آیین تکریم رییس پیشین و معارفه رییس جدید سازمان جهاددانشگاهی برگزار شد

تهران - ایرنا -آیین تکریم رییس پیشین و معارفه رییس جدید سازمان جهاددانشگاهی با حضور جمعی از مسوولان کشوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دانشگاه علم و فرهنگ روز یکشنبه میزبان آیین تکریم حمیدرضا طیبی رییس پیشین جهاد دانشگاهی و معارفه روح الله دهقانی فیروزآبادی رییس جدید این نهاد بود که با حضور  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، رییس دانشگاه آزاد و هیات امنا و جمعی از کارکنان جهاد دانشگاهی برگزار شد.

طیبی رییس پیشین سازمان جهاددانشگاهی در سخنانی در این آیین اظهار داشت: آنچه در طول سال های گذشته انجام شد وظیفه بود و صحبت های رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۳ مبنی بر برآورده شدن انتظارات از عملکرد این سازمان در دهه ۶۰، ۷۰ و اواسط دهه ۸۰ موید این بود که جهاددانشگاهی به بسیاری از آنچه که مد نظر رهبری بود، پاسخ داد.

وی با تشریح برخی از دستاوردهای جهاددانشگاهی افزود: آنچه که در درمان ناباروری، شبیه سازی و سلول های بنیادی در پژوهشگاه رویان اتفاق افتاد و هچنین ساخت انواع فناوری ها از جمله فرستنده ها توسط جهاد خواجه نصیر و در حوزه الکترونیک و وسایل پیشرفته در جهاد علم و صنعت و ساخت کنترل آلاینده ها تنها بخشی از این دستاوردها است.

طیبی افزود: در انتهای دهه ۸۰  و در یکی از واحدهای جهاد دانشگاهی در حوزه الکترونیک قدرت و فناوری های روز بخصوص در بخش صنعت نفت و با وجود رقابت با شرکت های بزرگ دنیا از جمله زیمنس به انجام پروژه های بزرگ و تکنولوژی روز دنیا رسیدیم.

رییس سابق جهاد دانشگاهی ادامه داد: این پیشرفت ها در حالی بود که شرکت های خارجی و رقیب با اذعان به موفقیت ما در دستیابی به تکنولوژی روز دنیا، اعلام کردند که دیگر با ما همکاری نمی کنند. آنها عنوان می کردند که فناوری را بدست آورده اید و حتی سیستم ما را هم ارتقا داده اید و بازارهای ما را خواهید گرفت، شما پول دارید و باید از ما بخرید و حق طراحی فناوری را ندارید، اما سال ۸۴ در کشور عراق به عنوان رقیب آنها مطرح شدیم.

وی ادامه داد: در واقع این استعداد و توان بچه های ایران است و جهاد در ادامه سعی کرد، کارها را بزرگتر و وسیع تر ادامه دهد.

طیبی در عین حال تاکید کرد: ما کار تحقیقاتی می کردیم که مشکلی از مشکلات مملکت را رفع کنیم نه اینکه تحقیقی کنیم و یک مقاله هم بنویسیم و کار در آزمایشگاه بماند، وقتی کار بزرگی برای رفع مشکلات کشور انجام می دهیم به طور طبیعی مدعی انجام کارهای بزرگتر می شویم و این هم نیازمند منابع مالی سنگین است.

وی ادامه داد: در واقع به این نتیجه رسیدیم که کارهای بزرگ را باید در قالب قراردادهای بزرگ انجام دهیم و پژوهش را نیز در داخل همان مجموعه به ثمر برسانیم که در این بخش قانع کردن مسوولان ۳ تا ۱۰ سال طول می کشید و این مسئله برای ما اتلاف وقت بود.

طیبی با تاکید بر اینکه، کشور برای سیاست گذاری عالی خود نیازمند یک نهاد فراجناحی است، افزود: امام ره و  رهبر معظم انقلاب به درستی شورای عالی انقلاب فرهنگی را مامور این مهم کردند و سه ماموریت کلان از جمله نقشه جامع علمی، نقشه مهندسی فرهنگی و تقویم آموزشی تعریف شد، اما در کمال تاسف با وجود انجام اقدامات ارزنده شورای عالی انقلاب فرهنگی هنوز دولت های ما این شورا را نپذیرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه، دولت ها می آیند و می روند، عنوان کرد: سیاست گذاری های عالی در این سه حوزه به عنوان زیرساخت اصلی کشور نباید دچار تغییر شود.

رییس سابق جهاددانشگاهی عزم و اراده برای ارائه مدل جدید پیشرفت در حوزه های مختلف در دنیا و همچنین سعادت دنیا و آخرت جامعه ایرانی را یک ضرورت دانست و تاکید کرد :با وجود فراوانی استعدادها، اما خروج این استعدادها از کشور را شاهد هستیم. پیشرفت باید به مسئله اول کشور تبدیل و تعریف شود تا الگوی دنیا شویم.

وی با بیان اینکه با دو برنامه توسعه می توانیم به تمام اهداف مورد نظر جمهوری اسلامی و امام و رهبری دست یابیم، افزود: نهاد جهاد دانشگاهی نیز نقش خود را در گام اول انقلاب به خوبی انجام داد و در گام دوم نیز که ماموریت رییس جدید است، باید دستاوردهای جهاد دانشگاهی در همه حوزه ها و در سطح کلان مورد استفاده قرار گیرد و همچنین صادر شود تا در سطح بین الملی نیز بدرخشیم.

طیبی خاطرنشان کرد: باید ماموریت های کلان به جهاد دانشگاهی واگذار شود و جهاد از تمام ظرفیت های کشور از جمله دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان بهره گیری کند و البته پاسخگو باشد.

محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز در ابتدای این مراسم با بیان اینکه، همواره کار و فعالیت برای طیبی حرمت داشت، افزود: طیبی همواره در تغییر و تحولات سیاسی از نیروهای جهاد دانشگاهی حمایت و سعی می کرد آنها را حفظ کند و ایام پر تلاطمی که در شروع هر دولتی وجود دارد، به خوبی سپری شود.

پورعابدین با اشاره به ۱۰ سال فعالیت خود در کنار طیبی تاکید کرد که وی وجود خود را صرف جهاد دانشگاهی کرد.

وی خاطرنشان کرد: موفقیت در جهاد دانشگاهی حاصل یک کار طولانی است و هر کدام از روسای مختلف واحدهای جهاد دانشگاهی بیش از یک دهه فعالیت داشته اند، این درحالی است که متوسط عمر مدیریت در دانشگاهی مثل تهران کمتر از دو سال است. 

پورعابدین با تاکید براینکه، تمام کارها از جمله پژوهش و فناوری، فرهنگ و آموزش و کارآفرینی باید بر پایه دانش بنیان باشد، افزود: این کارها جز با تلاش و همت جهادگران سازمان پیگیری نشده است و در آینده نیز باید پیگیری شود.

به گزارش ایرنا، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه سوم خردادماه جاری خود با قدردانی از خدمات و تلاش‌های  حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی را به‌عنوان رییس جدید جهاددانشگاهی انتخاب کردند.  طیبی بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ و ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ مسوولیت جهاددانشگاهی را بر عهده داشت.

دهقانی فیروزآبادی رییس جدید این نهاد نیز که پیش از این به عنوان معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی مشغول فعالیت بود، تحصیلات  خود را در رشته مهندسی هوافضا در دانشگاه صنعتی شریف به پایان رساند و در حال حاضر، دانشیار دانشکده مهندسی هوافضا و عضو هیات علمی این دانشگاه است.

از دیگر سوابق اجرایی این استاد نمونه آموزشی و پژوهشی دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی شریف می‌توان به معاونت فرهنگی و اجتماعی و مشاور رییس دانشگاه شریف و تأسیس و مدیریت پردیس نوآوری و مرکز تحقیقات شهید تهرانی مقدم نام برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha