شمار مستمری‌بگیران بهزیستی استان کرمانشاه هشت هزار نفر افزایش یافت

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: شمار مستمری بگیران تحت پوشش این نهاد در سال جاری در مقایسه با پارسال با هشت هزار نفر افزایش به ۳۵ هزار نفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرحناز محمدی روز یکشنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی معلولان که با حضور شماری از مدیران کل دستگاه های اجرایی، فرماندار، جمعی از معلولان و خانواده های آنها برگزار شد، افزود: در سال گذشته حدود هشت هزار نفر پشت نوبت برقراری مستمری بودند که این تعداد امسال به ۲ هزار و ۷۰۰ نفر رسیده است و تلاش خواهد شد تا سال آینده به صفر رسانده شود.

وی با گرامیداشت روز جهانی معلولان اضافه کرد: تعداد معلولان استان نیز امسال در مقایسه با سال گذشته با ۲ هزار نفر افزایش به ۴۷ هزار نفر رسیده است که از این تعداد ۱۹ هزار و ۴۷۰ نفر دارای معلولیت شدید، چهار هزار و ۹۰۰ نفر دارای معلولیت خیلی شدید، ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر دارای معلولیت متوسط و ۹ هزار و ۶۰۰ نفر نیز دارای معلولیت خفیف هستند.

استان کرمانشاه ۱۷ هزار معلول جسمی حرکتی دارد

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه بیشترین تعداد معلولان استان با ۱۷ هزار نفر را معلولان جسمی حرکتی تشکیل می دهد یادآور شد: معلولان ذهنی با ۱۰ هزار نفر، معلولان شنوایی با هفت هزار و ۸۰۰ نفر، معلولان بینایی با ۶ هزار نفر، معلولان روانی به چهار هزار و ۹۰۰ نفر و معلولان صوتی و گفتاری با ۹۹۰ نفر در رده های بعدی قرار دارند.

محمدی با تاکید بر لزوم اجرای کامل و بی قید و شرط قانون حمایت از حقوق معلولان توسط دستگاه های مرتبط گفت: یکی از مهمترین بخش های این قانون، سهمیه استخدام سه درصدی افراد دارای معلولیت است که به خصوص در زمینه معلولان با درجه خفیف نیاز است اجرا و پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی در تلاش است خدماتی که به جامعه معلولان مرکز استان ارایه می کند در سایر شهرستان های به ویژه شهرستان های محروم نیز ارایه کند گفت: در همین راستا امسال پیش بینی شده پنج مرکز چند معلولیتی در استان راه اندازی شود که تاکنون مراکز شهرهای روانسر، سنقر و گیلانغرب مورد بهره برداری قرار گرفته است.

محمدی یادآور شد: امسال همچنین مجوز یک مرکز حرفه آموزی در اسلام آباد غرب و یک مرکز خدمات شنوایی هم در سرپل ذهاب صادر شده که امسال فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

افزایش شمار معلولان نخاعی در استان نگران کننده است

وی افزود: هم اینک هفت مرکز شبانه روزی معلولان ذهنی با ظرفیت ۴۰۰ نفر، یک مرکز شبانه روزی جسمی حرکتی با ۵۰ نفر، چهار مرکز نگهداری بیماران روان با ۵۰۰ نفر ، یک مرکز شبانه روزی بیماران روانی در اسلام آباد در حال فعالیت هستند و مرکز نگهداری از سالمندان شهرستان جوانرود نیز تا پایان امسال مورد بهره برداری قرار می گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه هم اکنون ۲ هزار و ۱۸۳ دانش آموز و حدود ۴۰۰ دانشجو در استان تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند ادامه داد: امسال ۶ هزار و ۲۰۰ مورد وسایل توانبخشی بین معلولان واجد شرایط توزیع شده ضمن آنکه برای کمک به کودکان ناشنوا نیز ۴۹ مورد عمل جراحی کاشت حلزون صورت گرفته است.

شمار مستمری‌بگیران بهزیستی استان کرمانشاه هشت هزار نفر افزایش یافت

وی با انتقاد از افزایش معلولان با ضایعات نخاعی در استان اظهار کرد: متاسفانه در سال گذشته تنها ۶۹۰ نفر معلول ضایعه نخاعی در استان وجود داشت که این تعداد امسال به ۷۷۰ نفر افزایش یافته است که که علت همگی آنها تصادفات رانندگی بوده که نیاز است مسوولان در این زمینه اقدامات جدی انجام دهند.

۵۶۰ واحد مسکونی ویژه مددجویان بهزیستی در حال احداث است

محمدی در زمینه تامین مسکن افراد تحت پوشش بهزیستی نیز گفت: سال گذشته ۲۳۵ واحد مسکونی به افراد واجد شرایط واگذار است و از ابتدای امسال تاکنون نیز ۵۰ واحد واگذار شده است که از این تعداد در مجموع ۲۲۰ واحد مربوط به معلولان بوده است.

وی تاکید کرد: علاوه بر این ۵۶۰ واحد مسکونی نیز هم اکنون در دست اقدام است که ۳۰۰ واحد آن تا پایان امسال به اتمام رسیده و به متقاضیان واگذار خواهد شد ضمن آنکه سه هزار و ۳۰۰ نفر از جامعه هدف این نهاد نیز در طرح مسکن ملی ثبت نام کرده اند.

به گزارش ایرنا، در ادامه این مراسم چند برنامه فرهنگی و هنری نیز توسط معلولان به اجرا درآمد که با استقبال زیادی از سوی حاضران روبرو شد.

شعار امسال روز جهانی معلولان، «راه حل های تحول آفرین برای توسعه فراگیر، نقش نوآوری در ایجاد جهانی قابل دسترس و برابر » نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha