نخستین کشتی حامل ۲۰۰ تن مرکبات از بندر امیرآباد به مقصد روسیه حرکت کرد

ساری- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران از بارگیری و حرکت نخستین کشتی حامل ۲۰۰ تن مرکبات از بندر امیر آباد به مقصد روسیه خبر داد.

حسن خیریانپور روز پنجشنبه در حاشیه ارسال این محموله در محل بندر امیر آباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگرچه همواره بیشترین صادرات مرکبات به خارج از کشور از محصولات تولیدی مازندران بوده است، اما به دلایل مختلف از جمله مشکلات سورتینگ و بسته بندی ، مرکبات استان از طریق بنادر استان های دیگر کشور به خصوص از بندر آستارا انجام می شده است.

وی با اظهار این که امروز برای نخستین بار ۲۰۰ تن صادرات مرکبات شامل نارنگی و پرتقال از بندر امیرآباد به مقصد روسیه بارگیری و حرکت کرده است، بیان داشت: امیدواریم به توجه به ظرفیت صادرات ۵۰۰ تا ۷۰۰هزار تنی مرکبات استان و شرایط مناسب سورتینگ و بسته بندی شاهد رونق این میوه از طریق این بندر باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران با بیان این که طبق آمار رسمی امسال حدود ۱۸۰ هزا تن انواع مرکبات استان به خارج از کشور صادر شده است، ادامه داد: صادرات مرکبات تا پایان سال ادامه دارد.

خیریانپور میزان صادرات مرکبات مازندران طی سال گذشته را ۱۶۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: از آن جایی که کیفیت و میزان تولید مرکبات به خصوص پرتقال امسال استان بهتر و بیشتر است، صادرات مرکبات تا ۳۰۰ هزار تن پیش بینی می شود.

فعالیت سیستم حمل‌ونقلی مناسب، پایین بودن نرخ تعرفه گمرگی، توسعه روابط تجاری و اخذ مجوزهای لازم با دیپلماسی اقتصادی فعال دولت سیزدهم امسال زمینه صادرات مرکبات از مازندران را به کشورهای اورآسیا را بیش زا پیش فراهم کرده است.

مرکبات مازندران پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است؛ محصولی که تولید مازاد بر مصرف داخلی با نگاه اقتصادی دولت سیزدهم و با تعیین استانداردهای صادراتی از سوی طرف مقابل این روزها تاییدیه کشورهای اوراسیا و حتی چین را هم اخذ کرده و تولیدکنندگان و تجار مازندرانی برای تحقق این امر به صف شدند.

صادرات محور کردن محصولات کشاورزی مازندران دستکم طی یکسال گذشته ترجیع بند اظهارات کارشناسان و مسوولان در سطوح مختلف بود و به همین دلیل در ماه های گذشته اصلاح و بازسازی باغ های مرکبات برای دستیابی به محصولی بازار پسند در آن سوی مرزها در دستور کار قرار گرفت و در کنار آن تعداد سورتینگ ها و مراکز بسته بندی نیز از ۲۰۰ به ۸۰۰ واحد افزایش یافت تا زنجیره صادرات پس از باغ هم تکمیل شود. ظرفیت انبارداری محصولات کشاورزی مازندران هم بر همین مبنا از ۸۰۰ هزار تن با توسعه سردخانه ها به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید.

طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.
برداشت مرکبات مازندران هر سال با ارقام زودرس نارنگی از اول مهر آغاز می شود و طبق آمار رسمی اکنون حدود ۹۰ درصد محصول مرکبات استان برداشت شده است.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.
بندر امیرآباد در شرق استان مازندران در دهه ۷۰ ایجاد شد و با ارتقاء به منطقه ویژه اقتصادی در دهه ۸۰ هم اکنون حدود ۲ هزار هکتار مساحت دارد.

بندر امیرآباد با داشتن ۱۵ اسکله و یک اسکله رو رو در دست ساخت دارای ظرفیت حدود ۶ میلیون تنی بار گیری و تخلیه بار است . نیمی از فعالیت صادرات و وارداتی شمال ایران از این بندر انجام می شود و تنها بندر راهبردی متصل به راه آهن سراسری در شمال ایران محسوب می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha