ورود به موقع دولت برای جلوگیری از نابودی رودخانه بابلرود

ساری- ایرنا- در حالی که فعالیت ۴۴ فروند شناور صید کیلکا مازندران و بیش از یکهزارو ۵۰۰ قایق تفریحی و ورزشی به رودخانه بابلرود در بابلسر وابسته است،اما این رودخانه به دلیل وجود رسوب و گل و لای در آستانه بحران و نابودی قرار گرفت ،وضعیتی که دولت با ورود به موقع در صدد نجات آن شتافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،بابلسر یکی از اصلی ترین و پر گردشگرترین شهرهای استان مازندران ،سالانه پذیرای بیش از سه میلیون گردشگر است و مهمترین دلیل جذابیت این شهر عبور رودخانه بابلرود از وسط این شهر و منتهی به دریا است، موقعیتی که طبق اظهارات رییس اتحادیه کیلکا گیران بابلسر ،اگر این رودخانه در یکی از کشورهای پیشرفته دنیا بود، سالانه میلیون ها دلار درآمد از این موقعیت کسب می شده است.

مهرداد قلی پور روز دوشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا ، وضعیت رودخانه بابلرود را به لحاظ کاربردی در پهلوگیری شناور های کیلکا و تردد قایق های تفریحی و گردشگری وخیم توصیف کرد و گفت: وجود بیش از ۲ میلیون متر مکعب رسوب به طول حدود سه کیلومتر در این رودخانه سبب شد تا فعالیت های اقتصادی ماهیگیری و گردشگری در این نقطه تا ۵۰ درصد کاهش بیابد.

وی با ذکر این نکته که صید کیلکا در دریای مازندران با مرکزیت رودخانه بابلرود در بابلسر انجام می شود، توضیح داد: اهمیت فعالیت و تردد و پهلوگیری به موقع شناورهای کیلکا از این جهت در رودخانه بابلرود ملی است که تامین کننده مواد اولیه پودر ماهی ۳۳هزار واحد تولیدی خوراک دام و پرورش ماهیان در کشور نیز محسوب می شود.

رییس اتحادیه کیلکا گیران بابلسر تصریح کرد: به دلیل مشکلات پهلوگیری ناشی از رسوب و گل و لای ،شناور های کیلکا گیر ،امسال ۷۰ شب مفید صید را از دست داده اند ،یعنی صید کیلکا در ۹ ماه امسال نسبت به سال گذشته تا ۳۵درصد کاهش پیدا کرده است.

ورود به موقع دولت برای جلوگیری از نابودی رودخانه بابلرود

لزوم تامین ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار ملی برای لایروبی رودخانه بابلرود

قلی پور با اشاره به این که برای لایروبی کامل رودخانه بابلرود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، بیان کرد: تاکید می کنم این رودخانه نقش ملی در رونق اقتصادی کشور دارد ،اما اکنون عللاوه بر این که ۴۵واحد فرآوری و کنسرو مازندران تحت تاثیر جدی کاهش صید کیلکا در استان قرار گرفته است، بسیاری از واحد های تولیدی خوراک دام کشور نیز با مشکل تامین مواد اولیه مواجه شدند.

وی با بیان این که صید کیلکا و تامین پودر ماهی سبب کاهش واردات پودر ماهی به کشور شده است، گفت: اگر به لایروبی رودخانه بابلرود توجه نشود، مطمئنا باید واردات پودر ماهی را افزایش بدهیم.

وی بیان کرد: البته شیلات مازندران با همکاری معاونت هماهنگی امور عمرانی ، شرکت آب منطقه ای و شهرداری بابلسر با به کار گیری یک دستگاه بیل و بارج حدود ۱۰ هزار متر مکعب رسوب را از بستر و مصب این رودخانه خارج کردند ، اما این یک اقدام موقتی است.

رییس اتحادیه کیلکا گیران بابلسر بر لزوم تامین اعتبار و بکارگیری چندین دستگاه لایروبی مدرن تاکید کرد و گفت: اگر عملیات لایروبی به صورت کامل و جامع در عمق مناسب صورت نگیرد ، با توجه به تداوم رسوب و آورد گل لای از بالا دست ، مشکلات و چالش پهلوگیری شناور ها و تردد قایق های تفریحی و ورزشی در این رودخانه مرتفع نمی شود.

وی با بیان این که اکنون بسیاری از شناورها برای پهلوگیری و تردد از چند قایق موتوری به عنوان کمک کننده استفاده می کنند، ادامه داد: پایین رفتن یک متر تا یک متر و ۲۰ سانتیمتری سطح آب دریا نیز مشکلات زیادی را برای فعالیت های دریایی در شمال به خصوص بنادر استان مازندران بوجود آورده است.

قلی پور توضیح داد: بررسی ها نشان می دهد که پسروی دریای خزر تردد علاوه بر مشکلات شناورهای کیلکاگیر تاثیرات منفی و متفاوتی را برای دیگر فعالیت‌های شیلاتی از جمله طرح‌های پرورش ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی( بااستفاده از آب دریا) و همچنین مهاجرت ماهیان رودکوچ دریایی به مناطق بالادست رودخانه‌ها را به همراه خواهد داشت.

رییس اتحادیه کیلکاگیران بابلسر ، بندر صیادی را فرصتی سه منظوره یعنی صید و صیادی و افزایش تولید ، ایرانگردی و جهانگردی و پایانه صادراتی محصولات شیلاتی توصیف کرد و بیان داشت: اتحادیه برای هر سه بخش برنامه ریزی کرده است .

قلی پور با بیان این که قصد دارند تولید و صید کیلکا را از متوسط ۱۲ هزار تن به ۱۸ هزار تن برسانند ، بیان داشت : علاوه بر این ، با ایجا زیر ساخت های تفریحی در این بندر و با به کار گیری شناور تفریحی مقوله دریاگردی را در کنار صید و صیادی مورد توجه قرار می دهیم.

وی با ذکر این نکته که بندر صیادی بابلسر همواره طی سال های پس از انقلاب به دلایل مختلف مورد بی توجهی قرار گرفت و هر ساله علاوه بر کوچک شدن طرح های توسعه ای ، وضعیت تاسیسات آن در منطقه فرسوده تر شده است، افزود :اگر به نقشه ۲ دهه قبل و طرح های توسعه‌ای بندر صیادی بابلسر رجوع کنید متوجه خواهید شد که در این مدت چگونه از همه طرف به لحاظ وسعت بندر کوچکتر شده است.

قلی پور یکی از مشکلات اصلی ماهیگیران در استفاده از بندر را استقرار شناور ها دانست و گفت : به دلیل رسوب گذاری بیش از حد ناشی از ورود سیلاب از طریق رودخانه بابلرود ، همواره مصب این بندر نیاز به لایروبی دارد.

ورود به موقع دولت برای جلوگیری از نابودی رودخانه بابلرود

بررسی میدانی مسوولان مازندران از مشکلات تردد شناورهای کیلکاگیر در دهانه مصب رودخانه بابلرود

معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار مازندران، به همراه مدیر کل شیلات استان ،فرماندار و شهردار بابلسر از مشکلات بوجود آمده در تردد و پهلو گیری شناورهای صیادی کیلکاگیر در مصب و دهانه رودخانه بابلرود بازدید کردند .

مدیرکل شیلات مازندران به مشکلات تردد شناورهای کیلکاگیر اشاره کرد و گفت :در سال های اخیر شاهد کاهش بارندگی و بالطبع کاهش دبی آب ورودی رودخانه‌ها به دریا بویژه در رودخانه بابلرود هستیم که این موضوع تردد شناورهای صیادی کیلکاگیر را دردهانه مصب رودخانه مذکور بامشکلات عدیده ای مواجه کرده است .

قاسم کریم زاده به اهمیت این رودخانه در پهلو گیری ۴۴ فروند لنج صیادی کیلکاگیر و نقش مهم آن در تخلیه و بارگیری کیلکاماهیان صید شده از لحاظ تامین بخشی از پروتئین‌ جامعه ، اشتغال و درآمد زایی وهمچنین توجه به جنبه‌های تفریحی و توریستی ضرورت تعامل ، همدلی و تشریک مساعی دستگاه‌های مختلف را درلایروبی رودخانه وتسهیل در رفت و آمد لنج ها مورد تاکید قرارداد و تصریح کرد: اداره کل شیلات استان با بهره گیری از مشارکت های مردمی بویژه تشکل‌های صیادی و دستگاه‌های اجرایی درسطح ملی و استانی ، سازمان شیلات ایران ،مدیریت بحران استان ، فرمانداری ها و شهرداری ها در صدد فراهم نمودن شرایط مناسب برای تردد شناورهای صیادی و کیلکا گیر است و دراین راستا مکاتبات و پیگیری های متعدد را در دستور کارخود داشته که هم اکنون یک دستگاه کاترساکشن در مصب رودخانه بابلرود در حال لایروبی مسیرها برای تسهیل در تردد شناورهاست.

به گفته کریم زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران پس از بازدید میدانی از مصب و دهانه رودخانه بابلرود بربسیج همگانی دستگاه‌های متولی ازجمله فرمانداری، شهرداری و شیلات و آب مطنقه ای تاکید و برای برون رفت از وضعیت موجود دستورات و راهنمایی‌های لازم را صادر کردند.

ورود ویژه شرکت آب مطنقه ای در لایروبی مصب رودخانه بابلرود

سرپرست دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان این نکته که طبق قانون و مقررات لایروبی رودخانه در داخل شهر از وظایف ذاتی شهرداری ها است، گفت: با همکاری معاونت عمرانی ، ستاد مدیریت بحران آب منطقه‌ای به صورت ویژه از لایروبی رودخانه بابلرود که نقش ملی در اقتصاد گردشگری و شیلاتی دارد ، ورود کرده است، .

حامد عبداللهی با توضیح این که اکنون پیمانکاری با سه بیل مکانیکی در حال انجام لایروبی است، افزود: با توجه به اهمیت تردد و پهلوگیری شناور های کیلکاگیران و قایق های گردشگری و تفریحی ، آب مطنقه ای طبق دستور استانداری ورود پیدا کرده و در حال انجام این ماموریت مهم است.

وی وضعیت مصب رودخانه بابلرود را به لحاظ انباشت رسوب وگل و لای نامناسب توصیف کرد و ادامه داد: به دلیل بی توجهی شهرداری در لایروبی های به موقع سالانه امروز شاهد این وضعیت هستیم.

وی با اشاره به این که با توجه به اهمیت اقتصادی که رودخانه بابلرود دارد، مقرر شد تا لایروبی این رودخانه هر ساله در زمان مناسب و به موقع انجام شود ، بیان کرد: طبق قانون مجلس این اختیار را به شهرداری‌ها داده است که مصالح و رسوبات رودخانه در محدوده شهری را به صورت تهاتر با پیمانکار بدون انجام مناقصه در قالب ترک تشریفات به فروش برساند.

سرپرست دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: از طرفی در حوزه رودخانه‌ها و محدوده شهرها اگر اعتباراتی از ستاد بحران و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شود به شهرداری اختصاص پیدا می‌کند.

بابلسر اگر چه یکی از ۱۵ شهرستان ساحلی مازندران به شمار می رود ، ولی به خاطر گسترش طولی در ساحل خزر و در اختیار داشتن چشم اندازهای زییا از دریا ، بیشترین تعداد گردشگران ورودی به مازندران را هر ساله جذب می کند.

یکی از دلایل جذابیت بابلسر عبور رودخانه " بابلرود " از میان این شهر است که به دلیل دارا بودن امکانات رفاهی همچون قایق های تفریحی ، زیپ لاین و چایخانه های همجوار با این رودخانه، در بین شهرهای مازندران شهره است و از این شهر به عنوان نگین گردشگری مرکز و شرق مازندران نام می برند.

بر اساس آمارهای رسمی شیلات مازندران ،۴۴ فروند شناور صید کیکا در بندر بابلسر فعالیت دارد که سالانه ۱۲ تا ۱۵ هزار تن ماهی کیلکا صید می کنند.

بر اساس گزارش شیلات مازندران ۸۵ درصد ماهیان کیلکا صید شده در این استان تبدیل به پودر می‌شود و بقیه پس از فرآوری به مصارف انسانی می‌رسد. پودر ماهی یکی از غذاهای اصلی برای پرورش ماهیان گرم آبی است.

دریای خزر زیست بوم سه گونه ماهی کیلکا با نام های آنچووی ، چشم درشت و ماهی کیلکا معمولی است .

کیلکا ماهیان مهم ترین غذای بسیاری از جانوران دریایی از جمله ماهیان خاویاری ، ماهی آزاد و فک دریای خزر است و هرگونه تهدید برای این گونه آبزی ، تهدید برای زنجیره غذایی دریای خزر محسوب می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha