۱۶ مرداد ۱۴۰۱، ۲۲:۵۷
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 84846675
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سوگ عاشورائیان در کهگیلویه و بویراحمد به اوج رسید

۱۶ مرداد ۱۴۰۱، ۲۲:۵۷
کد خبر: 84846675
سوگ عاشورائیان در کهگیلویه و بویراحمد به اوج رسید

یاسوج - ایرنا- سوگ عاشقان اباعبدالله حسین (ع) همزمان با شب عاشورای حسینی در کهگیلویه و بویراحمد به اوج رسیده است.

مردم این خطه از ایران اسلامی در حالی که لباس سیاه بر تن دارند، نوحه گویان و شیون کنان در قالب هیات های سینه زنی و زنجیر زنی در هرکوی و برزن به یاد مصیبت های وارد شده به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) اندوهگین و ماتم زده اند.

اینک در شب سالگشت شهادت امام سوم شیعیان و ۷۲ یار باوفایش بقاع متبرکه شاخص کهگیلویه و بویراحمد مانند حرم امامزاده بی بی حکیمه (س)، بارگاه امامزاده مختار (ع) و بقعه متبرکه امامزاده محمود (ع) میزبان تعداد پرشماری از سوگواران حسینی است.

حالا صدای طبل، سنج، مداحی، روضه خوانی و زنجیرهایی که بر کمر عاشقان ثارالله کوبیده می شود، بیانگر اوج ماتم و اندوه عاشقان اباعبدالله حسین (ع) است.

وجود گهواره های سبز و سیاه رنگ حضرت علی اصغر(ع) که به صورت سنتی با پارچه های سبز تزیین شده در این آیین ها تجلی حزن و اندوه مادران، برای شهید شیرخوار دشت نینواست.

همزمان با شب عاشورا دلدادگی های ارادتمندان مکتب حسینی با بلند شدن صدای ناله ماداران و دخترانی که نظاره گر آیین تعزیه بازسازی روایت وقایع عاشورا هستند، متجلی شده است.

برپایی ایستگاه های نذری و صلواتی توزیع آب، شربت، حلیم، حلوا و سایر غذاها برای پذیرایی از عزاداران حسینی گوشه دیگری از دلدادگی های شهروندان کهگیلویه و بویراحمد در شب عاشورای حسینی است.

آیین‌های استقبال از ماه محرم در روستای امامزاده علی (ع) در چرام، دمام زنی در گچساران، مویه خوانی زنان سوق، ترقو خوانی و تعزیه خوانی در لنده، آیین شام غریبان در سوق و مراسم نذری روستای دشت رز بویراحمد از مهمترین آیین های عزاداری حسینی مردم کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود، فهرست آثار ملی ثبت شده است.

سوگواری های محرم در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل وجود عزاداری های سنتی یکی از حزن انگیزترین شهدای دشت کربلا در جنوب ایران است.

برنامه های هیات های عزاداری

مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در زمان حاضر یک هزار هیأت مذهبی در استان مشغول عزاداری های حسینی هستند. 

حجت الاسلام افتخاری عنوان کرد: ۷۰۰ مبلّغ بومی و غیربومی در ماه محرم امسال به نقاط مختلف این استان اعزام شده اند و ۹۰۰ مداح نیز با حضور در هیأت های مذهبی استان اقدام به نوحه خوانی، روضه خوانی و مرثیه سرایی می کنند.

وی بیان کرد: آیین ها و برنامه های عزاداری ماه محرم امسال نیز همچون سال های گذشته به طور مردمی، خودجوش و همراه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود و سازمان تبلیغات اسلامی استان نیز کار نظارت و راهبری آنها را بر عهده دارد. 

وی ابراز داشت: یکی دیگر از برنامه های پیش بینی شده در کنار آیین های عزاداری ماه محرم امسال در کهگیلویه و بویراحمد پرداختن جدی هیأت های مذهبی استان به موضوع ها، مسائل، مشکلات و آسیب های اجتماعی هر محله و اقدام برای کاهش یا رفع آنها است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha