ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

تهران-ایرنا-روزهای خوش مازندران باصادرات ۲۷۰میلیون دلاری کالا، واکنش آمریکابه‌اظهارات وزیرخارجه ایران درباره مذاکرات احیای برجام، هشدارصهیونیست‌ها درمورد وضعیت بحرانی دولت نتانیاهو و عصبانیت آمریکا ازحضور امیرعبداللهیان در نشست شورای حقوق بشر در ژنو مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچندساعت گذشته است.

**واکنش آمریکا به اظهارات وزیر خارجه ایران درباره آمادگی برای مذاکرات احیای برجام

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و در تداوم رویکردهای دوگانه واشنگتن، بار دیگر گفت که احیای برجام ماههاست در دستور کار قرار ندارد.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شبکه العالم اعلام کرده بود، فؤاد حسین وزیر خارجه عراق که از سفر واشنگتن برگشتند حامل این پیام بودند که طرف آمریکایی برای جمع‌بندی توافق آمادگی دارد، ما نیز همواره از مسیر دیپلماسی و مذاکره استقبال کرده‌ایم و از مذاکره فاصله نگرفته‌ایم.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن در پاسخ به سوالی مبنی بر آمادگی آمریکا برای پیگیری مذاکرات احیای برجام و اینکه آیا این موضوع صحت دارد؟ و اگر خیر، چرا از مقامات ایرانی می شنویم که آمریکا علاقه مند است و پیام ارسال می کند؟ با بیان اینکه نمی‌تواند به بخش دوم سوال پاسخ دهد، ادعا کرد: فقط مقامات ایرانی می‌توانند بگویند که چرا به گفتن این دروغ ها ادامه می‌دهند. مقامات ایرانی می‌توانند هر مقدار که بخواهند حرف خود را تکرار کنند اما این، حقیقت پشت ماجرا را تغییر نمی‌دهد.

پرایس در ادامه ادعاهایش، با اتهام زنی به ایران افزود: احیای برجام برای ماههاست که در دستورکار قرار ندارد. ما هیچ پیامی مغایر با این امر را به ایران منتقل نکرده ایم. نمی‌توانم بگویم که چرا مقامات ایرانی تلاش می‌کنند جهان را فریب دهند.

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است که امیرعبداللهیان گفته است: این آمادگی را داریم در چارچوب مذاکراتی که تاکنون در وین انجام شده و پیام‌هایی که بین ما و طرف آمریکایی از طریق واسطه به‌صورت «نان پیپر» (none paper سند غیررسمی) تبادل شده که متضمن رعایت منافع همه طرف‌ها و البته خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران هست، نسبت به جمع‌بندی توافق و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان ذیل برجام عمل کنیم. تصور می‌کنم اگر طرف آمریکایی در چارچوب پیامی که ارسال کرده واقع‌بینانه برخورد کند و اظهارات رسانه‌ای ریاکارانه قبلی را تکرار نکند ما فاصله زیادی با توافق نخواهیم داشت.

وزیر خارجه ایران ادامه داده است: برداشت من از آنچه که ایشان از آمریکایی‌ها نقل کردند، این است که دستیابی به توافق ممکن است و اظهارات طرف آمریکایی ناظر بر اعلام آمادگی طرف آمریکایی برای گام برداشتن در مسیر جمع‌بندی توافق است. اما مشکل اینجاست که آمریکایی‌ها همواره پیام‌های متناقض دیپلماتیک و رسانه‌ای را دنبال می‌کنند، یعنی در مسیر دیپلماتیک پیام‌های ایجابی و مثبت ارسال و در رسانه حرف دیگری زده می‌شود. ما امیدوار هستیم که طرف آمریکایی واقع‌بین بوده و ریاکارانه برخورد نکند.

وزیر خارجه ایران می گوید: این طرف آمریکایی است که از تعهدات خودش خارج شده از این رو شرط گذاشتن و اظهارات مغالطه‌آمیز و متناقض کمکی به حل مشکل و کمکی به این که تبعات عدم اجرای برجام به طور کامل متوجه آمریکا است را، رفع نخواهد کرد. پس آمریکایی‌ها به جای اظهارات متناقض، اشتباه خودشان را بپذیرند و در مسیر جبران این اشتباه حرکت کنند. البته سه کشور اروپایی هم بایستی در این مسیر نقش سازنده خودشان را دنبال کنند و دچار خطا در تحلیل و محاسبات نشوند.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.دولت بایدن سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی ها در ایران تاکنون تحریم هایی را همگام با متحدان غربی خود اعمال کرده و از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و به صراحت بیان کرده است که به جای تمرکز بر مذاکره و رویکرد دیپلماسی که همواره شعار آن را سرداده، بر ناآرامی های ایران متمرکز بوده اما مدعی است در پی تغییر رژیم در ایران نیست.

دولت بایدن این روزها همچنین در پی تعمیق روابط تهران - مسکو، ایران را به ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم می کند که مقامات جمهوری اسلامی ایران بشدت این ادعا را رد کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران، سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

https://irna.ir/xjLRLf

**روزهای خوش تجارت در مازندران با صادرات ۲۷۰ میلیون دلاری کالا

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران گفت: ارزش ارزی صادرات کالا از استان به نقاط مختلف جهان در حدود ۱۲ ماهه امسال با ۵۰ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ۲۷۰ میلیون دلار رسید.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

سید رحیم بخشی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که، در این مدت کالاهای غیرنفتی مازندران شامل لبنیات، مرکبات، محصولات دانش بنیان و ظروف یکبار مصرف از مبدا استان به کشورهای عراق، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه، امارات متحده عربی، ازبکستان، رومانی، افغانستان و هند صادر شده است، افزود: از ابتدای فررودین تا پایان هشتم ماه سال گذشته ارزش کالاهای صادراتی استان ۲۰۳ میلیون دلار بود.

وی با بیان این که، در سال ۱۳۹۹ میزان صادرات کالا از مبدا مازندران به نقاط مختلف جهان ۱۷۹ میلیون دلار بود، گفت: با تسهیل روابط تجاری و تعامل با کشورهای منطقه در سال ۱۴۰۰ میزان تبالادت تجاری استان به ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافت.

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران با بیان این که، هدف مسوولان در استان تحقق رشد ارزی نرخ صادرات از مازندران تا یک میلیارد دلار تا سه سال آینده است، ادامه داد: جهش در صادرات کالا از این استان به نقاط مختلف جهان در ۲ سال گذشته با وجود فشارهای خارجی، تحریم و همچنین شرایط کرونایی حاصل شد و دولت با حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان روند تولید و صادرات کالا را در استان هموار کرد.

بخشی تصریح کرد: برای افزایش صادرات از مازندران فرهنگ صادراتی و تجارت محور شدن تولیدکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی اجتناب ناپذیر است و به طور حتم با آموزش به کشاورزان و نوسازی ماشین آلات خط تولید، علاوه بر کاهش هزینه تولید، با تولید کالاهای با کیفیت می‌توان بازار های صادراتی نقاط مختلف کشور و جهان را تصاحب کنند.

وی تاکید کرد: دیگر دوره تولید فله‌ای محصولات کشاورزی و تولیدی به اتمام رسیده و تولیدکنندگان باید چارچوب‌های حرفه‌ای تولید و عرضه محصولات را رعایت کنند.

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری مازندران از جمله مسائل تاثیرگذار در بازاریابی محصولات مازندران را تغییر رویه کشت عنوان کرد و گفت: باید صادرکنندگان و تولیدکنندگان برای رونق کسب و کار ذائقه بازار هدف را مورد توجه قرار دهند و براساس استانداردها بین المللی کالا تولید کنند.

مازندران با ۲۲ شهرستان، ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی و ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی دارد. حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند و از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند. بیشترین سهم واحدهای صنعتی استان نیز متعلق به شهرستان آمل است که حدود ۴۰۰ واحد صنعتی فعال دارد. ۲۶ درصد صنایع فعال استان نیز در شهرستان‌های ساری، بابل و سوادکوه مستقر هستند.
مازندران در حوزه اشتغال واحدهای صنعتی با استقرار چهار درصد واحدهای صنعتی کشور در این استان یازدهمین استان کشور است و ۳.۸ درصد اشتغال صنعتی را در اختیار دارد.

https://irna.ir/xjLRVk

**امیر عبداللهیان و کمیسرعالی حقوق بشر گفتگو کردند/ تاکید بر استمرار همکاری ها

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در پایان یک روز پرکار دیپلماتیک، شامگاه دوشنبه هشتم اسفند با "ولکر ترک" کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در مقر اروپایی این سازمان در ژنو دیدار و گفت وگو کرد.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

در این دیدار که در حاشیه پنجاه و دومین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در مقر اروپایی در ژنو برگزار شد ، موضوعات مورد اهتمام در حوزه مسائل حقوق بشر مورد گفت گو و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسئله حقوق بشر را تبیین کرد و به برخی نکات و ملاحظات کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در این زمینه پاسخ داد.

در همین راستا برخی ابعاد نقض حقوق بشر ملت ایران توسط آمریکا از طریق اعمال تحریم های ظالمانه و غیرانسانی را مورد اشاره قرار داد.

دو طرف نسبت به استمرار گفت و گو، تبادل نظر و همکاری در زمینه حقوق بشر تاکید کردند.

https://irna.ir/xjLRL۵
**سخنگوی سازمان ملل: خشونت در کرانه باختری را محکوم می کنیم

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل گفت که خشونت در کرانه باختری غیرقابل قبول است و ان را محکوم می کنیم.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: ما به صراحت گفته ایم که شهرک سازی ها بر خلاف قوانین بین المللی است و در مسیر دستیابی به راهکار دو کشوری مانع ایجاد می کنند.

وی تصریح کرد: خشونتی که در آخر هفته در کرانه باختری شاهد آن بودیم، غیرقابل قبول است و آن را محکوم می کنیم و از دیگران می خواهیم که این خشونت ها را محکوم کنند.

پیش از این، تور ونسلند هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد برای روند صلح خاورمیانه، روز دوشنبه از وخامت اوضاع امنیتی در کرانه باختری اشغالی ابراز نگرانی کرد وگفت: "من به شدت نگران وخامت اوضاع امنیتی در کرانه باختری اشغالی، به ویژه خشونت‌هایی هستم که در ۲۴ ساعت گذشته در حواره واقع در نزدیکی نابلس شاهد آن بوده ایم."

ونسلند همچون همیشه بدون محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی گفت: "به خانواده دو برادر اسرائیلی که در تیراندازی دیروز توسط یک فلسطینی کشته شدند و به خانواده فلسطینی کشته شده در جریان حمله تلافی جویانه شهرک نشینان تسلیت می گویم".

هماهنگ کننده سازمان ملل متحد گفت که نیروهای امنیتی اسرائیل مسئول حفظ امنیت و جلوگیری از "دخالت افراد در اجرای قانون" هستند و تاکید کرد که "همه عاملان خشونت باید پاسخگو شوند."

منابع خبری یکشنبه شب گزارش دادند، یک جوان فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در جنوب نابلس به شهادت رسید.

به گزارش ایرنا، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد، «سامح حمدالله محمود أقطش» ۳۷ ساله در شهرک «زعتره» واقع در جنوب نابلس به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسید. شهرک نشینان با حمایت نظامیان صهیونیست به مناطق مختلف نابلس یورش بردند و با فلسطینیان درگیر شدند.

پیش تر هلال احمر فلسطین گزارش داده بود، دستکم ۱۰۰ نفر در حمله شهرک نشینان به جنوب نابلس زخمی شدند. شهرک نشینان صهیونیست همچنین به ده‌ها خودروی متعلق به فلسطینیان آسیب رسانده و تعدادی از منازل مسکونی متعلق به آنها را به آتش کشیدند.

جنبش فتح فلسطین در واکنش به حملات شهرک نشینان به نابلس، خواستار بسیج عمومی شد و به نیروهای این جنبش اعلام آماده باش داده است. وزارت خارجه فلسطین نیز حملات شهرک نشینان به نابلس را محکوم کرد و کابینه رژیم صهیونیستی را مسئول این اقدام شهرک نشینان دانست.

این حملات در حالی صورت گرفته که در عملیات شهادت طلبانه امروز یکشنبه فلسطینیان در شهرک حواره دو نفر از صهیونیست‌ها کشته شدند. ارتش رژیم صهیونیستی درپی این عملیات ضد صهیونیستی شهرک حواره را محاصره کرده و در جست وجوی مجری عملیات است.

این عملیات ضد صهیونیستی پس از آن انجام شده است که در تازه ترین جنایت رژیم صهیونیستی در نابلس، ۱۱ فلسطینی شهید و بیش از ۱۰۲ تن دیگر زخمی شدند.

https://irna.ir/xjLRKC

**ایتالیا خواستار اقدام فوری اتحادیه اروپا برای مقابله با بحران مهاجران شد
جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا پس از غرق شدن ۶۴ مهاجر در آب‌های جنوب این کشور از اتحادیه اروپا خواست تا برای مقابله با بحران پناهجویان هرچه سریع تر اقدام کند.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

ملونی دوشنبه شب با اعلام اینکه در نامه‌ای به اتحادیه اروپا درخواست خود را مطرح کرده است، افزود: تنها راه مقابله جدی با این مساله جلوگیری از عزیمت (قایق‌های حامل مهاجران) است.

این قایق که از ترکیه عازم ایتالیا شده بود ۱۸۰ تا ۲۰۰ سرنشین داشت که با صخره برخورد کرد که تاکنون مرگ ۶۴ تن از جمله ۱۴ کودک و نجات ۸۰ نفر دیگر تایید شده است.

گزارش‌ها حاکی است که این مهاجران اغلب از اتباع افغانستان بوده و در میان آنها مهاجران ایرانی و پاکستانی نیز دیده می‌شوند.

این حادثه بار دیگر به بحث‌ها در مورد لزوم جلوگیری از عزیمت مهاجران به سمت اروپا و اتخاذ تدابیر جدید دامن زده است.

مارکو برتوتو مدیر برنامه‌های امدادی بشردوستانه و پزشکی ایتالیا گفت: این تراژدی‌ها نتیجه سیاست‌های زیانبار ایتالیا و اتحادیه اروپا در زمینه حفاظت از مرزها و کاهش گذرگاه‌های امن به سوی اروپاست.

دولت راستگرای ایتالیا سیاست‌های سختگیرانه‌ای در قبال مهاجران در پیش گرفته که با انتقاد سازمان ملل و سایر نهادها و کشورها روبرو شده است اما «ماتئو پیانتدوسی» وزیر کشور ایتالیا گفته که دولت مقصر مرگ مهاجران نیست.

وی قاچاقچیان انسان و خانواده‌ها را مسئول این فجایع دانسته و گفته: درماندگی هرگز توجیه خوبی برای مسافرت در شرایط خطرناک نیست.

«پروژه مهاجران مفقود شده» سازمان ملل از سال ۲۰۱۴ تاکنون مرگ و ناپدید شدن بیش از ۲۰ هزار مهاجر را در مدیترانه ثبت کرده و این دریا به خطرناک‌ترین مسیر مهاجرت در دنیا تبدیل شده است.

https://irna.ir/xjLRKD

**نماینده فلسطین: زمان برای فرار اسرائیل از مجازات به پایان رسید

ریاض منصور سفیر دائم فلسطین در سازمان ملل متحد دوشنبه شب گفت که زمان برای پایان بخشیدن به فرار اسرائیل فرا رسیده است و باید برای تنبیه این رژیم تصمیمات ملموس و گام های عملی برداشت.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

این سخنان در سه نامه جداگانه منصور به آنتونیوگوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، رئیس دوره‌ای شورای امنیت (کشور مالت) و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد آمده است.

نماینده فلسطین همچنین خواستار حمایت از ملت این کشور براساس حقوق بین المللی از جمله حقوق بشر و در راستای اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل متحد مانند قطعنامه ۹۰۴ شورای امنیت شد.

در قطعنامه ۹۰۴ شورای امنیت سازمان ملل بر حمایت از فلسطین و خلع سلاح شهرکنشینان صهیونیست تاکید شده است.

منصور با بیان این که حمله تروریستی شهرک نشینان صهیونیست به اوج رسیده و آنها به غیر نظامیان فلسطینی حمله می کنند و موجب کشته و زخمی شدن شمار زیادی از آنها شده‌اند، افزود: علاوه بر این اقدامات، صهیونیست‌ها املاک فلسطینی‌ها را در مناطق مختلف فلسطین و در نزدیکی نابلس تخریب می کنند، بطوری که این شهرک نشینان دستکم ۳۰۰ حمله به این مناطق انجام داده‌اند.

وی به شهادت سامح اقطیش جوان ۳۷ ساله با گلوله صهیونیست‌ها و نیز زخمی شدن ۱۰۰ فلسطینی دیگر که وضعیت جسمانی برخی از آنها وخیم گزارش می شود، اشاره کرد و گفت که از از آغاز سال جدید میلادی تاکنون ۶۵ فلسطینی از جمله ۱۳ کودک و ۴ سالخورده شهید شدند.

منصور از شورای امنیت، مجمع عمومی سازمان ملل متحد و کشورهای جهان خواست که چه بصورت فردی و چه گروهی به تعهدات حقوقی، انسانی و اخلاقی بین المللی خود برای تضمین دفاع از مردم بی دفاع فلسطین و در سایه اشغالگری غیر قانونی و نظام نژادپرست اسرائیل متعهد باشند.

https://irna.ir/xjLRKL
**کره جنوبی درخواست اوکراین برای ارسال سلاح را رد کرد

وزارت دفاع کره جنوبی درخواست اوکراین برای دریافت سلاح مرگبار را رد و اعلام کرد که سئول از این موضع عقب‌نشینی نخواهد کرد.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

یک سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی دوشنبه شب گفت: دولت کره جنوبی همچنان مصمم است که تسلیحات مرگبار در اختیار اوکراین قرار ندهد.

وی افزود که کره جنوبی پیش از این کمک‌های بشردوستانه به اوکراین ارسال و به بازسازی آن کشور کمک خواهد کرد.

«میخایلو پودولیاک» مشاور رئیس جمهوری اوکراین هفته گذشته مدعی شده بود که کی‌یف در حال رایزنی با سئول برای دریافت سلاح است. اما سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی از اظهارنظر درباره این سخنان خودداری کرد.

در همین حال، دمیترو پونومارنکو سفیر اوکراین در کره جنوبی دوشنبه ابراز امیدواری کرد که سئول بتواند راهی برای ارسال سلاح به اوکراین بیابند تا این کشور بتواند قابلیت‌های «ضدحمله» خود را تقویت کند.

کره جنوبی به تازگی در همراهی با محور غرب و به بهانه عملیات ویژه روسیه در اوکراین، تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو به اجرا درآورده است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه دوشنبه شب گفت که مسکو از تصمیم کره جنوبی برای گسترش تحریم‌ها علیه روسیه که نه تنها بر روابط دوجانبه، بلکه بر همکاری در حل و فصل شبه جزیره کره نیز تأثیر می‌گذارد، ناامید شده است.

https://irna.ir/xjLRKM

**شهرک نشینان صهیونیست خواستار انتقام از جوانان فلسطینی شدند

شهرک نشینان دوشنبه شب با آویختن پارچه نوشته ای در "غور" فلسطین، خواستار انتقام از فلسطینیان شدند.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

این پارچه نوشته به زبان عبری و عربی زیر یک تابلوی راهنمایی و رانندگی آویخته شد.

این پارچه نوشته تهدید آمیز در سایه افزایش یورش شهرکنشینان صهیونیست علیه مردم فلسطین در مناطق مختلف در غور (دره) شمالی فلسطین انجام می شود.

این اقدام صهیونیست‌ها همزمان با آن روی می دهد که شهرک نشینان صهیونیست بامداد روز (یکشنبه) چند باب منزل و خودرو متعلق به شهروندان فلسطینی را در شهر ترمسیعا در شمال رام الله به آتش کشیدند.

این حمله به دنبال عملیات شهادت طلبانه در شهرک «حواره» واقع در جنوب نابلس در کرانه باختری که به هلاکت دو صهیونیست منجر شد، رخ داد و متعاقب آن، شهرک‌نشینان صهیونیست به منازل فلسطینیان در این شهرک حمله کردند.

به دنبال این عملیات شهادت طلبانه رژیم صهیونیستی نابلس و روستاهای آن را محاصره و به بهانه جستجوی مجری این عملیات، ده‌ها نظامی را در این شهر و روستاهای اطراف مستقر کرد.

براساس این گزارش، شهرک‌نشینان صهیونیست به خانه‌ها و خودروهای فلسطینیان در این شهرک و روستای بورین واقع در جنوب نابلس یورش برده و حدود ۳۰ خانه در حواره را آتش زدند.

به دنبال حمله این صهیونیست‌ها، یک فلسطینی در روستای زعترا در کرانه باختری به شهادت رسید.

https://irna.ir/xjLRKP

**لوکاشنکو: آمریکا قصد دارد در چین جنگ راه بیندازد

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس با متهم کردن آمریکا به ایجاد شکاف میان اروپا و پکن گفت که واشنگتن قصد دارد در چین جنگ داخلی راه بیندازد.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

لوکاشنکو دوشنبه با بیان اینکه کشورش تنها متحد چین در اروپاست، اظهار کرد: بلاروس تنها جایی در مرکز اروپاست که روابط دوستانه و برادرانه با چین دارد.

وی تاکید کرد که این روابط دوستانه در دهه‌های آینده و حتی بعد از ریاست جمهوری او نیز برقرار خواهد بود.

لوکاشنکو گفت که بلاروس و چین روابط راهبردی فراگیری ایجاد کرده‌اند که در دوره تحریم‌های غرب هم ادامه داشته است.

رئیس جمهوری بلاروس، آمریکا را متهم کرد که میان اروپا و چین شکاف ایجاد می‌کند تا دومین اقتصاد دنیا را مهار کند.

لوکاشنکو گفت که چین قادر است در مقابل آمریکا توازن ایجاد کرده و به برقراری نظم جهانی چندقطبی کمک کند.

رئیس جمهوری بلاروس قرار است از ۲۸ فوریه تا دوم مارس (۱۱-۹ اسفند ماه جاری) به چین سفر کند.

بنابر اعلام کارشناسان، توسعه همکاری دوجانبه با تمرکز بر بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری کرونا و درگیری روسیه و اوکراین از مهمترین موضوعات سفر رئیس جمهوری بلاروس به چین به شمار می‌آید.

لوکاشنکو پیش تر در مصاحبه‌ای با خبرگزاری شین‌هوا گفته بود: امروزه هیچ مشکلی در جهان بدون حضور چین حل نمی شود. اگر جهان به موضع چین گوش ندهد عواقب جدی در بر خواهد داشت.

https://irna.ir/xjLRKQ

**گانتس: نتانیاهو مسؤول وضعیت بحرانی اسرائیل است

بنی گانتس وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی و از اعضای تیم مخالف دولت کنونی به بنیامین نتانیاهو گفت: تو مسؤول شعله ورشدن آتش در شهرک حواره هستی.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که گانتس که رهبر حزب "اردوگاه ملی" است در سخنرانی در مجلس رژیم صهیونیستی (کنست) افزود: باید عاملان این جنگ ها و کسانی که به خود جرات این کار را می دهند، توسط نظامیان ارتش تحت پیگیرد قرار گیرند، عاملانی که اگر حمایت و دفاع تو از آنها نبود، این اتفاق روی نمی‌داد.

اشاره گانتس به حمایت‌های "ایتامار بن گویر" وزیر امنیت داخلی و بتسلئیل اسموتریچ وزیر دارایی و تندرو رژیم صهیونیستی است که از اقدام صهیونیست‌ها در آتش زدن منازل و خودروهای فلسطینیان حمایت کردند.

در عملیات شهادطلبانه روز یکشنبه فلسطینیان در شهرک حواره دو نفر از صهیونیست‌ها کشته شدند.

ارتش رژیم صهیونیستی درپی این عملیات ضد صهیونیستی شهرک حواره را محاصره کرده و در جست وجوی مجری عملیات است.

این عملیات ضد صهیونیستی پس از آن انجام شده است که در تازه ترین جنایت رژیم صهیونیستی در نابلس، ۱۱ فلسطینی شهید و بیش از ۱۰۲ تن دیگر زخمی شدند.

https://irna.ir/xjLRKR

**پاتروشف: غرب با خفه کردن دولت‌های مستقل استعمار را احیا می‌کند

نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه گفت که راهبرد غرب در خفه کردن دولت‌های مستقل چیزی نیست جز احیای روش‌های قدیمی استعمار که در اواسط قرن بیستم عمدتا با تلاش‌های اتحاد جماهیر شوری فروپاشید.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

پاتروشف دوشنبه در سفر با الجزایر در مصاحبه با نشریه روسیسکایا گازتا اظهار کرد: مردم الجزایر جزو اولین ملت‌هایی بودند که خود را از یوغ استعمار رها کرده و الگوی موفقی در مبارزه برای آزادی ایجاد کردند.

وی افزود: مردم الجزایر بهتر از هر کس دیگری می‌دانند که استعمار از هر چهره‌ای که استفاده کند همواره شر را با خود به همراه می‌آورد.

پاتروشف با اشاره به آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه در خاک الجزایر در فوریه ۱۹۶۰ گفت: هنوز صدها هزار الجزایری از تاثیرات ده‌ها انفجار هسته‌ای رنج می‌برند. من معتقدم که ما باید با هم از جامعه بین‌المللی بخواهیم که این اتفاقات و رویدادهای مشابه دیگر را به خاطر بیاورد زیرا چنین جنایاتی هیچ حد و مرزی ندارد.

دبیر شورای امنیت روسیه تاکید کرد که سیاست غرب، آفریقا و خاورمیانه را به یکی از بی‌ثبات‌ترین مناطق دنیا تبدیل کرده است.

وی افزود: ما شاهد تبعات مداخله آشکار غرب در امور منطقه هستیم. کانون‌های پرتنشی که آنها در کشورهایی مانند لیبی، یمن، عراق، سوریه و سایر کشورها ایجاد کردند همچنان به قوت خود باقی است. این مساله به گسترش تروریسم و سلاح و قاچاق مواد مخدر کمک می‌کند.

دبیر شورای امنیت روسیه در سفر به الجزیره دوشنبه با مقام‌های وزارت دفاع و فرماندهان ارتش الجزایر دیدار و درباره همکاری‌های امنیتی گفت‌وگو کرد.

این نخستین سفر دبیر شورای امنیت روسیه از سال ۲۰۱۸ به الجزایر است.

https://irna.ir/xjLRKY

**وزیران خارجه ایران واندونزی درباره تحولات منطقه ای و بین المللی گفتگو کردند

حسین امیر عبداللهیان در ادامه دیدارهای دوجانبه با مقامات شرکت کننده در پنجاه و دومین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با "رتنو مرصودی" همتای اندونزیایی خود دیدار و درباره برخی از موضوعات ‌مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی گفت گو کرد.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

امیرعبداللهیان ضمن تشکر مجدد از پیام تبریک همتای اندونزیایی خود برای روز ملی کشورمان، ریاست اندونزی بر سازمان آسه آن برای سال ۲۰۲۳ میلادی را تبریک گفت وبا اشاره به روابط و همکاری های خوب دو کشور در حوزه دو جانبه، برگزاری دهمین دور گفت و گوهای سیاسی و رایزنی های اخیر اندیشکده های دو کشور، بر آمادگی بدون محدودیت جمهوری اسلامی ایران برای استمرار این گفت و گوها و همکاری ها تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بر لزوم هماهنگی و برنامه ریزی برای دیدار روسای جمهور دو کشور در آینده تاکید کرد.

امیرعبداللهیان مواضع اصولی کشورمان در خصوص بحران اوکراین را تشریح کرد و افزود، برخلاف غرب که میلیاردها دلار به اوکراین سلاح داده و می دهد، جمهوری اسلامی ایران برای جنگ اوکراین هیچ سلاحی به هیچ طرف نداده و از هیچ طرفی در جنگ اوکراین حمایت نمی کند.

وزیر خارجه کشورمان در ارتباط با موافقتنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور نیز گفت، ما آماده ایم این‌موضوع را هر چه سریعتر نهایی کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین همتای خود را در جریان آخرین تحولات مرتبط با همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز مذاکرات مرتبط با رفع تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران قرار داد.

خانم "رتنو مرصودی" وزیر امور خارجه اندونزی نیز از این دیدار و روابط دوستانه میان دو کشور ابراز خرسندی کرد و خواستار تسریع تلاش ها برای نهایی سازی و امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور شد.

وزیر امور خارجه اندونزی همچنین مخالفت کشورش را با استفاده سیاسی و ابزاری از موضوع حقوق بشر علیه دیگران اعلام داشت.

وی با تاکید بر اهمیت مسئله فلسطین، این موضوع را شایسته اهتمام و توجه بیشتر در نشست شورای حقوق بشر دانست.

https://irna.ir/xjLRL۳
**حماس هرگونه دیدار و مشاوره با مقامات تشکیلات خودگردان را رد کرد

حسام بدران عضو دفتر سیاسی جنبش حماس دوشنبه شب هرگونه دیدار و مشاوره با مقامات فتح پیش از نشست موسوم به "نشست امنیتی عقبه در اردن" را رد کرده است.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

بدران در یک گفت وگوی مطبوعاتی گفت که جنبش حماس همواره از تمام جریانات ملت فلسطین که موجب خیر و منفعت برای ملت و آرمان آن باشد استقبال می کند و حماس همواره به صورت دائم با تمام گروه‌ها ارتباط دارد.

این مقام حماس در عین حال گفت که آنچه که از اظهارات "حسین الشیخ" دبیر سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) در خصوص این که جنبش حماس بخشی از رایزنی در خصوص دیدار عقبه بوده، نادرست و کاملا بی‌اساس است.

بدران گفت: جنبش حماس بار دیگر نشست امنیتی عقبه که خطرات واقعی زیادی را به اتحاد ملت فلسطین و مقاومت آن می‌زند، محکوم می کند.

وی اضافه کرد: هرگونه دیدار یا گفت وگوی ملی که اتفاق بیفتد، تقویت مقاومت و توسعه همه جانبه آن و میدانی مشترک علیه اشغالگران و شهرک نشینان صهیونیست خواهد بود.

بدران اظهار کرد: ملت فلسطین و نیروهای ملی آن امروز با یک رویارویی همه جانبه با اشغالگران در قدس و کرانه باختری روبه هستند و درحال دفاع از خاک و مقدسات خود هستند و وظیفه ما این است که از این گزینه حمایت کنیم؛ گزینه مبارزه و مقاومت تا نابودی کامل اشغالگران از سراسر خاک ملی فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطین به مرکزیت قدس شریف.

حشین الشیخ در مصاحبه تلویزیونی و پس از نشست العقبه در اردن از گفت وگوی خاموش و آرام با جنبش حماس خبر داد و ادعا کرد که امیدوار است که این گفت وگو به موفقیت منجر شود.

نشست امنیتی تدارک دیده شده توسط آمریکا میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی روز یکشنبه به میزبانی اردن در بندر «عقبه» و با حضور نمایندگان قاهره و واشنگتن در سایه اعتراضات و محکومیت آن از جانب مردم و گروه های مقاومت فلسطین برگزار شد.

براساس بیانیه پایانی نشست عقبه، رژیم صهیونیستی متعهد شده که بررسی ساخت شهرک‌های صهیونیست نشین را به مدت ۴ ماه و تصویب ساخت شهرک‌های جدید را به مدت ۶ ماه متوقف کند.

این نشست با مخالفت و محکومیت گسترده از سوی ملت و گروه‌های مقاومت فلسطین روبه‌رو شد و آن را توطئه‌ای دیگر برای پایمال کردن حقوق ملت فلسطین و نجات رژیم صهیونیستی از فشارهای مقاومت دانستند.

https://irna.ir/xjLRKZ

**ادعای آمریکا: بشدت نگران تداوم خشونت‌ها در کرانه باختری هستیم

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی ادعا کرد: ایالات متحده آمریکا بشدت نگران تداوم خشونت ها در کرانه باختری است.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن بار دیگر با حمایت از رژیم صهیونیستی افزود: ما کشته شدن دو اسرائیلی در نابلس و کشته شدن یک اسرائیلی دیگر را در نزدیکی اریحا در روز دوشنبه که تبعیت آمریکایی نیز داشته است، محکوم می کنیم. ما همچنین خشونت گسترده شهرک نشینان اسرائیلی علیه فلسطینیان را محکوم می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: این حملات منجر به کشته شدن یک فلسطینی و مجروح شدن بیش از ۳۰۰ نفر و به آتش کشیده شدن ۳۰ خانه و ماشین فلسطینی ها شد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: این اقدامات کاملا غیر قابل قبول است. ما از دولت اسرائیل انتظار داریم عوامل این حملات را پاسخگو و خسارت خانه های تخریب شده را پرداخت کند.

وی گفت: این تحولات نشان دهنده وضعیت شکننده کرانه باختری است و بر نیاز فوری برای همکاری بیشتر جهت توقف خشونت ها تاکید می کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: همکاری اسرائیلی ها و فلسطینی ها برای بازگرداندن آرامش و صلح اهمیت دارد. ما از همه طرف ها می خواهیم که از لفاظی های تنش زا خودداری کنند.

منابع خبری یکشنبه شب گزارش دادند، یک جوان فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در جنوب نابلس به شهادت رسید.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد، «سامح حمدالله محمود أقطش» ۳۷ ساله در شهرک «زعتره» واقع در جنوب نابلس به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسید. شهرک نشینان با حمایت نظامیان صهیونیست به مناطق مختلف نابلس یورش بردند و با فلسطینیان درگیر شدند.

پیش تر هلال احمر فلسطین گزارش داده بود، دستکم ۱۰۰ نفر در حمله شهرک نشینان به جنوب نابلس زخمی شدند. شهرک نشینان صهیونیست همچنین به ده‌ها خودروی متعلق به فلسطینیان آسیب رسانده و تعدادی از منازل مسکونی متعلق به آنها را به آتش کشیدند.

جنبش فتح فلسطین در واکنش به حملات شهرک نشینان به نابلس، خواستار بسیج عمومی شد و به نیروهای این جنبش اعلام آماده باش داده است. وزارت خارجه فلسطین نیز حملات شهرک نشینان به نابلس را محکوم کرد و کابینه رژیم صهیونیستی را مسئول این اقدام شهرک نشینان دانست.

این حملات در حالی صورت گرفته که در عملیات شهادت طلبانه امروز یکشنبه فلسطینیان در شهرک حواره دو نفر از صهیونیست‌ها کشته شدند. ارتش رژیم صهیونیستی درپی این عملیات ضد صهیونیستی شهرک حواره را محاصره کرده و در جست وجوی مجری عملیات است.

این عملیات ضد صهیونیستی پس از آن انجام شده است که در تازه ترین جنایت رژیم صهیونیستی در نابلس، ۱۱ فلسطینی شهید و بیش از ۱۰۲ تن دیگر زخمی شدند.

https://irna.ir/xjLRL۹

**زمین لرزه مالاتیای ترکیه، یک کشته و ۱۰۳ زخمی برجای گذاشت

زمین لرزه ۵.۶ ریشتری در منطقه "یشیل یورت" شهر مالاتیا در جنوب ترکیه، تاکنون یک کشته و ۱۰۳ زخمی برجای گذاشته است.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

"فخرالدین کوجا" وزیر بهداشت ترکیه در توئیتی نوشت که مجروحان تحت درمان قرار گرفتند.

وی افزود که ۶ تن از آنها تحت عمل جراحی قرار گرفتند و سه تن نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

"یونس سیزر" رئیس مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) در کنفراس مطبوعاتی مشترک با "اورهان تاتار" مدیرکل بخش زمین لرزه و جلوگیری از مخاطرات در آفاد اعلام کرد که عملیات جستجو و نجات درحال حاضر در آوارهای پنج ساختمان متمرکز شده است.

وی افزود که این منطقه از زمان وقوع زمین لرزه ۷.۸ ریشتری در قهرمان ماراش در ۶ فوریه (۱۷ بهمن) هر سه دقیقه شاهد یک پس لرزه است.

از سوی دیگر تاتار نیز در این بار گفته که منطقه شاهد یک فعالیت زمین لرزه غیر عادی است، به سوری که ۴ زمین لرزه مستقل به قدرت ۷.۷، ۷.۶، ۶.۴ و ۵.۳ ریشتر در کنار ۴۵ پس لرزه که قدرت آن بین ۵ و ۶ ریشتر بوده، این منطقه را لرزانده است.

مدیرکل بخش زمین لرزه و جلوگیری از مخاطرات در آفاد اعلام کرد که بعد از زلزله روز ششم فوریه (۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱) و در مدت ۲۰ روز گذشته، بیش از ۱۰ هزار پس لرزه در مناطق جنوبی ترکیه ثبت شده است.

این زمین لرزه در ساعت ۱۲:۰۴ به وقت محلی و در عمق هفت کیلومتری زمین رخ داده است.

بنا به اعلام این منبع، این زلزله که در استان زلزله زده و ویران شده مالاتیا رخ داده، در مناطق زلزله‌زده استان‌های همجوار بویژه در غازی‌آنتپ نیز احساس شده است.

زلزله ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری روز ۶ فوریه ۲۰۲۳ برابر با ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ ترکیه که تاکنون جان ۴۴ هزار و ۳۷۴ نفر را در جنوب ترکیه گرفته، علاوه بر تلفات جانی زیاد، خسارت‌های مالی سنگینی نیز بر پیکره اقتصاد در این دو کشور بر جای گذاشته است.

هنوز ابعاد و عمق خسارت اقتصادی زلزله ترکیه به طور کامل مشخص نشده و کارشناسان در حال برآورد میزان خسارت وارده هستند و به علت گستردگی محل وقوع زلزله و خسارت سنگین در ۱۱ استان این کشور، تعیین خسارت دقیق این فاجعه کمی زمان‌بر خواهد بود.

هر چند که خسارت دقیق این زلزله که از آن به عنوان "فاجعه قرن" یاد می‌شود، هنوز مشخص نشده؛ ولی برخی نهادهای اقتصادی برآوردهای خود را از میزان خسارت این زلزله اعلام کرده و گفته اند که اقتصاد ترکیه به سختی می‌تواند از زیر بار خسارت این رویداد کمر راست کند.

روزنامه دیلی صباح ترکیه چند روز پیش زیان وارده به اقتصاد این کشور در پی زلزله اخیر را ۸۴.۱ میلیارد دلار برآورد و اعلام کرد که خسارت ساختمان‌های مسکونی ۷۰.۸ میلیارد دلار، خسارت به درآمد ملی ترکیه ۱۰.۴ میلیارد دلار و زیان وارده به نیروی کار نیز حدود ۲.۹ میلیارد دلار است.

https://irna.ir/xjLRL۸

**آمریکا: نیروهای چین در نزدیکی تایوان موضع گرفتند

ژنرال چارلز فلین رئیس نیروی زمینی فرماندهی هندوپاسفیک آمریکا گفت که چین شمار زیادی از نیروهای راکتی و تهاجم سریع راهبردی خود را در نزدیکی تایوان مستقر کرده و «موضع خطرناکی» گرفته است.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

فلین دوشنبه به وقت محلی در موسسه آمریکن اینترپرایز در واشنگتن گفت: چین در «منطقه نظامی غربی» دوازده فرودگاه جدید ایجاد کرده و بتدریج سایر نیروهای خود را در منطقه مستقر کرده است.

فلین اظهار کرد که شرکت‌های چینی نیز خطوط حمل و نقل و ارتباطی جدیدی در میانمار ایجاد کرده‌اند تا بتوانند از راه زمینی نیروها را بسرعت به سمت دریای آندامان اعزام کنند.

پس از سفر ماه اوت نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه تنش‌ها میان چین و آمریکا بر سر تایوان بالا گرفت.

چین همواره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و از تمام کشورهای جهان می‌خواهد به اصل چین واحد و تمامیت ارضی این کشور احترام بگذارند. آمریکا اگر چه استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما گفته است چنانچه چین اقدام نظامی علیه تایوان انجام دهد، از این جزیره حمایت خواهد کرد.

آمریکا مدعی شده است که چین قصد دارد تا پایان دهه جاری به تایوان حمله کند.

https://irna.ir/xjLRLc

**تشکیلات خودگردان فلسطین: هیچ امتیازی به اسرائیل در عقبه ندادیم

حسین الشیخ دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) دوشنبه شب مدعی شد که این تشکیلات در نشست عقبه هیچ امتیازی به صهیونیست ها نداده است.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

الشیخ که از اعضای هیأت تشکیلات خودگردان فلسطین در کنفرانس عقبه در اردن بود، به تلویزیون فلسطین گفت: تصمیمات رهبران فلسطین با هدف آن صورت گرفت که اسرائیل تعدی خود علیه ملت فلسطین را متوقف کند.

وی به اقدام سیاسی گسترده فلسطین با همکاری برادران عرب برای مقابله با این تجاوزگری اسرائیل اشاره کرد.

الشیخ افزود: ما راهزن نیستیم، بلکه انقلابی هستیم و توقف هماهنگی امنیتی با رژیم اشغالگر همچنان به قوت خود باقی است.

دبیر کمیته اجرایی ساف خاطرنشان کرد:حضور در نشست عقبه با هدف حمایت از ملت فلسطین صورت گرفت، این یک نشست سیاسی و نه امنیتی بود و ما امتیازی ندادیم.

الشیخ تصریح کرد که روایت فلسطین، اساس گفت وگو در نشست عقبه بوده و تمام اقدامات آزادی خواهی در جهان با دشمن خود مذاکره می کنند و مخالفت گروه‌های فلسطینی با نشست عقبه حق طبیعی آنان و تمام مردم فلسطین است.

این مقام فلسطین اظهار کرد: ملت فلسطین در ۱۴ ماه گذشته حدود ۳۰۰ شهید و هزاران زخمی را تقدیم کرده است، در کنار آن که صدها منزل فلسطینی تخریب و صدها خانواده نیز آواره شدند.

دبیر کمیته اجرایی ساف افزود: مأموریت اساسی رهبران فلسطینی در طول ۷۴ سال اشغالگری اسرائیل این است که چگونه به لحاظ سیاسی از همه مبارزه ملی فلسطینی در جهت خدمت به اهداف آینده برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی و بیرون راندن اشغالگران از کشورمان صورت می گیرد.

نشست امنیتی تدارک دیده شده توسط آمریکا میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی روز یکشنبه به میزبانی اردن در بندر «عقبه» و با حضور نمایندگان قاهره و واشنگتن در سایه اعتراضات و محکومیت آن از جانب مردم و گروه های مقاومت فلسطین برگزار شد.

براساس بیانیه پایانی نشست عقبه، رژیم صهیونیستی متعهد شده که بررسی ساخت شهرک‌های صهیونیست نشین را به مدت ۴ ماه و تصویب ساخت شهرک‌های جدید را به مدت ۶ ماه متوقف کند.

این نشست با مخالفت و محکومیت گسترده از سوی ملت و گروه‌های مقاومت فلسطین روبه‌رو شد و آن را توطئه‌ای دیگر برای پایمال کردن حقوق ملت فلسطین و نجات رژیم صهیونیستی از فشارهای مقاومت دانستند.

https://irna.ir/xjLRLd

**آرشیو خبرگزاری ملی لبنان به سرقت رفت

وزارت اطلاع رسانی لبنان دوشنبه شب آرشیو خبرگزاری ملی لبنان در یک سرور که حاوی تصاویر این رسانه از سال ۱۹۶۱ میلادی بوده، به سرقت رفته است.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

این سرور حاوی بایگانی عکس های خبرگزاری ملی لبنان بوده که به سرقت رفته است.

زیاد المکاری وزیر اطلاع رسانی در دولت پیشبرد امور لبنان در این باره گفت که پنج دستگاه کامپیوتر از اتاق آرشیو خبرگزاری ملی لبنان نیز دزدیده شده است.

المکاری در بیانیه‌ای که وزارتخانه اطلاع رسانی لبنان منتشر کرد، افزود: کارکنان خبرگزاری ملی لبنان متوجه شده‌اند که در اتاق آرشیو شکسته و محتویات آن سرقت شده است.

وی با بیان این که " این سرقت جرمی در مقیاس ملی است"، گفت که فورا تحقیق درخصوص این رویداد و عاملان این سرقت آغاز شد.

این بایگانی تصاویری از جنگ داخلی این کشور از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ را در خود داشت.

https://irna.ir/xjLRLk

**عصبانیت آمریکا از حضور امیرعبداللهیان در نشست شورای حقوق بشر در ژنو
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ابراز عصبانیت واشنگتن از حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، به اظهارات حقوق بشری او واکنش نشان داد.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر گفت: احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی برای جمهوری اسلامی ایران یک ارزش بنیادین است و ریشه در رسوم و باورهای ملی و اعتقادات مذهبی ما دارد و ما در این چهاچوب به طور خستگی ناپذیر و مستمر برای صیانت و ارتقای حقوق بشر و کرامت انسانی تلاش کرده ایم.

وی افزود: حفاظت و ارتقای حقوق بشر دغدغه مشترک تمامی ملت‌های جهان است. هیچ کشور یا گروهی نباید خود را مستحق انحصارطلبی در مالکیت یا حق صیانت از حقوق بشر بداند یا دیگر کشورها را به تسلیم در برابر تفسیرهای خودساخته از حقوق بشر مجبور کند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره این اظهارات وزیر خارجه ایران مدعی شد:" سابقه حقوق بشر ایران اسفناک و رقت بار است و به نظر ما حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر یادآور ریاکاری ناراحت کننده رژیم ایران است."

این مقام وزارت خارجه دولت بایدن در ادامه ادعاهایش و متهم کردن تهران به ریاکاری افزود که تهران همزمان با ادعای محترم شمردن حقوق بشر، تظاهرات آرام معترضان را بصورت خشونت آمیز سرکوب می کند و درخواست مجامع بین المللی برای توقف سرکوب را نادیده می گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سپس گفت: به این دلایل ما نخواستیم سفیرمان هنگام سخنرانی ایران در جایگاه خود باشد.

ند پرایس افزود که فقط یک نفر به نمایندگی از آمریکا هنگام سخنرانی وزیر خارجه ایران "یادداشت برداری" در سالن حضور داشت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا حقوق بشر تفسیرپذیر بوده یا اصولی استاندارد است؟ مدعی شد: بهانه کشورهایی که بدترین سابقه حقوق بشر را دارند این است که حقوق بشر برداشت فردی می‌طلبد و مبتنی بر شرایط است.

ند پرایس توضیح داد: در اعلامیه جهانی حقوق بشر، نخستین کلمه "جهانی" است. یعنی حقوقی که شامل تمامی مردم سراسر جهان می‌شود چه آن فرد در ایالات متحده باشد چه ایران یا هر کشور دیگر.

وی سپس با بیان اینکه منشور سازمان ملل بر اساس برخی از همان اصول حقوق بشر تدوین شده است، ادعا کرد که ایران عضوی از سازمان ملل است اما می‌خواهد استدلال کند که منشور آن و حقوق جهانی شامل حال مردم ایران نمی شود.

https://irna.ir/xjLRLm

**رسانه صهیونیست: ۱۵ اسرائیلی در ۲ ماه گذشته کشته شدند
یک رسانه عبری زبان دوشنبه شب اذعان کرد که از آغاز ماه میلادی تاکنون، ۱۵ صهیونیست کشته شدند.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

تارنمای "خدشوت یسرائیل" با تأیید این خبر اعلام کرد که ۲ تن از این افراد دوشنبه شب و در نزدیکی شهرک اریحا در کرانه باختری کشته شدند.

یکی از شهرک نشینان کشته شده در عملیات شهادت طلبانه که به گفته مقامات آمریکایی تابعیت ایالات متحده نیز داشته است، در عملیات در نزدیکی اریحا زخمی شده بود اما در نتیجه شدت جراحت کشته شد.

رسانه‌های عبری‌زبان شامگاه دوشنبه از وقوع دو عملیات تیراندازی در نزدیکی اریحا در کرانه باختری خبر داده و اعلام کردند که در این دو عملیات، یک نفر از شهرک‌نشینان کشته شده و چند نفر دیگر زخمی شدند.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد که دو مجری عملیات متواری شده‌اند و پلیس در حال شناسایی آنهاست.

در همین حال، کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منابع پزشکی گزارش داد که یک «اسرائیلی» در منطقه الاغوار نزدیک اریحا بر اثر تیراندازی کشته شد.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی بویژه در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.

https://irna.ir/xjLRLh

**رویکردهای نوین کاخ سفید پس از جنگ اوکراین

جنگ اوکراین درس های مهمی برای کشورهای جهان داشت و موجب شد تا تحلیلگران به کاخ سفید توصیه کنند رویکردهای سیاست خارجی خود را به ویژه در قبال اروپا تغییر دهد.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

اگر چه جنگ در اوکراین یک ساله است اما به اندازه چند سال تجربه تازه در مورد ماهیت جنگ ها برای دولت ها وکشورهای جهان به همراه داشت. تا پیش از آغاز جنگ اوکراین بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقاد بودند که ماهیت جنگ ها تغییرات شگرفی کرده و از این به بعد جنگ های مدرن با شکل و شمایلی متفات از منازعات سنتی شروع می شود حال آنکه اکنون روندها در جنگ اوکراین برای کارشناسان اثبات کرده است که بسیاری از ابعاد جنگ های سنتی هنوز کارآیی دارند و بدون توجه به آن ها پیروزی دست‌یافتنی نیست.

البته درفرایند جنگ های قرن بیست ویکمی، اگرچه تسلیحات نوین، ماهواره ها، پهپادها ودیگر فناوری های پیشرفته هم به کمک فرماندهان جنگی آمده است، اما بسیاری از اصول جنگی گذشته هنوز دارای اعتبار هستند. تحلیگران نظامی و دفاعی اعتقاد دارند درچند سال گذشته ذهنیت نیروهای نظامی کشورها به شدت منحرف شده بود و به دنبال رویکردها یا نکات خاص مدرن بود حال آنکه در جنگ اوکراین نکاتی برجسته شدند که ماهیت تازه ای ندارند.

از ابتدای قرن بیست و یکم، بسیاری از نظریه‌ پردازان نظامی در غرب، فرماندهان جنگی و تحلیلگران عرصه های دفاعی در غرب استدلال می کردند روند پیشرفت های تکنولوژیکی در کنار تولید سلاح‌ های دقیق جدید با قابلیت های نظارت از راه دور موجب شده اند نیاز به حضور گسترده نیروها در میدان های جنگ کمتر شود. این افراد دو تجربه جنگی موفق ایالت متحده را هم به عنوان گواه صحت ادعای خود مطرح می کردند و پیروزی سریع ائتلاف های بین المللی به رهبری آمریکا در افغانستان و عراق را هم دلیلی بر درستی ادعای خود می دانستند.

این کارشناسان مدعی بودند تسلیحات مدرن که قابل استفاده از زمین و هوا هستند، می توانند تأثیر تعیین کننده ای در جنگ ها داشته باشند. سرنگونی طالبان افغانستان در سال ۲۰۰۱ و فروپاشی سریع حکومت صدام حسین در عراق در سال ۲۰۰۳ نیز اینگونه نشان می داد که دوره جنگ های بلندمدت با حضور گسترده نیروها به سر آمده است. همه این اتفاقات در حالی است که جنگ اوکراین نشان داد که این ادعاها درست نیست و ماهیت افکارعمومی کشورها و میزان محبوبیت و توانایی رهبران کشورها حتی از نوع تسلیحات و قدرت تخریب آن ها اهمیت بیشتری دارد.

درس‌ مهم جنگ اوکراین: بازاندیشی مداخله آمریکا در اروپا

گویا این جنگ حتی برای ایالات متحده هم دستاوردهای تجربی مهمی داشته و اکنون اتاق های فکر این کشور تاکید می کنند منازعه اوکران ثابت کرد که واشنگتن به رویکرد جدیدی به ویژه در اروپا نیاز دارد تا اقدامات و تعهداتش را مطابق با منافع حیاتی خود سازماندهی کند. به عبارت دیگر به اعتقاد «جیمز جی کارافانو» معاون اندیشکده بنیاد هریتیج، با توجه به جنگ اوکراین اکنون مشخص شده که نفوذ و ردپای آینده ایالات متحده در اروپا نباید همان چیزی باشد که در گذشته بود. علاوه بر این ایالات متحده نباید همچون گذشته محتاطانه رفتار کند بلکه کاخ سفید باید چهره جدیدی از آمریکا را نشان بدهد.

براساس ادعای این کارشناس، آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون سخن «لرد پالمرستون» را نادیده گرفته است که تاکید داشت در تدوین یک امپراتوری «ما هیچ متحد ابدی و هیچ دشمن همیشگی نداریم. منافع ما ابدی و همیشگی هستند و وظیفه ماست که دنبال آن منافع باشیم.» بنابراین اقدامات و تعهدات آمریکا باید مطابق با منافع حیاتی آن تنظیم شود و اجرای این رویکرد درهیچ نقطه ای با اندازه اروپا دارای اهمیت نیست.

اروپا، خاورمیانه و هند و اقیانوسیه مناطق حیاتی برای رفاه و امنیت ایالات متحده هستند. آمریکا باید برای هر عرصه ای توانایی های کافی برای حفاظت از منافع حیاتی خود در آنجا را داشته باشد. نفوذ واشنگتن در این مناطق هم باید در طول زمان، متناسب با نوع تهدید و نحوه مشارکت متحدان، تغییر کند.

طبق ادعای کارشناسان آمریکایی، حضور ایالات متحده در اروپا، همراه با کمک های مادی ناتو به اوکراین موجب گرفتاری روسیه در اوکراین شده به نحوی که کرملین در این روند، بخش مهمی از قابلیت های نظامی متعارف و حتی اهرم های اقتصادی خود را از دست داده است.

جالب اینجاست که یکی از خواسته های مهم و دیرینه آمریکا که کشورهای روپایی به آن توجه نمی کردند،اکنون با جنگ اوکراین برآورده شده است. بسیاری از کشورهای اروپایی به افزایش توان دفاعی خود و تقسیم عادلانه بار دفاعی ناتو متعهد شده بودند و پس از چند سال به آن سطح نزدیک شده اند. چند قدرت ناتو، مانند لهستان، درچنین شرایطی نه تنها از هدف رساندن سطح هزینه دفاعی به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی فراتر رفته اند، بلکه سهم مشارکت آن ها حتی از ایالات متحده نیز فراتر رفته است.

اگرچه برخی ازقدرت های بزرگ اروپایی، به ویژه آلمان، همچنان عقب هستند وسرسختی نشان می دهند اما این متحد آمریکا در کنار دیگر کشورها نه تنها برای دفاع از خود کارهای بیشتری انجام می دهند بلکه گرایش بیشتری به سمت آمریکا و ناتو و ضدیت عمیق تری با روسیه و چین پیدا کرده اند. عمق وفاداری آن ها به اندازه ای شده که این دولت‌ ها با وجود تورم بالا، نگرانی ‌ها در حوزه انرژی و نبود اطمینان از نتیجه جنگ اوکراین، هنوز به همکاری خود ادامه می دهند. نکته مهم این است که همه این نتایج بدون چکمه های نظامی ایالات متحده برای واشنگتن رخ داده است.

طبق تحلیل معاون بنیاد هریتیج، این جنگ چند دستاورد و تجربه مهم دیگر را برای آمریکا به همراه داشت، نخست آنکه تهدید نظامی متعارف روسیه برای اروپا خیلی کاهش یافته است و حال سال ها طول می کشد تا مسکو توانایی های خود را بازیابی کند. موضوع دیگر آن است که اکنون اروپایی ها تمایل دارند کارهای بیشتری را در قالب مشارکت در دفاع جمعی انجام دهند و همین امر می تواند موجب تکامل نفوذ کاخ سفید در قاره سبز شود. از این به بعد ایالات متحده می تواند با تقسیم بار مسئولیت، بسیاری از امور را به کشورهای اروپایی بسپارد و از دور نظاره گر باشد و در مواردی که لازم می بیند برای ثبات منطقه ای دخالت کند.

https://irna.ir/xjLR۷h

**فیلیپین به گشتزنی مشترک ژاپن، استرالیا، آمریکا در دریای چین جنوبی می‌پیوندد

یک دیپلمات ارشد فیلیپین روز سه شنبه اعلام کرد این کشور در حال مذاکره برای مشارکت استرالیا و ژاپن در گشت های مشترک دریایی چین جنوبی با ایالات متحده است.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

خوزه مانول روموالدز سفیر فیلیپین در ایالات متحده به رویترز گفت:" جلسات قبلا برگزار شده است و احتمالا ژاپن و استرالیا در این گشت زنی مشارکت خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، اگر این طرح تحقق یابد، اولین بار است که فیلیپین به گشت های دریایی چند جانبه در دریای چین جنوبی پیوسته است. بر اساس ادعای این گزارش، بنظر می رسد این گشت زنی چند جانبه موجبات خشمگینی پکن که مدعی مالکین بیشترین مساحت از دریای چین جنوبی است را به دنبال داشته باشد.

وزرای خارجه استرالیا، ژاپن و سفارتخانه های ایالات متحده و چین در مانیل در این خصوص اظهار نظر نکرده اند.

این اقدام مانیل نشان می دهد مذاکرات گشت زنی و تعامل مجدد با آمریکا به عنوان متحد تاریخی فیلیپین در دستور کار «فردیناند مارکوس جونیور» رییس جمهوری فعلی این کشور قرار دارد.

رئیس جمهور فعلی فیپین به رغم «رودریگو دوترته» سلف خود نه تنها روابط خود را با واشنگتن افزایش داده است، بلکه در تعامل اقتصادی نزدیک با چین نیز قرار دارد.

استرالیا و ایالات متحده به طور جداگانه در مورد گشت های مشترک با فیلیپین مشارکت می کنند. سالانه بیش از ۳.۴ تریلیون دلار از مبادلات تجاری از طریق دریای چین جنوبی صورت می گیرد.

روموالدز تصریح کرد: آمریکا، ژاپن و استرالیا تمرینات سه جانبه دریایی را انجام داده اند و گشت های مشترک فیلیپین با این کشورها برای کل منطقه مفید خواهد بود. وی همچنین بر آزادی ناوبری در دریای چین جنوبی تصریح کرد.

پس از ادعاهای مالکیت در آب های استراتژیک منطقه از سوی چین، فیلیپین به تلاش های خود برای مقابله با چین در دریای چین جنوبی سرعت بخشیده است. این موضوع نقطه اشتعال تنش ها درباره عملیات دریایی میان آمریکا و چین نیز است.

احتمال انجام گشتزنی مشترک میان استرالیا و فیلیپین مشابه مذاکرات میان واشنگتن و مانیل برای انجام گشتزنی ساحلی مشترک آمریکا و فیلیپین در آب های مناقشه برانگیز دریای چین جنوبی است.

فیلیپین و استرالیا سوم اسفند ماه جاری درباره گشتزنی مشترک در دریای چین جنوبی به بحث و تبادل نظر پرداختند. این درحالی است که فیلیپین کمی پیش تر مذاکرات مشابهی با آمریکا در این زمینه و در مقابله با نفوذ بیشتر چین در آبهای مورد مناقشه داشت.

چین همواره ادعاهای فیلیپین درباره دریای چین جنوبی را غیرواقعی و غیرقانونی نامیده است.

https://irna.ir/xjLRMD

**مسئول نظامی و عملیاتی شاخه‌ خوراسان داعش در کابل کشته شد

سخنگوی طالبان اعلام کرد طالبان قاری فاتح مسئول عمومی نظامی و عملیاتی شاخه‌ خوراسان داعش را در کابل کشته است.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با انتشار بیانیه ای گفت در نتیجه عملیات نیروهای خاص اطلاعات در یک مخفیگاه مهم خوارج در شهرک ذاکرین حوزه هفدهم شهرکابل دو تن از افراد کلیدی از جمله قاری فاتح مسئول نظامی عملیات داعش کشته شده است.

مجاهد افزود قاری فاتح فرمانده جنگ شاخه‌ خوراسان بود و او به عنوان مسئول ولایت کنر و بخش شرقی نیز انتخاب شده بود، وی اکنون مسئول اداره‌ امنیت خوارج برای خوراسان بود و تمامی حملات خوارج تحت فرماندهی قاری فاتح صورت می‌گرفت.

در اعلامیه آمده است:"حملات اخیر در مراکز دیپلماتیک و مساجد در شهر کابل به رهبری قاری فاتح انجام شده است که به لطف خداوند شب گذشته به سزای اعمالش رسید".

مجاهد خاطرنشان کرد پیش از این در یک عملیات پیچیده نیروهای اطلاعاتی اعجاز امین آهنگر مسئول خوارج برای شبه قاره هند با دو نفر دیگر نیز به هلاکت رسیده بودند.

در بیانیه طالبان آمده در روزهای اخیر تعداد زیادی خوارج که اتباع خارجی نیز در آنها می‌باشند بازداشت شده اند.

https://irna.ir/xjLRMN

**سفیر ایران در اسپانیا: سیاست ایران در جنگ اوکراین "بی طرفی فعال" است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، سیاست ایران در جنگ اوکراین را "بی ‌طرفی فعال" عنوان کرد و گفت که تهران خواهان خاتمه فوری این درگیری از طریق مذاکرات مسالمت آمیز و راه حل های دیپلماتیک است.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

حسن قشقاوی که به دعوت ارتشبد فرانسیسکو بیسبال رئیس مرکز عالی مطالعات دفاعی اسپانیا در جمع فرماندهان و افسران این مرکز پیرامون سیاست خارجی ایران سخن می گفت: موضوعاتی همچون برنامه هسته‌ای کشور، حضور و نفوذ منطقه‌ای ایران، روابط با عربستان سعودی، تحولات سوریه و یمن و همچنین جنگ اوکراین را از منظر جمهوری اسلامی ایران برای حضار تشریح کرد.

قشقاوی با طرح این پرسش که چرا ایران وارد حوزه غنی سازی اورانیوم شده است، از قیمت بسیار کمتر سوخت نیروگاه اتمی در مقایسه با سوخت نیروگاه فسیلی، تخلفات غرب از تعهدات قراردادی به ویژه در پروژه ساخت نیروگاه های اتمی و تامین سوخت مورد نیاز و شکست دستیابی به تضمین بین المللی حقوقی برای تامین سوخت نیروگاه ها و راکتورهای تحقیقاتی به عنوان دلایل اصلی اتخاذ این تصمیم نام برد.

وی همچنین سیاست ایران در جنگ اوکراین را "بی ‌طرفی فعال" عنوان کرد و گفت که تهران خواهان خاتمه فوری این درگیری از طریق مداکرات مسالمت آمیز و راه حل های دیپلماتیک است.

سفیر ایران در اسپانیا در این برنامه دو ساعته پاسخگوی سوال های مختلف بیش از صد افسر حاضر در این نشست بود.

در این نشست، افزون بر فرماندهان و نظامیان اسپانیا، ۲۲ افسر از کشورهایی همچون آلمان، آرژانتین، برزیل، کره جنوبی، شیلی، آمریکا، مصر، فرانسه، گابن، گواتمالا، ایتالیا، اردن، مالی، مکزیک، پرو، پرتغال، بریتانیا و تونس نیز حضور داشتند.

https://irna.ir/xjLRNb

**نتانیاهو کنترل کابینه را از دست داده است/ دست از دیوانگی بردارید
نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و رهبر اپوزیسیون کابینه کنونی با انتقاد از «بنیامین نتانیاهو» گفت که وی کنترل کابینه خود را از دست داده است.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

«یائیر لاپید» در واکنش به حمله برخی شهرک نشینان به عناصر ارتش این رژیم تاکید کرد که «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی همچنان به اقدامات وحشیانه خود ادامه می دهند.

وی با بیان اینکه این اقدامات عناصر ارتش را در معرض خطر قرار می دهد، خطاب به وزرای کابینه افزود: نتانیاهو کنترل کابینه خود را از دست داده و تا دیر نشده است، دست از دیوانگی بردارید.

پیش از این نیز «بنی گانتس» وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی و از اعضای تیم مخالف کابینه کنونی به بنیامین نتانیاهو گفته بود : تو مسؤول شعله ورشدن آتش در شهرک حواره هستی.

شبه نظامیان وابسته به اسموتریچ ، شهر حواره واقع در جنوب نابلس را به آتش کشیدند تا جلسه عقبه را خنثی کنند.

به گزارش شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، گانتس که رهبر حزب «اردوگاه ملی» است در یک سخنرانی در پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) افزود: باید عاملان این جنگ ها و کسانی که به خود جرات این کار را می دهند، توسط نظامیان ارتش تحت پیگیرد قرار گیرند؛ عاملانی که با حمایت و دفاع تو دست به این اقدامات می زنند.

اشاره گانتس به حمایت‌های بن گویر و اسموتریچ وزرای تندروی کابینه صهیونیستی است که از اقدام صهیونیست‌ها در آتش زدن منازل و خودروهای فلسطینیان حمایت کردند.

وزیر دارایی رژیم صهیونیستی پیش تر گفته بود که به نتایج نشست عقبه پایبند نخواهد بود و شهرکسازی نیز متوقف نمی‌شود.

نشست امنیتی تدارک دیده شده توسط آمریکا میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی به میزبانی اردن در بندر عقبه و حضور نمایندگان قاهره و واشنگتن در سایه اعتراضات و محکومیت آن از جانب مردم و گروه‌های مقاومت فلسطین برگزار شد.

براساس بیانیه پایانی نشست عقبه، رژیم صهیونیستی متعهد شده است که بررسی ساخت شهرک‌های صهیونیست نشین را به مدت ۴ ماه و تصویب ساخت شهرک‌های جدید را به مدت ۶ ماه متوقف کند.

در پی این نشست، شهرک نشینان صهیونیست با حمایت نظامیان صهیونیست به مناطق مختلف نابلس یورش بردند و با فلسطینیان درگیر شدند.

بنابر اعلام هلال احمر فلسطین، دستکم یک جوان فلسطینی در حمله شهرک نشینان به جنوب نابلس شهید و ۳۵۰ نفر زخمی شدند.

شهرک نشینان صهیونیست همچنین به ده‌ها خودروی متعلق به فلسطینیان آسیب رسانده و تعدادی از منازل مسکونی متعلق به فلسطینیان را به آتش کشیدند.

https://irna.ir/xjLRMY
**مسکو: آمریکا در سیاست‌های ضدروسی خود تجدیدنظر کند
آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا از واشنگتن خواست تا در سیاست‌های ضد روسی خصمانه خود در قبال احیای پیمان "استارت جدید" تجدیدنظر کند.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

سفارت روسیه در واشنگتن به نقل از آنتونوف نقل کرد: تصمیم ما برای تعلیق مشارکت در "استارت جدید" تنها گزینه درست تحت شرایط فعلی بود. ما پایبندی به محدودیت‌های کمی این معاهده را ادامه می‌دهیم.

این دیپلمات ارشد روسی ایجاد شرایط برای بازگشت به اجرای کامل استارت جدید را مشروط به تجدید نظر واشنگتن در سیاست خصمانه ضد روسی‌اش دانست.
دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین نیز در گفتگو با روزنامه «ایزوستیا» تاکید کرد که شرایط مجموعه غرب تحت هدایت آمریکا باید نگرانی‌های امنیتی و تمامیت ارضی روسیه را درک کند.

مالوری استوارت دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات پیش از این مسکو را مقصر شرایط پیش آمده پیرامون مساله استارت جدید جلوه داده بود.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا تعلیق مشارکت روسیه در این پیمان را دردسرساز توصیف کرده و گفته بود که این اقدام مسکو، واشنگتن و متحدانش را از حمایت اوکراین بازنمی‌دارد و در حقیقت تنها اهمیت ادامه پشتیبانی از کی‌یف برای آمریکا و جامعه جهانی را نشان می‌دهد.

https://irna.ir/xjLRPk

**حمله باج افزارها به یک نهاد فدرال آمریکا

سرویس مارشال‌های ایالات‌متحده به عنوان یک نهاد فدرال و از زیرمجموعه‌های وزارت دادگستری آمریکا از نقض امنیتی بزرگ به دلیل حمله باج‌افزار به یک سیستم حاوی اطلاعات حساس خبر داد.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

"سرویس مارشال‌های ایالات متحده" (یک نهاد انتظامی فدرال که زیر مجموعه وزارت دادگستری است) اعلام کرده است که بیش از یک هفته پیش با یک نقض امنیتی بزرگی روبرو شده و سیستم‌های حاوی اطلاعات حساس به خطر افتاده اند.

«درو وید» سخنگوی سرویس مارشال‌های ایالات متحده، دیروز بعد از ظهر دوشنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای به پایگاه خبری هیل با بیان انکه این نهاد در تاریخ ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن) متوجه حمله باج افزار و استخراج داده ها شده، افزود که این باج افزار یک سیستم را تحت تاثیر قرار داده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد که پس از کشف این حمله، سرویس مارشال سیستم را قطع و وزارت دادگستری نیز تحقیقات خود را آغاز کرده است.

وید در ادامه تاکید کرد که نقض به وجود آمده در سیستمی رخ داده که حاوی اطلاعات حساس برای اجرای قانون بوده است.

همزمان یک مقام ارشد سرویس مارشال ایالات متحده در اظهاراتی گفت که این هک، تاثیری بر برنامه امنیتی نداشته و هیچ کس هم به دلیل این حمله هکری در معرض خطر نیست.

اما وید در ادامه اظهاراتش به هیل گفت که سرویس مارشال ها در تاریخ ۲۲ فوریه (۳ اسفند) به مقامات ارشد وزارت دادگستری اطلاع داد و این حمله را حادثه ای بزرگ دانستند.

وی افزود: ما به سرعت و به طور موثر برای کاهش خطرات احتمالی ناشی، در حال اقدام هستیم.

حمله باج افزارها و هک داده ها در سال های اخیر در آمریکا به چالشی فزاینده برای نهادهای فدرال ایالتی بدل شده و گریبان شرکت ها و افراد را گرفته است.
https://irna.ir/xjLRPC

**سفر هیاتی از گارد مرزی ایران به امارات

یک هیات از ایران برای حضور در هفتمین نشست دوره ای و دیدار با فرماندهان گارد مرزی امارات به این کشور سفر کردند.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

هیاتی از گارد مرزی ایران به این کشور سفر کرده است، این سفر در چارچوب سفرهای دوره ای و متقابل گارد مرزی دو کشور است.

هیات ایرانی قرار است، هفتمین نشست دوره ای خود با فرماندهانی از گارد مرزی امارات را امروز برگزار کند.

دو طرف قرار است در این نشست درباره راه های مبارزه با جنایت های سازمان یافته در مرزهای دریایی، مبارزه با انواع قاچاق، عملیات جستجو و نجات و مقابله با صید بی رویه رایزنی و تبادل نظر کنند.

ششمین نشست مشترک گارد ساحلی جمهوری اسلامی ایران و امارات عربی متحده سال ۹۸ با حضور مسؤولان ذیربط برای بررسی همکاری های مرزی دو کشور در تهران برگزار شد.
https://irna.ir/xjLRQg

**جنگ اوکراین، تنش چین و آمریکا در دستورکار نشست «گروه ۲۰»

وزرای خارجه از سراسر جهان این هفته در سایه جنگ روسیه در اوکراین و تشدید تنش های ایالات متحده و چین در دهلی نو گرد هم می آید تا پیرامون تحولات بین المللی به گفتگو بنشینند.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

بنظر می رسد دهلی نو امیدوار است مساله تغییرات اقلیمی و بدهی های کشور های جهان سوم نیز یکی از موضوعاتی باشد که در این اجلاس در خصوص آن گفتگو خواهد شد.

نشست وزرای خارجه گروه بیست در حالی قرار است ۱-۲ مارس (۱۰-۱۱ اسفند ماه جاری) در هند برگزار شود که نشست وزرای دارایی «گروه ۲۰» شنبه ۶ اسفند، بدون دستیابی به توافق نظر، پایان یافت.

در سند پایانی نشست «جی- ۲۰» که به میزبانی هند برگزار شد، هیچ توافقی در مورد جمله‌بندی و نحوه توصیف جنگ در اوکراین وجود نداشت.

وزرای خارجه گروه ۲۰ روزها پس از برگزاری نشست روسای دارایی این بلوک در بنگالورو برگزار می شود و در مورد محکوم کردن روسیه برای جنگ اختلاف نظر داشتند و نتوانستند در مورد بیانیه مشترک به اجماع برسند و در عوض برای یک سند خلاصه توافق کردند.

نتیجه این نشست مشابه نشست اجلاس گروه ۲۰ در ماه نوامبر گذشته در بالی بود که میزبان اندونزی نیز اعلامیه نهایی را با اذعان به اختلافات صادر کرد

«سرگی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در ماه ژوئیه سال گذشته میلادی پس از محکوم کردن جنگ غرب از جلسه وزرای خارجه گروه ۲۰ در بالی خارج شد.

در نشست دهلی نو، لاوروف، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، جیمز کلورلی وزیر خارجه انگلیس و شین گانگ وزیر خارجه چین حضور دارند. در مجموع نمایندگان ۴۰ کشور از جمله اعضای غیر گروه ۲۰ نیز که از طرف هند دعوت شده اند، در این نشست حضور دارند.
«گروه ۲۰» شامل روسیه و همچنین کشورهایی مانند چین، هند، استرالیا، برزیل و عربستان سعودی است.

نشست وزرای خارجه چهار کشور از جمله آمریکا، هند، استرالیا و ژاپن نیز قرار است در حاشیه گروه ۲۰ برگزار شود.

یک مقام وزارت خارجه هند که می خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند می خواهد تمرکز جلسه این هفته را بر موضوعاتی مانند تغییرات اقلیمی و بدهی کشورهای در حال توسعه قرار دهد.

این مقام هندی افزود: دهلی نو تمایلی ندارد جنگ اوکراین به عنوان تنها موضوع مهم در این اجلاس مطرح شود.

«رامین طلوعی» دستیار وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور اقتصادی و تجاری می گوید بلینکن تلاش های آمریکا برای رسیدگی به موضوعات امنیت غذایی و انرژی موثر بر کشورهای در حال توسعه را برجسته خواهد کرد. .

طلوعی پیش از سفر بلینکن به این نشست به خبرنگاران گفت که این دیپلمات ارشد ایالات متحده همچنین "بر خساراتی که جنگ تجاوزگرانه روسیه ایجاد کرده است" تاکید خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، در نشست گروه ۲۰ همچنین وزرای امور خارجه در خصوص چگونگی تنش بین واشنگتن و پکن و همچنین جنگ اوکراین مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

چین پیش تر از ایالات متحده به اتهام "به خطر انداختن" صلح و ثبات در تنگه تایوان انتقاد کرد.

چین پس از عبور یک هواپیمای نظامی آمریکایی از تنگه تایوان در هفته گذشته اعلام کرد که این اقدام آمریکا صلح و ثبات در این آبراه حساس را «به خطر» انداخته است.

چین همواره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و از تمام کشورهای جهان می‌خواهد به اصل چین واحد و تمامیت ارضی این کشور احترام بگذارند. آمریکا اگر چه استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما گفته است چنانچه چین اقدام نظامی علیه تایوان انجام دهد، از آن حمایت خواهد کرد.

روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان در این ماه پس از سرنگونی ارتش ایالات متحده که می گوید یک بالون جاسوسی چینی است که بر فراز ایالات متحده پرواز می کند تیره شده است. چین می گوید این بالون یک کشتی تحقیقاتی غیرنظامی بود که به طور تصادفی از مسیر خارج شد و پاسخ ایالات متحده را واکنش بیش از حد خواند.

به تازگی، آمریکا پس از سرنگون کردن بالون تحقیقاتی چین ادعا کرد ناوگان بالون‌های چین به طور خاص برای جاسوسی استفاده می‌شوند و مجهز به تجهیزات پیشرفته هستند و می‌توانند سیگنال‌های ارتباطی و سایر اطلاعات حساس از اهداف در سراسر جهان را جمع آوری کنند.

این در حالیست که «وانگ یی» دیپلمات ارشد پکن واکنش مقامات کاخ سفید به ماجرای ورود بالون تحقیقاتی به حریم هوایی ایالات متحده آمریکا را هیستریک و مضحک خواند ...

براساس این گزارش، به دنبال آغاز جنگ اوکراین، دهلی نو یک رویکرد خنثی در قبال جنگ روسیه و اوکراین گرفته است.

در آخرین نشست بزرگ «جی-۲۰» در بالی، اندونزی، در نوامبر گذشته، رهبران این کشورها، ضمن محکوم‌کردن شدید جنگ روسیه در اوکراین، هشدار دادند که این مناقشه، بر شکنندگی اقتصاد جهانی، افزوده است.

https://irna.ir/xjLRPJ

**بحران هزینه‌های زندگی در انگلیس؛ تورم ماهانه مواد غذایی رکورد شکست

تازه‌ترین داده‌های آماری در انگلیس نشان می‌دهد که تورم ماهانه مواد غذایی طی چهار هفته منتهی به ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) به ۱۷.۱ درصد رسیده که نقطه عطفی در چارچوب بحران هزینه‌های زندگی در این کشور بشمار می‌رود.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

تحقیقات پژوهشکده انگلیسی کانتار نشان می‌دهد نرخ تورم مواد غذایی از سال ۲۰۰۸ که ثبت داده‌ها در این زمینه آغاز شد، به بالاترین حد رسیده و اگر مردم عادت‌های خرید خود را تغییر ندهند، ۸۱۱ پوند (۹۷۸ دلار) به قبوض سالانه آن‌ها اضافه می‌شود.

طبق یافته‌های این شرکت پژوهشی برخی اقلام مانند شیر، تحریم‌مرغ و کره گیاهی افزایش قیمت قابل توجهی داشته‌اند. «فریز مک‌کویت» رئیس بخش خرده‌فرشی کانتار گفت: فوریه امسال یک سال کامل از افزایش تورم ماهانه مواد غذایی به بالای ۴ درصد است و این وضعیت تأثیر زیادی بر زندگی مردم گذاشته است.

وی افزود که تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد افزایش قیمت مواد غذایی دومین مساله مهم مالی برای مردم، پس از هزینه های انرژی است. سال گذشته از هر پنج نفر یکی از نظر مالی با مشکل مواجه بود اما این میزان امسال به یک چهار چهارم رسیده است.

بر اساس این گزارش، مردم انگلیس این روزها به طور فزاینده ای از خرید اقلام مارک دار و گران صرف نظر کرده و محصولات ارزان‌تر خریداری می‌کنند. کانتار در همین پیوند گزارش داد که فروش محصولات غیرمارک‌دار به لطف دو فروشگاه زنجیره‌ای لیدل و ال‌دی که از خواربار فروشی‌های ارزان‌قیمت در انگلیس بشمار می‌روند، ۱۳.۲ درصد در ماه فوریه افزایش یافته است.

از سویی سلسله کمبود مواد غذایی در انگلیس طی یک سال گذشته خبر ساز شده است. بعد از کمبود تخم‌مرغ؛ میوه و سبزیجات پراستفاده نیز به دلیل آنچه مشکلات آب و هوایی در اروپا و آفریقا خوانده می‌شود، در فروشگاه‌های ششمین اقتصاد بزرگ جهان کمیاب شده است.

بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ به سیاست جیره‌بندی متوسل شده تا از تشدید اوضاع جلوگیری کنند.« ازدا» سومین خواربارفروش بزرگ در انگلیس، گوجه‌فرنگی، فلفل، خیار، کاهو، کلم بروکلی، گل کلم و تمشک را به خرید ۳ بسته به ازای هر مشتری و «موریسنوز» هم فروش این اقلام را به دو بسته محدود کرده است. با این حال طبق مشاهدات خبرنگار ایرنا، سیاست جیره‌بندی چندان موفق عمل نکرده و قفسه‌های فروش سبزیجات در بیشتر ساعات روز خالی است.

این درحالیست که جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است. نرخ تورم از محدوده ۲ به ۱۰ درصد رسیده و کشور از اکتبر سال گذشته میلادی وارد دوره رکود اقتصادی شده است. نرخ بهره بین بانکی هم که با اقساط ماهانه وام مسکن میلیون‌ها انگلیسی ارتباط مستقیم دارد ۴۰۰ واحد پایه افزایش یافته و هزینه سنگینی را به مخارج مردم تحمیل کرده است.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی جنجالی گفته است مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد و چالش‌های اقتصادی امسال از بین نخواهد رفت.

https://irna.ir/xjLRWc

**آسیب پذیری تاسیسات زیربنایی آمریکا در برابر حملات سایبری

مدیر آژانس امنیت زیرساختی و سایبری آمریکا، نسبت به ضعف‌های امنیتی شرکت‌های حوزه فناوری و بخش‌های مربوط به تاسیسات زیربنایی این کشور، در برابر نفوذهای سایبری، هشدار جدی داد.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

جن ایسترلی مدیر آژانس امنیت زیرساخت و امنیت سایبری آمریکا (CISA)، با صدور هشداری جدی، از شرکت‌های حوزه فناوری مانند مایکروسافت و توییتر خواست تا استفاده از نرم‌افزارها با طراحی ضعیف و الگوهای ناایمن مطلوب باج‌افزارها را متوقف کنند.

بر این اساس، حملات [سایبری]، زیرساخت‌های حیاتی آمریکا در بخش‌های مختلف از جمله بیمارستان‌ها و مدارس و زیرساخت‌های مربوط به تامین انرژی و آب آشامیدنی، تولید نفت و گاز و تولید مواد غذایی را تهدید می‌کند.

ایسترلی تهدید کنونی مربوط به نفوذهای سایبری را «بسیار خطرناک‌تر» از بالون چینی خواند که در هفته‌های گذشته در آسمان آمریکا شناسایی شده بود.

وی با هشدار به اینکه نفوذهای سایبری قابلیت واردکردن آسیب‌های جدی در سطح ملی را دارا هستند، تصریح کرد: سرقت اطلاعات شخصی و مالکیت معنوی و یا بدتر از آن ایجاد بستری با هدف تخریب و اختلال سایبری و یا غیرسایبری زیرساخت‌های حیاتی از جمله در بخش‌های انرژی، حمل‌ونقل، ارتباطات، سلامت و فراتر از آن، دامنه این تهدیدات را تشکیل می‌دهد.

مدیر آژانس امنیت زیرساخت و امنیت سایبری آمریکا، راهکار مقابله با تهدیدات مذکور را حذف فناوری با طراحی‌های خطر آفرین عنوان کرد.

ایسترلی همچنین سناریویی فرضی را مطرح کرد که در آن یک دشمن این امکان را خواهد داشت تا چندین خط لوله انتقال گاز آمریکا را هدف قرار داده و منفجر کند،‌ مسیرهای آبی این کشور را آلوده سازد و خطوط ارتباط تلفنی را به سرقت برد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در صورت حمله چین به تایوان حمله به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا دور از تصور نخواهد بود.

این مدیر امنیتی که سابقه فعالیت به عنوان یک افسر اطلاعاتی ارتش آمریکا را دارد در این خصوص به سی‌بی‌اس نیوز گفت: اگرچه هیچ‌گونه افزایش و تغییری از طرف فعالان [سایبری] منتسب به چین مشاهده نشده، اما همچنان نگرانی از احتمال تشدید حملات وجود دارد.

به اعتقاد ایسترلی، چین [در صورت مواجهه با تایوان و آمریکا] به بررسی و تحلیل رفتار و نوع برخورد روسیه در رابطه با غرب خواهد پرداخت،‌ اینکه مسکو چه اقداماتی انجام داده و کدام اقدامات را انجام نداده است، تا نتیجه مطلوب‌تر و موفق‌تری کسب کند.

https://irna.ir/xjLRSw

**تشکیلات خودگردان؛ به نام فلسطین به کام اسرائیل

مسئولان ارشد ارتش صهیونیستی اعلام کردند که وجود تشکیلات خودگردان فلسطین به سود این رژیم است و علیرغم نقاط ضعف فراوان، جایگزینی برای آن وجود ندارد.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

برخی مسئولان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کردند که وجود تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری به سود این رژیم است.

«یوسی یهوشع» خبرنگار حوزه نظامی «یدیعوت آحارنوت» اعلام کرد که مسئولان ارتش رژیم صهیونیستی می گویند که علیرغم نقاط ضعف تشکیلات خودگردان فلسطین، ما جایگزینی برای آن نداریم.

این خبرنگار صهیونیست به نقل از مسئولان ارتش اسراییل افزود: موسسات امنیتی خواهان سیطره جنبش مقاومت اسلامی (حماس) بر مناطق فلسطینی در کرانه باختری به جای این تشکیلات خودگردان نیستند.

بر اساس همین گزارش، مسئولان ارتش صهیونیستی تاکید کردند که موسسات امنیتی می خواهند از منحل شدن تشکیلات خودگردان ممانعت کنند زیرا وجود آن به سود رژیم صهیونیستی است.

علیرغم ادعاهای رییس تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر قطع روابط همکاری های امنیتی با رژیم صهیونیستی، اخیرا منابع خبری این رژیم از وجود تماس های مخفیانه محمود عباس با دفتر «بنیامین نتانیاهو» خبر دادند.

پایگاه صهیونیستی «والا»، اخیرا اعلام کرد که بین دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، یک کانال ارتباط محرمانه وجود دارد و این کانال تقریبا از یک ماه پیش تشکیل شده است.

از زمان تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی تاکنون، این اولین بار است که از وجود تماس های مستقیم میان دفتر نتانیاهو و عباس گزارش منتشر می شود.

بر اساس این گزارش، دولت آمریکا از این کانال سری مطلع است اما هنوز مشخص نیست که تمام سران احزاب ائتلاف حاکم در رژیم صهیونیستی از این کانال و مضمون گفت وگوها مطلع هستند یا خیر.

به نوشته والا، «حسین الشیخ» وزیر امور مدنی تشکیلات خودگردان فلسطین به واسطه دولت آمریکا پیامی به دفتر نتانیاهو فرستاده مبنی بر اینکه تشکیلات خودگردان آماده همکاری با کابینه جدید رژیم صهیونیستی است.

حسین الشیخ که دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین نیز است، بعد از روی کار آمدن کابینه نتانیاهو و انجام مراسم تحلیف، بار دیگر این پیام را فرستاده و بر تمایل تشکیلات خودگردان فلسطین بر انجام مذاکرات با کابینه جدید رژیم صهیونیستی تاکید کرده است.

این در حالی است که گروه های مقاومت می گویند که این هماهنگی محمود عباس با تل آویو، در راستای سرکوب مبارزان فلسطینی و مقاومت بویژه در کرانه باختری و کنترل اوضاع کرانه باختری و قدس به نیابت از صهیونیست ها است.

https://irna.ir/xjLRWH

**بلومبرگ: یک کشور دیگر در خلیج فارس دنبال جایگزینی دلار است

عراق به عنوان جدیدترین کشور خاورمیانه به سمت تجارت با ارزهای دیگر روی آورده است که تحول مهمی در حوزه تجارت غیرنفتی منطقه محسوب می‌شود.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

پایگاه خبری بلومبرگ طی گزارش نوشت عراق جدیدترین کشور در خاورمیانه است که از تجارت با ارزهای دیگر غیر از دلار سخن گفته است. این موضوع تاثیر چندانی بر سلطه دلار در منطقه‌ای که دارای روابط عمیق مالی، انرژی و سیاسی با آمریکاست ندارد؛ اما تحول مهمی در حوزه تجارت غیرنفتی منطقه محسوب می‌شود.

بغداد گفته است در نظر دارد پول واردات کالاها توسط بخش خصوصی از چین را با یوان بپردازد و پول ملی چین را وارد سیستم مالی خود کند تا بدین وسیله فشارها بر دینار را کاهش دهد.

در حالی که این تصمیم دولت عراق به دلیل شرایط خاص سقوط دینار در این کشور گرفته شده است، اما همسایگان ثروتمندتر این کشور یعنی عربستان و امارات نیز راه‌های تجارت کالاهای غیرنفتی با ارزهای دیگر غیر از دلار را بررسی کرده‌اند.

امارات و هند بر روی سازوکاری برای توسعه تجارت غیرنفتی بر پایه روپیه در حال کار هستند و وزیر مالی عربستان نیز اخیراً گفته است کشورش موافق تجارت با ارزهایی غیر از دلار است.

عراق به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک تلاش‌های گسترده‌ای را برای به ثبات رساندن دینار آغاز کرده است. این کشور با کمبود دلار طی ماه‌های اخیر مواجه شده است. دولت آمریکا فشار زیادی را به مقامات عراقی وارد آورده است تا عرضه دلار به کشور ایران را محدود کنند. فدرال رزرو در ماه نوامبر نظارت‌های شدیدتری را بر معاملات دلاری در بانک‌های تجاری عراق وضع کرد.

این اتفاق در حالی می‌افتد که کشورها روابط عمیق‌تری را با قدرت‌های در حال ظهور آسیا جستجو می‌کنند. به ویژه چین در تلاش است تا استفاده از یوان در معاملات با کشورهای مهم صادرکننده نفت و کالا در این منطقه را رواج دهد.

اما مقامات خاورمیانه‌ای گفته‌اند دلار به عنوان ارز انتخابی‌شان برای معاملات انرژی باقی می‌ماند و گام‌های خود به سمت تجارت با ارزهای دیگر را جزئی و کم اهمیت می‌دانند.

https://irna.ir/xjLRY۵

**استولتنبرگ: اوکراین در طولانی مدت عضو ناتو خواهد شد

ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که اوکراین در طولانی مدت عضو این ائتلاف نظامی خواهد شد.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

استولتنبرگ امروز سه‌شنبه در هلسینکی پایتخت فنلاند به خبرنگاران گفت: متحدان ناتو توافق کردند که اوکراین عضوی از ائتلاف ما شود اما در عین حال این یک چشم انداز طولانی مدت است.

دبیر کل ناتو در یک کنفرانس خبری مشترک با سانا مارین نخست‌وزیر فنلاند ابراز داشت که مساله بدیهی این است که اوکراین در مواجهه با روسیه یک کشور مستقل باقی ‌می‌ماند.

عضویت اوکراین در ائتلاف نظامی تحت هدایت آمریکا، به نگرانی‌های امنیتی روسیه دامن زده و این کشور بارها اعلام کرده که عضویت کی‌یف در ناتو می‌تواند باعث افزایش تنش‌ها شود.

آمریکا و برخی از کشورهای غربی که پیش از جنگ بین مسکو و کی‌یف اصرار زیادی به گسترش ناتو به شرق و عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی داشته حالا با بحرانی شدن اوضاع به نظر یک گام عقب رفته و می‌خواهند روند پیوستن این کشور را به تعویق اندازند.
https://irna.ir/xjLRZY

**کره جنوبی، آمریکا و ژاپن نخستین نشست مذاکرات امنیت اقتصادی را برگزار کردند
دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی از برگزاری نخستین جلسه کره جنوبی، آمریکا و ژاپن در پی آغاز به کار مذاکرات امنیت اقتصادی در هونولولو خبر داد.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

مذاکرات امنیت اقتصادی با توافق میان رهبران ۳ کشور کره جنوبی، ژاپن و آمریکا طی اجلاس سه جانبه نوامبر گذشته آغاز شده بود با حضور وانگ یون جونگ معاون ریاست جمهوری در امنیت اقتصادی کره جنوبی، تارون شهابرا مدیر ارشد تکنولوژی و امنیت ملی در شورای امنیت ملی کاخ سفید و یاسوئو تاکامورا همتای ژاپنی از دفتر نخست وزیر ژاپن برگزار شد.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد : «این جلسه نخستین گردهمایی مشترک میان کره جنوبی، ژاپن و آمریکا پیرامون بحث و گفتگو درباره مسائل امنیت اقتصادی بود. هیات های ۳ کشور به دنبال راه هایی برای تقویت درک مشترک و همکاری در حوزه های منافع مشترک در زمینه امنیت اقتصادی بودند. »

بدین ترتیب ۳ کشور درباره همکاری در تکنولوژی های نوظهور و مرکزی از جمله کوآنتوم، بیولوژی و فضا، ثبات تراشه ها، باتری ها و زنجیره تامین مواد معدنی حیاتی در کنار مسائل دیگر به بحث پرداختند.

در پایان بیانیه دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اشاره شده است این کشور و آمریکا سال گذشته گفتگوهای امنیت اقتصادی دوجانبه را آغاز کرده بودند و کانال سه جانبه همکاری های دو کشور را به سطح سه جانبه هدایت و پایه ها برای همکاری جهانی را تقویت می کند.

قرار است کانال سه جانبه انعطاف پذیری زنجیره تامین و ظرفیت های پاسخگویی به بحران را در ۳ کشور تقویت و از تکنولوژی های جدید و مهم حمایت کند و آنها را بهبود بخشد.

برنامه زمانبندی و دستورجلسه برای نشست آینده متعاقبا مشخص خواهد شد.

https://irna.ir/xjLRTs
**مقام ارمنی: انسداد گذرگاه لاچین بیشتر خود باکو را متضرر کرد

رئیس پارلمان ارمنستان گفت: بیش از اینکه ایروان از انسداد گذرگاه لاچین متضرر شده باشد، جمهوری آذربایجان به لحاظ سیاسی ضرر کرده و اکنون در بن بست قرار گرفته است.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

آلن سیمونیان به خبرگزاری آرمن‌پرس گفت: ما درحال دستیابی به موفقیت‌های بزرگ در عرصه بین‌المللی هستیم و به تلاش در این راستا ادامه خواهیم داد.

رئیس پارلمان ارمنستان معتقد است که انسداد گذرگاه لاچین جمهوری آذربایجان را به لحاظ سیاسی بیشتر از ارمنستان و آرتساخ ( قره باغ) دچار آسیب کرده است.

این مقام پارلمانی ارمنستان با تاکید بر اینکه ایروان مشکلاتی را متحمل شده و "هموطنانمان محاصره شده اند"، افزود: طبق ارزیابی من، جمهوری آذربایجان به لحاظ سیاسی در بن بست قرار گرفته است.

سیمونیان در پاسخ به اینکه آیا رفع انسداد گذرگاه لاچین می‌تواند یک پیش شرط برای مذاکرات باشد؟، بیان کرد که ارمنستان بر سر گذرگاه لاچین مذاکره جدید نمی‌کند زیرا یک توافق مذاکره شده و امضا شده درباره این گذرگاه در بیانیه سه‌جانبه تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) وجود دارد.

دیوان بین‌المللی دادگستری در تاریخ ۲۲ فوریه (۳ اسفند) به جمهوری آذربایجان دستور داد تمام گام‌های لازم برای تضمین جابجایی اشخاص و خودروها در گذرگاه لاچین را بردارد.

https://irna.ir/xjLRWL

**مسکو: اتحادیه اقتصادی اورآسیا به کاهش تبعات منفی تحریم ها کمک کرد

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: نهاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) به کاهش تبعات منفی تحریم ها برای دو کشور عضو این اتحادیه، روسیه و بلاروس کمک کرده است.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

الکساندر پانکین در مصاحبه با خبرگزاری تاس ضمن اعلام این مطلب افزود: در فضای کنونی ژنوپلتیکی (جغرافیای سیاسی) و اقتصادی کنونی، تلاش های مشترک اتحادیه اقتصادی اوراسیا تا حدی به کاهش تبعات منفی تحریم ها و محدودیت های اعمال شده توسط کشورهای غربی علیه دو کشور روسیه و بلاروس کمک کرده است .

این مقام روس اظهار داشت: کمک این اتحادیه به دو کشور عضو باعث تقویت ثبات اقتصادی کشورهای عضو این اتحادیه اقتصادی شده است.

دیپلمات روس خاطرنشان کرد همکاری در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا به شکل پویایی در حال گسترش است و اقدامات مهمی با هدف حمایت از کسب و کارها و شهروندان کشورهای عضو این اتحادیه انجام شده است.

به گزارش ایرنا، اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی است که بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و روسیه عضو آن هستند.

روسیه پیشتر بر ضرورت تشکیل بازارهای مشترک انرژی با همکاری کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید کرده بود.

میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه نیز در نشست شورای بین دولتی اوراسیا گفت: موضوع تشکیل بازارهای مشترک گاز، نفت و فرآورده های نفتی و همچنین برق، برای همه کشورهای عضو این نهاد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی در اظهارات دیگری گفته بود در شرایطی که کشورش تحت شدیدترین تحریم‌های مالی غرب قرار دارد، همکاری میان نظام‌های پرداخت کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و راه اندازی ارز واحد اتحادیه حائز اهمیت است.

https://irna.ir/xjLRXr

**مقام اطلاعاتی اوکراین: چین قصد کمک نظامی به روسیه را ندارد

رئیس اطلاعات نظامی اوکراین با رد ادعای مقام‌های آمریکایی مبنی بر احتمال کمک‌ نظامی چین به روسیه، اعلام کرد هیچ نشانه‌ای از گفت‌وگو در این خصوص دیده‌ نشده است.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

کایریلو بودانوف (Kyrylo Budanov)، با کنار زدن ادعاها علیه چین در گفت‌ و گو با یک رسانه‌ آمریکایی گفت: هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه چنین موضوعاتی حتی در حال بحث داشته باشد، مشاهده نشده است.

براین اساس،مقام‌های ارشد ایالات متحده روز یکشنبه مدعی شده بودند که چین درحال بررسی ارائه تجهیزات نظامی مرگبار به مسکو بوده و کارزاری برای اعمال فشار دیپلماتیک با هدف منصرف کردن پکن از این موضوع در جریان است.

در مقابل، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین در پاسخ به پرسش رسانه آمریکایی در این خصوص، تصریح کرد: دیدگاه من این چنین نیست.

وی ادامه داد: معتقد نیستم که چین با انتقال سلاح به روسیه موافقت می‌کند.

به تازگی مایکل مک کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کنگره آمریکا در مصاحبه‌ای گفته بود که اطلاعات کشورش نشان می‌دهد چین در نظر دارد پهپادهای جنگی در اختیار روسیه قرار دهد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز یکشنبه با هشدار به چین نسبت به عواقب کمک نظامی به چین گفته بود پکن هنوز هیچ اقدامی برای تامین سلاح‌های مرگبار برای روسیه نکرده است و آمریکا در گفتگوهایی محرمانه با این کشور به صراحت اعلام کرده که چنین اقدامی عواقب جدی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه پکن باید تصمیمات خود را در ادامه کار در مورد کمک نظامی به روسیه بگیرد، مدعی شده بود در صورت اقدام به چنین کاری هزینه‌های سنگینی برای این کشور خواهد داشت.

به ادعای سالیوان، پکن هنوز گزینه کمک نظامی را از برنامه اش پاک نکرده است.

آمریکا و متحدانش در ناتو در روزهای اخیر به طور ضمنی خطاب به دولت چین برای کمک نظامی به روسیه هشدار داده‌اند.

روز گذشته،‌ مائو نینگ سخنگوی وزارت امورخارجه چین در پاسخ به اتهام آمریکا مبنی بر «کمک نظامی» این کشور به روسیه اعلام کرد پکن همواره نقشی فعالانه در مذاکرات صلح و توافق سیاسی درباره جنگ اوکراین داشته است و آمریکا حق ندارد انگشت اتهامش را به سوی روابط چین و روسیه نشانه گیرد.

وی در ادامه سخنانش تاکید کرده بود آمریکا نه تنها به ارسال سلاح های مرگبار به میدان جنگ اوکراین ادامه می‌دهد بلکه با تخطی از ۳ اعلامیه مشترک آمریکا و چین، به ارسال سلاح به تایوان می پردازد و این سوال مطرح است که آمریکا به دنبال چیست.

https://irna.ir/xjLRXq

**شهرک‌نشینانی که خود عامل بحران شده اند
سخنگوی نظامیان رژیم صهیونیستی اعلام کرد یکی از شهرک نشینان صهیونیست در کرانه باختری تلاش کرد یک افسر این رژیم را با خودرو زیر بگیرد که موفق به این کار نشد.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

تنش، بحران و شکاف در سرزمین های اشغالی هر روز ابعاد جدیدی پیدا می کند و شهرک نشینان که زمانی قرار بود پایگاهی برای تثبیت قدرت رژیم صهیونیستی در کرانه باختری باشند، اکنون خود به عاملی برای بی ثباتی و تنش تبدیل شده اند.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نوشت که یک شهرک نشین صهیونیست در کرانه باختری که تلاش کرد یک افسر رژیم صهیونیستی را با خودرو زیر بگیرد، موفق نشد و از مهلکه گریخت.

به نوشته این منبع، افسران صهیونیست حاضر در محل حمله، با تیراندازی به چرخ های خودروی این شهرک نشین، مانع از آسیب دیدن افسر صهیونیست شدند.

همچنین گزارش هایی از حمله شهرک نشینان صهیونیست به نظامیان رژیم صهیونیستی با سنگ و دیگر ابزارها منتشر شده است.

این در حالی است که روز یکشنبه ۲ شهرک نشین در ارتباط با حمله به پلیس رژیم صهیونیستی در کرانه باختری بازداشت شدند.

«یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز به حمله شهرک نشینان صهیونیست به نظامیان این رژیم واکنش نشان داد و آن را غیرقابل قبول اعلام کرد و از برخورد با خاطیان خبر داد.

رژیم صهیونیستی که در چهار سال گذشته، پنج انتخابات برگزار کرده، با بی ثباتی سیاسی روبه رو است و کارشناسان معتقدند، باتوجه به تشدید تنش های داخلی این رژیم و احتمال وقوع انتفاضه در سرزمین‌های اشغالی، کابینه راستگرای نتانیاهو نیز نخواهد توانست برای مدت زیادی دوام آورد و به همین دلیل ، این رژیم وارد چرخه بی ثباتی، تزلزل و فروپاشی شده است.

https://irna.ir/xjLRYj
**فاجعه نظام سلامت انگلیس در ۲۰۲۲؛ مرگ ۲۳ هزار بیمار به دلیل تاخیر در اورژانس

نتایج تکان‌دهنده تحقیقات صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) بالغ بر ۲۳ هزار بیمار جان خود را به دلیل تاخیر در ارائه خدمات اورژانس از دست داده‌اند.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

یافته‌های کالج سلطنتی پزشکی اورژانس انگلیس حاکیست که در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱.۶۶ میلیون بیمار بیش از ۱۲ ساعت برای دریافت خدماتی درمانی، انتظار کشیده‌اند. این درحالیست که طبق تحقیقات کالج سلطنتی پزشکی اورژانس انگلیس انتظارهای طولانی «پیامدهای فاجعه باری را برای ایمنی و مرگ و میر بیماران» به همراه دارد.

این نهاد انگلیسی با تطابق آمار بیمارانی که در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ بر اثر انتظار در اورژانس جان خود را از دست داده‌ به این نتیجه رسیده است که به ازای هر ۷۲ بیماری که ۸ تا ۱۲ ساعت در اورژانس انتظار کشیده‌اند، یک فوتی بیشتر ثبت شده است.

سازمان ملی بهداشت انگلیس (ان‌اچ‌اس) می‌گوید که این ارقام "بعید است تصویر قطعی یا کاملی" را در مورد تعداد مرگ و میر بیماران ارائه دهد. اما «ادرین بویل» رئیس کالج سلطنتی پزشکی اورژانس انگلیس تصریح کرد که هرچند این آمار تکان دهنده است اما شگفت‌آور نیست.

سازمان ملی بهداشت انگلیس (ان‌اچ‌اس) بعد از هفت دهه ارائه خدمات رایگان به شهروندان این کشور به دلیل کمبود شدید منابع مالی و بالا گرفتن اعتراضات داخلی، بیش از هر زمان دیگری به مرحله سقوط رسیده است.

داده‌های آماری حاکیست که بیماران بخش اورژانس فقط برای تصمیم‌گیری پزشک در مورد پذیرش آن‌ها به داخل بخش بالغ بر ۱۵ ساعت انتظار می‌کشند. این درحالیست که بر اساس مطالعات صورت گرفته حدود ۴۴ درصد از متخصصان شاغل در بیمارستان‌های انگلیس قصد دارند تا از فعالیت در نظام سلامت این کشور استعفا کنند.

ویشال شارما رئیس کمیته مشاوران انجمن پزشکی انگلیس می‌گوید: ان‌اچ‌اس در حال حاضر به لحاظ کیفیت خدمات رسانی در نقطه ورشکستگی قرار دارد و فارغ از دورنمای خروج نیمی از پزشکان، این مجموعه تحمل از دست دادن حتی یک نفر از کارکنانش را ندارد.

وی هشدار داد که از دست دادن پزشکان ان‌اچ‌اس نه تنها تأثیر نامطلوب بسیار مهمی بر کیفیت مراقبت از بیمار می‌گذارد، بلکه منجر به افزایش فشار بر کارکنانی می شود که در این سازمان می‌مانند و آنها را با خطر فرسودگی شغلی مواجه می‌کند.

این درحالیست که صدها هزار تن از کارکنان مراکز درمانی طی چند ماه اخیر در اعتراض به شرایط نامطلوب کاری و دستمزدهای پایین در مقاطع مختلف دست از کار کشیده و برای برگزاری اعتصاب در هفته‌ها و ماه‌های آینده نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند. آن‌ها خواستار افزایش حقوق بالاتر از نرخ تورم هستند که دولت با توجه به کسری بودجه و مشکلات عمیق اقتصادی از پس آن بر نمی‌آید.

اوضاع بغرنج اقتصادی انگلیس نه تنها کارکنان حوزه درمان که بیشتر مشاغل عمومی در این کشور را به اعتراض و اعتصاب وادار کرده است. از کارکنان شبکه ریلی، تا اداره پست، نیروهای مرزی، وکلای دادگستری، اساتید دانشگاه، همه و همه در مقاطع مختلف طی ماه‌های اخیر دست از کار کشیده و خدمات عمومی را زمین گیر کرده‌اند.

عبور از این بحران، یا از مسیر توافق برای افزایش حقوق کارکنان معترض عبور می‌کند که حدود ۳۰ میلیارد پوند برای دولت خرج دارد و راهی جز افزایش مالیات‌ها برای تامین منابع مالی آن ندارد؛ یا بهبود اوضاع اقتصادی کشور و کاهش نرخ تورم که با توجه به آشفتگی‌های مالی کشور، قابل تصور نیست.

رئیس بانک مرکزی و وزیر دارایی انگلیس درباره چالش‌های کشور در دوره رکود اقتصادی که از اکتبر گذشته آغاز شده هشدار داده‌ است. نخست وزیر انگلیس هم اعتراف کرده که با وضع کنونی، مردم نباید انتظار داشته باشند که دولت حلال مشکلات آن ها باشد.

بنابراین فشار بیشتر معترضان فقط باعث خواهد شد تا دولت در مقطعی به تنها گزینه موجود یعنی افزایش مالیات‌ها متوسل شود و به این ترتیب فشار بر مردم و نارضایتی‌های عمومی افزایش یابد. از این منظر بدیهی است که دولت تا حد امکان درخواست معترضان را اجابت نکند.

اما وجه دیگر ماجرا به افول قابل توجه سطح خدمات عمومی انگلیس برمی‌گردد که باعث به راه افتادن موجی از نارضایتی‌های عمومی در کشور شده است. نتایج تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که بیشتر انگلیسی‌ها از عملکرد نظام سلامت این کشور ناراضی هستند.

یافته‌های مشترک نظرسنجی موسسه معتبر یوگاو و نشریه تایمز لندن نشان می‌دهد که از نظر دو سوم مردم انگلیس سطح خدمات درمانی در این کشور وخیم است و هشتاد درصد معتقدند که اوضاع طی پنج سال گذشته، یعنی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وخیم‌تر شده است.

شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نسبت به آینده نظام درمانی در این کشور بدبین بوده و ۵۸ درصد اعلام کردند که از نظر آن‌ها اوضاع در چند سال آینده بدتر خواهد شد. طبق داده‌های آماری، ۶۳ درصد اطمینان ندارند که سازمان خدمات درمانی این کشور بتواند در شرایط اضطراری خدمات به موقعی را ارائه دهد.

وضع موجود دولت و افکار عمومی را با سووالات جدی درباره سرنوشت نظام سلامت در این کشور مواجه کرده است. برخی پیشنهادها از سوی کارشناسان درباره خصوصی‌سازی بخشی از نظام سلامت مطرح می‌شود اما با توجه به مشکلات مالی مردم، مقاومت زیادی در این زمینه وجود دارد.

https://irna.ir/xjLS۲۲

**جهاد اسلامی فلسطین:شلیک هر گلوله قدرت ما را بیشتر می کند/ افزایش عملیات مبارزان

عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین با انتقاد از سکوت جامعه بین الملل نسبت به جنایت های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین تاکید کرد که شلیک هر گلوله به سمت مبارزان فلسطینی، منجر به افزایش قدرت آنها می شود.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

«خالد البطش» در گفت وگو با «صوت القدس» تاکید کرد که رژیم صهیونیستی از زمان تشکیل کابینه تندروی خود، توهم این را دارد که با جنایت های روزافزون می تواند اراده مقاومت را بشکند و مبارزان فلسطینی را بترساند.

وی با بیان اینکه پاسخ فلسطینی ها به تجاوزهای رژیم اشغالگر صهیونیستی واضح و روشن است ، گفت: عملیات قهرمانانه مبارزان فلسطینی و استقرار گردان های مقاومت در کرانه باختری در حال افزایش است.

البطش اضافه کرد: هر گلوله ای که دشمن به سمت ملت فلسطین شلیک می کند، قدرت ما را افزایش داده و عزم و اراده را برای ادامه مقاومت و آزادسازی فلسطین بیشتر می کند.

این عضو جهاد اسلامی فلسطین گفت که جنایت رژیم صهیونیستی در به آتش کشیدن خانه ها، جنایتی به تمام معناست؛ جنایتی که با حمایت ارتش رژیم صهیونیستی و در سایه سکوت جامعه بین المللی انجام می شود.

وی ادامه داد: نوار غزه تنها یکی از میدان های نبرد و بخشی از مقاومت گسترده فلسطین و مقاومت فلسطین از حمایت مردمی، عربی و اسلامی برخوردار است.

البطش تاکید کرد که جامعه بین المللی از رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین حمایت می کند.

وی با انتقاد از تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: ما با اختلال و تباهی تشکیلات خودگردان در توافق با رژیم صهیونیستی برای مقابله با مقاومت رو به رو هستیم.

عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین اضافه کرد که علیرغم تلاش های جهانی برای تغییر حقایق، مساله فلسطین تا ابد مساله اساسی امت (اسلامی) باقی خواهد ماند.

https://irna.ir/xjLRZC

**همکاری‌های اطلاعاتی و آموزشی پلیس مواد مخدر ایران و پاکستان گسترش می‌یابد

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فراجا با ابراز خرسندی از همکاری‌های اطلاعاتی با پاکستان در مبارزه با قاچاقچیان، اعلام کرد: تبادل تجربیات و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش در دستور کار همکاری با پلیس مبارزه با موادمخدر پاکستان قرار گرفته است.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

سردار «مجید کریمی» که به پاکستان سفر کرده است روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد گفت که هیات پلیس مبارزه با موادمخدر فراجا به دعوت فرمانده نیروهای مبارزه با مواد مخدر پاکستان به سفر رسمی به این کشور انجام داد و ما شاهد گشایش روزنه‌های جدید در همکاری‌ها میان دو کشور دوست و همسایه هستیم.

وی افزود: در دیدار با همتای پاکستانی به توافقات خوبی رسیدیم از جمله پیشنهاد طرف پاکستانی برای بهره‌گیری از توانمندی‌های ارزشمند پلیس مبارزه با موادمخدر ایران در حوزه آموزش به ویژه آموزش افسران پلیس زن که قرار شد پاکستان به زودی درخواست رسمی خود را به طرف ایرانی منتقل کند.

سردار کریمی با ابراز اطمینان از نتایج تعاملات پلیس دو کشور و رفت و آمدهای مقامات ایران و پاکستان طی سال‌های اخیر، اظهار داشت: خوشبختانه دو کشور با حسن نیت متقابل و همکاری جدی توانسته‌اند اقدامات موثری در شناسایی عوامل قاچاق موادمخدر و بازداشت آنان انجام دهند.

وی گفت: تقویت همکاری‌ها در استرداد مجرمین قاچاق موادمخدر نیز با فرمانده نیروهای مبارزه با مواد مخدر پاکستان مطرح شد و هیات کشورمان نیز در حوزه آموزش آمادگی کامل پلیس مبارزه با موادمخدر فراجا برای میزبانی از افسران پلیس زن پاکستان را اعلام کرد.

سردار کریمی افزود: در حوزه درمان، بازپروری و بازتوانی معتادان متجاهر که در پاکستان بر عهده نیروی مبارزه با موادمخدر است نیز گفت‌وگو شد که با توجه به تجربیات ارزشمند ایران قرار شد درخواست پاکستانی برای تبادل تجربیات در این حوزه نیز با دستگاه‌های ذی ربط در ایران مطرح شود.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور بزرگ در خط مقدم مبارزه با قاچاق موادمخدر همواره ابتکارات دوجانبه و منطقه‌ای را برای مقابله موثر با این پدیده به کار گرفته است، تلاشی که با رویکرد مشترک و گام‌های هماهنگ کشورهای همسایه از جمله پاکستان می‌تواند دستاوردهای موفقی در مقابله با قاچاق موادمخدر را در منطقه رونمایی کند.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فراجا اظهار داشت: دیدار و رایزنی‌های فعلی با مقام‌های پاکستان بیانگر نیاز به روزرسانی شدن تعاملات دو طرف در شناسایی راه‌های مختلف برای جلوگیری از قاچاق موادمخدر و همچنین بررسی شیوه‌های جدید قاچاقچیان در منطقه است.

براساس این گزارش، سردار مجید کریمی رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و اعضای هیات‌ همراه امروز در اسلام‌آباد با «شاه زین بُگتی» وزیر کنترل مواد مخدر پاکستان دیدار کردند.

وی روز گذشته نیز با حضور در مقر فرماندهی نیروهای مبارزه با مواد مخدر پاکستان (ANF) با سرلشکر «محمد عنیق الرحمان» همتای پاکستانی خود دیدار کرد.

https://irna.ir/xjLS۲۵

**استولتنبرگ: اوکراین در طولانی مدت عضو ناتو خواهد شد

ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که اوکراین در طولانی مدت عضو این ائتلاف نظامی خواهد شد.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

استولتنبرگ امروز سه‌شنبه در هلسینکی پایتخت فنلاند به خبرنگاران گفت: متحدان ناتو توافق کردند که اوکراین عضوی از ائتلاف ما شود اما در عین حال این یک چشم انداز طولانی مدت است.

دبیر کل ناتو در یک کنفرانس خبری مشترک با سانا مارین نخست‌وزیر فنلاند ابراز داشت که مساله بدیهی این است که اوکراین در مواجهه با روسیه یک کشور مستقل باقی ‌می‌ماند.

عضویت اوکراین در ائتلاف نظامی تحت هدایت آمریکا، به نگرانی‌های امنیتی روسیه دامن زده و این کشور بارها اعلام کرده که عضویت کی‌یف در ناتو می‌تواند باعث افزایش تنش‌ها شود.

آمریکا و برخی از کشورهای غربی که پیش از جنگ بین مسکو و کی‌یف اصرار زیادی به گسترش ناتو به شرق و عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی داشته حالا با بحرانی شدن اوضاع به نظر یک گام عقب رفته و می‌خواهند روند پیوستن این کشور را به تعویق اندازند.

https://irna.ir/xjLRZY

**اتهام‌زنی باکو علیه ایروان/ لاوروف: همچنان آماده میزبانی از مقامات دو کشور هستیم

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان امروز ارمنستان را به خودداری از امضای توافقنامه صلح متهم کرد و مدعی شد: در حال حاضر طرف ارمنی مانع اصلی امضای توافقنامه صلح است.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

«جیحون بایراموف» در نشست مشترک خبری با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود در باکو افزود: با وجود آمادگی مقامات جمهوری آذربایجان، طرف ارمنی از شرکت در دور سوم مذاکرات امضای توافقنامه صلح با طرف آذری خودداری کرد.

وی با اشاره به حضور نیروهای فرانسوی در ارمنستان به بهانه رصد تحولات مرزی این کشور و جمهوری آذربایجان، استقرار طولانی مدت هیات نظامی اتحادیه اروپا در خاک ارمنستان را مایه نگرانی خواند و اظهار کرد: آنها به این ماموریت آمده‌اند تا در مرز ما عملیات انجام دهند.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان اضافه کرد: ماموریت آنها برای رصد کوتاه مدت اعلام شده و تاکنون هم هیچ پیشرفتی نداشته اند.

وی از انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز مشکلات انسانی برای مردم خانکندی مرکز قره‌باغ خبر داد و گفت: موضع طرف آذربایجان مشخص و قطعی است و باکو از روز اول هم اعلام کرده که مخالف تشدید اوضاع در منطقه است.

بایراموف با اشاره به بررسی وضعیت منطقه قفقاز جنوبی و اهمیت توافقات سه جانبه آتش بس جنگ دوم قره باغ در جریان دیدار امروز با وزیر خارجه روسیه افزود: در این دیدار مسائل مربوط به دوران پس از جنگ مورد بحث قرار گرفت و ما در مورد کارهای انجام شده برای امضای توافقنامه صلح با ارمنستان تبادل نظر کردیم.

وی از پایان مرحله فعال امضای قرارداد صلح با ارمنستان خبر و ادامه داد: در جریان مذاکرات امروز همچنین در خصوص اجرای بیانیه سه جانبه آتش بس جنگ دوم قره باغ و نیز عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان گفت و گو شد.

لاوروف: روسیه همچنان آماده میزبانی از برگزاری نشست مقامات ایروان- باکو هستیم

وزیر خارجه روسیه نیز در این نشست مشترک خبری با همتای آذری خود، با اشاره به آمادگی مقامات باکو برای انجام نشست سه‌جانبه گفت: ارمنستان توافق نهایی خود را در این زمینه اعلام نکرده است.

«سرگئی لاوروف» اضافه کرد: ما بارها زمینه را برای دیدار وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان فراهم کرده‌ایم و در دسامبر سال گذشته هم توافق شد که نشست بعدی دو طرف به میزبانی روسیه برگزار شود.

وی بیان کرد: به رغم آمادگی جمهوری آذربایجان، مقامات ارمنستان اعلام کردند که نمی‌توانند در این نشست شرکت کنند ولی روسیه همچنان آماده میزبانی از برگزاری چنین نشستی است.

وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: طرف ارمنی اعلام کرده که مخالفتی با برگزاری این نشست ندارد اما هنوز تایید نهایی خود را اعلام نکرده، روسیه نیز اصراری برای این کار ندارد و پیشنهاد مسکو برای هر دو طرف کاملاً آشکار است.

لاوروف درباره حضور نیروهای اتحادیه اروپا در ارمنستان نیز گفت که این اتحادیه از روابط خود با ارمنستان و آذربایجان سوء استفاده می‌کند و مشروعیت حضور آنها مورد تردید است.

وی اضافه کرد: کارکرد، مأموریت و مدت حضور نیروهای اتحادیه اروپا در ارمنستان به تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط این کشور و آذربایجان لطمه زده و سؤالات بسیاری را ایجاد می‌کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: با این حال، در خصوص این مساله که با چه کسی همکاری کنند یا نه، انتخاب با طرفین است ولی اصل بر این است که تنش تشدید نشود و کمک های بشردوستانه ادامه یابد.

لاوروف در ادامه اظهار کرد: بازیگران فرامنطقه‌ای می‌خواهند علیه کسی کار کنند نه برای حل مساله‌ای و ما این اقدامات را می بینیم و مطمئن هستم که طرف‌های درگیر مستقیم در این روند نیز آن را می‌بینند.

وزیر خارجه روسیه در مورد پیشنهاد دایر کردن پاسگاه‌های بازرسی در جاده لاچین نیز گفت: حالت جاده لاچین و عملکرد آن باید کاملاً با اولین بیانیه سه جانبه ۹-۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ مطابقت داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت اطمینان از انتقال کالاهای غیرنظامی و بشردوستانه و تردد بدون قید و شرط غیرنظامیان از طریق کریدور لاچین افزود: نیروهای حافظ صلح روسی در مسیر این جاده حضور دارند و هیچ برنامه‌ای برای ایجاد پست‌های بازرسی در آنجا وجود ندارد.

وزیر خارجه روسیه بر ضرورت رفع ابهامات در خصوص استفاده از دالان لاچین تاکید کرد و ادامه داد: برای رسیدن به این هدف، باید از ابزارهای فنی استفاده کنیم و جزئیات فنی آن در درجه دوم اهمیت قرار دارند.

لاوروف اظهار امیدواری کرد کارگروه سه جانبه روسیه، ارمنستان و آذربایجان به زودی بتواند در مورد ایجاد خطوط حمل و نقل بین غرب آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان به توافق برسند و خط آهن باکو به نخجوان به زودی بازسازی شده و مورد استفاده قرار گیرد.

وی بیان کرد: امیدواریم که معاونان نخست‌وزیر روسیه، آذربایجان و ارمنستان به‌عنوان روسای مشترک کارگروه سه‌جانبه مربوطه، به زودی به توافق‌های مشخصی در مورد احیای استفاده از مسیر راه‌آهن بین مناطق اصلی آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان دست یابند.

https://irna.ir/xjLS۲۹

**واشنگتن و ناتو در سایه تحولات اوکراین در حال تشکیل ائتلاف‌های منطقه ای هستند
مشاور ویژه ریاست جمهوری سوریه گفت که واشنگتن و ناتو در سایه تحولات اوکراین در حال تشکیل ائتلاف‌های منطقه‌ای هستند.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

«بثینه شعبان» مشاور ویژه ریاست جمهوری سوریه در دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی خاورمیانه «والدای» که امروز سه‌شنبه با حضور «میخائیل بوگدانف» معاون وزیر خارجه روسیه و جمعی از کارشناسان، اندیشمندان و مقامات ۱۸ کشور در مسکو آغاز به کار کرد، افزود: واشنگتن و ناتو در سایه تحولات و رویدادهای اوکراین در حال تشکیل ائتلاف‌های منطقه‌ای هستند.

وی گفت: تحولات اوکراین نشان داد که جهان نمی‌تواند بر اساس قوانین غرب به مسیر خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: غرب عناصر وابسته به خود را انتخاب و از آنها حمایت می کند؛ آن عناصر هم مأموریت غرب را بر عهده می‌گیرند و از تروریست‌ها برای تغییر نظام موجود جهانی و وادار کردن کشورها به حرکت، طبق تمایلات آنها استفاده می‌کنند.

بثینه شعبان تاکید کرد: اهداف استعماری غرب همچنان تغییر نکرده اما موضوع جدید این است که تک قطبی بودن دیگر مورد رضایت همه کشورهای جهان نیست.

مشاور ویژه ریاست جمهوری سوریه ادامه داد: نظام جهانی جدیدی پدید آمده است، اما برخی کشورها نمی‌دانند قوانین آن چیست زیرا قواعد و قوانین قدیمی توسط واشنگتن تحمیل شده است.

وی پیشتر نیز تاکید کرده بود که جهان در حال تغییر است و سوریه در سمت درست تاریخ و در کنار روسیه، چین و کشورهایی که به حاکمیت و تصمیم گیری مستقل خود پایبند هستند، می‌ایستد.

به گفته وی، سوریه جهان چندقطبی را نیاز امروزی بشر برای پایان دادن به هژمونی غرب می‌داند.

دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی خاورمیانه «والدای» با مشارکت مؤسسه شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه در حال برگزاری است، موضوع نشست امروز «خاورمیانه جدید و بحران امنیتی در اروپا» است.
طبق گزارش خبرگزاری سانا، موضوع اصلی کنفرانس امسال بحث تاثیر بحران‌های اروپایی و جهانی بر تحولات خاورمیانه و روابط روسیه با کشورهای منطقه است.
برپایه این گزارش، دستور کار این کنفرانس در چند سمینار بررسی موضوعات خاورمیانه، نظام جهانی، سیستم امنیتی منطقه‌ای، بحران اوکراین و پیامدهای آن بر خاورمیانه و خاور نزدیک، حوزه انرژی، تغییرات بازار جهانی و اولویت های اصلی سیاست خارجی کشورهای منطقه است.

https://irna.ir/xjLS۳B

**میزان تولدها در ژاپن برای نخستین بار به کمترین رقم در سال ۲۰۲۲ رسید

داده های دولتی ژاپن امروز سه شنبه نشان می دهد تعداد نوزادانی که طی سال ۲۰۲۲ در ژاپن متولد شده اند، به پایین ترین میزان برای هفتمین سال پیاپی و به کمتر از ۸۰۰ هزار نفر رسید.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

براساس داده های پارلمان ژاپن که از سوی وزارت بهداشت این کشور منتشر شد آمار کلی تولد در ژاپن با کاهش ۵.۱ درصدی به ۷۹۹ هزار و ۷۲۸ نفر رسیده است. این کاهش از اوایل سال ۲۰۱۷ آغاز شد و در آن زمان دولت پیش بینی کرده بود میزان تولد در سال ۲۰۳۳ به کمتر از ۸۰۰ هزار نفر برسد.

تغییرات سبک زندگی که از یکسو در نتیجه همه گیری طولانی مدت ویروس کرونا و از سوی دیگر بدلیل دیر ازدواج کردن و یا ازدواج نکردن در جامعه ژاپن اتفاق افتاد، موجب افزایش سرعت این کاهش در تولد شده است.

یکی از مقام های رسمی وزارت بهداشت، کار و رفاه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: « عوامل پیچیده بسیاری در موضوع کاهش تولد نوزادان ژاپنی از جمله بی ثباتی مالی درمیان جوانان دخیل است. »

تاکومی فوجینامی محقق ارشد در موسسه تحقیقات ژاپن گفت: کاهش تولدها در سال ۲۰۲۲ احتمالا متاثر از کاهش ازدواج در سال ۲۰۲۰ به خاطر آغاز همه گیری ویروس کرونا بوده است.

وی افزود: زنان مشخصا به دلیل مسائل اقتصادی، محیط کار و مسائل فاصله جنسیتی تمایل کمتری به داشتن فرزند دارند. تعداد ازدواج ها در ژاپن برای نخستین بار پس از ۳ سال در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۱ و در بحبوحه همه گیری ویروس کرونا میزان ازدواج به پایین ترین سطح از زمان جنگ جهانی دوم رسیده بود.

آخرین داده ها نشان می دهد با در نظر گرفتن کودکانی که والدین خارجی دارند، تعداد تقریبی تولدها در ژاپن حدود ۷۷۰ هزار نوزاد است.

دولت فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن اقدامات بی سابقه ای برای مقابله با کاهش تولد در ژاپن تصویب کرده است.

https://irna.ir/xjLS۳M

**کرملین: مسکو از مناطق الحاقی صرف‌نظر نمی‌کند
کاخ ریاست‌ جمهوری روسیه روز سه‌شنبه با تکرار مواضع مسکو مبنی بر آمادگی روسیه برای مذاکره به منظور پایان دادن مناقشه در اوکراین تاکید کرد که نمی‌توان «واقعیت‌های سرزمینی» جدید را نادیده گرفت.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین به خبرنگاران گفت: روسیه مواضع خود را در خصوص چهار منطقه الحاقی که سال گذشته و پس از برگزاری همه پرسی به خاک روسیه پیوسته‌اند، تغییر نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه این چهار منطقه واقعیت‌های مشخص و مرتبط به امور داخلی روسیه هستند ادامه داد قانون اساسی فدراسیون روسیه را نمی‌توان نادیده گرفت. مسکو هرگز قادر نخواهد بود در این مورد مصالحه کند، این‌ها حقایق حائز اهمیتی هستند.

این گزارش به نقل از پسکوف می‌افزاید: در صورتی که کی‌یف الحاق این چهار منطقه به خاک روسیه را بپذیرد، مسکو آماده مذاکرات [برای پایان دادن به جنگ] خواهد بود.

سخنگوی کرملین با اشاره تاثیر رویکرد طرفین در روند مذاکرات،‌خاطر نشان کرد: با یک نگرش مناسب از طرف اوکراینی‌ها، این مساله [جنگ] بر سر میز مذاکره حل و فصل خواهد شد.

روسیه در ماه سپتامبر سال‌جاری میلادی یک همه‌پرسی برگزار و چهار منطقه دونتسک و لوگانسک در شرق و زاپوریژیا و خرسون در جنوب اوکراین را که تحت کنترل درآورده بود، به خاک خود الحاق کرد.

بر اساس این گزارش،‌ نیروهای روسیه به طور کامل این مناطق را کنترل نکرده و به گفته مسکو، این کشور در تلاش برای آزادسازی آن‌ها از سلطه گروهای نئونازی اوکراین است.

کی‌یف و متحدان غربی‌اش اما دلایل مسکو را بی اساس خوانده و آن‌ها را دستاویزی برای حمله روسیه به اوکراین توصیف می‌کنند.

اوکراین می‌گوید پیش از در نظر گرفتن هرگونه برنامه صلح، نیروهای روسیه باید خاک اوکراین را از جمله چهار منطقه الحاقی و همچنین شبه جزیره کریمه ترک کنند.

https://irna.ir/xjLS۲m

**ادعاهای ضد ایرانی وزیران خارجه آلمان و رژیم صهیونیستی از سپاه تا برنامه اتمی

«آنالنا بربوک» و «الی کوهن» وزیران امور خارجه آلمان و رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه پس از رایزنی های دو جانبه در برلین، ادعاهای ضد ایرانی خود را از سپاه پاسداران تا برنامه اتمی کشورمان تکرار کردند.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

وزیر امور خارجه آلمان در نشست خبری مشترک با همتای صهیونیست خود گفت که دولت برلین به تعهداتش در قبال امنیت تل‌آویو متعهد است و «اسرائیل می‌تواند در این زمینه به ما اعتماد کند»

وی در این زمینه به سیاست‌ خارجی مشترک دو طرف از جمله در مورد ایران اشاره کرد و ضمن تکرار اظهارات مداخله‌جویانه در امور داخلی کشورمان مدعی شد که ایران از طریق حمایت از گروه‌های نظامی ثبات و امنیت خاورمیانه را تهدید می‌کند.

بربوک با بیان اینکه برلین و تل آویو درباره برنامه هسته‌ای ایران نگران هستند، به گزارش ادعایی شبکه آمریکایی بلومبرگ درباره غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران اشاره کرد و مدعی شد «این سطح از غنی‌سازی هیچ توجیه غیرنظامی ندارد.»

به گزارش ایرنا، تارنمای شبکه بلومبرگ یکشنبه شب با انتشار گزارشی ادعایی، به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس مدعی شد که در نتیجه بازرسی‌های اتمی صورت گرفته در ایران طی هفته گذشته، مقادیری اورانیوم غنی‌شده با غلظت نزدیک سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی کشف شده است.

این رسانه آمریکایی ادعا کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا چگونگی انباشت اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴ درصد توسط ایران را روشن کند». بلومبرگ این ادعا را در کنار گزارش تحریک آمیز خبرگزاری رویترز قرار داد که دو هفته پیش ادعای تغییراتی را در تاسیسات اتمی فردو مطرح و در این گزارش تلاش کرد تا به سهم خود در پروژه سیاه‌نمایی برنامه اتمی ایران بدمد.

در همین پیوند کشورهای اروپایی و آمریکا، در ادامه مواضع خصمانه خود علیه برنامه صلح‌آمیز هسته ای ایران خواستار تحقیقات آژانس اتمی در این رابطه شدند. قرار بود آژانس هفته پیش گزارشی را در این رابطه منتشر کند که موضوع پس از بررسی بازرسان آژانس رفع‌ورجوع شد.

وزیر امور خارجه آلمان در ادامه، باتکرار اتهامات علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان عنوان کرد که «عدم دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای» موضع مشترک برلین و تل آویو است. وی با چشم‌پوشی از زرادخانه های مملو از تسلیحات هسته ای رژیم صهیونیستی مدعی شد که دستیابی ایران به سلاح هسته ای پیامدهایی را برای منطقه به دنبال خواهد داشت.

در ادامه این نشست، «الی کوهن» در سخنانی مدعی شد که تنها راه توقف پیشرفت‌های هسته‌ای ایران فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی است. وی مدعی شد که درباره ایران دو راه وجود دارد، یا بازگشت به تحریم‌ها یا گزینه نظامی جدی.

وی ادعا کرد که در جریان دیدارش با وزیر خارجه آلمان از وی خواسته است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

بحث قرار دادن سپاه به فهرست سازمان‌های موسوم به تروریستی خارجی چند ماهی است که در فضای سیاسی انگلیس و برخی کشورهای تندرو اروپایی سر زبان‌ها افتاده؛ اما با موانع قانونی و پیچیدگی‌های حقوقی روبرو شده است.

وزیر امور خارجه آلمان هم چندی پیش تصریح کرد: کارشناسان این کشور هیچ دلیل حقوقی برای قرار دادن سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی پیدا نکرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به تبعات رفتارهای مداخله‌جویانه غرب هشدار داده و تصریح کرده که این قبیل اقدامات بی‌پاسخ نخواهد ماند.

https://irna.ir/xjLS۵z

**رسانه‌های صهیونیستی: اسرائیل آمادگی لازم برای حمله به ایران را ندارد

در پی انتشار اخبار در رسانه ها مبنی بر قصد رژیم صهیونیستی برای حمله نظامی به ایران، شبکه ۱۳ این رژیم به نقل از "منابع آگاه دیپلماتیک" گفت: "اسرائیل توان و آمادگی لازم برای حمله نظامی به ایران را ندارد".

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

گیل تماری، خبرنگار روابط خارجی شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی، در پاسخ به سوال مجری شبکه مبنی بر اینکه آیا اسرائیل آماده حمله به ایران است، به نقل از یک منبع ارشد دیپلماتیک، گفت: "برداشت ما ازصحبت های نتانیاهو این است که اسرائیل اکنون آماده حمله به ایران نیست و گزینه نظامی موثری که بتواند برنامه هسته ای ایران را متوقف کند، هم ندارد.

تماری علت این امر را رشد توان و ظرفیت برنامه هسته ای ایران و وضعیت جاری در سرزمین های فلسطینی دانست.

این خبرنگار مدعی شد: درست است که اسرائیل می‌تواند به فعالیت‌های سایبری و اقدامات خرابکارانه در ایران ادامه دهد، اما بیش از این توان انجام کار دیگری را ندارد.

این منبع افزود: ایرانی‌ها هم این را می‌دانند به این دلیل که در عملیات اخیر غزه، اسرائیل ظرف ده روز موشک‌های رهگیری کننده و ذخیره موشک‌های گنبد آهنین خود را به پایان رساند، بنابر این در صورت حمله اسرائیل، پاسخ آنها طولانی‌مدت خواهد بود.

این منبع تأکید کرد: اسرائیل نتوانسته با آمریکا واروپا به ائتلافی برای تضمین بازدارندگی ایرانی‌ها برسد ، تصورغالب درمقامات ارشد دیپلماتیک این است که اسراییل گزینه نظامی برای حمله به ایران، روی میز ندارد .

این رسانه نوشت: این اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی در شرایطی مطرح شده که ایران در حال انجام مانورهای دفاع هوایی در مقیاس وسیع در این کشور است مقامات مسئول دراین کشور طی روزهای گذشته از ساخت سلاحهای جدید خبر داده و اعلام کرده اند که تهران با تکیه بر قابلیت های نظامی پیشرفته خود توان مقابله با هرگونه تجاوز آمریکایی یا اسرائیلی را دارد.

رسانه های اسرائیلی پیش از این نیز به نقل از یک مقام امنیتی گفته بودند که ارتش (اسرائیل) به دلیل کمبود نیروی آماده و توان نظامی قادر به انجام هیچ حمله ای نیست، آموزش نظامی و تمرینات نظامی نیروهای اسراییلی متوقف شده است.

براساس این گزارش، اسحاق بریک، ژنرال اسراییلی نیز با اذعان به شکست فرماندهان ستاد ارتش اسرائیل در طول سالیان متمادی در مقابله با ایران گفت: از سال ۲۰۰۸ که اسرائیل برای حمله نظامی جهت مقابله با برنامه هسته‌ای ایران ۱۱ میلیاردشیکل برای افزایش توان نیروی هوایی خود و حمله مستقیم به ایران هزینه کرده ولی توفیقی دراین زمینه بدست نیاورده و نتوانسته توان لازم برای این کار را بدست آورد.

تنها نتیجه این تلاشها افزایش نگرانی‌ ها به رغم هزینه‌ هنگفت صرف شده در این راستا بود زیرا ایران و متحدان منطقه ای آن توانسته اند دشمنان خود را در حالتی از ترس و وحشت از احتمال بروز یک جنگ چندجانبه منطقه‌ای قرار دهند . در حالی که درآن سو، که ایرانی ها در طول ۲۰ سال توانسته اند دائما توان نظامی خود را افزایش داده و هزاران موشک را به سمت قلب تل آویو نشانه گیری کنند.

این اظهارات جدید درخصوص نبود گزینه نظامی جدی علیه ایران بر روی میز رژیم صهیونیستی ، همسو با اظهارات ایهود اولمرت نخست وزیر اسبق اسرائیل در تابستان گذشته بیان شده که گفته بود «اسرائیل گزینه نظامی علیه ایران ندارد ، صحبتها دراین زمینه که اسرائیل گزینه نظامی به معنای جنگ و حمله همه جانبه، علیه ایران را در دستور کار خود دارد ، عاری از صحت است .

اولمرت افزود: "به نظرمیرسد نتانیاهو از یکسال پیش حاضر نیست اطلاعات خود را در مورد آخرین تحولات این حوزه به روزرسانی کند و درعوض فقط خود را با بیان سخنان بی سر و ته و بی پشتوانه مشغول می کند . اولمرت سخنان نتانیاهو درباره حمله نظامی اسراییل به ایران را صرفا" وراجی و ایجاد توقعات بدون پشتوانه واقعی و عملی " خواند .

https://irna.ir/xjLS۲j

**گازپروم نفت: بهای نفت خام در محدوده ۸۰ تا ۱۱۰ دلار می ماند
بنا بر پیش بینی "الکساندر دیوکوف" مدیرعامل شرکت "گازپروم نفت" روسیه، بهای جهانی هر بشکه نفت خام در سالجاری (۲۰۲۳)، در دامنه ۸۰ تا ۱۱۰ دلار خواهد بود.

ازتجارت ۲۷۰ میلیون دلاری مازندران تا واکنش برجامی آمریکا

این مدیر بلندپایه صنعت انرژی روسیه گفت: محتمل ترین دامنه قیمتی میان ۸۰ تا ۱۱۰ دلار برای هربشکه خواهد بود.

به گفته دیوکوف مدیرعامل شرکت گازپروم نفت وابسته به گازپروم؛ عوامل بسیاری اکنون در ایجاد توازن تاثیر دارد و همه چیز به ویژه به تحولات اقتصادی جهان در سال جاری، مانند پیامدهای برداشته شدن محدودیت های همه گیری در چین و عناصر بسیار دیگر، بستگی خواهد داشت.

رسانه های روسیه روز دوشنبه اعلام کردند که شرکت انحصاری خط لوله نفت این کشور "ترانسنفت"، انتقال نفت قزاقستان را به آلمان از طریق خاک روسیه، آغاز کرده است.

منابع خبری روسیه افزوده اند که ترانسنفت، به صورت تقریبا هم زمان تحویل نفت به لهستان را متوقف کرده است.

با وجود ممنوعیت واردات نفت روسیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا از پنجم دسامبر (۱۴ آذر ماه)، انتقال نفت از طریق خط لوله ادامه یافته که بخشی به علت تضمین عرضه به کشورهای عضو این سازمان است که محصور در خشکی هستند و به دریا دسترسی ندارند.

"کازترانس اویل" بهره بردار از خط لوله انتقال نفت قزاقستان در همین روز گفته که ۲۰ هزار تن نفت از طریق خط لوله دروژبا به آلمان انتقال داده است. قزاقستان بدون دسترسی به دریای آزاد که به شدت به روسیه برای صدور انرژی خود وابستگی دارد و از تحریم های غرب معاف شده است.

خبرگزاری تاس به نقل از ترانسنفت گزارش داد که نفت خام صادراتی روسیه به لهستان به علت تکمیل نشدن اسناد صادرات نفت در نیمه دوم فوریه، قطع شده است. شرکت پالایشگر لهستان "پی کی ان اورلن" روز شنبه اعلام کرد که در پی توقف صادرات نفت روسیه، کمبود خود را از دیگر منابع تامین خواهد کرد.

مخالفان دولت لهستان و کنشگران ضد روس، از ان به علت اجازه دادن به شرکت دولتی پالایشگر نفت به ادامه خرید از روسیه، انتقاد کرده اند.

ورشو، هم پیمان اصلی کی یف، اندک زمانی پس از حمله روسیه به اوکراین، اعلام کرد که تا پایان ۲۰۲۲ به واردات نفت از روسیه، پایان خواهد داد.

شرکت های بهره بردار از خط لوله های نفت روسیه به اسلواکی و جمهوری چک که شاخه جنوبی خط لوله دروژبا به شمار می رود، اعلام کرده اند که صادرات نفت در این مسیرها همچنان به صورت عادی جریان دارد.

دانیل اوبایتک مدیرعامل شرکت پالایشگر "پی کی ان اورلن" لهستان، روز شنبه اعلام کرد که جریان نفت صادراتی روسیه از طریق خط لوله دروژبا، قطع شده است. پیش از آن تنها ۱۰ درصد نفت خام لهستان از این خط لوله تامین می شده که از دیگر منابع جبران و جایگزین خواهد شد.

شرکت پی کی ان اورلن اعلام کرد که می تواند مصرف کامل پالایشگاه هایش را از طریق نفت وارداتی از دریا تامین کند و توقف جریان نفت از این خط لوله، بر تولید و پخش بنزین و گازوئیل برای مصرف، تاثیری نخواهد گذاشت.

اورلن از فوریه و پس از انقضای قرارداد با روسنفت روسیه، بر اساس توافق دیگری از تات نفت، نفت خام دریافت می کرد.

خط لوله دروژبا که نفت خام روسیه را به لهستان، آلمان، مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی انتقال می دهد، از تحریم های اتحادیه اروپا بر روسیه در پی حمله به اوکراین، برای کمک به این کشورها که گزینه های جایگزین محدودی برای واردات نفت دارند، معاف شده است.

شرکت اورلن در پی آغاز جنگ اوکراین و پیش از اعمال تحریم نفتی اتحادیه اروپا بر صادرات روسیه از مسیر دریا، واردات نفت و سوخت از این کشور را از دریا متوقف کرد و به منابع غرب آفریقا، مدیترانه، خلیج فارس و خلیج مکزیک روی آورد و از سال ۲۰۲۲ قرارداد واردات نفت با شرکت سعودی آرامکو بسته است.

محموله های نفتی از مسیر دریا، از یک پایانه نفت در بندر گدانستک در دریای بالتیک، به لهستان وارد می شود و به دلیل بالاتر بودن ظرفیت آن از مصرف پالایشگاه های این کشور، از بخشی از ظرفیت آن برای انتقال نفت به پالایشگاه های شرق آلمان استفاده می شود که با دروژبا هم ارتباط دارند.

https://irna.ir/xjLS۴D

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha