شرکت‌های تعاونی مازندران ۲۰۵ میلیارد تومان تسهیلات گرفتند

ساری- ایرنا- مدیرکل تعان، کار و رفاه اجتماعی مازندران از پرداخت ۲۰۵ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های تعاونی فعال این استان در ۱۱ ماه گذشته خبرداد.

علی باقری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پرداخت تسهیلات به شرکتهای تعاونی مازندران در ۱۱ ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته، ۱۰ برابر رشد داشته است، اظهار داشت: پارسال حدود ۲۲ میلیارد تومان به شرکت‌های تعاونی این استان تسهیلات پرداخت شده بود.

وی با بیان اینکه از زمان روی کارآمدن دولت مردمی سیزدهم پرداخت تسهیلات به شرکت‌های تعاونی رشد چشمگیری داشته است و موید این مطلب نیز آمار و ارقام های ارایه شده در این بخش است، اظهار داشت: این در حالیست که در سال ۱۳۹۹ در مجموع پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در قالب تسهیلات به شرکت‌های تعاونی مازندران پرداخت شده بود.

وی از کسب رتبه نخست اداره کل تعاون، کارو رفاه اجتماعی مازندران در جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات مربوط به پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی استان خبر داد و افزود: حمایت از واحدهای تولیدی با قدرت در حال انجام است و برای تحجقق این مهم تلاش می شود از تمام ظرفیت ها و امکانات به شکل مطلوب استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم با شناسایی ظرفیت‌ها و استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت های موجود، نسبت به تاسیس شرکت تعاونی توسعه روستایی و احیای تعاونی‌ها عزم جدی دارد و موید این مطلب مهم و اساسی، تخصیص اعتبارات لازم برای ایجاد کسب و کارهای خرد و کوچک و تامین سرمایه درگردش بخش تعاونی است و در حالی که در ۲ سال گذشته هیچگونه تعاونی روستایی در مازندران به ثبت نرسیده بود اما در سایه حمایت های دولت مردمی امسال مقدمات تشکیل و راه اندازی ۵۴ تعاونی توسعه روستایی در بخش یانه سر هزار جریب بهشهر فراهم شد و تاکنون نیز چهار تعاونی در این بخش راه اندازی شده است.

شرکت‌های تعاونی مازندران ۲۰۵ میلیارد تومان تسهیلات گرفتند

روند رو به رشد صادرات کالای تعاونی‌های مازندران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران از روند رو به رشد صادرات کالاهای تولیدی شرکت‌های تعاونی این استان در طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: در حالی که تعاونی‌های مازندران با صادرات کالاهای خود به کشورهای هدف در ۱۰ ماهه امسال ۳۱ میلیون دلار ارزآوری داشتند اما این میزان در سال گذشته ۲۴.۶ و در سال ۹۹ نیز ۲۳.۵ میلیون دلار بود که این امر بیانگر ظرفیت بالای شرکت‌های تعاونی این استان است.

باقری، عمده کالاهای صادراتی را شامل کاغذ، فلورین، خاویار، سیم و کابل، رنگ‌های صنعتی و ساختمانی، انوع میوه، سویا، چیپس میوه و ورقه های "یو پی‌ وی‌ سی" و مقصد آن را نیز به کشورهای ترکیه، عراق، افغانستان، آذربایجان، روسیه، امارات، پاکستان، بحرین، نیجریه و اربیل عراق ذکرکرد.
وی از اقدام بی سابقه دولت سیزدم برای ایجاد و افزایش زیرساخت‌ها در مناطق محروم و حاشیه نشین خبر داد و گفت که دولت امسال از محل اعتبارات بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه کشور برای حمایت از فعالیت های خلاق، دانش بنیان و تعاونی ها، ۲ هزار و ۲۲۸ میلیارد تومان اعتبار در قالب پرداخت تسهیلات قرض الحسنه‌ای در نظر گرفته است.
تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ که مربوط به تسهیلات تکلیفی به شبکه بانکی است، نسبت به بودجه سال های گذشته تغییر اساسی کرده است. در این تبصره عنوان شده است بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک های دولتی، خصوصی و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلف به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از محل صد درصد مانده سپرده های قرض الحسنه و پنجاه درصدی سپرده های جاری شبکه بانکی پس از کسر سپرده قانونی به موارد مندرج در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی ازجمله قانون برنامه ششم توسعه است.

به گزارش ایرنا، داده‌های آماری نشان می‌دهد که در مازندران ۱۴ هزار و ۱۸۰ تعاونی به ثبت رسیده است که از این تعداد هفت هزار و ۸۰۶ تعاونی در بخش‌های مختلف تولیدی، کشاورزی، صنعتی، خدماتی، مسکن، معدن، عمرانی، فرش دستبافت، توزیعی و تامین نیاز تولید کنندگان و مصرف کنندگان مشغول فعالیت هستند. تعاونی‌های فعال در مازندران ۱۲۲ هزار و ۴۰۳ عضو دارند که در مقایسه با سایر شرکت‌ها، بخش تولیدی و خدمات با ۲ هزار و ۶۹۶، کشاورزی با ۲ هزار و ۱۶۲ و بخش صنعت نیز با یک هزار و ۳۹۷ شرکت، بیشترین تعداد تعاونی‌های فعال و ثبت شده را در این استان تشکیل می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha