رفع مشکلات کشور در گرو توجه به حوزه علوم انسانی است

تهران- ایرنا- رییس جهاد دانشگاهی در مراسم تکریم و معارفه معاونان جهاد دانشگاهی و رییس دانشگاه علم و فرهنگ، رفع مشکلات کشور را تنها در گرو توجه هرچه بیشتر به حوزه علوم انسانی دانست.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حسن مسلمی نائینی امروز دوشنبه در آئین تکریم و معارفه معاونان پژوهش و فناوری، آموزش و کارآفرینی، فرهنگی، پشتیبانی و مدیرت منابع و هماهنگی و امور مجلس و همچنین رییس دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی در سالن پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی این نهاد در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و دکتر کاظمی آشتیانی گفت: دکتر آشتیانی مبتکر در علوم زیستی بود و در این زمینه برای نخستین بار در کشور و دنیا کار بزرگی را انجام داد که پرچم کشور را برافراشت.

وی ادامه داد: توفیقی است در نهادی هستم که افرادی همچون دکتر کاظمی آشتیانی در آن فعالیت کرده است و مطمئن هستیم هنوز هم افرادی همانند ایشان در این نهاد وجود دارند که امیدوارم این افراد را کشف کنیم و کار بزرگی که ایشان در حوزه تحقیقاتی خود انجام داد و مرکز بزرگ رویان را تاسیس کرد ما نیز بتوانیم در حوزه های دیگر هم این توفیق را داشته باشیم تا مراکز دیگری همانند رویان را تاسیس کنیم.

رییس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در این مراسم تقدیر می کنم از مدیرانی که سال ها در جهاددانشگاهی تلاش کردند و نتیجه تلاش های آن ها به دست ما رسیده است و همچنین تشکر می کنم از عزیرانی که در این شرایط مسئولیت های جدید در این نهاد را پذیرفتند.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد با توجه به سابقه ای که در جهاد دانشگاهی وجود دارد و نیروهای پرظرفیت، کوشا، تلاشگر و خدوم این نهاد بتوان انتظارات رهبری و نظام را برآورده کرد که خود مسئولیت سنگینی است.

مسلمی نائینی با اشاره به مسوولیت هایی که در اساسنامه و اسناد بالادستی بر عهده جهاد دانشگاهی گذاشته شده است، گفت: این مسئولیت ها شامل گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیه تتبع و استعدادها در سطح جامعه برای نیل به خوداتکایی، توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همکاری با حوزه، دانشگاه و سایر مراجع و نهادهای فرهنگی به خصوص برای نسل جوان و گسترش طرح های کاربردی و نیمه صنعتی از طریق پیوند با مراکز علمی و تحقیقاتی به منظور به کارگیری نتایج پژوهش می شود.

وی با اشاره به تعدادی از وظایف کلی جهاد دانشگاهی افزود: از وظایف کلی جهاددانشگاهی می توان به تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی و برنامه ریزی فرهنگی و تربیتی و ایجاد آمادگی فکری و مکتبی در قشر جوان به ویژه دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان به منظور مقابله با غرب زدگی و انحرافات در چارچوب سیاست های فرهنگی کشور و انجام دادن تحقیقات توسعه ای و کاربردی اشاره کرد.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی تصریح کرد: اگر می خواهیم مشکلی در کشور حل شود باید به علوم انسانی توجه کنیم. امیدواریم در این دوره بتوانیم علوم انسانی را شکوفا کنیم.

اقدامات مناسب جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری ارزش افزوده برای کشور ایجاد کرده است

محمدرضا پورعابدی معاون سابق پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز در این آئین ضمن ارایه گزارشی از فعالیت های انجام شده است، در این معاونت اظهار کرد: یکی از کارهای انجام شده تغییر ساختار بود که طی آن گروه های تخصصی به دفاتر تخصصی تبدیل شدند. کار دیگر تغییر شکل در اخذ منابع برای پروژه ها بود.

وی افزود: توانمندسازی واحدهایی که موضوع جدی برای انجام کار در حوزه پژوهش نداشتند و استفاده از ۳۰ میلیون یورویی که مقام معظم رهبری برای سرعت دادن طرح ها به جهاددانشگاهی دادند از دیگر کارهایی بود که انجام شد.

پورعابدی با اشاره به این که آنچه در حوزه پژوهش و فناوری انجام شد حاصل تلاش همه همکاران حوزه پژوهش است، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری کارهای خوبی انجام داده که ارزش افزوده برای کشور ایجاد کرده است.

جهاد دانشگاهی با نیروی انسانی خود می تواند اقتصاد شکوفا را برای مردم ایران به ارمغان آورد

یعقوب فتح الهی سرپرست جدید معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز در این آئین با اشاره به وجود ظرفیت عظیم نیروی انسانی در جهاددانشگاهی گفت: امیدواریم با وجود این نیروی انسانی عظیم بتوانیم کارهای جدیدی انجام دهیم.

وی ادامه داد: با بررسی تاریخی نهاد پردازی در حوزه علم و فناوری در تمام دوره ها به یک واژه جدید به نام جهاددانشگاهی می رسیم که از همه واژه ها متفاوت است. جهاددانشگاهی یادگاری از معمار کبیر انقلاب و شهدا است و محیطی مناسبی است برای تمدن سازی و یک سازمان الهام بخش برای سایر ملل به منظور فروریختن سلطنت علم و فناوری در جهان است.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با اشاره به این که با شروع گام دوم انقلاب باید کارهای جدیدی انجام دهیم، بیان کرد: کار این نهاد در تراز ملی، منطقه ای و بین المللی است.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی با نیروی انسانی خوبی که دارد می تواند با ارتباط مردمی و کار مناسب اقتصاد شکوفان را برای مردم ایران به ارمغان بیاورد.

در ادامه مراسم معاون سابق هماهنگی و امور مجلس، معاون سابق پشتیبانی و مدیریت منابع، رییس سابق دانشگاه علم و فرهنگ و معاون سابق آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی به بیان نکاتی پرداختند.

گفتنی است، در پایان این مراسم از خدمات عیسی علیزاده(معاون سابق هماهنگی و امور مجلس)، مهدی باصولی(معاون سابق پشتیبانی و مدیریت منابع)، جمال رحیمیان(معاون سابق فرهنگی)، محمدصادق بیجندی(معاون سابق آموزش و کارآفرینی)، محمدرضا پورعابدی(معاون سابق پژوهش و فناوری) و سید سعید هاشمی (رییس سابق دانشگاه علم و فرهنگ) تقدیر بعمل آمد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha