کاخ سفید: نشانه‌ای از درخواست روسیه از طالبان جهت دریافت سلاح در دست نیست

تهران- ایرنا- کاخ سفید اعلام کرد هیچ مدرکی دال بر صحت گزارش‌های منتشر شده مبنی بر درخواست روسیه از طالبان جهت دریافت سلاح در دست نیست.

به گزارش ایرنا از رویترز، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه به وقت محلی در جریان یک جلسه توجیهی گفت: من نمی‌توانم این گزارش درباره این درخواست روسیه را تائید کنم.

وی با اشاره به تمایل طالبان برای به رسمیت شناخته شدن در سطح بین المللی به عنوان دولت قانونی در افغانستان، افزود: اما اگر این گزارش درست باشد، مطمئناً با آنچه طالبان می‌گویند در تضاد خواهد بود.

پنتاگون در سال ۲۰۲۲ گزارشی منتشر کرد مبنی بر این که سقوط دولت افغانستان پس از عقب نشینی نیروهای آمریکایی در اوت ۲۰۲۱ به طالبان دسترسی به تجهیزات نظامی آمریکایی به ارزش بیش از ۷ میلیارد دلار را داد که باقی مانده ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار تجهیزاتی محسوب می‌شد که از سال ۲۰۰۵ تا اوت ۲۰۲۱ در اختیار نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان قرار گرفته بود.

این تسلیحات شامل هواپیما، خودرو، مهمات، تفنگ، تجهیزات ارتباطی و سایر تجهیزاتی بود که کربی و سایر مقامات آمریکایی تاکید کردند که آنها متعلق به دولت سابق افغانستان است و نه آمریکا. به گفته پنتاگون بیشتر تجهیزات مورد استفاده سربازان آمریکایی در افغانستان به آمریکا بازگشته و یا منهدم شده است.

کربی گفت: «ما هیچ نشانه‌ای نداریم که دقیقاً همه آن سیستم‌های در دست طالبان کجا هستند و چگونه از آنها استفاده می‌شود و مطمئناً ما هیچ نشانه‌ای نداریم که طالبان مایل به صادرات آنها باشد.»

ضیاء احمد تکل معاون سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان روز جمعه در جمع خبرنگاران با دروغ خواندن این گزارش، ارائه سلاح از سوی طالبان به روسیه را رد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha