به گزارش ایرنا، « محمد آقاسی» عصر یکشنبه در دیدار از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان مرکزی در اراک، با اشاره به «ادراک در جهان رسانهای شده»، افزود: دنیای کنونی جامعه دنیای تصویر است به این معنا که یا تصاویر برای ما مشهود است و یا اثرگذاری رسانه به گونهای است که تصاویر در ذهن ما ایجاد میشود.
وی عنوان کرد: اکنون در عصر پساحقیقت قرار داریم و زندگی میکنیم، حقیقت وجود دارد اما کمتر کسی در خصوص آن صحبت میکند و این مهم باید مد نظر ویژه قرار گیرد که از سال ۲۰۱۶ رسانهها در ایران آنگونه که باید مرجعیت ندارند و اعتماد عمومی به رسانه ها کاهش یافته است.
وی گفت: در خصوص یک پدیده و موضوع ممکن است ادراک ما ناقص و یا دچار اختلال شود که میتواند این امر ناشی از خطاهای ادراکی باشد و سوگیریها ما را احاطه کند.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: چنانچه بخواهیم از یک واقعه ادراک داشته باشیم باید بر آن غلبه کنیم در غیر اینصورت ادراک ما دچار خطا و اشتباه میشود و اکنون در شرایطی قرار داریم که سوگیری شناختی افزایش یافته است.
آقاسی افزود: از یک تصویر ادراکهای متفاوتی میشود و این مهم اکنون در جامعه دشوار است و در خبرنویسی باید استناد کرد.
وی گفت: برای بیان حقیقت به ابزارهای جدید نیاز داریم و باید خود را مسلح کنیم و به هر میزان بتوانیم از مسایل جامعه ادراک مناسب داشته باشیم و خبر درست و صحیح تولید کنیم میتوانیم در جهان رسانه ای شدن، کنشگری و ادراک بهتر داشته باشیم.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: روزانه به طور متوسط بین ۵۰ تا ۷۰ هزار فکر در ذهن خطور می کند و این مهم برای هر فرد متناسب با شرایط کاری و زندگی متغیر است.
آقاسی عنوان کرد: همچنین اکنون دو سوم مردم دنیا به اینترنت دسترسی دارند و سالانه سه و نیم درصد به این میزان افزایش مییابد که ۹۲ درصد از طریق تلفن همراه به اینترنت متصل میشود و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته بیشتر مردم از طریق لپ تاپ با اینترنت ارتباط میگیرند.
نظر شما