ماهیان پرورشی جایگزین ارزانتر ماهیان دریایی سرسفره یلدایی مازندرانی‌ها

ساری- ایرنا- اگرچه شب یلدا و خوردن ماهی سفید دریایی شکم پربا سبزی پلو یکی از غذاهای اصلی مازندرانی‌ها است ، اما بررسی ها از قیمت بازار ماهی‌فروشان نشان می‌دهد که ماهیان پرورشی با یکسوم قیمت جایگزین ماهیان استخوانی دریای خزر سر سفره یلدایی مردمان این خطه شده است.

بررسی میدانی امروز چهارشنبه خبرنگار ایرنا از بازار ماهی فروشی ساری و فریدونکنار استان مازندران نشان می دهد که قیمت ماهی سفید با وزن یک کیلو گرم به عنوان مهمترین گونه از ماهیان استخوانی دریای خزر که مناسب ترین گونه برای شکم پر با سبزی پلو و از غذاهای اصلی مازندرانی‌ها در شب یلدا است، باید ۳۵۰ هزار تومان پرداخت شود.

افزایش قابل توجه قیمت سه گونه سفید ،کفال و کپور دریایی سبب شد تا تقاضا و استقبال مردم به خرید ماهیان پرورشی که با یکسوم قیمت ماهیان دریایی عرضه می شود،دوچندان شود.

قیمت ماهی کپور دریایی که به لحاظ کیفیت تقریبا همانند ماهی سفید برای طبخ غذای شکم پری است و صید این گونه دریایی نیز طی پنج سال گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کرده است ، امروز با وزن یک کیلوگرم ۱۷۰ هزار تومان عرضه می شود.

اگرچه طبق اظهارات رسمی آشپزهای مازندرانی با ماهی کفال نمی توان شکم پری درست کرد ،اما قیمت این گونه ماهی که بیشترین گونه صید را داشته است ،قیمتش نسبت به قدرت خرید عامه مردم بسیار بالا است ،ماهی کفال در اوزان ۴۰۰ تا ۷۰۰ گرمی با قیمت ۷۰ تا ۱۲۰هزار تومان و با وزن یک کیلو و ۲۰۰ گرمی تا ۲۰۰ هزار تومان عرضه می شود. این قیمت نیز در هر کیلوگرم تا ۳۰ هزار تومان گران تر از هفته قبل است.

ماهیان پرورشی جایگزین ارزانتر ماهیان دریایی سرسفره یلدایی مازندرانی‌ها

رونق بازار ماهیان پرورشی در شب یلدا

مشاهدات خبرنگار ایرنا و اظهارات چند نفر از حجره داران بازار ماهی فروشی در ساری و فریدونکنار نشان می دهد که بیشتر مردم به خرید ماهیان پرورشی برای شب یلدا را به خاطر قیمت بسیار مناسب ترجیح می دهند.

افزایش قیمت ماهیان دریایی سبب شد تا تقاضای خرید ماهیان پرورشی بیشتر شود ، درحال حاضر ماهی سفید پرورشی درشت با وزن بیش از یک کیلو گرم ، بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان عرضه می شود وقیمت کپور و آزاد نیز به ترتیب ۷۰ و ۵۰ هزار تومان است که به نسبت وزن بالا در مقایسه با ماهیان دریایی با قیمت حدود ۴۰ درصد پایین تر خرید و فروش می شود.

رستم صفری که یک قطعه ماهی سفید پرورشی درشت را از بازار ماهی فروشی ساری خریداری کرده است، گفت: خوردن ماهی شکم پری با سبزی پلو عادت و رسم دیرینه بیشتر خانواده های مازندرانی است ، اما مردم این خطه که در کنار ساحل آبی خزر قرار دارند، به دلیل بالا بودن قیمت ،توان خرید ماهاین دریایی را ندارند، ماهی سفید خزر برای از ما بهتران شده است.

وی با اظهار این که قدرت خرید برای یک قطعه ماهی سفید دریایی یک کیلویی با قیمت ۳۵۰ هزار تومان اصلا وجود ندارد، افزود:به جای آن ماهی پرورشی آمور سفید را با همان وزن با قیمت ۱۰۰هزار خریداری کردم.

وی تصریح کرد: البته قیمت ماهیان دریایی به خصوص سفید در چند سال اخیر به دلیل کاهش صید همواره گران است و در کمتر سفر سفره بسیاری از مازندرانی ها قرار می گیرد.

یکی از حجره داران بازار ماهی فروشی فریدونکنار به استقبال و رونق بازار ماهیان پرورشی نسبت به ماهیان دریایی اشاره کرد و گفت: طی روز گذشته و امروز بیشترین ماهیان که فروخته شده است، ماهیان پرورشی است.

محمد بخشی با ذکر این نکته که قیمت ماهیان دریایی از ۲ روز گذشته به یکباره افزایش ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی در هر کیلو گرم داشته است، افزود: اگرچه تمام ماهیان دریایی به هر مقدار که صید شود ، در استان و یا با ارسال به تهران فروخته می شود، اما نکته ای که وجود دارد این است که بسیاری از مردم بومی استان در چند سال اخیر به خصوص امسال برای شب یلدا به جای ماهیان دریایی ماهیان پرورشی را خریداری می کنند.

وی توضیح داد : تا هفته گذشته وضعیت صید و قیمت ماهی سفید و کفال به نسبت مناسب بوده ولی از سه روز پیش ناگهان با کاهش چشمگیر صید ، قیمت آن نیز افزایش پیدا کرده است و البته در این میان افزایش تقاضا برای شب یلدا هم مزید بر علت قد کشیدن قیمت این گونه ماهی دریایی شده است.

وی قیمت ماهیان پرورشی را به نسبت مناسب تر دانست و توضیح داد: اکنون قیمت ماهی فیتیباک به عنوان ارزانترین ماهی به نسبت وزن از ۳۰هزار تومان تا ۵۰ هزار است، گونه ای که بیشترین عرضه و تقاضا را به خود اختصاص داده است.

وی قیمت کپور پرورش با وزن یک کیلو گرمی را ۷۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: ماهی سردآبی قزل آلا نیز درهر کیلو ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان خرید و فروش می شود که از گونه های پر تقاضا و فروش بازار ماهی است.

طبق آما رسمی شیلات مازندران هرساله با تلاش و همت بهره برداران شیلاتی استان ۸۵ تا ۹۵ هزارتن انواع آبزیان پرورشی در استان تولید و به بازار مصرف عرضه می شد که ازلحاظ تامین بخشی از پروتئین جامعه، درآمد و اشتغال زایی جایگاه مهمی درفعالیت های شیلاتی کشور دارد.

ماهیان پرورشی جایگزین ارزانتر ماهیان دریایی سرسفره یلدایی مازندرانی‌ها

کاهش پنج درصدی صید ماهیان دریایی مازندران

رئیس و مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیگیران پره استان مازندران با اظهار این که از ابتدای فصل صید جاری یعنی هفدهم مهر ماه تا بیستم آذرماه ۶۰۲ تن انواع ماهی دریایی توسط شرکت های تعاونی پره صید شد ، گفت: این مقدار صید نسبت به مدت مشابه فصل صید گذشته پنج درصد کاهش نشان می دهد.

خشایار نواحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ،میزان صید سال گذشته در این بازه زمانی را ۶۳۵تن اعلام کرد و افزود: ارزش اقتصادی ماهیان صید شده در این دوره سال گذشته از ۵۴میلیارد تومان امسال به ۱۱۹ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با توضیح این که متوسط قیمت امسال ماهیان دریایی با وزن یک کیلو گرم ۱۹۸هزار تومان محاسبه می شود، بیان کرد: به رغم این که امسال نیز همانند سال های گذشته رها سازی بچه ماهی سفید به تعداد ۷۰ میلیون قطعه انجام شد، اما این گونه مهم دریایی کمتر در تور صیادان قرار می گیرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیگیران پره استان مازندران فراوانی صید ماهیان استخوانی امسال را کفال با ۵۴ درصد ، سفید ۳۲ درصد و کپور ۱۴ درصد اعلام کرد و گفت: معمولا از ۱۰ آذر ماه به بعد با سردتر شدن هوا و دمای آب ،صید گونه ماهی سفید باید بیشتر شود ، اما امسال به خصوص در شب یلدا شاهد کاهش چشمگیر صید این گونه ماهی در استان هستیم.

بر اساس آمار رسمی شیلات مازندران در فصل صید گذشته حدود یکهزارو ۶۰۰ تن ماهی استخوانی توسط صیادان پره از دریای خزر صید که کاهش حدود ۳۵ درصدی نسبت به فصل صید سال ۳۹۹ داشته است.

به طور معمول فصل صید ماهیان استخوانی در دریای خزر از ماه مهر شروع می شود و تا اواخر فروردین و گاهی تا اواسط اردیبهشت بسته به شرایط آب و هوایی ادامه می یابد.

صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش " پره " است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.
سر صیاد ، فوکا پوش (صیادان باچکمه های بلند) تور ریز ، چینت چی (مرمت کار تور) قایقران و تراکتور ران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha