وحدت ملی در سیاه چادرهای عشایری + فیلم

یاسوج - ایرنا - هشتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین با حضور ۱۶ استان در یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد در حال برگزاری است .این جشنواره با نمایش رسم و رسوم عشایری، برپا شدن سیاه چادرهای اقوام مختلف عشایر علاوه بر معرفی فرهنگ های مختلف اقوام، وحدت و انسجام ملی را در کشور به نمایش می گذارد.

به گزارش ایرنا، اقوام و مردمان غیوری در سراسر ایران به شیوه کوچ نشینی یا یکجانشینی معیشت می کنند. باستانی ترین روش زندگی بشر، سبک زندگی کوچ عشایر ایران است.

عشایر همیشه از گذشته های دور تاکنون بر حفظ زندگی سنتی خود از عرف، آداب و رسوم محلی، زبان، موسیقی، غذای محلی، لباس و مراسم پایبند بوده و آن را در گذرزمان حفظ کرده و نسل به نسل منتقل می کنند.

اقوام و عشایر ایران زمین به عنوان حافظان آداب و سنت های قومی و عشیره ای هستند که برگزاری جشنواره های کوچ علاوه بر تبیین فرهنگ غنی چندین هزار ساله، تاریخ پرفراز و نشیب و وحدت و انسجام ملی آنها را در کنار سیاه چادرها به نمایش می گذارد.

برگزاری جشنواره های کوچ اقوام و عشایر ایران هر ساله در استانهای مختلف علاوه بر درک تفاوت های فرهنگی می تواند یکی از ارکان نزدیکی و وحدت بیشتر اقوام این سرزمین باشد.

جشنواره فرهنگی عشایر ایران زمین (کوچ) با هدف برجسته سازی خرده فرهنگ های عشایری کشور اعم از شیوه معیشت و معرفی محصولات لبنی و صنایع دستی آنها و تلاش برای وحدت و همبستگی ملی راه اندازی شد.

بیشتر بخوانید:

150 تن از عشایر کشور میهمان جشنواره اقوام و عشایر

هشتمین جشنواره فرهنگ عشایر ایران زمین با حضور ۱۶ استان از شنبه شب ۲۹ اردیبهشت به مدت پنج شب با اجرای برنامه های شاد و محلی در پارک ولایت شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شدـ

رسم و رسوم عشایری، برپا شدن سیاه چادرهای اقوام مختلف عشایر، نمایش نمادین زندگی عشایری و روستایی، عرضه سوغات و محصولات عشایری، پخت و عرضه غذاهای محلی و سنتی عشایر و رونمایی از لباس‌های محلی عشایر در این جشنواره زیبایی های اقوام و فرهنگ های مختلف عشایر ایران اسلامی را در یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد سرزمین برف و آفتاب به نمایش گذاشته است.

مردم چهارفصل استان کهگیلویه و بویراحمد و استانهای همجوار می تواند در این جشنواره علاوه بر مشاهده فرهنگ غنی و رسم و رسوم زندگی عشایری اقوام ایرانی شعرخوانی، نقاره خوانی، نمایش خیابانی، شاهنامه خوانی را نیز از نزدیک در فضای آرام و لطافت بخش پارک ولایت یاسوج تماشا کنند.

در نمایشگاه این جشنواره ۱۱۴ غرفه صنایع دستی، سوغات و هدایای سنتی خود را عرضه کردند.

باسم حمادی سرپرست گروه میسان از شهر اهواز در این رابطه به خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تاکنون در جشنواره های مختلفی شرکت کرده است گفت: جشنواره کوچ عشایر را که با حضور اقوام و فرهنگ مختلف عشایر ایران زمین برگزار شده می توان از جنبه های مختلف بررسی کرد.

وحدت ملی در سیاه چادرهای عشایری + فیلم

باسم حمادی با اشاره به اینکه اقوام ایران زمین نقش مهمی در وحدت ملی دارند اظهارداشت: حضور اقوام در این جشنواره ها برای کشور یک فرصت ملی محسوب می شود.

وی بیان کرد: هم گرایی عشایر و اقوام ایرانی در کنار اجرای موسیقی سنتی، نمایش صنایع دستی، سوغاتی و پخت انواع غذای محلی علاوه بر نمایش زیبایی های ایرانی اسلامی وحدت کشور را نیز به خوبی نشان می دهد.

حمادی تصریح کرد: هر چند در جشنواره کوچ زبانها و فرهنگ های اقوام ایرانی متفاوت است ولی در عرصه بین المللی یک فرهنگ واحد آن هم فرهنگ ایران اسلامی اقوام ایران را به نمایش می گذارد.

وی اضافه کرد: اقوام ایرانی اسلامی اشتراکات فرهنگی زیادی از جمله موسیقی، آداب، هنر و سیاه چادر عشایری با هم دارند که این ریشه در تاریخ و فرهنگ ایران زمین دارد.

وحدت ملی در سیاه چادرهای عشایری + فیلم

حوزه اقتصادی جشنواره

حمادی افزود: با توجه به تحریم های فلج کننده کشورهای غربی از دیرباز تاکنون علیه نظام اسلامی امروز گردشگری و صنایع دستی به عنوان یک صنعت پایدار می تواند در بهبود توسعه اقتصادی بسیار مفید و موثر باشد.

وی گفت: با توجه به اینکه در جای جای ایران اسلامی، هر منطقه و استان صنایع دستی خاص خود را دارد و از آن جایی که مواد اولیه صنایع دستی بدون هیچ گونه ارزش افزوده ای از سوی خود مردم و بخصوص عشایر تولید می شود می تواند با حمایت مسئولان در بازارهای جهانی درآمد زایی خوبی برای بهبود وضعیت اقتصادی داشته باشد.

وحدت ملی در سیاه چادرهای عشایری + فیلم

حمادی ایران اسلامی را کشور چهار فصل دانست و ادامه داد: در جشنواره های کوچ با به نمایش گذاشتن جاذبه ها گردشگری، طبیعی ، تاریخی و صنایع دستی می توان از طریق فضای مجازی و رسانه های مختلف گردشگران خارجی زیادی را نیز جذب کرد.

سرپرست گروه بازی های آیینی خراسان رضوی شهرستان تربت جام که با گروه پای بازان در هشتمین جشنواه کوچ در یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد شرکت کرده در این رابطه اظهار داشت: سومین سال متوالی است که در جشنواره کوچ و اقوام ایرانی شرکت می کنم.

امید ملکی تصریح کرد: در این جشنواره که اقوام مختلفی حضور دارند گروه پای بازان بازی های آیینی خراسان رضوی بخصوص شهرستان تربت جام را به نمایش می گذارند.

وحدت ملی در سیاه چادرهای عشایری + فیلم

وی بیان کرد: در این جشنواره شهرستان تربیت جام به نمایندگی از خراسان رضوی رقض چوب بازی، رقص آفر ، رقص اتم و موسیقی خاص سورنا و دُهُل را برای بازدید کنندگان اجرا می کنند.

ملکی از مهمان نوازی مردم یاسوج تقدیر کرد و گفت: جشنواره امسال از لحاظ کمیت و کیفیت نسبت به دیگر جشنواره ها از سطح بالاتری برخودار بود.

هشتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین (کوچ عشایر) با حضور عشایر استان هایی کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کردستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خراسان رضوی، و ... به مدت پنج روز از 29 تا یکم خرداد ۱۴۰3 در "پارک ولایت"شهر یاسوج در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha