استاندار مازندران : مسوولان تا بازگشت زندگی مردم به روال عادی نباید منطقه سیل‌زده را ترک کنند

نوشهر- ایرنا -استاندار مازندران تاکید کرد که مسوولان ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان باید تا پایان امروز مشکل انسداد راه های روستایی و قطعی برق روستاهای سیل‌زده بخش مرزن آباد چالوس را بر طرف کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سیدمحمود حسینی پور روز شنبه در جلسه مدیریت بحران مازندران در شهرستان چالوس با اعلام ضرب الاجل یک روزه برای رفع انسداد راه اصلی کندوان و راه های ارتباط روستایی و مشکل قطعی برق روستاهای سیل زده افزود: مسوولان استانی تا زمان رفع شدن این مشکلات و بازگشت زندگی مردم به روال عادی نباید منطقه سیل زده را ترک کنند.

وی با اشاره به اتخاذ تدابیر لازم برای ارائه مساعدت و هرگونه خدمات برای ترمیم زیرساخت های آسیب دیده و امداد رسانی در این منطقه سیل زده ادامه داد: هیچ گونه بهانه ای که سبب وقفه در روند خدمات رسانی در این بخش شود ،وجود ندارد و مجموعه استانداری و هیات همراه تا ۲۴ ساعت آینده در این شهرستان حضور خواهند داشت و خدمات مسوولان را  رصد می کنند.

استاندار مازندران گفت : در شرایط بحرانی، ترمیم زیرساخت ها ، ارزیابی خسارت ها ، توزیع اقلام غذایی و دارویی به منظور آرامش بخشیدن از لحاظ روحی و روانی به مردم سیل زده در این منطقه باید اولویت کاری باشد.

بازگشایی راه ارتباطی ۱۷ روستا سیل زده

حسینی پور از تلاش شبانه روزی مسوولان ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان در روند خدمات رسانی به سیلزدگان چالوس قدردانی کرد و اظهار داشت: از روز گذشته تاکنون راه ۱۷ روستای بخش مرزن آباد به مرکز بخش باز شده و برق تعدادی از روستاها نیز وصل شد اما آنچه مهم است ایجاد راه دسترسی موقت برای هفت روستایی باقی مانده است که هم اکنون ارتباط آن ها با مرکز بخش مرزن آباد قطع است.

نماینده عالی دولت ایجاد راه دسترسی موقت به هفت روستای باقی مانده را اقدام بسیار ضروری دانست و اظهار داشت: با توجه به لطمه های روحی و روانی که براثر سیلاب به ساکنان این روستاها وارد شده است احتمال دارد برخی از آنان به خاطر این وضعیت دچار بیماری حاد شوند و نیاز به خدمات اورژانسی داشته باشند ، بنابراین برقراری هرچه زودتر راه ارتباطی به این روستاها بسیار مهم است.

انتقاد استاندار از عدم پوشش دهی تلفن همراه و قطعی تلفن در روستاهای سیل زده

حسینی پور از عملکرد شرکت مخابرات استان مازندران به خاطر عدم پوشش دهی آنتن تلفن همراه و نیز قطعی تلفن ثابت در روستاهای سیل زده منطقه انتقاد کرد و گفت : متاسفانه  اعضای ستاد مدیریت بحران با پوشش دهی تلفن همراه در این شرایط بحرانی که برقراری ارتباط برای ارائه خدمات مطلوب در روند امداد رسانی مهم است ، برخوردار نبودند و از سوی دیگر حتی تلفن خانگی روستاهای سیل زده هم نیز کماکان قطع است که این امر بیانگر آن است که مسوولان این شرکت دارای روحیه پشت میز نشینی بوده و تاحالا جهادی عمل نکرده اند.  

استاندار مازندران تاکید کرد : شرکت مخابرات باید در قالب پدافند غیر عامل در زمان وقوع بحران این پیش بینی های لازم را می کرد و سزاوار نیست ساکنان روستاهای سیل زده علاوه بر قطعی برق از ارتباط تلفنی نیز محروم باشند.

نماینده عالی دولت در مازندران همچنین از نحوه اطلاع رسانی در روند امداد رسانی به مناطق سیلزده گلایه کرد و گفت : اطلاع رسانی دقیق ، گویا و جامع در شرایط بحرانی ضروری است و ستاد مدیریت بحران شهرستان باید فردی را در قالب سخنگو انتخاب می کرد تا بتواند هر ۳۰ دقیقه یکبار آخرین وضعیت میزان خسارت ها و نیز روند امداد رسانی را به مردم و مسوولان  کلان و استانی گزارش کند.

وی ادامه داد: این در حالی بود که در این حوزه ضعیف عمل شد و خبرگزاری ها و رسانه های معتبر نیز باید به امر اطلاع رسانی در این شرایط بحرانی و خاص بیشتر توجه می کردند.

استاندار مازندران : مسوولان تا بازگشت زندگی مردم به روال عادی نباید منطقه سیل‌زده را ترک کنند

برخورد با صادر کنندگان مجوز ساخت وساز در بستر رودخانه ها 

استاندار مازندران خواستار شناسایی و برخورد با صادر کنندگان مجوز ساخت وساز در بستر و حاشیه رودخانه های بخش مرزن آباد چالوس شد و گفت که این اتفاق فرصت بسیار مهمی است که  علاوه بر شناسایی سازندگان متخلف در بستر و حاشیه رودخانه ها، با دستگاه های صادر کننده مجوز نیز برخورد قاطع شود. 

حسینی پور تاکید کرد که تمام ساکنان بناهای مسکونی در حاشیه و بستر رودخانه ها در مرزن آباد باید تخلیه شوند و شرکت آب منطقه ای نیز باید از امروز عملیات ساماندهی و لایروبی این رودخانه ها که مملو از املاح ، گل و لای ، تنه های درختان و نیز سنگ شده را در اولویت قرار دهد.

 معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار مازندران نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت زمان در خدمات امداد رسانی در بحران ها بر ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی برای شناسایی دارندگان امکانات و تجهیزات لجستیکی و پشتیبانی تاکید کرد.

رضا علیخانی افزود: بی اطلاعی از امکانات لجستیگی و پشتیبانی دستگاه های اجرایی دولتی ، خصوصی و نیز پیمانکاران جزء نقاط ضعف اعضای ستاد مدیریت بحران در استان و حتی این شهرستان است. 

وی با اشاره به اهمیت بسیج امکانات در مدیریت بحران افزود : امروز بی اطلاعی اعضای ستاد مدیریت بحران در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه همچون سیل دو روز گذشته در منطقه جزء نقاط ضعف این ستاد محسوب شده و باید به آن ها کارت زرد داد.

معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار مازندران به مشاهده شدن تعداد زیادی ماشین آلات سنگین مانند لودر ، بولدوز ، کامیون و گریدر در حین گذر از جاده کندوان اشاره کرد و اظهار داشت: به خاطر عدم شناسایی صاحبان این ماشین آلات سنگین متاسفانه نتوانستیم از این ظرفیت برای تسریع در روند بهبود وضعیت مناطق آسیب دیده و امداد رسانی به سیل زدگان بهره بگیریم.

علیخانی از مسوولان استانی به ویژه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خواست در کوتاهترین زمان بانک اطلاعاتی امکانات لجستیکی در مازندران را پیگیری کند تا از این پس در زمان وقوع بحران شاهد سردرگمی در روند خدمات امداد رسانی به آسیب دیدگان حوادث طبیعی و غیر طبیعی در سطح استان نباشیم.

این مسوول با اظهار آنکه طی حوالی ساعت ۳ بامداد روز جمعه تا شب گذشته ارتباط ۱۳ روستا از مجموع ۲۰ روستای سیلزده بخش مرزن آباد بازگشایی شد ، گفت : متاسفانه این سیل خانمان برانداز به پنج دستگاه پل در مسیر این روستاها خسارت جبران ناپذیری وارد کرد و هم اکنون ارتباطی هفت روستا از جمله چهارباغ ، علی آباد ، گلیجان ، آنگوران ، واسکول و دزماکتی با محور کندوان و مرکز بخش مرزن آباد قطع است که با توجه به ضرب الاجل استاندار باید تا پایان امروز این مسیرها به هر شکل ممکن باز شود.

معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران از آمادگی لازم برای برطرف کردن هرچه زودتر کمبودها و نقصان ها در این روستا خبر داد و اظهارداشت: بطور مثال در صورت نیاز می توان تیر برق برای پایداری شبکه در نقاط بالادست که راه دسترسی هم اکنون قطع است را با بالگرد حمل کرد.  

علیخانی از عملکرد منابع طبیعی منطقه به خاطر قطع نکردن درختان در بستر رودخانه های بخش مرزن آباد انتقاد کرد و گفت که هرچند باید منابع طبیعی و محیط زیست را حفظ کرد اما به چه بهایی ، متاسفانه یکی از گزارش های بسیار مهم روستائیان سیل زده وجود این درختان بود که این کوتاهی در طغیانی شدن  رودخانه های و وقوع سیل بی تاثیر نبوده است.

علیخانی وقوع سیل از لحاظ آوردن مصالح به عنوان یک نعمت و خسارت به مردم نقمت دانست و تاکید کرد : شرکت آب منطقه ای می تواند از مصالح آورده شده براثر سیل، زیرساخت های آسیب دیده را ترمیم کند و منابع طبیعی هم باید از این فرصت بهره برده و نسبت به درختان مزاحم در بستر و حریم رودخانه ها اقدام کند و نقاطی که نیاز به سیل بند و طرح آبخیزداری دارد شناسایی و در این حوزه برنامه ریزی کند.

وی برای تقویت امکانات و تجهیزات لجستیکی از شهرداران شهرهای نوشهر ، چالوس ، هچیرود و مرزن آباد خواست تا از امروز برای تسریع در روند ارایه خدمات هر کدام یک دستگاه لودر همراه با کفی در اختیار ستاد مدیریت بحران منطقه قرار دهند.

فرماندار چالوس نیز در این جلسه با قدردانی از حضور میدانی استاندار مازندران در مناطق سیل زده خواستار تعیین و مشخص شدن دقیق شرح وظایف و مسوولیت ها در ارائه هرچه سریع تر و مناسب تر خدمات در مواقع بحرانی شد.

علی قاسمی با اشاره به حجم زیاد مصالح ، املاح و گل و لای آورده ناشی از سیل در رودخانه و آبراه های نقاط سیل زده کوهستانی گفت: متاسفانه این وضعیت موجب هم سطح شدن رودخانه با جاده کندوان شده است و احتمال دارد با یک بارندگی رگباری دوباره سیل ایجاد شده و به مردم این بخش خسارت وارد شود که باید هرچه زودتر پاکسازی شود.

استاندار مازندران از فردای سیلاب در روز جمعه در مناطق سیل زده شهرستان‌های چالوس و نور حضور یافت که علاوه بر اطلاع یافتن از میزان خسارات و شدت تخریب ها در روستاها و مناطق مختلف شهرستان‌های سیل زده، بررسی میدانی روند رسیدگی به روستاها و مناطق سیل زده را کنترل و بر بسیج مجموعه دستگاه های امدادی و خدمات رسان و تسریع در کمک رسانی به مردم خسارت دیده تاکید کرد و از مدیران مربوطه خواست که تمام تلاش خود را معطوف کنند تا مردم به شرایط عادی برسند.

طبق گزارش اداره کل راهداری ، حمل و نقل جاده ای هم اکنون از مجموع ۲۰ روستای کوهستانی بخش مرزن آباد چالوس در محاصره سیل ، راه دسترسی تعداد ۱۳ روستا از روز گذشته تاکنون بازگشایی شد و ارتباط هفت روستای این منطقه همچنان با راه اصلی کندوان و به تبع آن مرکز بخش مرزن آباد قطع است. 

شرکت توزیع برق غرب مازندران هم در گزارشی اعلام کرد که طی روز گذشته تاکنون شبکه های آسیب دیده ناشی از سیل ترمیم و برق این مسیر حدود ۴۰ کیلومتر محور کندوان وصل شد و در زمان حاضر برق ۱۰ روستای کوهستانی بخش مرزن اباد کماکان به خاطر نداشتن راه دسترسی قطع است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، به دنبال بارندگی های رگباری بامداد پنجشنبه هفته پیش سبب طغیانی شدن رودخانه ها و وقوع سیلاب در مناطق کوهستانی بخش مرزن آباد چالوس شد طبق گزارش ها ازمنابع رسمی در پی بروز این حادثه طبیعی دستکم شش نفر جانباختند و حدود ۱۰ نفر هم ناپدیده شده اند.

سیل متاسفانه خسارت های جبران ناپذیری به زیرساخت ها وتاسیسات زیربنایی از جمله محور چالوس محدوده کندوان و نیز راه های ارتباطی فرعی منتهی به راه های روستایی ، شبکه های آبرسانی،  برق رسانی ، آب و فاضلاب ، مخابرات ، سکونتگاه های نقاط روستایی و دامسراها وارد کرده است. 

بخش مرزن آباد چالوس با برخورداری از ۱۰۰ روستا و نیز یک نقطه شهری در مسیر ارتباطی جاده چالوس - کرج محدوده کندوان قرار دارد.  
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha