۲۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۳۳
کد خبر: 85061605
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازار داغ فروش ماهیان دریایی مازندران در آستانه نوروز

ساری- ایرنا- سبزی پلو با ماهی، غذای مورد علاقه مازندرانی‌ها به‌ویژه در ایام عید و شب سال نو است، ماهی‌های مختلفی در این خطه صید شده و یا پرورش داده می‌شود، اما ماهی ویژه نوروز، ماهی سفید است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همه ساله در ایام پایانی سال سنت "سبزی پلو با ماهی شکم پر" یکی از عوامل افزایش تقاضای عرضه و خرید آبزیان است تا این روزها شاهد رونق عیدانه بازار ماهی فروشی در مازندران باشیم.

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از بازار ماهی فروشان ساری، بابلسر، فریدونکنار نشان می دهد که به رغم اینکه طی یک هفته اخیر تقاضا برای خرید انواع ماهی های دریایی و پرورشی بالا بوده است، اما به دلیل افزایش صید به ویژه ماهی سفید، قیمت ها چندان نوسانی نداشته و شهروندان و مسافران و گردشگران با خیال آسوده تری نسبت به سال های پیش بساط سبزی پلو و ماهی شب سال نو را فراهم کردند.

بنابر این گزارش، در حال حاضر قیمت ماهی سفید دریایی با وزن یک کیلو گرم ۲۷۰ هزار تومان است، انواع ماهیان پرورشی سفید که به آن آمور نیز گفته می شود، ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان عرضه می شود.

ماهی فروشان ساری، افزایش تقاضا برای ماهی را به طور عمده به دلیل مقایسه قیمت آن با قیمت دیگر مواد پروتئینی نظیر مرغ و گوشت قرمز می دانند و می گویند قیمت ماهی مناسب تر از قیمت گوشت های جایگزین است و در این دوره زمانی نیز سنت خوردن سبزی پلو ماهی تقاضا برای خرید ماهی را افزایش داده است.

انواع ماهی قزل آلا به عنوان ماهیان پرورشی سردآبی با قیمت ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان در هر کیلو گرم به فروش می رسد.

بازار داغ فروش ماهیان دریایی مازندران در آستانه نوروز

شاید راز خوشمزگی سبزی‌پلو با ماهی، در سادگی پخت آن باشد، مازندرانی‌ها ماهی را در روشی بسیار ساده، سرخ می‌کنند. خوشمزگی ماهی‌های شمال باعث شده که جز چاشنی نمک، نیاز به طعم‌دهنده دیگری نداشته باشند.

برای تهیه ماهی خیلی تازه باید در بازار ماهی فروشان حاضر شد و ماهی را که اغلب زنده هستند خریداری کرد، باید پس از تمیز کردن فلس ماهی و شستن آن، به اندازه دلخواه برش زده و با کمی نمک، سرخ کنید. دلبخواهی می توانید مقداری زرچوبه و فلفل را با نمک مخلوط کرده و به دو طرف برش ماهی بزنید. این روش را بیشتر کدبانوهای ساحل نشین مازندران انجام می دهند.

سبزی پلو هم با ترکیب سبزی شوید و برگ سیر، تهیه می‌شود.

اما در کنار سادگی تهیه سبزی پلو با ماهی، مواد دیگری برای تهیه ماهی شکم‌پر، استفاده می‌شود که تهیه آن کمی روند طولانی‌تری دارد اما زنان مازندرانی در ایامی که فصل انواع سبزی صحرایی و سبزی تازه محلی است این مواد را تهیه کرده و در فریزر نگهداری و به وقت خوردن ماهی، مصرف می‌کنند.

سبزی شکم‌پری معمولا در شکم ماهی جای داده می‌شود، برای تهیه این غذا، زنان مازندرانی ترجیح می‌دهند از ماهی ماده استفاده کنند تا فضای بیشتری برای کار داشته باشند. در دیگر مواقع و به ویژه برای ماهی سرخ کرده، ترجیح بر این است از ماهی نر استفاده کنند چون گوشت بیشتری دارد.

در شرق و مرکز و همچنین غرب مازندران اگرچه از سبزی‌های تقریبا یکسانی برای تهیه سبزی شکم‌پری استفاده می‌کنند اما سبزی تهیه شده در ۲ منطقه شرق و مرکز و غرب مازندران، متفاوت است و هر یک، طعم خاص خود را دارد.

انارریجه، برگ سیر، شوید، اوجی، زولنگ، سرسم، شنبلیله، جعفری، گشنیز و تره سبزی‌های معطر و صحرایی است که برای تهیه مواد ماهی شکم‌پر در مرکز و شرق مازندران استفاده می‌شود.

انارریجه ماده غالب سبزی شکم‌پری است و تره، اوجی، شنبلیله، جعفری و گشنیز تقریبا به یک میزان استفاده می‌شود و از نظر کمیت، در رده دوم قرار دارند و بعد مابقی سبزی‌ها؛ انارریجه، اوجی و زولنگ از سبزی‌های صحرایی و خودرو در مازندران هستند و بهار فصل رویش این سبزی‌هاست، در دشت، صحرا و اطراف جنگل، این سبزی‌ها می‌رویند و از نعمت‌های طبیعی منطقه به شمار می‌آیند.

این سبزی‌ها را پس از پاک کردن و شستن، خرد کرده و می‌پزند. رب انار، گردو، تخم انار خشک آسیاب شده از موادی است که به این سبزی اضافه می‌شود تا سبزی شکم‌پری آماده شود.

بازار داغ فروش ماهیان دریایی مازندران در آستانه نوروز

روزانه ۸۰ تن ماهی توسط جامعه صیادی پره صید و به بازار عرضه می‌شود

مدیرکل شیلات مازندران گفت: به منظور نظارت بر کنترل قیمت‌ها و توزیع و عرضه ماهی در داخل استان برای امین ماهی مورد نیاز شهروندان، افرادی از اداره کل شیلات استان را برای بازار ماهی فروشان مامور شدند تا نظارت‌های کافی را بر کنترل قیمت و عدم خروج ماهی از استان داشته باشند.

قاسم کریم زاده افزود: براساس بررسی بعمل آمده، روزانه ۸۰ تن صید در جامعه صیادی استان داریم و نگرانی برای توزیع ماهی در استان وجود ندارد.

مدیرکل شیلات مازندران تصریح کرد : باتوجه به بازرسی هایی که انجام شد ماهی در بازارهای ماهی فروشان از قیمت متعادلی برخورداراست.

صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش ' پره ' است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می ‌شود.
سر صیاد، فوکا پوش (صیادان باچکمه های بلند) تور ریز، چینت چی (مرمت کار تور) قایقران و تراکتور ران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.

به گزارش ایرنا، معیشت بیش از چهار هزار و ۲۰۰ ماهیگیر در قالب ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در مازندران از طریق صید در دریای خزر تامین می شود. صید ماهیان استخوانی در دریای خزر در مازندران هر ساله از بیستم مهر آغاز می شود و تا اواخر فروردین ادامه می یابد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha