تارنمای شبکه آمریکایی ان بی سی در گزارشی از مخمصه نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی نوشت: نتانیاهو زمانی به قدرت بازگشت که انتظار می رفت روابط تل آویو و مسکو را گرم تر کند. وی در عوض تحت فشار مهم‌ترین متحدش یعنی آمریکا، حمایت از کی یف را تشدید کرده و ممکن است با ارائه تسلیحات به اوکراین، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را ناخرسند کند.

نتانیاهو هنوز با کمک نظامی به اوکراین موافقت نکرده و مسکو نیز چنین اقدامی را به صراحت خط قرمز خود اعلام کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در سخنرانی مجازی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ، علناً از اسرائیل خواست تا سامانه های پیشرفته پدافند هوایی را تحویل دهد. وی ابراز اطمینان کرد که اسرائیل در نهایت با چنین امری موافقت می کند.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز پیشتر در دیدار با الی کوهن همتای اسرائیلی خود، خواسته های نظامی کشورش را مطرح کرده بود.

از سوی دیگر قانونگذاران ارشد اسرائیل نیز همچون کی یف و واشنگتن، فشار را بر دولت افزایش داده و از نتانیاهو خواسته اند تا سامانه ها پدافند پهپادی و موشکی را در اختیار اوکراین قرار دهد.

در واکنش به این تحولات، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هشدار داده که ارائه تجهیزات نظامی اسرائیل به اوکراین منجر به تشدید بحران خواهد شد.

برای رهایی از این فشارها، نتانیاهو در مصاحبه ای با ان بی سی نیوز گفت که می خواهد از وقوع جنگ روسیه و اسرائیل جلوگیری کند.

دیپلمات های کهنه کار اسرائیلی نیز با اوجگیری تنش ها در مورد کمک به اوکراین هشدار دادند.

زوی ماگن (Zvi Magen)، که در دهه ۱۹۹۰ ابتدا سفیر اسرائیل در اوکراین و سپس در روسیه بود، به ان بی سی گفت که اگر اسرائیل بخواهد به اوکراین جنگ‌افزار، به ویژه اقلامی که توازن قوا را تغییر می‌دهند، ارسال کند، "به جنگ با روسیه می‌رود. "
https://irna.ir/xjLShT
**وعده پنهانی محمود عباس به رئیس سیا
استاد تاریخ سیاسی و پژوهشگر ارشد فلسطینی از وعده پنهانی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به رئیس سازمان جاسوسی آمریکا "سیا" علیه مقاومت خبر داد و تاکید کرد که با وجود حمایت های آمریکا و رژیم صهیونیستی از تشکیلات خودگردان، این تشکیلات ناتوان از مقابله با مبارزان فلسطینی است.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

«ژوزف مسعد» استاد تاریخ سیاسی دانشگاه کلمبیا در مقاله‌ای که در پایگاه خبری تحلیلی «میدل ایست» منتشر شد، افزود: اعتماد مجدد واشنگتن به تشکیلات خودگردان فلسطین، به عنوان نیروی اصلی برای سرکوب مقاومت، مبتنی بر عملکرد تشکیلات خودگردان نیست، بلکه به این دلیل است که گزینه‌های جایگزین وجود ندارد.

وی با اشاره به پیش‌نویس قطعنامه اخیر ارائه شده توسط امارات که با همکاری تشکیلات خودگردان فلسطین علیه طرح‌های مستمر شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین آماده شد، افزود: امارات نماینده اتحادیه عرب در شورای امنیت و تشکیلات خودگردان فلسطین ۲۰ فوریه سال جاری، به دستور آمریکا پیش‌نویس قطعنامه را پس گرفتند.

مسعد ادامه داد: واشنگتن از اعضای شورای امنیت خواست که پیش‌نویس قطعنامه را به رای نگذارند و پیشنهاد کرد که بیانیه نمادین مشترکی را آماده کنند که واشنگتن بتواند از آن حمایت کند.

وی اضافه کرد: این طرح، تصمیم اخیر کابینه اسرائیل برای قانونی کردن ۹ شهرک در کرانه باختری و ساخت ۱۰ هزار خانه در شهرک‌های یهودی در بیت المقدس شرقی را محکوم کرد.

این استاد دانشگاه کلمبیا افزود: ۲ روز قبل از رای گیری مورد انتظار، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا شخصا با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تماس گرفت و به او دستور داد که پیش‌نویس قطعنامه را پس بگیرد، در واقع او به این دستور عمل کرد و بر اساس دستور آمریکا، امارات با حمایت تشکیلات خودگردان فلسطین طرح بیانیه غیر الزام‌آور را جایگزین کرد.

تلاش نا امیدانه

مسعد معتقد است که این آخرین مانور تشکیلات خودگردان فلسطین برای جلوگیری از انزوایش بود.

وی ادامه داد که به رغم اعتراضات تشکیلات خودگردان فلسطین به کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم رژیم صهیونیستی، مقامات آن بنا به دستور آمریکا از نتانیاهو قبل از روی کار آمدن وی در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲ درخواست کردند که یک کانال مخفی برای گفت و گو و پیشنهاد خدمات آن‌ها به اسرائیل ایجاد کند به امید اینکه بقای قدرت تشکیلات خودگردان تضمین شود.

این استاد تاریخ سیاسی دانشگاه کلمبیا اظهار کرد: نتانیاهو که یک دهه است تشکیلات خودگردان فلسطین را تحقیر کرده و تحت فشار آمریکا عملیات موسوم به «صلح» را (از سال ۲۰۱۴) به حالت تعلیق درآورده است.

وی نوشت: «حسین الشیخ» وزیر امور شهروندی فلسطین که سمت دبیرکلی کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) را بر عهده دارد و شخص مهم در روابط فلسطین با آمریکا و رژیم صهیونیستی است، کسی بود که این پیام (درخواست محمود عباس برای باز کردن یک کانال مخفی برای گفت و گو) را به دفتر نتانیاهو رساند.

مسعد افزود: نتانیاهو، «تساحی هنگبی» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی را برای انجام مذاکرات محرمانه منصوب کرد و وی این گفت وگوها را به صورت تلفنی انجام داد، هنگبی و الشیخ به توافقاتی دست یافتند که منجر به پس گرفتن قطعنامه شورای امنیت توسط تشکیلات خودگردان فلسطین و امارات شد.

به گفته وی، «اسرائیلی‌ها» همچنین از مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین خواستند تا روندهای قانونی علیه رژیم صهیونیستی را در دیوان کیفری بین‌المللی و دادگاه بین‌المللی دادگستری متوقف کند و این رژیم سخاوتمندانه پیشنهاد کرد که به نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطینی برای سرکوب مقاومت در شهرهای کرانه باختری کمک می‌کند.

طرح امنیتی آمریکا

استاد تاریخ سیاسی و فرهنگ عرب در دانشگاه کلمبیا افزود: شهادت اخیر ۱۱ فلسطینی توسط رژیم اسرائیل در نابلس نشان می‌دهد که با وجود کمک‌های این رژیم، نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطین قادر به سرکوب موج فزاینده مقاومت نیستند.

وی اضافه کرد که بلینکن طی سفری که چند هفته پیش به سرزمین های اشغالی داشت، به محمود عباس امر کرد که یک طرح امنیتی آمریکایی را با هدف بازگرداندن کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین بر شهرهای جنین و نابلس (در شمال کرانه باختری) که به کانون‌های درگیری فلسطینی‌ها علیه اشغالگران صهیونیست تبدیل شده اند، اجرا کند.

به گفته مسعد، این طرح شامل آموزش نیروی ویژه فلسطینی است که در این منطقه برای مقابله با مقاومت فلسطین مستقر خواهد شد.

این استاد دانشگاه و محقق فلسطین اضافه کرد که قبل از سفر بلینکن و به دستور آمریکا، روسای اطلاعات مصر و اردن با محمود عباس دیدار کردند تا بر تشکیلات خودگردان فلسطینی برای افزایش سرکوب مقاومت فلسطین فشار آورند.

وی گفت: بلینکن در جریان سفر به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دستور داد تا هماهنگی امنیتی با اسرائیلی‌ها را از سر بگیرد، عباس که پس از کشتار فلسطینیان در جنین توسط اشغالگران صهیونیست در ژانویه گذشته مدعی توقف هماهنگی امنیتی با رژیم اسرائیل شده بود به «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا تاکید کرد که بخش‌هایی از هماهنگی از جمله تبادل اطلاعات بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم اسرائیل بدون هیچ مانعی ادامه دارد.

به گفته مسعد، در واقع، محمود عباس به رئیس سیا اطمینان داد که نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین به بازداشت نیروهای مقاومت فلسطین و مظنونان ادامه خواهند داد و با بازگشت آرامش، هماهنگی امنیتی به طور کامل برقرار خواهد شد.

اعتماد نابجا

مسعد نوشت: باتوجه به اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین در سال ۱۹۹۳ برای تضمین ادامه بقای رژیم اسرائیل به عنوان یک مستعمره شهرک نشینان صهیونیست، تحت پوشش‌های مختلف تاسیس شد، آمریکا و متحدانش را برای نبود گزینه‌ای که بتواند نقش تشکیلات خودگردان شکست خورده را زنده کند، سرگردان کرده است.

وی با اشاره به اینکه اعتماد مجدد آمریکا به تشکیلات خودگردان فلسطین برای سرکوب مقاومت سرانجام ندارد، افزود: موج فزاینده مقاومت در سراسر کرانه باختری و تمایل مستمر به مقاومت در غزه، جدا از شهروندان فلسطینی ساکن در سرزمین‌های اشغالی، نویدبخش خنثی کردن آرزوهای آمریکا و متحدان عرب آن برای سرکوب مقاومت است.

استاد تاریخ سیاسی و فرهنگ عرب ادامه داد: به رغم تمایل آمریکایی‌ها برای استفاده از تشکیلات خودگردان فلسطین و مذاکره با آن، به نظر می‌رسد که «اسرائیلی‌ها» تنها طرفی هستند که قدرت واقعی مقاومت و خطری را که برای آن‌ها ایجاد می‌کند، درک کرده‌اند.
https://irna.ir/xjLRsd

**پنتاگون: آمریکا و کره جنوبی بر لزوم گسترش توان بازدارندگی توافق کردند
پس از پایان رزمایش دفاعی مشترک میان کره جنوبی و آمریکا که با هدف بازدارندگی در برابر کره شمالی برگزار شد، دو کشور بر لزوم گسترش توان دفاعی خود تاکید کردند.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز سه شنبه گفت که ایالات متحده و کره جنوبی بر لزوم تقویت بیشتر بازدارندگی گسترده ایالات متحده توافق دارند، وی در ادامه به تعهد آمریکا به استقرار توانمندی های استراتژیک در کره جنوبی به صورت چرخشی تاکید کرد.

اظهارات سرتیپ ژنرال پت رایدر پس از آن برگزار شد که کره جنوبی و آمریکا یک رزمایش دفاعی (DSC TTX) را با هدف تقویت بازدارندگی مشترک خود در برابر تهدیدات هسته ای کره شمالی برگزار کردند.

رایدر، درباره ای برنامه که هفته گذشته در واشنگتن برگزار شد، گفت: ما یک چالش موفقیت آمیز در رابطه با رویکردهای مختلف در جایگاه بازدارندگی و واکنش اتحاد در مواجهه با توانمندی های هسته ای و موشکی در حال تحول کره شمالی انجام دادیم.

وی افزود: با پایان این رزمایش، هر دو طرف بر لزوم ادامه تقویت بازدارندگی گسترده، از جمله از طریق مکانیسم‌های مشورتی قوی در بحران و نیز اشتراک‌گذاری اطلاعات و برنامه‌ریزی و اجرای مشترک، توافق کردند.

«چو تائه یونگ»، سفیر کره جنوبی در ایالات متحده روز دوشنبه گفت: این کشورها توافق کرده اند که در آینده نزدیک، تمرینات بعدی را برگزار کنند.

سخنگوی پنتاگون همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده قصد دارد به دنبال آزمایش‌های موشکی بی‌سابقه کره شمالی، تجهیزات استراتژیک بیشتری را در کره جنوبی مستقر کند، از اظهار نظر خودداری کرد.

با این حال، او بر تعهدات امنیتی که لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده در جریان سفرش به سئول در اواخر ماه گذشته انجام داد، تاکید کرد.

کره شمالی سال گذشته ۶۹ موشک بالستیک پرتاب کرد که رکورد جدیدی از شلیک موشک های بالستیک در هر سال را به ثبت رساند، رکورد سالانه قبلی آن ۲۵ بود.
https://irna.ir/xjLSgX
**روسیه: اسرائیل تحرکات نظامی علیه سوریه را متوقف کند
معاون اول نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که این کشور از رژیم صهیونیستی می خواهد که تحرکات و اقدامات نظامی علیه سوریه را متوقف کند.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

«دیمیتری پولیانسکی» در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود که عملیات نظامی خودسرانه روزمره رژیم صهیونیستی علیه سوریه همچنان ادامه دارد و ۱۹ فوریه، نیروی هوایی این رژیم حملات منظمی را در خاک این کشور انجام داد که در یکی از این حملات، چندین منطقه در دمشق و حومه آن هدف قرار گرفت و یکی از موشک ها نیز به یک ساختمان مسکونی در یک منطقه پرجمعیت شهری اصابت کرد.

وی ادامه داد: در نتیجه این حمله پنج نفر کشته و ۱۵ نفر دیگر مجروح شدند و یکی از ترکش های موشک های اسرائیلی که هدف پدافند هوایی سوریه قرار گرفته بود، نیز به ۳۰۰ متری ساختمان سفارت روسیه در دمشق اصابت کرد.

معاون اول نماینده روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه روسیه اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی علیه سوریه را به شدت محکوم می‌کند و آن را نقض آشکار قوانین بین‌المللی می داند، اضافه کرد که ما مصرانه از این رژیم می‌خواهیم تا اقدامات نظامی علیه سوریه را متوقف و از اقداماتی که عواقب سنگینی برای کل منطقه دارد، خودداری کند.

پولیانسکی اظهار داشت که موضع و نگاه مسکو بر این است که ادامه چنین اقداماتی از سوی رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان قابل قبول نیست، به ویژه آن که درحال حاضر بسیاری از کشورها از جمله روسیه، فعالانه در حال امدادرسانی و کمک به سوری ها برای رهاشدن از پیامدهای زلزله هستند.
https://irna.ir/xjLSgR
**رهبر جمهوری‌خواهان سنا خواستار افزایش بودجه دفاعی شد
رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا در اظهاراتی خواستار افزایش بودجه دفاعی برای مقابله با آنچه که تهدیدهای رو به رشد چین و روسیه خواند، شد.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

«میچ مک‌کانل» در سخنانی از کنگره خواست بودجه دفاعی را در سال آینده افزایش دهد تا از این طریق واشنگتن بتواند با تهدیدات رو به رشد روسیه و چین مقابله کند.

مک کانل در این خصوص به خبرنگاران گفت: در شرایط کنونی ما باید به تقویت دفاع ادامه دهیم و سایر کشورهای ناتو نیز باید تاکید خود را بر دفاع افزایش دهند.

اظهارات رهبر حزب جمهوری خواه در حالی است که نمایندگان هم حزبی وی در مجلس نمایندگان در حال بررسی پیشنهادهایی برای حفظ هزینه های دفاعی در سطح جاری برای سال مالی ۲۰۲۴ هستند که از اول اکتبر سال جاری میلادی آغاز می گردد. گزارش ها نشان می دهد جمهوری خواهان مجلس نمایندگان در پی کاهش نزدیک به حدود ۱۵۰ میلیارد دلار از مخارج غیردفاعی هستند.

اما مک‌کانل بر این باور است که تخصیص‌ بودجه دفاعی باید همگام با چالش‌هایی که آمریکا در صحنه جهانی با آن مواجه است، پیش برود. وی در نشست خبری در این خصوص افزود: چالش ما تنها روسیه و اوکراین نیست و مشکل مداوم ما رویارویی با چین در آینده است.

رهبر حزب جمهوری خواه در ادامه تشریح کرد که متحدان ما در سرتاسر جهان اکنون به گونه ای جدی بر روی تخصیص بودجه های دفاعی متناسب، متمرکز شده اند.

کنگره آمریکا در سال گذشته لایحه مخارج همه جانبه ای را به تصویب رساند که شامل ۱۳.۴ میلیارد دلار کمک اقتصادی به اوکراین و ۲.۴ میلیارد دلار برای کمک به اسکان مجدد اوکراینی ها در آمریکا بود.

این کمک های نظامی رکورد ۸۵۸ میلیارد دلاری هزینه های دفاعی واشنگتن در سال مالی جاری را به ثبت رسانده و افزایش چشمگیری را نسبت به رقم ۷۴۰ میلیارد دلاری سال گذشته نشان می دهد.
https://irna.ir/xjLSjN
**فشار سناتورهای آمریکایی به اروپا برای افزایش حمایت ها از اوکراین
سناتورهای آمریکایی در نشست کمیته خدمات نیروهای مسلح سنا، در راستای درخواست اوکراین برای افزایش کمک رسانی از خارج، متحدان اروپایی را برای حمایت فوری از کی‌یف تحت فشار قرار دادند.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

نیوزویک نوشت: در دومین نشست کمیته خدمات نیروهای مسلح آمریکایی در سال جاری که روز گذشته برگزار شد، برخی از قانونگذاران آمریکایی درباره روحیه نیروهای روسی که با وجود برخی شکست ها، به تازگی پیشرفت هایی داشته اند، گفت و گو کردند. نیاز به حمایت نظامی پایدار از نیروهای اوکراینی، ارتباط بین حفظ احترام به تمامیت ارضی اوکراین و حفظ قوانین بین المللی دیگر محورهای گفت و گوی آنها را تشکیل می داد.

براساس این گزارش، با توجه به طولانی شدن جنگ اوکراین، شرکت کنندگان در این نشست درباره هزینه های احتمالی جنگ ابراز نگرانی کردند و انگلا استنت مدیر مرکز مطالعات اورسیا و شرق اروپا در دانشگاه جورج تاون گفت اروپایی ها از تبعات اقتصادی تحریم ها و پایان نفوذ روسیه در بخش هیدروکربن ها رنج می برند.

این کارشناس نظامی گفت: هر چند افکار عمومی از اوکراین حمایت می کند و زمستان معتدل باعث شده برخی از مشکلات اقتصادی کاسته شود اما اگر جنگ اوکراین امسال هم طول بکشد ممکن است افکار عمومی در قبال حمایت اقتصادی از کی یف مقاومت کنند.

قانونگذاران آمریکایی از جمله راجر ویکر عضو ارشد کمیته خدمات نیروهای مسلح تاکید کردند که شرکای بزرگتر اروپایی آمریکا مانند آلمان و فرانسه باید اقدامات بیشتری انجام دهند.

برخی از سناتورهای جمهوریخواه عضو این کمیته مانند جونیپ ارنست نیز تاکید کردند که نباید اجازه دهیم اوکراین شکست بخورد. این حمایت پیامی را به دیگر کشورهای جهان ارسال می کند.

آمریکا تاکنون حدود ۷۷.۵ میلیارد دلار کمک به اوکراین اختصاص داده اما در مقایسه با تولید ناخالص داخلی این کشور این رقم به نسبت کشورهایی کوچکتری مانند استونی، لتونی و لیتوانی و سپس لهستان که مستقیماً با اوکراین هم مرز است، اندک است و آمریکا را در جایگاه پنجم قرار دارد. شرکای اروپایی در رتبه های پایین تری قرار دارند.

جک رید رئیس دموکرات کمیته خدمات نیروهای مسلح سنا کمک کشورهای بالتیک و لهستان را به نسبت آمریکا و شرکای اروپایی قابل توجه دانست و گفت میلیون‌ها پناهنده توسط لهستان و بالتیک پذیرفته شده‌اند و این کشورها نیازهای آنها را تامین می کنند.

به نوشته نیوزویک، نزدیکی جغرافیایی محل درگیری به کشورهای اروپایی نیز یکی از نکات مهمی بود که کیت کلوگ ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا مطرح کرد. وی در نشست کمیته خدمات نیروهای مسلح سنا هشدار داد که اروپا باید کمک های خود را افزایش دهد و بر سرعت آن بیفزاید.

وی گفت: جنگ در حیاط خلوت اروپایی ها است و آنها نمی توانند انتظار داشته باشند که شهروندان آمریکا همچنان بار مالی عظیم این جنگ را به دوش بکشند.

تیم کاین سناتور دموکرات در تایید اظهارات این ژنرال بازنشسته درباره جنگ در حیاط خلوت اروپا گفت کشورهای اروپایی با چالش های سختی مواجه هستند که شامل ابعاد نظامی کمک هایی است که ارائه می دهند. آنها همچنین با چالش انتقال منابع تامین کننده انرژی خود مواجه هستند. با این حال اروپایی ها باید در کمک به اوکراین شتاب کنند.
https://irna.ir/xjLSjk

**همکاری با ایران باعث بیرون راندن اسرائیل از لبنان شد/لزوم مقابله با جنگ رسانه ای
وزیر فرهنگ لبنان در گفتگو با ایرنا با تاکید بر اینکه همکاری با ایران باعث توانمندی لبنان و بیرون راندن رژیم اسرائیل از این کشور شد، به اهمیت نقش رسانه در حفظ منافع ملت ها اشاره کرد و گفت: با یک جنگ رسانه ای تمام عیار مواجهیم که دست کمی با سایر جنگ ها در سایر جبهه ندارد و باید برای آن آماده باشیم.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

«محمد وسام المرتضی» امروز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه بین الملل ایرنا افزود: جبهه ای تمام عیار با استفاده از همه نوع امکانات علیه منافع منطقه و ملت های آن فعال است و از هر وسیله ای برای گمراهی، انحراف افکار عمومی و تحریف حقایق استفاده می کند.

وی تاکید کرد: کشورها و ملت های منطقه باید با درک مخاطرات و اهمیت فعالیت های این جبهه و سازوکارهای مقابله با آن، به همکاری با یکدیگر برخیزند.

وزیر فرهنگ لبنان با بیان اینکه همکاری نظامی بین کشورهای منطقه به پیروزیها منجر شد، ادامه داد: همکاری های ما با جمهوری اسلامی ایران، سبب شد تا این توانمندی و آمادگی را پیدا کنیم تا اسرائیل اشغالگر را شکست دهیم و با خفت از سرزمین خود بیرون کنیم.

وسام المرتضی اضافه کرد: این نوع همکاری ها بین کشورها و ملل منطقه در همه حوزه ها بخصوص حوزه رسانه باید انجام شود تا بتوانیم در مقابل جبهه رسانه ای که به دنبال ضربه زدن به منافع کشورهای منطقه از طریق تحریف واقعیت هاست، بایستیم.

وی در همین خصوص با تجلیل از خانواده شهدا بخصوص شهدای روزنامه نگار در جبهه مقاومت گفت: همه این فداکاری ها در راه و با هدف خدمت به محور مقاومت و دفاع از راهبرد این جبهه در دفاع از عزت، کرامت و آزادی های ملل منطقه بوده است. آنها هزینه دادند که ملل منطقه بتوانند خود سرنوشت خود را تعیین کنند و آینده ای با عزت و کرامت داشته باشند.

وزیر فرهنگ لبنان همچنین تداوم فداکاری های محور مقاومت با وجود همه تلاش های محور سازشکار و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را یادآور شد و افزود: مبارزات یک قرن مردم فلسطین در مسیر دستیابی به اهداف عالی خود، همچنین مبارزات بیش از نیم قرن مردم لبنان و تقدیم شهدای بسیار در این راه به ویژه در حوزه رسانه، نشانگر عزم ملت های ما برای مقابله با دشمنان در همه عرصه ها از جمله رسانه و نیز ادامه مبارزه با دشمن صهیونیستی است.

نخستین یادواره شهدای رسانه محور مقاومت با عنوان «راویان مقاومت» روز دوشنبه ۸ اسفند در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با حضور خانواده شهدای رسانه از ایران، عراق، یمن، سوریه، افغانستان، فلسطین و لبنان برگزار شد.

در این یادواره‌ ، مجموعا ۲۳۰ نفر از خانواده‌های شهدا به همراه مسوولان رسانه‌ای و مدیران بنیاد شهید و برخی از وزرای رسانه‌ای از کشورهای خارجی حضور داشتند.

این یادواره همچنین با حضور شخصیت‌های فرهنگی رسانه‌ای کشورهای محور مقاومت که رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت نمی‌شناسند برگزار و در پایان این مراسم از نمایندگان رسانه های محور مقاومت و خانواده شهدای این عرصه تجلیل شد.
https://irna.ir/xjLSh۴
**دیوان محاسبات آمریکا: در حمله به کنگره هشدارها نادیده گرفته شد
دیوان محاسبات آمریکا (GAO) گزارش داد: شکست در پردازش اطلاعات و به اشتراک گذاشتن هشدارها تلاش های پلیس در جلوگیری از حمله به کنگره در ژانویه ۲۰۲۱ را با مانع مواجه کرد.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

شبکه خبری بی بی سی نوشت: دیوان محاسبات آمریکا در گزارش جدید خود اعلام کرده است که اطلاعات عمومی درباره احتمال حمله خشونت آمیز در آن روز در دسترس قرار داشت. با این وجود پلیس کنگره خود را برای گردهمایی غیرخشونت آمیز آماده کرده بود.

در شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ بیش از دو هزار نفر در حالی که قانونگذاران مشغول تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۱ بودند، وارد صحن کنگره شدند.این شورش با اتهام ارتکاب به جرم برای بیش از ۹۶۰ نفر، به بزرگترین پرونده تحقیقاتی پلیس در تاریخ آمریکا منجر شد.

گزارش دیوان محاسبات آمریکا که ارزیابی و سنجش عملکرد دیگر نهادهای دولتی را از طرف کنگره بر عهده دارد نشان می دهد که سازمان های مسئول حراست از امنیت، در آن روز نتوانستند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

در گزارش این نهاد ناظر دولتی آمریکا آمده است: گردهمایی که قبل از شورش ها رخ داد توسط پلیس کنگره به عنوان یک «رویداد امنیتی خاص ملی» نامگذاری نشد. این امر می توانست به افزایش اقدامات امنیتی منجر شود.

این بازوی تحقیقاتی کنگره آمریکا افزود: در کنار پلیس کنگره که در اطراف ساختمان کنگره گشت زنی می کند، اداره تحقیقات فدرال (FBI) و اداره امنیت داخلی (DHS) نیز مسئول جمع آوری اطلاعات و تحقیقات درباره این شورش بودند.

تعداد دیگری از سازمان ها در سطح ایالتی، محلی و فدرال نیز مسئول جمع آوری اطلاعات هستند اما یافته های گزارش دیوان محاسبات آمریکا نشان می دهد با وجود مجموعه ای از اطلاعات امنیتی و تهدیدها، کسانی که مسئولیت تحقیقات در این زمینه را برعهده داشتند نتوانستند حمله به کنگره را پیش بینی کنند.

در این گزارش خاطرنشان شده است که پلیس فدرال نتوانسته اطلاعات مربوط به خشونت احتمالی را پردازش کند. برای مثال، ماموران اف بی آی در شهر سن آنتونیو در تگزاس ۴۵ پست الکترونیک درباره تهدیدهای ضدتروریستی از یک پلتفرم رسانه اجتماعی محبوب حامیان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و فعالان راست افراطی دریافت کردند. اما اف بی آی فقط ۹ مورد از آنها را بررسی کرد.

در این گزارش همچنین از تعدادی از نهادها به دلیل قصور در پیگیری نکات و به اشتراک گذاری اطلاعات مربوطه با سایر ادارات و نهادها انتقاد می شود. ضمن این که افسران رده پایین پلیس کنگره، راهنمایی ها و هشدارهای کافی در مورد تهدیدهای خشونت آمیز را دریافت نکردند.

در گزارش دیوان محاسبات آمریکا بعلاوه توصیه هایی در مورد جمع آوری و به اشتراک گذاری اطلاعات ارائه شده است.

چندی پیش استیون ساند رئیس پلیس سابق کنگره که به دنبال یورش سال ۲۰۲۱ مجبور به استعفا شد، هشدار داد دو سال بعد از شکستی که در نتیجه این حمله رخ داد، این نهاد کنگره همچنان دچار ضعف در عملکرد است و اوضاع آن بهتر نشده است.

ساند در کتاب جدید خود با اذعان به «شکست» در عملکرد رده های بالای پلیس کنگره که زیر نظر او در زمان حمله به این نهاد قانون‌گذاری آمریکا فعالیت می کردند، نوشت: این ضعف باعث شد که پلیس در مقابل یورش ۶ ژانویه (۱۶ دی) ۲۰۲۱ آمادگی لازم را نداشته باشد.

مخالفت با نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، ادعای دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا مبنی بر تقلب در انتخابات، تحریک حامیان ترامپ برای برهم زدن فیزیکی شمارش آرای کالج انتخابات از دلایل حمله به کنگره بود و اختلال، تاخیر و تغییر در شمارش آرای کالج انتخابات به نفع ترامپ، ضبط و نابودی گواهی های تشخیص آرای کالج انتخاباتی و لغو انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و غارت، تخریب و سلطه بر کنگره را هدف قرار می داد.
https://irna.ir/xjLSmv
**آغاز تظاهرات بزرگ علیه کابینه نتانیاهو
معترضان به کابینه حاکم بر رژیم صهیونیستی امروز را «روز اغتشاش» نامیدند و راه‌های اصلی در سرزمین‌های اشغالی را مسدود کرده و به خیابان‌ها ریختند.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

معترضان به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز را «روز اغتشاش» نامیدند و بزرگراهی که تل‌آویو به بیت‌المقدس را وصل می کند، مسدود کردند.

سازمان دهندگان تظاهرات اعتراضی امروز در سرزمین های اشغالی اعلام کردند به خیابان ها خواهند آمد تا مانع از کودتای نتانیاهو و ایجاد دیکتاتوری در این منطقه شوند.

در طرح کابیه نتانیاهو موسوم به «اصلاح نظام قضایی» که ساکنان سرزمین‌های اشغالی از آن به کودتای قانون اساسی تعبیر می‌کنند، از اختیارات دستگاه قضایی این رژیم کاسته و در مقابل قدرت و جایگاه دستگاه اجرایی و قانون گذاری در این رژیم تقویت خواهد شد.

در این طرح همچنین اختیارات مشاور قضایی کابینه رژیم صهیونیستی و مشاوران قضایی دیگر وزارتخانه‌های این رژیم گرفته خواهد شد و وزیر این امکان را خواهد داشت تا هر مشاور قضایی را که بخواهد در دفتر خود برکنار یا منصوب کند.

این لایحه که در جلسه کنست روز دوشنبه هفته گذشته برگزار شد، در شور اول با ۶۳ رأی موافق و ۴۷ رأی مخالف به تصویب رسید.

این لایحه برای آن که تصویب و به قانون تبدیل شود، باید در شور دوم و سوم نیز به رأی گذاشته شود و در کمیسیون‌های تخصصی رأی آورد و در در صورت تصویب نهایی به قانون تبدیل خواهد شد.

نتانیاهو که از سال‌ها پیش به اتهام فساد، رشوه و خیانت در امانت تحت محاکمه قضایی قرار دارد، بنا دارد با همین طرح موسوم به «اصلاح نظام قضایی» از محاکمه فرار کند.

«ایهود اولمرت» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی نیز افشا کرد که تلاش نتانیاهو و حزب وی برای اصلاحات در دستگاه قضایی که جناح اپوزیسیون صهیونیست‌ها از آن به عنوان کودتا یاد می‌کنند، برای تبرئه نتانیاهو از محاکمه است.

نتانیاهو در چهار پرونده مهم متهم است، پرونده‌هایی که در رسانه‌ها به «پرونده ۱۰۰۰»، «۲۰۰۰»، «۳۰۰۰» و «۴۰۰۰» معروف شده است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی حداقل بیش از ۱۰ بار به بازجویان پلیس پاسخ داده که علاوه بر پرونده‌های مذکور، پرونده فساد مالی همسرش نیز در میان آنها است.

نتانیاهو در این پرونده متهم است که میلیون‌ها دلار تسهیلات مالی در اختیار «شاؤول الویچ» مالک شرکت «بِیزِک» قرار داده است تا پایگاه خبری والا، رسانه زیر نظر این شرکت از نخست‌وزیر و خانواده‌اش حمایت رسانه‌ای کند.
https://irna.ir/xjLSn۷
**کارشناس عراقی: آمریکا در حال انتقال تروریستها از غرب به شرق عراق است
عقیل الطایی کارشناس امنیتی عراقی هشدار داد که ارتش آمریکا درحال انتقال تروریست ها از پایگاه عین الاسد در استان الانبار در غرب عراق به استان دیالی در شرق این کشور است.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

عقیل الطائی امروز چهارشنبه در گفت وگو با پایگاه خبری "المعلومه " تصریح کرد: تنها راه پایان دادن به پرونده حضور طولانی مدت آمریکا در عراق از طریق ائتلاف جریانها و گروههای سیاسی ملی در عراق است.

وی گفت: اطلاعات موثقی در دست هست و تصاویر دوربین های مادون قرمز (حرارتی) نشان می دهد که هواپیمای آمریکایی از نوع شینوک درحال انتقال گروهک های کوچک تروریستی داعشی از پایگاه عین الاسد در استان الانبار به ارتفاعات حمرین در استان دیالی هستند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: این هواپیماهای آمریکایی داعشی ها را با محموله های سلاح و موتورسیکلت های خاصی که برای تردد در این مناطق از آنها استفاده می کنند، جابجا می کنند تا عملیات جنایتکارانه خود را در مناطق اطراف دیالی، المقدادیه و جنوب کرکوک انجام دهند. این گروهک ها علاوه بر دریافت پشتیبانی لجستیکی و مالی، نقشه فعالیت های خود را نیز از آمریکایی ها می گیرند.

پیش از این نیز گزارش های متعددی از حمایت و پشتیبانی نیروهای آمریکایی از گروهک تروریستی داعش در عراق و سوریه منتشر شده بود و شماری از نمایندگان عراقی از همکاری آمریکایی ها و عناصر داعش پرده برداشته بودند.

عراق در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از سه سال نبرد، پیروزی بر گروه تروریستی «داعش» را اعلام کرد اما عناصر و هسته‌های پراکنده این گروه تروریستی هنوز در برخی مناطق استان‌های «دیاله، کرکوک، نینوا، صلاح‌الدین، الانبار و بغداد» فعال هستند.

نیروهای امنیتی عراق برای پاکسازی کامل این مناطق از وجود عناصر تروریستی همچنان به عملیات نظامی خود ادامه می دهند.
https://irna.ir/xjLSjY
**چین: حفظ روابط خوب میان پکن و دهلی نو به سود طرفین است
سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه با تاکید بر اهمیت روابط این کشور با هند گفت: حفظ روابط خوب میان پکن و دهلی نو به سود هر دو کشور و به نفع مردم آن است .

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

خانم مائو نینگ در نشست خبری امروز خود و همزمان با سفر "چین گانگ" وزیر امور خارجه چین به دهلی نو برای شرکت در نشست وزیران امور خارجه گروه ۲۰ گفت: معتقدیم حفظ روابط خوب بین چین و هند در راستای منافع اساسی دو کشور و دو ملت است.

این سخنگو تاکید کرد که چین ارزش بالایی به روابط خود با هند قائل است.

امروز نشست دو روزه وزیران خارجه گروه ۲۰ به میزبانی دهلی نو آغاز می شود و آقای چین گانگ وزیر امور خا رجه چین نیز به منظر شرکت در این نشست، به هند سفر کرده است.

روابط پکن و دهلی نو در سال‌های اخیر، آسیب دیده است. نیروهای مسلح هند و ارتش چین از آوریل ۲۰۲۰ در منطقه‌ای واقع در شرق لاداخ، درگیری‌های گاه به گاه دارند و هر دو طرف به سرعت زیرساخت‌های نظامی را بر روی خط کنترل واقعی توسعه می‌دهند. با این حال، چین و هند همزمان در سطوح نظامی و دیپلماتیک برای کاهش خصومت‌ها، حل و فصل مسالمت‌آمیز چالش‌های خود و خروج از بن‌بست مذاکره می‌کنند.

بر این اساس، هم توسعه توان نظامی داخلی و هم مذاکره‌های دوجانبه در مسیرهای موازی در حال انجام است. گفت‌وگوهای شی جینپینگ و نارندرا مودی سران دو کشور در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی اخیر نشانه‌ای بود از روندی که جریان دارد و هدف از آن کاهش خصومت‌ها و تعریف رویکردی تازه میان دو کشور است.
تاکنون، چین و هند ۱۶ جلسه برای رایزنی در باب بن‌بست مرزی‌شان برگزار کردند و نشستی دیگر نیز در راه است. این رایزنی‌ها موجب توافق نسبی دو بازیگر در پنج منطقه شد و زمینه را برای ایجاد جغرافیایی حائل هموار کرد. در همین راستا منطقه مورد مناقشه میان چین و هند به یک کمربندی از مناطق حائل تبدیل شده که صراحتا هر دو کشور را از اعزام گشت‌های انسانی - نظامی به این مناطق منع می‌کند.

روابط تجاری چین و هند، فارغ از آنکه دهلی نو در واکنش به این بن‌بست، فعالیت‌های اقتصادی چین را ممنوع کرده، هنوز در جریان است.

تجارت دوجانبه دو کشور در سال ۲۰۲۱ به ۱۲۵ میلیارد دلار رسید؛ هرچند هند ۶۹ میلیارد دلار کسری تجاری با چین داشت که بیشتر به دلیل واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مهم بود.

هند و چین بزرگترین اختلاف ارضی در جهان را دارند که مساحتی به وسعت کره شمالی را در بر می گیرد.
https://irna.ir/xjLSnH
**گوترش در بغداد؛ دستورکارهای سفر دبیرکل سازمان ملل به عراق چیست؟
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل پس از ۶ سال در حالی به عراق سفر کرده است که دستورکارهای متعدد عراقی، منطقه ای و بین المللی را روی میز گفت و گوها با طرف های عراقی دارد.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

گوترش که نیمه شب گذشته وارد بغداد شده است، امروز با فواد حسین وزیر خارجه عراق در کنفرانسی مطبوعاتی حاضر شد.

فواد حسین وزیر خارجه عراق از مشاوراتی با دبیرکل سازمان ملل در خصوص مسائل «سیاسی و قضایای منطقه ای» خبر داد و گفت: روابط ما با سازمان ملل، محکم است و امید داریم که دیدارها و بحث هایی با دبیرکل در پرونده های داخلی، قضایای منطقه ای و بین المللی داشته باشیم.

گوترش هم گفت که از حضور در عراق احساس خوشبختی می کند و مطمئن است که «عراقی ها بر چالش های امنیتی و سیاسی، غلبه خواهند کرد.»
دبیرکل سازمان ملل از تلاش های دولت عراق برای بازگرداندن عراقی های خارج از کشور قدردانی کرد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل نیز در بیانیه ای اعلام کرد که گوترش برای تاکید بر التزام سازمان ملل در «حمایت از تلاش های عراق برای تقویت صلح، حقوق بشر و توسعه مداوم برای همه عراقی ها» در بغداد است.

وی افزود که دبیرکل سارمان ملل در بغداد با تعدادی از مسئولان عراقی از جمله محمد شیاع السودانی نخست وزیر، تعدادی از نمایندگان سازمان های دفاع از حقوق زنان و جوانان و کارکنان سازمان ملل در پایتخت، دیدار خواهد داشت.

گوترش، فردا پنجشنبه نیز راهی اردوگاه های پناهندگان در شمال عراق خواهد شد و در اربیل نیز با نمایندگانی از اقلیم کردستان دیدار خواهد کرد. او سپس راهی قطر خواهد شد تا در کنفرانس کشورهای کمتر توسعه یافته، شرکت کند.

دبیرکل سازمان ملل، پیش تر در بهار ۲۰۱۷ به عراق سفر کرده بود.
https://irna.ir/xjLSq۶
**امیدواری مسکو به اجرای ابتکار صلح باکو-ایروان/هشدار مداخله آمریکا در قفقاز جنوبی
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز ابراز امیدواری کرد که از ابتکار صلحی که به طور مشترک با روسیه برای حل‌وفصل مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تدوین شده، بهره برداری شود.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

ماریا زاخارووا در گفت و گو با رادیو اسپوتنیک از تلاش های آشکار غرب برای مداخله در اوضاع قفقاز جنوبی انتقاد کرد و گفت که چنین رویکری نه برای حل مناقشه، بلکه بر اساس روندی دیرینه برای دستیابی به "اهدافی کاملاً متناقض" دنبال می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که هیچ نمونه ای از عادی سازی موفقیت آمیز که کشورهای غربی در آن دخیل بوده باشند، وجود ندارد، چرا که به گفته او تعداد درگیری هایی که غرب جرقه آنها را زده یا در آنها دخالت داشته افزایش یافته است.

به نوشته تاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیروز (۹ اسفند) در یک کنفرانس مطبوعاتی به همراه جیحون بایراموف، همتای آذربایجانی خود گفته بود که پرسش هایی در زمینه قانونی بودن ماموریت هیأت غیرنظامی اتحادیه اروپا در ارمنستان به وجود آمده است.
https://irna.ir/xjLSqY

**دشمن فقط زبان زور را می فهمد/ رمضان ماه جهاد و مقاومت
مسئول دفتر رسانه ای کمیته های مقاومت فلسطین در گفتگو با ایرنا تاکید کرد: دشمن صهیونیستی فقط زبان زور، جهاد و عملیات مسلحانه را می‌فهمد و استفاده از این ابزار، آنها را مجبور به فرار از سرزمین ما خواهد کرد.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

«محمد البریم » ( أبومجاهد) روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار بین الملل ایرنا اظهار داشت: اجلاس موسوم به «العقبه» یک تلاش صهیونیستی- آمریکایی با مشارکت [ تشکیلات خودگردان ] فلسطینی برای دلسرد کردن مقاومت و حمایت از دشمن جنایتکار صهیونیستی علیه ملت فلسطین؛ صاحب اصلی این سرزمین است.

وی ادامه داد: این نشست مرده به دنیا آمد و عملیات «اریحا » و «حواره » به منزله اعلام مرگ آن بود، بنابر این هر فرد فلسطینی که به آرمان خود ایمان دارد، تسلیم نمی شود و پرچم سفید صلح را برافراشته نمی کند.

مسئول دفتر رسانه ای کمیته های مقاومت فلسطین افزود: مردم ما هر روز یاد شهدا را گرامی می دارند و امکان ندارد، این خون های پاک را نادیده بگیرند و به آنها خیانت کنند.

البریم گفت: مقاومت برای بازپس گرفتن وطن و حقوق فلسطینی ها در مسیر صحیحی قرار دارد و نمی توان روی راه حل های آمریکا که سال هاست ثابت شده شکست خورده اند، حساب باز کرد.

وی با بیان اینکه هزاران نفر در پاسخ به ندای تکبیر «عرین الاسود» (گروه نظامی مقاومت فلسطینی ) که گفت [ برای مقابله با صهیونیست های اشغالگر ] تفنگ نماینده مشروع ما است، اضافه کرد: این افراد به خیابان ها آمدند و حرف خود را زدند،

مسئول دفتر رسانه ای کمیته های مقاومت فلسطین اظهار داشت: دشمن صهیونیستی هرگز به توافق و تعهدی پایبند نبوده و در مقابل، هرگونه توافق بین تشکیلات خودگردان و این رژیم انجام شده، قتل عام، کشتار، هتک حرمت مقدسات و محاصره مردم در هر نقطه از سرزمینمان و سرکوب و آزار و اذیت اسیران فلسطینی افزایش یافته است.

وی افزود: رییس تشکیلات خودگردان فلسطین از منافع خود می ترسد، در واقع هیچ کنترلی بر هیچ یک از گروه های مقاومت ندارد و همانطور که تیپ «جنین» و «عرین الاسود» گفتند « قطار مقاومت در کرانه باختری به راه افتاده و هیچ قدرتی نمی تواند آن را از بین ببرد یا متوقف کند».

البریم اضافه کرد: باعث تاسف است که برخی از رهبران تشکیلات خودگردان همچنان به دنبال سراب و توهمی هستند که آمریکا آن را ترویج می دهد و به جای اینکه به دنبال مشروعیت خود از طریق پایان دادن به تفرقه و تقویت جبهه داخلی باشند که رژیم اشغالگر صهیونیستی را عصبانی می کند و توجهات را به مساله فلسطین باز می گرداند،به دنبال کسب مشروعیت از رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند که در همه جا مردم ما را می کشند و حقوق آنها را پایمال می کنند.

وی اظهار داشت: دغدغه اصلی آنها فقط حفظ امنیت دشمن صهیونیستی است و ما تاکید می کنیم که تمام تلاش ها برای دور زدن آرمان فلسطین، نقشه ها و توطئه ها در برابر اراده استوار مردم با شکست مواجه خواهد شد.

البریم، مطالبه اصلی مردم فلسطین و مقاومت آزادی خواهانه آنها را ادامه درگیری و مقابله دشمن صهیونیستی دانست که این سرزمین را اشغال کرده، مقدسات مسلمانان را هتک حرمت می کند و جوانان فلسطینی را می کشد و دستگیر می کند.

وی تاکید کرد که مقاومت حق مشروع مردم فلسطین برای رهایی از شر این رژیم اشغالگر غاصب است.

دشمن فقط زبان زور و جهاد را می فهمد

مسئول دفتر رسانه ای کمیته های مقاومت فلسطین با اشاره به افزایش درگیری ها در کرانه باختری و تقویت محور مقاومت در این منطقه گفت: کرانه باختری به دلیل نزدیکی به شهرک‌های صهیونیست نشین و سرزمین‌های اشغالی، اعتقاد بیشتری به اقدام جهادی مقاومت دارد بنابر این جوانان آن یقین دارند که این دشمن فقط زبان زور و جهاد و عملیات خاص را می‌فهمد و استفاده از اینها، آنها را مجبور به فرار از سرزمین ما می کند، همانگونه که ۱۸ سال پیش در نوار غزه اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: هیچ راه حلی برای فلسطینی ها جز افزایش مقاومت و شعله ور کردن انقلاب در مقابل رژیم صهیونیستی وجود ندارد.

البریم گفت: کابینه فاشیست راست افراطی رژیم صهیونیستی که آنها را نتانیاهو، «بزالل اسموتریچ » و «بن گویر» رهبری می کند، به طور نظام مند علیه مردم، مقدسات و اسرای ما در زندان های رژیم صهیونیستی، جنایت، بی حرمتی و کارهای تروریستی می کند بنابر این طبیعی است که برای مقابله با این جنایات، فعالیت انقلابی گری و مقاومت فلسطینی ها افزایش یابد تا جلوی این رژیم جنایتکار و حملات او گرفته شود.

وی اضافه کرد: مقاومت در کرانه باختری و به طور کلی فلسطین اشکال متعددی اعم از فردی و تشکیلاتی ( گروه های سازمان یافته ) دارد و بین همه تشکیلات و گروه ها نقش های مکمل وجود دارد، هرکدام نقشی را برای خود و گروه ها دارند .

مسئول دفتر رسانه ای کمیته های مقاومت فلسطین با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان گفت: بدون شک این ماه، ماه جهاد و مقاومت و افزایش درگیری بین مردم ما در قدس و تمام مساجد کرانه باختری اشغالی در مقابله با دشمن صهیونیستی به ویژه شهرک نشینان افراطی است که هر روز برای تحریک مسلمانان و نمازگزاران تلاش می کنند.

به گفته وی، دشمن صهیونیستی سعی دارد تا مسجد الاقصی را هتک حرمت کند؛ موضوعی که واکنش مردم و جوانان آزاده ما را افزایش می دهد و افزایش عملیات ویژه و قدرتمند علیه اشغالگران صهیونیست را در پی دارد،ما می دانیم که دشمن صهیونیستی نیز از مداخله مقاومت در غزه می ترسد، همانطور که در نبرد سیف القدس اتفاق افتاد.
https://irna.ir/xjLSkw
**طالبان: آمریکا اجازه تعامل کشورها با افغانستان را نمی دهد
ملا عبدالغنی برادر، معاون وزارت اقتصادی حکومت طالبان افغانستان در سخنانی در مراسم سه سالگی توافق دوحه گفت که آمریکا به رغم توافق دوحه، اجازه تعامل کشورها با افغانستان را نمی دهد.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

ملا عبدالغنی برادر در مراسم ۳ سالگی توافقنامه دوحه افزود آمریکایی‌ها نه تنها با نظام کنونی در افغانستان تعامل نمی‌کنند بلکه به کشورهای جهان هم اجازه نمی‌دهند تا در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی با افغانستان تعامل داشته باشند.

امروز سومین سال روز امضای توافقنامه دوحه است.این توافقنامه پس از یازده دور گفت‌وگو در دهم اسفند سال ۱۳۹۸ از سوی ملا عبدالغنی برادر و زلمی خلیل‌زاد نماینده پیشین آمریکا برای صلح افغانستان در دوحه پایتخت قطر امضا شد.

با وجود اینکه افغانستان و مردمش در شرایط بسیار بد اقتصادی هستند میلیاردها دلار از دارایی های مردم افغانستان توسط آمریکا از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان مسدود شده است.

در جریان این سه سال که از امضای این توافق‌نامه می‌گذرد، طالبان و ایالات متحده آمریکا بارها یکدیگر را به نقض این توافقنامه متهم کردند.
https://irna.ir/xjLSrW
**نگرانی پوتین نسبت به عملیات خرابکاری و جاسوسی غرب
درحالیکه روسیه وارد دومین سال از جنگی شده که مجموعه غرب به رهبری آمریکا مقابلش ایستاده اند، اکنون ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور در این مرحله از تقابل با غرب، نگران خرابکاری‌ها و جاسوسی‌ها است.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

پوتین به سرویس امنیت فدرال روسیه تاکید کرده است که فعالیت خود برای مقابله با روند صعودی جاسوسی و خرابکاری علیه روسیه توسط اوکراین و غرب را افزایش دهند.

براساس این گزارش، پوتین در یک سخنرانی برای مقام‌های روسیه، گفته است که سرویس امنیت فدرال باید گروه‌های خرابکاری که از اوکراین وارد روسیه می‌شوند را متوقف کند، حفاظت از زیرساخت‌ها را افزایش دهد و جلوی احیای تروریست یا گروه‌های افراطی توسط سرویس‌های امنیتی غربی داخل روسیه را بگیرند.

رئیس جمهور روسیه با روایت سابقه‌ای از فعالیت سرویس‌های جاسوسی غرب، بیان کرد: سرویس‌های اطلاعاتی غربی به صورت سنتی در روسیه فعال بودند و اکنون آنها منابع فردی، تکنیکی و دیگر منابع اضافی را علیه ما استفاده می‌کنند. ما باید به شکل مناسب به این اقدامات پاسخ دهیم.

وی همچنین به سرویس امنیت داخلی دستور داده است تا از ورود تسلیحات غیرقانونی به روسیه جلوگیری کنند و امنیت را در ۴ منطقه اوکراین که به تازگی الحاق آنها را به فدراسیون روسیه اعلام کرده، بالا ببرند.

پوتین به آژانسی که خود زمانی مدیریت آن را برعهده داشت، گفت که باید تمام فعالیت‌های ضد اطلاعاتی خود را افزایش دهد.

رئیس جمهوری روسیه با تاکید بر اهمیت محرمانه بودن تجهیزات و تسلیحات اخیر کشور، افزود: اطلاعات مهم درباره سیستم‌های کنترل ارتش و ساختارهای اجرای قانون، شرکت‌های صنعت دفاعی، فناوری‌های حیاتی و اطلاعات شخصی باید مورد حفاظت قرار گیرد.

از زمان شروع جنگ اوکراین مسکو شاهد حملات پهپادی به خاک خود، حمله هکری به رسانه‌های طرفدار دولت و ترور دختر یکی از چهره‌های برجسته طرفدار کاخ کرملین بوده است.

برخی مدعی هستند که ده‌ها حمله به زیرساخت‌های راه آهن روسیه با هدف اخلال در تردد نظامی این کشور انجام شده است. سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرده است که این ماه سه روس که در «فعالیت‌های تروریستی» در زیرساخت راه آهن در منطقه «اورالز» دست داشتند را دستگیر کرده است.

در آخرین نمونه از اخلال ناشی از حمله سایبری، وزارت شرایط اضطراری روسیه اعلان کرد که هکرها روز سه‌شنبه باعث شدند که شبکه‌های محلی هشدارهای غلط برای پناه گرفتن به مردم صادر کنند.

براساس این گزارش، پوتین همچنین در سخنرانی دیروز خود با تمرکز بر حوزه های اولویت فعالیت سرویس امنیت فدرال، حمایت ضد جاسوسی از یگان های عمل کننده ارتش در اوکراین و مبادله اطلاعات مهم تاکتیکی، را مهم توصیف کرد.

به گفته پوتین ادامه کمک این نهاد اطلاعاتی و امنیتی به نیروهای مسلح و گارد ملی در اجرای عملیات ویژه نظامی در اوکراین، از راه هایی مانند حمایت ضدجاسوسی از یگان های ارتش و مبادله سریع اطلاعات مهم تاکتیکی، از اهمیت برخوردار است.
https://irna.ir/xjLSrQ
**درخواست دولت بایدن برای تمدید قانون جنجالی
دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از کنگره این کشورخواسته است قانون جنجال برانگیز تجسس بدون مجوز را تمدید کند و در نامه ای به قانونگذاران ارشد این کشور هشدار داده انقضای این قانون اطلاعات دولت درباره تهدیدهای خارجی و اهداف احتمالی را محدود می کند.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

روزنامه گاردین نوشت: ماده ۷۰۲ این قانون ابزار لازم را برای گردآوری اطلاعات درباره تروریست ها و دیگر اهداف خارجی ارائه می دهد. این ماده به دولت آمریکا اجازه می دهد اطلاعات مربوط به ارتباطات افراد مورد نظر در خارج را از طریق فشار بر شرکت هایی ارائه خدمات مانند گوگل جمع اوری کرده و این شرکت ها را وادار می کند کپی پیام ها و اطلاعات اینترنتی این افراد را در اختیار نهند یا از شرکت هایی مانند وریزون (Verizon) می خواهد تماس تلفنی و اطلاعات پیام ها را رهگیری کنند.

به نوشته این روزنامه، این قانون بحث‌برانگیز است زیرا به دولت اجازه می‌دهد اطلاعات مربوط به پیام‌ها و داده‌های تلفنی آمریکایی‌ها را در صورت تعامل با اهداف خارجی، بدون حکم دادگاه جمع‌آوری کند. البته در ماده ۷۰۲ به سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) اجازه داده نمی شود شهروندان آمریکایی به طور خاص را هدف قرار دهد.

به نوشته گاردین، تلاش‌های دولت برای تمدید و تایید دوباره ماده ۷۰۲ به شکل فعلی آن ممکن است امسال با مقاومت فزاینده‌ای مواجه شود، زیرا جمهوری‌خواهان در کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در بی‌اعتمادی دونالد ترامپ به آژانس‌های اطلاعاتی و اشتباهات گذشته پلیس فدرال در استفاده از نظارت بدون حکم دادگاه شریک هستند.

برای این منظور، دولت بایدن استفاده از این قانون را ابزاری ضروری برای جمع‌آوری اطلاعات درباره تروریست‌ها، اشاعه‌ دهندگان سلاح، هکرها و سایر اهداف خارجی مستقر در خارج از کشور توصیف کرده که از ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی آمریکا استفاده می‌کنند. این قانون در صورت تمدید نشدن، در پایان سال ۲۰۲۳ منقضی می‌شود.

مریک گارلند، دادستان کل و اوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در نامه ای به کنگره نوشتند: اطلاعات به دست آمده با استفاده از ماده ۷۰۲ نقش کلیدی در حفظ امنیت ایالات متحده، شهروندان و متحدانش ایفا می کند.

کنگره ماده ۷۰۲ را به عنوان بخشی از اصلاحیه سال ۲۰۰۸ قانون نظارت بر اطلاعات خارجی (FISA) در سال ۱۹۷۸ تصویب کرد. این بخش نوع نظارت مورد استفاده در برنامه مخفی استراق سمع بدون حکم را که جورج بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ مجاز کرد، قانونی می کند.

در نامه گارنر و هاینس به کنگره آمده است که این ماده همچنان به عنوان یک ابزار ضد جاسوسی استفاده می شود و در حمله پهپادی سال گذشته که ایمن الظواهری رهبر القاعده را به قتل رساند، نقش داشت. یک منبع آگاه افزود که اطلاعات بخش ۷۰۲ بخش بزرگی از گزارش روزانه ریاست جمهوری را تشکیل می دهد.

بر اساس گزارش گاردین، پلیس فدرال آمریکا از سال ۲۰۱۸ برای بررسی هر گونه تحقیقات جنایی که ارتباطی به امنیت ملی ندارد به مجوز دادگاه نیاز دارد.

نامه به قانونگذاران ارشد در حالی منتشر شده که رئیس بخش امنیت ملی وزارت دادگستری آمریکا و متیو اولسن، مقام سابق اف بی آی، در اظهاراتی در مؤسسه بروکینگز در واشنگتن دی سی، ادله ای را برای تمدید این قانون ارائه دادند.

آنها گفتند بدون ماده ۷۰۲، ما اطلاعات ضروری را برای تصمیم گیرندگان و جنگجویان خود و همچنین متحدان خود از دست خواهیم داد. و ما هیچ مرجعی نداریم که بتواند این ضرر را جبران کند.
https://irna.ir/xjLSsN
**استاندار: توسعه روابط تجاری با گرجستان از رویکردهای آذربایجان شرقی است
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به موقعیت کشور گرجستان و ظرفیت‌های این کشور، گفت: توسعه روابط و مبادلات تجاری با این کشور به واسطه دسترسی آن به اروپا و کشورهای CIS ( مشترک المنافع )، یکی از اولویت‌های استان است.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

عابدین خرّم روز چهارشنبه در دیدار با سفیر گرجستان در کشورمان با تشریح برخی از ظرفیت‌های استان در حوزه‌هایی مانند تولید فولاد، قطعه‌سازی و تولید خودروهای تجاری، کشت گلخانه‌ای، محصولات غذایی، لوازم خانگی و شهرک‌های صنعتی تخصصی، گفت: آذربایجان شرقی در بسیاری از صنایع تولیدی جزو استان‌های برتر کشور است و می‌تواند نیازهای عمده بازارهای منطقه و کشورهای همسایه را تامین کند.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی بخش خصوصی توانمندی دارد، افزود: تبریز گذشته درخشانی در حوزه تجارت و بازرگانی دارد و اگر بتوانیم بخش خصوصی را به میدان بیاوریم و بخش دولتی نیز موانع را رفع کند، شاهد یک تحول اساسی در حوزه ارتباطات خارجی خواهیم بود.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با اشاره به توانمندی‌های استان در حوزه‌های مختلف و آمادگی بخش خصوصی برای عرضه محصولات تولیدی خود در بازارهای منطقه و کشورهای همسایه، گفت: تاکید دولت بر همسایه‌ محوری در مراودات خارجی، فرصتی برای جبران کاستی‌های گذشته در این زمینه است.

وی، تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی ایران به گرجستان از طریق ارمنستان را یکی از ضرورت‌های توسعه روابط با این کشور برشمرد و گفت: فعال شدن این مسیر به‌ عنوان یکی از شاهراه‌های تجاری می‌تواند ارتباط بازرگانان ۲ کشور را تسهیل کرده و زمینه‌ساز ارتباطات گسترده بعدی باشد.

خرّم همچنین بر تعامل بخش‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران آذربایجان شرقی و گرجستان تاکید کرد و از سفیر کشورمان در تفلیس خواست تا در زمینه تبادل هیأت‌های تجاری و اقتصادی ۲ کشور نقش‌آفرینی کند.

حجم مبادلات تجاری ایران و گرجستان در سال گذشته بی‌سابقه بود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان هم با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و گرجستان در سال گذشته میلادی، بی‌سابقه بود، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم که در سال جاری هم با کمک استان‌های مرزی بتوانیم این حجم را به نحو چشمگیری افزایش دهیم.

محمود ادیب روز چهارشنبه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به جایگاه ژئوپلیتیک ( جغرافیای سیاسی ) جمهوری گرجستان و برخی مزیت‌ها از جمله تعرفه‌های آزاد ترجیحی و وجود کریدورهای ( راهگذرهای ) ترانزیتی در این کشور، گفت: گرجستان می‌تواند یکی از اهداف بسیار خوب برای بازرگانان و سرمایه‌گذاران کشورمان باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی استان آذربایجان شرقی بویژه در صنایع خودروسازی، الکتریکی و فولاد، گفت: در حوزه کشت گلخانه‌ای هم این استان و منطقه آزاد ارس توانمندی خوبی دارند و با توجه به وجود منابع غنی آب در گرجستان، کشت فراسرزمینی یکی از فرصت‌های بسیار خوب برای سرمایه‌گذاری در این کشور است.

سفیر گرجستان در کشورمان دیروز هم با مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس دیدار و گفت و گو کرد.
https://irna.ir/xjLStc
**دیدار هیات پارلمانی ایران با فیصل المقداد
هیات پارلمانی ایران امروز چهارشنبه با وزیر خارجه سوریه دیدار کرد.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

هیات پارلمانی ایرانی به ریاست عباس گلرو، نائب رئیس گروه دوستی ایران و سوریه که به دمشق سفر کرده است امروز(چهارشنبه) با فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه دیدار و رایزنی کرد.

گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و سوریه برای آگاهی از روند کمک رسانی به مردم زلزله زده سوریه و همچنین اجرایی کردن توافقات همکاری دو کشور به ویژه همکاری های اقتصادی صبح امروز وارد دمشق شد.

برخی دیگر از رسانه‌های سوری در این باره گزارش دادند که این هیات پارلمانی به ریاست «عباس گلرو» نایب رئیس گروه دوستی ایران و سوریه در مجلس شورای اسلامی وارد دمشق شد و قرار است از مناطق زلزله زده سوریه دیدن و در جریان روند امدادرسانی به زلزله زدگان قرار گیرد.

نایب گروه دوستی ایران و سوریه در مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی دمشق به خبرنگار خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفت که سفر هیات پارلمانی ایران به دمشق به منظور آگاهی از روند امدادرسانی به مناطق زلزله زده سوریه و کمک به تقویت و توسعه روابط مشترک پارلمانی دوکشور و تلاش برای فعال‌سازی قراردادهای همکاری تهران و دمشق به ویژه در زمینه اقتصادی انجام شده است.

گلرو اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی ایران و مجلس سوریه طی دو سال گذشته جلسات مشترک زیادی برای توسعه کار پارلمانی برگزار کردند و در این سفر، این موضوع پیگیری و درباره تقویت روابط بین دو طرف با مقامات سوریه گفت و گو خواهد شد.

همچنین «هیفا جمعه» نایب رئیس گروه دوستی سوریه و ایران در پارلمان سوریه اظهار داشت که ایران انواع حمایت‌ها را از مردم سوریه انجام داده و هیات‌ها و کمک‌های امدادی را برای زلزله زدگان سوریه ارسال کرده است و دو طرف علاقه‌مند به توسعه و تقویت روابط پارلمانی هستند.

هیات ایرانی در بدو ورود به فرودگاه دمشق مورد استقبال «مهدی سبحانی» سفیر ایران در سوریه و تعدادی از نمایندگان مجلس سوریه قرار گرفت.
https://irna.ir/xjLSwC

**درگیری شدید بین شهرک‌نشنیان و نظامیان در تل‌آویو/ سرکوب صهیونیست‌ها توسط پلیس
درگیری بین پلیس رژیم صهیونیستی و صهیونیست‌های معترض به سیاست‌های کابینه افراطی نتانیاهواز جمله طرح قانون «اصلاحات قضایی»، امروز شدت بیشتری پیدا کرده است و پلیس برای پراکنده کردن تظاهرکنندگان از بمب‌های صوتی و گاز اشک‌آور استفاده کرده است.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

معترضان به طرح بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای «اصلاحات قضایی» امروز با نیروهای پلییس در تل‌آویو به شدت درگیر شدند؛ تا جایی که برای سرکوب آنها از بمب‌های صوتی و گاز اشک‌آور استفاده شده است.

روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» در این باره گزارش داد که تظاهرکنندگان پس از پرتاب بمب صوتی توسط پلیس رژیم صهیونیستی، فریاد «شرمت باد» سردادند.

درگیری بین پلیس رژیم صهیونیستی و معترضان در بزرگراه آیالون بیش از هر جای دیگری شدت پیدا کرده است و تظاهرکنندگان این بزرگراه را که شریان اصلی اتصال تل‌آویو به دیگر مناطق سرزمین‌های اشغالی است را مسدود کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی از گاز اشک آور، بمب‌های صوتی و اسب برای پراکنده کردن تظاهرات کنندگان استفاده کرده است.

تظاهرکنندگان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی صهیونیستی «کان» اعلام کردند که خشونت پلیس رژیم صهیونیستی علیه تظاهرکنندگان شرم آور است، اما آنها را متوقف نخواهد کرد.

رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که معترضان به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز را «روز خرابکاری» نامیدند و بزرگراهی که تل‌آویو به بیت‌المقدس را وصل می کند، مسدود کردند.

سازمان دهندگان تظاهرات اعتراضی امروز در سرزمین های اشغالی اعلام کردند به خیابان ها خواهند آمد تا مانع از کودتای نتانیاهو و ایجاد دیکتاتوری در این منطقه شوند.

در طرح کابیه نتانیاهو موسوم به «اصلاح ساختار قضایی» که ساکنان سرزمین‌های اشغالی از آن به کودتای قانون اساسی تعبیر می‌کنند، از اختیارات دستگاه قضایی این رژیم کاسته و در مقابل قدرت و جایگاه دستگاه اجرایی و قانون گذاری در این رژیم تقویت خواهد شد.

در این طرح همچنین اختیارات مشاور قضایی کابینه رژیم صهیونیستی و مشاوران قضایی دیگر وزارتخانه‌های این رژیم گرفته خواهد شد و وزیر این امکان را خواهد داشت تا هر مشاور قضایی را که بخواهد در دفتر خود برکنار یا منصوب کند.

این لایحه که در جلسه کنست روز دوشنبه هفته گذشته برگزار شد، در شور اول با ۶۳ رأی موافق و ۴۷ رأی مخالف به تصویب رسید. این لایحه برای آن که تصویب و به قانون تبدیل شود، باید در شور دوم و سوم نیز به رأی گذاشته شود و در کمیسیون‌های تخصصی رأی آورد و در در صورت تصویب نهایی به قانون تبدیل خواهد شد.

نتانیاهو که از سال‌ها پیش به اتهام فساد، رشوه و خیانت در امانت تحت محاکمه قضایی قرار دارد، بنا دارد با همین طرح موسوم به «اصلاح نظام قضایی» از محاکمه فرار کند.

«ایهود اولمرت» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی نیز افشا کرد که تلاش نتانیاهو و حزب وی برای اصلاحات در دستگاه قضایی که جناح اپوزیسیون صهیونیست‌ها از آن به عنوان کودتا یاد می‌کنند، برای تبرئه نتانیاهو از محاکمه است.

نتانیاهو در چهار پرونده مهم متهم است، پرونده‌هایی که در رسانه‌ها به «پرونده ۱۰۰۰»، «۲۰۰۰»، «۳۰۰۰» و «۴۰۰۰» معروف شده است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی حداقل بیش از ۱۰ بار به بازجویان پلیس پاسخ داده که علاوه بر پرونده‌های مذکور، پرونده فساد مالی همسرش نیز در میان آنها است.

نتانیاهو در این پرونده متهم است که میلیون‌ها دلار تسهیلات مالی در اختیار «شاؤول الویچ» مالک شرکت «بِیزِک» قرار داده است تا پایگاه خبری والا، رسانه زیر نظر این شرکت از نخست‌وزیر و خانواده‌اش حمایت رسانه‌ای کند.

https://irna.ir/xjLSwZ
**حمله هوایی به یک خودرو در سنجار عراق
منابع خبری از هدف قرار گرفتن یک خودروی ناشناس در حمله هوایی در سنجار در شمال عراق خبر دادند.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

شبکه راشاتودی روز چهارشنبه به نقل از منابع امنیتی عراق گزارش داد که طبق بررسی های اولیه دست کم دو نفر در این حمله هوایی کشته شده اند.

این منابع در عین حال اضافه کردند که خودروی مورد هدف قرار گرفته، متعلق به پ ک ک (حزب کارگران کردستان) است.

گزارش بیشتری درباره جزئیات این خبر منتشر نشده است.
https://irna.ir/xjLSxq
**اردوغان: انتخابات ترکیه به دلیل زلزله به تعویق نخواهد افتاد

رئیس جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) در سخنانی اعلام کرد که با وجود پیامدهای فاجعه بار زلزله اخیر، زمان انتخابات این کشور در موعد مقرر (۱۴ می) تغییر نخواهد کرد و به تعویق نخواهد افتاد.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) گفت که انتخابات این کشور طبق برنامه ریزی انجام شده در ۱۴ می برگزار خواهد شد.

وی در جلسه حزب عدالت و توسعه در پارلمان این کشور در واکنش به برخی انتقادها از دولتش در مدیریت پیامدهای های زلزله اخیر گفت: در ۱۴ می پاسخ مناسب را به آن ها خواهیم داد.

در حالی که کمتر از ۲.۵ ماه به زمان برگزاری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس ترکیه باقیمانده است، حزب حاکم «عدالت و توسعه» به همراهی حزب «حرکت ملی» از حدود ۲ ماه قبل «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی را به عنوان نامزد خود معرفی کرده‌اند.

احزاب اپوزیسیون ترکیه نیز تاکنون به جمع بندی نهایی برای معرفی نامزد مشترک برای شکست اردوغان، رقیب سرسخت خود نرسیده‌اند و نشانه‌های شکاف در ائتلاف آنها هر روز بیشتر می‌شود.
https://irna.ir/xjLSxt
**السودانی در دیدار با گوترش: عراق به کلید حل بحران‌های منطقه تبدیل شده است
دبیرکل سازمان ملل که پس از شش سال به بغداد سفر کرده است در ادامه دیدارهایش با مقامات عراق با نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در این دیدار روابط دوجانبه میان دو طرف را بررسی کردند.

در این دیدار همچنین چشم انداز همکاری در پرونده آوارگان و نقش بین المللی مورد نیاز، مواجهه با چالش‌های اقلیمی و نیاز به کمک‌های بین المللی در این پرونده و همچنین نقش پیشگام عراق در زمینه کاهش تنش در منطقه و تضمین ثبات آن مورد بررسی قرار گرفت.

السودانی در این دیدار از یونامی (دفتر ویژه سازمان ملل در عراق) به دلیل کمک به عراق در مراحل مختلف تشکر کرد و گفت: عراق از بحران سیاسی خود عبور کرده است و در برهه فعلی تلاش‌های آن بر چالش‌های اقتصادی و زیست محیطی متمرکز شده است و دولت اولویت‌های مختلفی را برای مقابله با این چالش‌ها تعیین کرده است.

وی اظهار داشت که پیروزی عراق بر باندهای تروریستی داعش به دلیل انسجام عراقی‌ها و اعتقاد آنها به همزیستی مسالمت آمیز محقق شد، طوری که امروز عراق به کلید حل بسیاری از بحران‌ها در منطقه تبدیل شده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار سفر به عراق را به یک اتفاق متفاوت توصیف کرده و بر حمایت از جامعه بین‌المللی از عراق در پرونده چالش‌های اقلیمی و پرونده آوارگان تأکید کرد.

وی همچنین از اولویت‌های دولت عراق در مبارزه با فساد و تصمیم بازگرداندن آوارگان به مناطق خود تمجید کرد و آن را یک تصمیم شجاعانه و مثبت ارزیابی کرد.

گوترش در ادامه از آمادگی سازمان ملل برای حمایت از دولت عراق در راستای عبور آن از چالش‌هایی پیش‌رو تأیید کرد.

دبیرکل سازمان ملل صبح امروز نیز با «عبداللطیف رشید»، رئیس جمهوری عراق دیدار و رایزنی کرد. این دیدار در قصر بغداد انجام شد.

گوترش که نیمه شب گذشته وارد بغداد شده است، امروز با «فواد حسین» وزیر خارجه عراق در کنفرانسی مطبوعاتی حاضر شد.

وزیر خارجه عراق از مشاوره و رایزنی با دبیرکل سازمان ملل در خصوص مسائل سیاسی و قضایای منطقه ای خبر داد و گفت: روابط ما با سازمان ملل، محکم است و امید داریم که دیدارها و بحث هایی با دبیرکل در پرونده های داخلی، قضایای منطقه ای و بین المللی داشته باشیم.

گوترش هم گفت که از حضور در عراق احساس خوشبختی می کند و مطمئن است که «عراقی ها بر چالش های امنیتی و سیاسی، غلبه خواهند کرد.»

دبیرکل سازمان ملل از تلاش های دولت عراق برای بازگرداندن عراقی های خارج از کشور قدردانی کرد.

پیشتر نیز «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل نیز در بیانیه ای اعلام کرده بود که گوترش برای تاکید بر التزام سازمان ملل در «حمایت از تلاش های عراق برای تقویت صلح، حقوق بشر و توسعه مداوم برای همه عراقی ها» در بغداد است.

وی افزود که دبیرکل سارمان ملل در بغداد با تعدادی از مسئولان عراقی از جمله محمد شیاع السودانی نخست وزیر، تعدادی از نمایندگان سازمان های دفاع از حقوق زنان و جوانان و کارکنان سازمان ملل در پایتخت، دیدار خواهد داشت.

گوترش، فردا پنجشنبه نیز راهی اردوگاه های پناهندگان در شمال عراق خواهد شد و در اربیل نیز با نمایندگانی از اقلیم کردستان دیدار خواهد کرد. او سپس راهی قطر خواهد شد تا در کنفرانس کشورهای کمتر توسعه یافته، شرکت کند.
https://irna.ir/xjLSxx
**رئیس سابق شاباک: کابینه تروریست ما را به جنگ داخلی می‌کشاند
رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) در انتقاد از سیاست‌ها و اقدامات جنجالی کابینه تندرو این رژیم با تروریستی خواندن این کابینه، نسبت به ورود این رژیم به یک جنگ داخلی درپی این اقدامات هشدار داد.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

«یووال دیسکین» رئیس سابق شاباک در این باره اذعان کرد: ممکن است اسرائیل به دلیل اقدامات کابینه تروریست طی چند هفته وارد یک جنگ داخلی شود.

وی در اعتراض به طرح اصلاحات قضایی کابینه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز گفت: این کابینه نفرین شده موفق شد امنیت داخلی ما را به پایین‌ترین سطح خود بکشاند. این یک کابینه کاملا راست نیست، بلکه یک کابینه تروریستی کامل است.

دیسکین در ادامه با اشاره به جنایت اخیر شهرک نشینان صهیونیست در شهرک «حواره» در نابلس اذعان کرد: آنچه در حواره رخ داد یک جنایت کامل بود.

کابینه افراطی نتانیاهو اکنون روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد و کمترین روزی را می توان دید که سپری شود و در آن شاهکاری از سوی اعضای کابینه رونمایی نشود که بخش اعظم آن متوجه «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این کابینه است.

ائتلاف حاکم راست افراطی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» از زمان روی کار آمدن، یک سری اقدامات و تصمیماتی را اتخاذ کرده که از نظر جناح اپوزیسیون و رئیس رژیم صهیونیستی باعث خواهد شد که این رژیم به سمت تشدید بحران داخلی و حتی جنگ داخلی حرکت کند.

تصمیم کابینه نتانیاهو برای تغییرات در نظام قضایی رژیم صهیونیستی هم اکنون به محور تنش‌های سیاسی و اختلاف نظرها بین ائتلاف حاکم و جناح اپوزیسیون منجر شده است.

در هفته های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی نتانیاهو بوده است. شنبه شب نیز هزاران نفر برای هفتمین هفته در تل آویو و سایر شهرهای فلسطین اشغالی علیه کابینه نتانیاهو تظاهرات کردند.

این اعتراضات در سایه جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو و جناح اپوزیسیون به ریاست «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود.

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی هدف کابینه نتانیاهو برای تغییرات در نظام قضایی را تضعیف آن و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند.

به طور کلی، شرایط داخلی و خارجی این روزهای رژیم نامشروع صهیونیستی در ۷۴ سال گذشته سابقه نداشته و بسیار حاد شده و با تکیه نتانیاهو بر کرسی نخست وزیری این رژیم و تشکیل یک کابینه افراطی، امیدواری‌ها برای فروپاشی آن از درون افزایش پیدا کرده است.
https://irna.ir/xjLSz۴
**عملیات مشترک حشد الشعبی و نیروهای امنیتی عراق برای تقویت امنیت در صلاح الدین
منابع رسانه‌ای عراق امروز چهارشنبه از آغاز عملیات مشترک حشد الشعبی و نیروهای امنیتی عراق برای تعقیب عناصر داعش در شرق استان «صلاح الدین» و برقراری امنیت در این منطقه خبر دادند.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

«ایرث نیوز» در این باره اعلام کرد که یک نیروی مشترک از تیپ ۹ و ۸۸ حشد الشعبیه همراه ارتش، پلیس با پوشش هوایی عملیاتی را برای تأمین امنیت مناطق جزیره «العیث» و مناطق «الدواجی»، «اعسیله» و برخی مناطق دیگر در شرق صلاح الدین آغاز کردند.

برپایه این گزارش، این عملیات با هدف برقراری امنیت در مناطق مذکور و جلوگیری از سوء استفاده عناصر داعش از این مناطق برای انجام حملات به غیر نظامیان و یا نیروهای امنیتی عراق درحال برگزاری است.

سه شنبه هفته گذشته نیز فرماندهی عملیات حشد الشعبی در استان صلاح الدین عراق، از آغاز عملیات امنیتی رزمندگان حشد الشعبی در رشته کوه مکحول در شمال استان خبر داد و تأکید کرد که این عملیات با هدف تأمین امنیت و بازرسی مناطق، ارتقای امنیت و ثبات و تعقیب بقایای داعش انجام می‎شود.

گروه تروریستی داعش که از ۱۷ خرداد ماه سال ۱۳۹۳ به عراق حمله و طی سه روز توانسته بود حدود ۴۵ درصد خاک این کشور را تصرف کند در آبانماه ۱۳۹۶ شکست خورد (یک ماه بعد نیز در سوریه)، اما از همان زمان هسته های خفته این گروه تروریستی همچنان در عراق و سوریه فعال هستند و بعضا اقدام به تحرکات تروریستی می‌کنند.
https://irna.ir/xjLSyc
**اعلام تاریخ قطعی انتخابات ترکیه/ احزاب مخالف فردا نامزد مشترک معرفی می‌کنند
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پس از ماه‌ها کشمکش بر سر زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، ۱۴ ماه مِی برابر با ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ را به عنوان تاریخ قطعی انتخابات در ترکیه اعلام کرد و قرار است احزاب مخالف نیز فردا نامزد نهایی خود را معرفی کنند.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

اردوغان امروز در نشست گروهی حزب عدالت و توسعه ضمن اعلام زمان قطعی انتخابات در کشورش گفت که "ملت ترکیه در ۱۴ مِی آنچه را که لازم است، انجام خواهد داد."

وی احزاب مخالف خود را به سیاه نمایی در باره مدیریت بحران زلزله و سوء استفاده انتخاباتی از آن متهم کرد و با رد سخنان آنها افزود: هم اکنون رسیدگی به درد زلزله زدگان مهمترین دغدغه دولت ترکیه است.

رئیس جمهوری ترکیه اضافه کرد: عده ای منتظرند که دولت همراه با مردم ترکیه زیر آوار بیفتد ولی دولت مخالف این است که این موضوع به محمل انتخاباتی و مستمسکی برای رقابت سیاسی تبدیل شود.

اعلام تاریخ قطعی انتخابات که نسبت به تاریخ اولیه، حدود یک ماه به جلو کشیده شده، پس از فشار احزاب مخالف و به راه افتادن هجمه سنگین علیه پیشنهاد تعویق ۶ ماه یا یک ساله انتخابات در این کشور به علت وقوع زلزله به معنای تسلیم هیات حاکمه در برابر افکار عمومی ترکیه محسوب می شود.

احزاب مخالف ترکیه هنوز به اعلام زمان قطعی انتخابات واکنش نشان نداده‌اند ولی پیش از این اعلام کرده بودند که دولت با اعلام وضعیت فوق العاده سه ماهه در ۱۱ استان زلزله زده ترکیه با حدود ۱۵ میلیون جمعیت و ۲۰ درصد واجدان شرایط رای دادن، در صدد مهندسی انتخابات در این مناطق و جلوگیری از رای منفی آنها علیه خود است.

در حالی که کمتر از ۲.۵ ماه به زمان برگزاری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس ترکیه باقیمانده است، حزب حاکم «عدالت و توسعه» به همراهی حزب «حرکت ملی» از حدود ۲ ماه قبل در قالب ائتلاف "جمهور"، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور کنونی را به عنوان نامزد خود معرفی کرده‌اند.

هر چند که اردوغان نامزدی خود را در انتخابات پیش رو اعلام کرده، ولی احزاب مخالف نامزدی او را دارای شبهه و غیرقانونی و مغایر با اصول قانون اساسی ترکیه می دانند.

احزاب مخالف و اپوزیسیون ترکیه نیز که در قالب ائتلاف ملت و تحت نام "میز شش گانه" یعنی رهبران ۶ حزب مخالف اردوغان شامل «کمال کلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری خواه خلق، «مرال آکشنر» رهبر حزب نیک(خوب)، «تمل کاراملا اوغلو» رهبر حزب سعادت، «گلتکین اویسال» رهبر حزب دموکرات، «علی باباجان» رهبر حزب جهش و دموکراسی(دوا) و «احمد داووداغلو » رهبر حزب آینده، قرار است فردا نامزد مشترک و نهایی خود را اعلام کنند.

این احزاب مخالف دولت ترکیه تاکنون ۱۲ بار دور هم جمع شده‌اند تا اردوغان را از اریکه قدرت ریاست جمهوری به زیر بکشند، ولی حالا که زمان کمی برای برگزاری انتخابات باقی مانده نامزد مشترک خود را معرفی نکرده‌اند.

این احزاب که تنها در صورت عملکرد ائتلافی و معرفی نامزد واحد، شانس پیروزی در برابر اردوغان را دارند، در چند هفته اخیر به توافق ضمنی و اولیه برای معرفی کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق به عنوان نامزد نهایی احزاب مخالف برای ریاست جمهوری رسیده بودند که این کار با مخالفت آکشنر رهبر حزب نیک(خوب) ترکیه و پیشنهاد گزینه‌های دیگر از جمله «منصور یاواش» و «اکرم امام اوغلو» شهرداران آنکارا و استانبول به تعویق افتاد.

پیش از این، تاریخ رسمی و قانونی انتخابات ترکیه برای ۱۸ ماه ژوئن ۲۰۲۳ ( ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲) برنامه‌ریزی شده بود ولی اردوغان با جدی‌تر شدن انتقاد به قانونی نبودن حضور او در این رقابت و با تغییر تاریخ انتخابات، زمان آن را به ۱۴ ماه مِی (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) جلو کشید.

علاوه بر این ۶ حزب مخالف، حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه که نماینده جمعیت کُرد ترکیه محسوب می شود و بیش از ۱۱ درصد رای سنتی را در همه مناطق ترکیه از جمله در جنوب شرق این کشور دارد، از این ائتلاف احزاب مخالف کنار گذاشته شده است.

بر همین اساس، رهبران این حزب نیز که از مخالفان سرسخت اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه به شمار می‌روند، اعلام کرده‌اند که همچون انتخابات گذشته ریاست جمهوری، نامزد مستقل و اختصاصی خود را معرفی خواهند کرد ولی تاکنون نامزد خود را معرفی نکرده‌اند.

علاوه بر این، چند حزب کوچک و مستقل که پایگاه رای بالایی هم ندارند، در عرصه سیاسی ترکیه حضور دارند که با توجه به زمان کم موجود تا برگزاری انتخابات، بعید است که بتوانند در ائتلاف‌های انتخاباتی و نتیجه آن تاثیر عمیقی بگذارند و رقابت انتخاباتی ترکیه عملا بین حزب حاکم عدالت و توسعه و ائتلاف میز شش گانه ادامه خواهد یافت.

مقامات دولت ترکیه چند روز پیش نیز اعلام کرده بودند که انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور در تاریخ ۱۴ ماه مِی (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

انتخابات پیش رو، دومین دور انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پس از تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.
https://irna.ir/xjLSzh
**تاثیرگذاری اندک تحریم های غرب بر بخش هوانوردی غیرنظامی روسیه
تارنمای بلومبرگ روز چهارشنبه نوشت که به رغم تحریم های گسترده غرب بر بخش هوانوردی غیرنظامی روسیه برای زمین گیر کردن بخش عمده آن، هواپیماهای آن با پرهیز از مقررات جهان و استفاده از قطعات یدکی هواپیماهای قدیمی، به فعالیت ادامه می دهند.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

به گفته ریچارد ابولفیه مشاور صنعت هواپیمایی، مشخص است که تحریم ها مطابق پیش بینی غرب، موثر واقع نشده و صنعت هوانوردی جهانی بسیار بیشتر از تصور، قابل نفوذ است. با وجود کاهش ایمنی با به درازا کشیدن دوره تحریم ها، اما نتوانسته اند ارتباطات داخلی روسیه و این کشور را با خارج، با توقف کامل رو به رو سازد.

هدف دیگر این تحریم ها، منزوی سازی روسیه بوده که نتایج مشخص و شفافی نداشته است. زیرا کرملین حریم هوایی روسیه را بر روی پروازهای شرکت های هواپیمایی غرب اروپا و ایالات متحده بسته و هواپیماهای انان وادار به پیمودن مسیرهای طولانی تری با هزینه بیشتر برای دسترسی به آسیا شده اند. هر چند آسمان خود را بر روی کشورهای دوست مانند امارات متحده عربی بازنگهداشته که پروازهایش را افزایش داده است.

فرودگاه های روسیه اکنون روزانه به نزدیک به ۲۷۰ پرواز بین المللی خدمات می دهند که این میزان یک سال پیش، ۳۰۰ پرواز بوده است.

هر چند با توجه به اعمال تحریم های اروپای غربی و ایالات متحده در سال گذشته بر روسیه در واکنش به حمله به اوکراین، به نظر می رسد که بخش هوانوردی غیرنظامی، نقطه مهمی برای وارد کردن بیشترین دشواری بر مسکو باشد، اما بر اساس برآورد پایگاه پژوهشی سیریوم، در مقایسه با ۵۴۴ فروند هواپیمای ایرباس و بوئینگ که در شرکت های روس فعالیت می کنند، با گذشت یک سال هنوز ۴۶۷ فروند فعال هستند.

بیشتر هواپیماهای شرکت های روس از نوع ایرباس و بوئینگ هستند که از معامله با روسیه منع شده اند. مالکیت بیش از دو پنجم این هواپیماها در اختیار شرکت های خارجی اجاره دهنده، قرار دارد که در پی این تحریم ها، خواستار بازگردانده شدن فوری هواپیماهایشان از روسیه شدند.

کرملین برای سرپانگهداشتن ناوگان هوایی روسیه، به شرکت های هواپیمایی دستور داده که هواپیماهای استیجاری را به مالکان خارجی بازنگردانند و دوباره آنها را در روسیه ثبت کنند، بنابراین بیشتر این جت ها به پرواز ادامه می دهند. هر چند به روز گردانی نرم افزاری که اهمیت بسیاری دارد و نگهداری اجباری اعلام شده از سوی سازمان های نظارتی برای تضمین آمادگی پروازی آنها، متوقف شده است.

شرکت های هواپیمایی روسیه با وجود قطع پروازها به ایالات متحده، اروپای غربی و هم پیمانانشان، پروزاهایشان را به تایلند، ترکیه و امارات متحده عربی به همراه جمهوری های شوروی پیشین مانند ارمنستان، قزقیزستان و تاجیکستان، افزایش داده اند.
این شرکت ها روزانه نزدیک به یک هزار پرواز داخلی دارند که نسبت به یک سال پیش، نزدیک به ۱۵ درصد کاهش یافته که بسیار کمتر از میزان مورد انتظار کشورهای حامی اوکراین، پس از اعمال تحریم هاست.

این انعطاف پذیری، نشانگر محدودیت های تحریم هاست، زیرا صنایع هدف قرار گرفته راه حل های دیگری می یابند، یا به شریکانی با محدودیت کمتر روی می آورند.

با وجود کاهش تولید روسیه به میزان سه چهارم قبل از جنگ، اما بخش اندکی از فروپاشی پیش بینی شده پس از جنگ اوکراین است.

سازمان نظارت بر هوانوردی روسیه، اول فوریه به روزنامه بازرگانی این کشور گفت که شرکت های هواپیمایی روسیه برای ادامه فعالیت به تامین قطعات از کشورهای دوست و همچنین برداشتن قطعات یدکی از هواپیما، روی آورده اند. اما در صورت ثبت نشدن قطعاتی که تعمیر یا جایگزین می شوند در اسناد هواپیماها، فروش دوباره آنها احتمالا غیرممکن خواهد بود.

این سازمان در فوریه توافقنامه ای با شرکت مهندسی گلوبال جت تکنیک دوبی امضا کرد برای بازرسی های دوره ای پیش از پرواز هواپیماهای جت ایرباس و بوئینگ که در شرکت های هواپیمایی روسیه، فعالیت می کنند.

بهره برداران از هواپیما باید کاملا مقررات سخت تعمیر و نگهداری تحت نظر مهندسان دارای مجوز و تحت نظر سازمان های نظارتی ملی یا فراملی مانند سازمان هوانوردی فدرال آمریکا، آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا یا آژانس ترابری هوایی فدرال روسیه، رعایت کنند. هواپیماها افزون بر بازرسی روزانه باید پس از نزدیک به ۲۰۰ پرواز، تحت سرویس های دقیق بیشتر و هر ۱۰ سال یا بیشتر، زیر بازرسی های سنگین و کامل قرار گیرند.

بوئینگ اعلان کرده است که از اوایل سال گذشته مطابق با تحریم ها، قطعات یا حمایت تعمیراتی یا فنی در اختیار شرکت های هواپیمایی یا تعمیراتی روسیه، قرار نداده است.

گیلائوم فائوری مدیرعامل ایرباس نیز در ۱۶ فوریه گفت: داده های شرکت نشان می دهد که تعداد پروازهای روسیه با هواپیماهای این شرکت در نیمه دوم ۲۰۲۲ بیش از دوره قبل از همه گیری بوده است.

شرکت های توپولوف، ایلیوشین و سوخوی روسیه با پیشینه ساخت هواپیماهای مسافربری از اوایل دوره شوروی سابق، که هواپیماهای با ظرفیت جابجایی صدها سرنشین تولید کرده اند، اکنون هواپیماهای پیشرفته تری مانند سوپرجت سوخوی با ۱۰۰ صندلی تولید می کنند. اما به شدت به شرکت های غربی برای تهیه و تامین موتور، سامانه های هوانوردی و ارابه فرود وابستگی دارند، هر چند طرحی برای جایگزینی این قطعات با اجزای ساخت داخل، به اجرا گذاشته شده است. شرکت هواپیمایی رسمی روسیه "آئروفلوت" در گذشته بزرگترین شرکت هواپیمایی جهان بوده است.
https://irna.ir/xjLSym
**عراق و انگلیس برای برچیده شدن اردوگاه الهول در سوریه گفت و گو کردند
«قاسم الاعرجی»‌ مشاور امنیت ملی عراق و «لورد طارق احمد» وزیر دولت انگلیس در امور خاورمیانه، آسیای جنوبی و ملل متحد؛ برای برچیده شدن اردوگاه الهول در سوریه و بازگرداندن اتباع خارجی ساکن در این اردوگاه به کشورهایشان گفت و گو کردند.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

رسانه های عراق امروز چهارشنبه از دیدار «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی این کشور با «لورد طارق احمد» وزیر دولت انگلیس در امور خاورمیانه، آسیای جنوبی و ملل متحد خبر دادند و به نقل از بیانیه دفتر مشاور امنیت ملی عراق افزودند: در این دیدار که با حضور « مارک برایسون ریچاردسون» سفر انگلیس در بغداد برگزار شد، روابط همکاری و دوستی دو کشور و راه‌های ارتقای آن به نحوی که منافع مشترک دو کشور و دو ملت را تامین کند، بررسی شد.

همچنین در این دیدار پرونده ها و موضوعات مورد علاقه مشترک به ویژه پرونده اردوگاه الهول سوریه و اهمیت کمک به جامعه جهانی برای برچیدن این اردوگاه و پایان دادن به این پرونده مهم و حساس و بازگرداندن اتباع بیگانه ساکن در این ارودگاه به کشورشان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اردوگاه الهول جمعیت زیادی را در خود جای داده که در شمال شرق سوریه و در ۱۰ کیلومتری مرز عراق قرار دارد و اداره این اردوگاه را گروه مسلح موسوم به "نیروهای دمکراتیک سوریه" (قسد) وابسته به ارتش آمریکا بر عهده دارند.

منابع خبری دیروز (سه شنبه) از بازگشت ۱۵۴ خانواده شامل ۵۸۲ نفر از اردوگاه الهول در شرق سوریه به اردوگاه جدعه در عراق خبر دادند. پیش از این آخرین مرحله بازگشت اتباع عراقی اردوگاه الهول در سوریه به دی ماه گذشته باز می گردد که طی آن ۱۴۵ خانوار متشکل از ۵۸۳ راهی عراق شدند.

منابع محلی در سوریه می‌گویند بیشتر این اتباع عراقی از خانواده گروهک تروریستی داعش بودند که در اردوگاه الهول زندانی بودند.
در ادامه بیانیه دفتر مشاور امنیت ملی عراق آمده است: در این دیدار تاکید شد که عراق در مبارزه با تروریسم، انگلیس را شریک می داند و چاره ای جز ادامه همکاری، مشارکت و حمایت در زمینه مبارزه با تروریسم تا تحقق ثبات منطقه وجود ندارد.

مشاور امنیت ملی عراق با اشاره به اینکه چالش های مختلفی برای عراق وجود دارد، افزود: عراق در منطقه بسیار مهمی قرار دارد و بغداد در تلاش برای ایجاد تعادل در روابط و منافع مشترک با کشورها است.

وی افزود:‌ دولت « محمد شیاع السودانی» بر اساس اصل گفت و گو و دیپلماسی برای حل اختلافات در منطقه و جهان تلاش می کند.

بر اساس بیانیه دفتر مشاور امنیت ملی عراق، الاعرجی تلاش برای آرامش در منطقه را ضروری دانست و با تاکید بر اینکه عراق توانایی ایفای این نقش را دارد، اظهار داشت که منطقه بدون عراقِ باثبات نمی تواند به سمت پیشرفت و توسعه پایدار پیش رود.

همچنین «لورد طارق احمد» وزیر دولت انگلیس در امور خاورمیانه، آسیای جنوبی و ملل متحد نیز از تداوم همکاری کشورش با عراق و حمایت از بغداد در زمینه امنیت سایبری، ارتباطات و تبادل تجربیات خبر داد.
https://irna.ir/xjLSy۳

**افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس طی سال ۲۰۲۲
داده‌های جدید نشان ‌می‌دهد، شمار کودکان دچار ناامنی و فقر غذایی طی سال گذشته در انگلیس به حدود دوبرابر و رقم چهار میلیون نفر رسیده است.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

یک اندیشکده مستقل به نام «بنیاد غذا» که به بررسی چالش‌های غذایی انگلیسی‌ها می‌پردازد، اعلام کرد: در ماه ژانویه ۲۰۲۳ (دی/بهمن) از هر پنچ خانوار انگلیسی یکی از آن‌ها (معادل ۲۲ درصد) حذف دستم یک وعده غذایی، گرسنه ماندن و یا عدم مصرف مواد غذایی در طول روز را گزارش کرده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته ۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

تعداد کودکان بریتانیایی دچار فقر غذایی در سال گذشته (۲۰۲۲) با افزایشی ۲ برابری به ۴ میلیون نفر رسیده است که مقام‌های دولتی انگلیس را برای گسترش ارائه وعده‌های غذایی رایگان در مدارس به خانواده‌های نیازمند تحت فشار قرار می‌دهد.

برآورد می‌شود حدود ۸۰۰ هزار کودک دچار فقر [غذایی] شرایط مورد نیاز برای دریافت غذای رایگان در مدارس را دارا نیستند. بر این اساس، تنها خانواده‌هایی شامل این طرح می‌شوند که درآمد سالانه آن‌ها از هفت هزار و ۴۰۰ پوند کمتر باشد.

در حالی که سال گذشته بریتانیا و بسیاری از کشورهای اروپایی متاثر از عوامل متعددی از جمله همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین، تورم و افزایش هزینه‌های زندگی را تجربه کردند، این محدودیت تعیین شده از سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۶) بدون تغییر مانده است.

یک سخنگوی وزارت آموزش انگلیس نیز اعلام کرد: از سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۸)، شمار کودکانی که در مدرسه غذای رایگان دریافت می‌کنند، به بیش از ۲ میلیون نفر افزایش یافته است. به عبارتی دیگر نسبت دانش‌آموزانی که از غذای رایگان مدرسه در محیط‌های آموزشی بهره می‌برند از یک ششم به یک سوم تغییر کرده است.
افزایش ناامنی غذایی در حالی رخ می‌دهد که نظرسنجی جداگانه این بنیاد نشان می‌دهد ۸۰ درصد پرسش شوندگان موافق گسترش وعده‌های غذایی رایگان در مدارس انگلیس هستند. این مقدار در نظرسنجی‌ قبلی ماه اکتبر ۲۰۲۲ (مهر/آبان)، ۷۲ درصد بود.

آنا تیلور مدیر اجرایی بنیاد غذا گفت: داده‌های اخیر، مشکل و خلائی بزرگ در شبکه ایمنی دولت انگلیس را آشکار ساخته می‌سازد.

تیلور افزود: دولت انگلیس به منظور جلب رضایت رای دهندگان باید با افزایش بودجه، وعده‌های غذایی رایگان مدارس را گسترش داده و کودکان بیشتری را از این امکان بهره‌مند سازد.

در همین رابطه، صادق خان شهردار لندن ماه گذشته اعلام کرده بود که از ماه سپتامبر ۲۰۲۳ به مدت یک‌ سال غذای رایگان به دانش‌آموزان مدارس ابتدایی این شهر ارائه خواهد شد. در حال حاضر تنها بخش‌هایی از لندن این امکان را در اختیار دانش‌آموزان مدارس ابتدایی قرار می‌دهند.

ولز نیز قرار است تا سال ۲۰۲۴ میلادی این سیاست را اجرایی کند.

این گزارش می‌افزاید: در شرایط حاضر پس از بهای انرژی، هزینه سرسام‌آور تهیه یک وعده غذایی، بیشترین فشار را به خانواده‌های کم‌ در آمد انگلیسی وارد می‌کند.

در پی روند فزاینده قیمت‌ها طی سال گذشته،‌ اکنون تورم مواد غذایی روزمره به رقم بی‌سابقه ۱۷.۱ درصد رسیده است. ارائه وعده غذایی رایگان در مدارس می‌تواند حدود ۴۴۰ پوند در سال به اقتصاد خانواده‌های کم درآمد انگلیس کمک کند.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس اخیرا در اظهاراتی جنجالی گفته است، مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد و چالش‌های اقتصادی امسال از بین نخواهد رفت.
https://irna.ir/xjLSx۸
**اولین کشتی تفریحی خارجی بعد از سه سال وارد ژاپن شد
بدنبال کاهش محدودیت‌های کنترلی کووید-۱۹ در ژاپن، اولین کشتی تفریحی خارجی بعد از سه سال امروز چهارشنبه در بندر شیزوئوکای این کشور پهلو گرفت.

ازتاکید مورا بر حفظ برجام تا افزایش دوبرابری ناامنی غذایی کودکان در انگلیس

پهلوگیری کشتی تفریحی بعد از آن صورت گرفت که دولت ژاپن در نظارت دولتی اجباری خود برای ورود کشتی‌های تفریحی خارجی بازنگری کرد و حالا بدنبال آن است تا شمار بنادری که این کشتی‌ها را پذیرش می‌کنند تا سال ۲۰۲۵ به ۱۰۰ بندر افزایش دهد.

دولت ژاپن همزمان بدنبال آن است تا تعداد گردشگران خارجی را به سطح قبل از پیک کرونا یعنی ۲ میلیون گردشگر برساند.

کشتی تفریحی آمادیا که در بندر شیمیزو در مرکز شهر شیزوئوکای این کشور پهلو گرفت، نخستین کشتی از ۲۱۲ شناوری است که قرار است در سال ۲۰۲۳ وارد این کشور شوند. برخی از کشتی‌های تفریحی خارجی قرار است در چندین بندر مختلف ژاپن پهلو بگیرند.

این کشتی حامل ۵۰۰ گردشگر و ۳۰۰ خدمه است.

با وجودی که این کشتی ساعت ۸ صبح به وقت محلی در این بندر پهلو گرفت، اما اقدامات کنترلی باعث شد تا پذیرش این گردشگران از ساعت ۹ صبح و بعد از کامل شدن آزمایش‌های بهداشتی انجام شود.

این کشتی قرار است بعد از توقفی کوتاه در شهر شیزوئوکا، این شهر را به مقصد توکیو پایتخت ژاپن ترک کند.

در سال ۲۰۱۹ و قبل از شیوع پاندمی کرونا، یک هزار و ۹۳۲ کشتی تفریحی خارجی وارد بنادر ژاپن شده و ۲.۱۵ میلیون گردشگر را وارد این کشور کردند. این گردشگران رقمی معادل ۸۰.۵ میلیارد ین را در ژاپن هزینه کردند.

سیاست جدید دولت ژاپن آن است که با تسهیل شرایط کنترلی کرونایی، تعداد گردشگران خارجی با کشتی‌های تفریحی را به رکورد ۲.۵۳ میلیون نفری سال ۲۰۱۷ برساند.

دولت ژاپن در نوامبر گذشته تصمیم گرفت بنادر را به روی کشتی‌های تفریحی بازگشایی کند زیرا نگران بود این کشور سهم خود را از بازار پرسود مسافران کشتی‌های تفریحی مقابل کشورهای اروپایی و شمال آمریکا از دست بدهد.
https://irna.ir/xjLSzt

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha