از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

تهران- ایرنا- توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین، واکنش رسمی قطر به کشته شدن خبرنگار الجزیره توسط صهیونیست ها، افزایش جهانی بهای مواد غذایی متاثر از جنگ و تغییرات اقلیمی و رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**مقام ایرانی: در مورد ۹۰ درصد مسائل مذاکرات وین توافق شده است

یک مقام ایرانی در گفت و گوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر اظها کرد که در مورد بیش از ۹۰ درصد مسائل مطرح شده در مذاکرات وین به طور شفاهی توافق حاصل شده است.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

تارنمای شبکه الجزیره امروز (چهارشنبه) بدون اشاره به نام این مقام ایرانی از قول وی نوشت که این توافق به صورت شفاهی بوده و تا کنون در قالب سند مکتوب نشده است.

وی گفت که پیشرفت در مذاکرات وین بستگی به میزان جدی بودن و حسن نیت آمریکا دارد.

این مقام ایرانی از تضمین های اجرایی به عنوان برجسته ترین موضوع لاینحل باقی مانده در مذاکرات وین نام برد.

وی بیان کرد که ۶ موضوع مهم و کلیدی، اصل و اساس اختلافات با آمریکا در مذاکرات هسته ای را تشکیل می دهد.

مذاکرات ایران با کشورهای امضا کننده توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ (برجام) یعنی فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین از بیش از یک سال پیش با مشارکت غیرمستقیم آمریکا در وین آغاز شد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ۶ دی‌ ۱۴۰۰ آغاز شد، از ۲۰ اسفند به پیشنهاد مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته اند.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند، اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیم های سیاسی ایالات متحده آمریکا در باره چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

آمریکا در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» به طور یک جانبه از توافق برجام خارج شد و مذاکرات در باره پرونده هسته ای ایران در ماه مارس گذشته (اسفند) به سبب عدم همراهی و جدی نبودن آمریکا متوقف شد.

در تازه ترین تحول، «انریکه مورا»، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌ کننده مذاکرات وین دیروز (سه شنبه) اعلام کرد که به منظور پیگیری مذاکرات وین راهی تهران شده است.

مورا با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود نوشت که در این سفر با «علی باقری کنی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران و همچنین دیگر مقام های کشورمان در مورد مذاکرات وین و سایر مسائل دیدار خواهد کرد. 

وی افزود:‌ کار برای رفع شکاف های باقی مانده در مذاکرات (وین) ادامه دارد.

این برای دومین بار از زمان تنفس در مذاکرات وین است که مورا راهی تهران می‌شود. انتظار می‌رود که او با ارائه پیشنهادهای منطقی که نگرانی‌های مشروع ایران را تامین کند به دیدار مقام‌های کشور برود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز گفت که حضور مورا نشان می‌دهد گفت‌وگوها را در مسیری که باید انجام شود، انجام می‌دهیم، اگر همین امروز ایالات متحده تصمیم خود را بگیرد و آنچه که از جیب مردم ایران برداشته برگرداند، بعد از سفر مورا می‌توانیم توافق کنیم.

irna.ir/xjJncP

**دولت انگلیس بودجه اضطراری برای کنترل تورم اختصاص نداد

یک مقام ارشد انگلیس با وجود افزایش نرخ تورم و تشدید فقر در این کشور، احتمال تخصیص بودجه اضطراری از سوی دولت برای کاهش فشار بر مردم را رد کرد.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

مایکل گوو وزیر مسکن و جوامع محلی انگلیس امروز (چهارشنبه) به شبکه رادیویی ال‌بی‌سی گفت که دولت شاید برای خانواده‌های کم درآمد و دهک‌های پایین‌تر کمک‌هزینه‌های مختصری را در نظر بگیرد اما نیازی به تخصیص بودجه اضطراری نمی‌بیند.

قیمت مواد غذایی در انگلیس به دلیل تبعات برگزیت، بحران کرونا و شرایط ناشی از جنگ در اوکراین، طی ماه‌های اخیر تا ۶۰ درصد افزایش یافته است. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که در طول یک سال آینده از هر ۲۰ شهروند انگلیسی، یک نفر قادر به خرید مواد غذایی و پرداخت قبوض انرژی نخواهد بود.

بانک مرکزی انگلیس هفته پیش، پس از افزایش نرخ بهره بین‌بانکی به بالاترین میزان در ۱۳ سال گذشته، درباره دو رقمی شدن نرخ تورم و رکود اقتصادی در این کشور هشدار  داد. با این وجود وزیر مسکن انگلیس احتمال تخصیص بودجه اضطراری دولت را رد کرد و افزود: ما سعی می کنیم از کسانی که بیشتر آسیب پذیر هستند محافظت کنیم.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس دیروز در مراسم گشایش پارلمان اظهار داشت که دولت از تمام ظرفیت خود برای جلوگیری از فشار بر مردم استفاده خواهد کرد. این اظهارات گمانه‌زنی‌ها درباره اختصاص بودجه اضطراری از سوی دولت را تقویت کرده بود اما مایکل گوو به ال‌بی‌سی گفت که اظهارات نخست وزیر سوء برداشت شده است. وی افزود که این بخشی از روند دولتی است که همیشه و همه جا به این فکر کند که «چگونه می توانیم کمک کنیم و چگونه می توانیم حمایت کنیم، چه کوتاه مدت و چه بلند مدت. اما بودجه اضطراری در کار نیست. »
بوریس جانسون دیروز اذعان کرد که پس‌لرزه‌های ناشی از همه‌گیری کرونا باعث افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی در سراسر جهان شده است. او با این حال هشدار داد که محدودیت هایی در مورد میزان پول عمومی که او آماده است برای رسیدگی به یک بحران اقتصادی جهانی متعهد شود وجود دارد.
در همین حال رهبر حزب مخالف دولت انگلیس (کارگر) سیاست های اقتصادی دولت محافظه‌کار بوریس جانسون را ورشکسته دانست و اظهار داشت که کشور به "دولتی نیاز دارد که با ارائه ایده های تازه، خواسته های مردم را برآورده کند".

او جانسون را به ایجاد "رکود تورمی" متهم کرد و خواستار اقداماتی از جمله تخصیص بودجه اضطراری، افزایش مالیات بر شرکت‌های انرژی و برنامه‌ای بهتر برای جلوگیری از بحران‌های انرژی بیشتر در آینده مانند ایستادگی در مقابل مخالفان نیروگاه‌های بادی خشکی شد.

irna.ir/xjJnq۳

**نخستین واکنش رسمی قطر به کشته شدن خبرنگار الجزیره به دست نظامیان اسرائیلی

دولت قطر در بیانیه‌ای به کشته شدن خبرنگار شبکه الجزیره به دست نظامیان اسرائیلی واکنش نشان داد و آن را به شدت محکوم کرد.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

وزارت خارجه قطر امروز با صدور بیانیه‌ای کشته شدن شیرین ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره به دست نظامیان صهیونیست را به شدت محکوم کرد.

 در این بیانیه آمده است: ترور شیرین ابوعاقله، جنایتی فجیع، نقض آشکار قوانین بین المللی و حمله به آزادی مطبوعات و رسانه‌ها است.

بیانیه می افزاید: ما خواستار تحرکات فوری برای جلوگیری از نقض بیشتر آزادی بیان توسط مقامات رژیم اشغالگر و اتخاذ تدابیری برای توقف خشونت علیه فلسطینیان و خبرنگاران هستیم.

نظامیان رژیم صهیونیستی بامداد امروز (چهارشنبه) با یورش به اردوگاه جنین در سرزمین های اشغالی «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه خبری الجزیره را به ضرب گلوله کشتند.

خبرنگار الجزیره هنگام پوشش خبری یورش صهیونیست ها به اردوگاه جنین در شمال کرانه غربی رود اردن از ناحیه سر هدف اصابت گلوله نظامیان صهیونیست قرار گرفت و کشته شد.

نظامیان صهیونیست همچنین «علی السمودی»، گزارشگر شبکه الجزیره و همکار شیرین ابوعاقله را با شلیک گلوله از پشت سر هدف قرار دادند و وی را زخمی کردند.

irna.ir/xjJnkt

**حزب الله لبنان: هدف صهیونیستها از خاموش کردن صدای رسانه، سرپوش گذاشتن بر جنایاتشان است

روابط عمومی حزب الله لبنان اعلام کرد: شهادت "شیرین ابوعاقله" در حین پوشش خبری درگیری صهیونیستها با فلسطینیان، یکبار دیگر نقش مهم و محوری خبرنگاران شجاع در افشای تجاوزگریها و اقدامات تروریستی روزانه رژیم صهیونیستی را نشان داد.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

در این بیانیه که امروز (چهارشنبه) صادر شده، ضمن محکوم کردن جنایت فجیع صهیونیست ها در به شهادت رساندن خبرنگار الجزیره در فلسطین آمده است: رژیم صهیونیستی تلاش می کند برای سرپوش گذاشتن بر جنایات خود صدای این خبرنگاران و رسانه ها را خاموش کند.

حزب الله لبنان ضمن محکوم کردن این جنایت هولناک، تجاوزگری رژیم صهیونیستی به حریم رسانه ها و خبرنگاران را محکوم کرده و از تشکل های بین المللی رسانه ای و سازمان ملل و مراجع قضایی می خواهد جنایت این رژیم اشغالگر را در مجامع بین المللی محکوم کرده و جلوی اقدام های جنایتکارانه صهیونیستها در حق رسانه ها و تعرض به فعالان رسانه ای را بگیرند.

این بیانیه ضمن تسلیت به خانواده شیرین ابوعاقله و همکاران رسانه ای در تمام سرزمین های فلسطین اشغالی و مردم فلسطین می افزاید، این خبرنگار در طول ۲۰ سال فعالیت حرفه ای خود، لحظه ای از پوشش خبری جنایات صهیونیستها فروگذار نکرد.

نظامیان رژیم صهیونیستی بامداد امروز (چهارشنبه) با یورش به اردوگاه جنین در سرزمین‌های اشغالی «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه خبری الجزیره را به ضرب گلوله به شهادت رساندند . 

خبرنگار الجزیره هنگام پوشش خبری یورش صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین در شمال کرانه غربی رود اردن از ناحیه سر هدف اصابت گلوله نظامیان صهیونیست قرار گرفت و شهید شد. 

الجزیره در این باره نوشت: ابوعاقله که از سال ۱۹۹۷ با این شبکه کار می‌کرد، حین پوشش خبری عملیات یورش نیروهای رژیم صهیونیستی به جنین با گلوله‌های جنگی و واقعی نظامیان صهیونیست به سمت وی شهید شد. 

در پی این جنایت، الجزیره بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که «نیروهای اشغالگر اسرائیل با خونسردی و بی‌رحمی در جنایتی غم‌انگیز که نقض قوانین و موازین بین‌المللی است، خبرنگار ما، شیرین ابوعاقله را ترور کردند.»

نظامیان صهیونیست همچنین «علی السمودی»، گزارشگر شبکه الجزیره و همکار شیرین ابوعاقله را با شلیک گلوله از پشت سر هدف قرار دادند و وی را زخمی کردند.

الجزیره در این باره اعلام کرد که السمودی بامداد امروز در کنار و همراه مرحوم شیرین ابوعاقله هنگام پوشش خبری یورش نظامیان اشغالگر اسرائیل به جنین از پشت سر هدف گرفته شد.

دولت قطر نیز در بیانیه‌ای به کشته شدن خبرنگار شبکه الجزیره به دست نظامیان اسرائیلی واکنش نشان داد و آن را به شدت محکوم کرد.

در همین پیوند، وزارت امور خارجه قطر امروز با صدور بیانیه‌ای کشته شدن شیرین ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره به دست نظامیان صهیونیست را به شدت محکوم کرد.

irna.ir/xjJntD

**افزایش جهانی بهای مواد غذایی متاثر از جنگ و تغییرات اقلیمی

بهای مواد غذایی در سراسر جهان در سال جاری به سطح بی سابقه ای رسیده، زیرا درگیری روسیه – اوکراین، صادرات گندم و کود از این دو کشور را کاهش داده و خشکسالی، سیل و موج گرمای ناشی از تغییرات اقلیمی نیز موجب برداشت بیشتر محصولات شده است.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

هیات بین المللی کارشناسان سیستم های غذایی پایدار در گزارشی اعلام کرد قیمت گندم در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۰) به نقطه اوج خود در ۱۴ سال اخیر رسید و قیمت ذرت نیز به بالاترین میزان ثبت شده دست یافت.

این مساله باعث شده است اقلام اصلی برای خانوارهای در بسیاری از کشورها به ویژه فقیرترین کشورها بسیار گران باشد یا سخت به دست آید.

هیات بین المللی کارشناسان سیستم های غذایی پایدار در گزارش خود تاکید کرد که تغییرات اقلیمی، فقر گسترده و درگیری ها در حال حاضر با هم ترکیب می شوند و خطرات بومی و گسترده ای را برای امنیت غذایی جهانی به وجود می آورند و این بدان معناست که بهای بالاتر مواد غذایی ممکن است یک امر عادی جدید باشد، مگر آنکه اقدامی برای جلوگیری از این تهدیدها انجام شود.

این هیات نه تنها پیشنهاد کاهش سریع انتشار گازهای گلخانه ای برای محدود کردن تغییرات اقلیمی را مطرح می کند، بلکه همچنین مقابله با احتکار کالا، رهایی از بدهی ها، کاهش اتکا به کودهای شیمیایی، تغییر شکل تجارت و تقویت ذخایر غلات ملی را نیز توصیه می کند.

به گفته کارشناسان این هیات، اگر این موارد نادیده گرفته شود، جهان خود را در حال خوابگردی در بحران غذایی فاجعه بار و سازمان یافته خواهد یافت.

اوکراین حدود ۳۰ درصد از صادرات جهانی گندم را تامین می کنند، اما این میزان در نتیجه درگیری میان دو کشور کاهش یافته است.

بریژیت هیو کارشناس مرکز آب و هوا و امنیت آمریکا گفت که ذخایر ملی گندم که اکثرا در کشورهایی که کشت می شود، مصرف می شود، نسبتا بالاست.
اما کاهش صادرات از روسیه و اوکراین باعث افزایش رقابت برای باقی مانده گندم در بازار جهانی شده، امری که منجر به قیمت های بالاتر می شود که به طور ویژه برای کشورهای فقیرتر و بدهکار که به شدت به واردات وابسته اند، دردناک است.

این گزارش حاکی است که حدود ۴۰ درصد از واردات گندم آفریقا از روسیه و اوکراین تامین می شود، در حالی که افزایش جهانی قیمت گندم باعث افزایش ۷۰ درصدی قیمت نان در لبنان شده است.

اما اختلال در صادرات گندم از روسیه و اوکراین، تنها دلیل افزایش قیمت ها نیست، امری که به دلیل تقلای خریداران برای دستیابی به غلات جایگزین، به بازارهای ذرت، برنج و سویا نیز سرایت کرده است.

ویران اقتصادی گروه هفت گلایه دارند که با دامن زدن به این درگیری، سفته بازان مالی موجب معاملات آتی غلات شده اند، به طور مثال، قیمت ها را به طور مصنوعی افزایش داده اند، زیرا درپی سودجویی از بی ثباتی بازار هستند.

جنیفر کلپ استاد متخصص در امنیت غذایی در دانشگاه واترلو کانادا گفت: از زمان آخرین بحران غذایی در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، دولت ها نتوانسته اند احتکار گسترده را مهار و شفافیت ذخایر مواد غذایی و بازارهای کالا را تضمین کنند.

وی افزود این مشکل باید فورا مورد توجه قرار گیرد، اگر جهان بخواهد بهای غذایی پایدارتری را در سال های پیش رو تضمین کند، زیرا تغییرات اقلیمی، درگیری و تهدیدهای دیگر، باعث افزایش خطرات می شود.

مرکز اطلاعات انرژی و آب وهوایی لندن هشدار داده که برخی کشورهای تولیدکننده گندم همین حالا هم بیشتر کشت می کنند و هند اعلام کرده است که صادرات گندم را برای پاسخگویی به تقاضا افزایش می دهد، اگرچه موج اخیر گرما می تواند باعث تضعیف بازدهی شود.

در این میان، تلاش ها برای افزایش تولید جهانی به دلیل کمبود کودهای شیمیایی با اختلال مواجه شده است. روسیه و بلاروس در سال گذشته ۴۰ درصد از صادرات جهانی پتاس را تولید کردند که این تجارت نیز تحت تاثیر جنگ اوکراین قرار گرفته است.

تاثیرات تغییرات اقلیمی از خشکسالی و موج گرما گرفته تا سیل و آفات جدید، دستیابی به محصول قابل اعتماد را برای کشاورزان در بخش های زیادی از جهان سخت تر می کند، مشکلی که به دلیل افزایش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از گرمایش سیاره رو به وخامت گذاشته است.

همچنین زمین های موجود برای کشت بیشتر گندم، ذرت و برنج محدود است، ضمن اینکه گسترش زمین های کشاورزی به ویژه در کشورهایی چون برزیل که اغلب به قیمت تخریب جنگل ها که کلید حفظ ثبات آب و هوایی است، تمام می شود.

تیم بنتون مدیر تحقیقات اندیشکده برنامه محیط زیست و جامعه اندیشکده چتم هاوس گفت که با عرضه محدود زمین تحت فشار فزاینده کسانی که درصدد رشد مواد غذایی، محافظت از طبیعت، استفاده از انرژی تجدیدپذیر و ذخیره کربن هستند، زمین ها ممکن است به دارایی جهانی راهبردی تر در قرن حاضر تبدیل شود.

وی یادآور شد تمایل به کنترل زمین های کشاورزی بیشتر اوکراین و بازارهای جهانی بیشتر مواد غذای در آینده می تواند یکی از محرک های تهاجم روسیه باشد.

پیر ماری اور کارشناس کشاورزی در موسسه توسه پایدار و روابط بین المللی فرانسه گفت از آنجا که سهم بزرگی از غلات جهان به تغذیه دام اختصاص می یابد، متقاعد کردن مردم به خوردن گوشت و لبنیات کمتر می تواند عرضه غلات را به طور چشمگیری افزایش دهد.

وی افزود انتظار می رود کمبود جهانی غلات در بازارهای صادراتی در سال جاری ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن باشد، اما اگر اروپایی ها به تنهایی مصرف محصولات حیوانی را به میزان ۱۰ درصد کاهش دهند، می توانند تقاضا را به میزان ۱۸ تا ۱۹ میلیون تن پایین آورند.

به گفته کارشناسان مواد غذایی، بهبود ذخیره سازی غلات، به ویژه در کشورهای به شدت متکی به واردات و کمک به کشورها برای تولید غذای اصلی بیشتر در خانه، نه محصولا نقدی صادراتی که اغلب جایگزینه محصولات عمده شده اند، همچنین می تواند کمک دهنده باشد.

بعلاوه، در سطح جهانی کاشت انواع گسترده تر محصولات به منظور کاهش وابستگی به چند غله خاص، با بازارهای تحت سلطه تعداد کمی صادرکننده می تواند امنیت غذایی را افزایش دهد.

سیتمبیل اموامکامبا از شبکه تحلیل سیاست غذا، کشاورزی و منابع طبیعی (FANRPAN) گفت که تغییر سیاست مانند حوزه جدید تجارت آزاد قاره آفریقا می تواند در نهایت به برخی کشورهای فقیرتر کمک کند تا وابستگی شان به تولیدکنندگان دوردست و زنجیره شکننده عرضه را کاهش دهند.

همچنین سرمایه گذاری در کشاورزی هوشمند آب و هوایی برای محافظت از برداشت ها با گرم شدن زمین، به افزایش ذخایر جهانی غذا کمک می کند، در ح الی که کاهش بدهی می تواند فضای مالی بیشتری را برای مدیریت نوسانات قیمت مواد غذایی در اختیار فقیرترین کشورها قرار دهد.

با افزایش مواد غذایی در بازارهای جهانی، آژانس بشردوستانه برای خرید غلات برای افراد گرسنه در کشورهای جنگ زده ای چون افغانستان، یمن، سودان جنوبی و سوریه تلاش می کنند.

گرنوت لاگاندا رئیس بخش کاهش خطرات اقلیمی و بلایای برنامه جهانی غذایی سازمان ملل متحد گفت که سیستم کمک بین المللی قبل از جنگ روسیه و اوکراین تحت تاثیر افزایش نیاز و بودجه ناکافی بود و اکنون افزایش قیمت ها به منزله خرید کمتر غلات است.

وی افزود: هیچ وقت تا این حد بد نبوده است. وی ابراز نگرانی کرد همانطور که تغییرات اقلیمی به تهدیدهای موجود امنیت غذایی بیفزاید، افزایش قیمت ها نیز قطاری لگام گسیخته باشد که نتوان آن را متوقف کرد.

وی هشدار داد بدتر از آن، از آنجایی که غذای پرهزنیه تهدیدی برای برانگیختن ناآرامی های سیاسی و از بین بردن بودجه های دولتی است، این مساله می تواند تلاش ها برای مهار تغییرات اقلیمی را از مسیر خارج کند و چرخه معیوب فقر، ناآرامی و گرسنگی بیشتر را رقم زند.

irna.ir/xjJnnq

**ادعای مقام اطلاعاتی آمریکا: چین تا سال ۲۰۳۰ تایوان را تصرف می‌کند

آوریل هاینز مدیر اطلاعات ملی آمریکا مدعی شد چین قدرت نظامی مورد نیاز خود را برای حمله و تصرف تایوان تا سال ۲۰۳۰ میلادی یا حتی زودتر تقویت می‌کند.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

واشنگتن تایمز نوشت: این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا تهدید چین علیه تایوان را «بسیار جدی» توصیف کرد.

هاینز روز سه شنبه در جلسه سنا مدعی شد رهبران چین از حمله روسیه به اوکراین درس می گیرند اما همچنان مصمم هستند تایوان را ترجیحا از طریق تسلیم شدن دولت این کشور تصرف کنند.

پکن این جزیره را با تقریبا ۲۴ میلیون نفر سکنه بخشی از چین قلمداد می کند و از تلاش های آمریکا برای تقویت منابع دفاعی تایوان خشمگین است.

هاینز در جلسه کمیته خدمات نیروهای مسلح سنای آمریکا درباره تهدیدهای جهانی فزاینده علیه امنیت آمریکاگفت: از نظر ما آنها تلاش می کنند در موقعیتی قرار گیرند  که بتوانند تایوان را تصرف کنند.   من فکر می کنم که اوضاع از حالا تا سال ۲۰۳۰ بحرانی و بسیار وخیم است.

ادعای قصد پکن برای حمله به تایوان تاکنون بارها از سوی مقامات آمریکایی مطرح شده است. فیلیپ دیویدسون فرمانده سابق ستاد فرماندهی هند اقیانوس آرام سال گذشته مدعی شد چین می تواند تا پایان دهه کنونی تایوان را تصرف کند. جان آکیلینو جانشین او نیز گفت این حمله ممکن است تا قبل از سال ۲۰۳۰ انجام شود.

واشنگن تایمز نوشت: توانمندی های نظامی آمریکا و تایوان می تواند در این تصمیم چین موثر باشد. این توانمندی ها در سایه حمله روسیه به اوکراین تقویت شده است.

هاینز پیش بینی حمله نظامی چین به تایوان را برای دستگاه های اطلاعاتی دشوارتر از حمله روسیه به اوکراین توصیف کرد. تحلیلگران آمریکایی و کاخ سفید در دولت بایدن بارها قبل از حمله روسیه به اوکراین هشدار داده بودند.

اکسات بارِیر مدیر سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا گفت این امکان وجود دارد که چین درگیری ها در اوکراین را فرصتی برای حمله به تایوان قلمداد کند. با این حال ارزیابی های سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا نشان می دهد که چین ممکن است اکنون آمادگی این حمله را نداشته باشد.

باریرر مدعی شد چین تایوان را تهدید می کند و همچنان به فعالیت های نظامی تحریک آمیز خود از جمله  حمله هواپیماهای جنگی به مناطق دفاع هوایی تایپه ادامه می دهد.

این ژنرال آمریکایی گفت: چین بسرعت نیروهای نظامی خود را در همه زمینه ها از جمله سلاح های سایبری و فضایی تقویت می کند که این امر توازن در بازداندگی در تنگه تایوان را به هم می زند.

پیشتر ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مدعی شده بود که  شی جین پینگ رئیس جمهوری چین عزم خود را برای بازپس گیری جزیره تایوان جزم کرده است.

رئیس سیا در مصاحبه با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گفت: حتی برای یک لحظه هم فکر نمی کنم که تصمیم شی جین پینگ برای بدست آوردن کنترل تایوان در طول زمان از بین رفته است.

رئیس جمهوری چین اعلام کرده که بازپس گیری تایوان هدف اصلی سیاست های این کشور در «نوسازی» ملی است.

irna.ir/xjJnry

**زمزمه‌هایی از روی کار آمدن دولت انتقالی در پاکستان

وزیر دفاع پاکستان که دولت متبوعش به شدت تحت فشار جناح مخالف برای برگزاری انتخابات زودهنگام قرار دارد، روی کار آمدن دولت انتقالی برای برگزاری انتخابات و تشکیل یک دولت مستقل تا ماه‌های آتی را پیش بینی کرد. 

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

شبکه‌های خبری پاکستان روز چهارشنبه به نقل از اظهارات «خواجه محمد آصف» اعلام کردند که دولت در تلاش برای روی کار آمدن یک دولت انتقالی (موقت) تا پیش از ماه نوامبر (مهرماه) در پاکستان است. 

وزیر دفاع پاکستان که به همراه نخست وزیر این کشور و برخی از مسوولان ارشد حزب مسلم لیگ نواز برای دیدار و رایزنی با "نواز شریف" رهبر این حزب به لندن سفر کرده است، گفت: احتمال روی کار آمدن دولت انتقالی برای برگزاری انتخابات عمومی تا پیش از ماه نوامبر امسال وجود دارد. 

وی افزود: اتمام کار دولت انتقالی و حتی تشکیل یک دولت مستقل در پاکستان پس از ماه نوامبر نیز خارج از امکان نیست. 

وزیر دفاع پاکستان با اشاره به موضوع پایان مدت خدمت فرمانده فعلی ارتش این کشور در اواخر ماه نوامبر امسال نیز گفت: پیش بینی می‌شود حتی پیش از انتصاب فرمانده جدید ارتش، دولت مقدمات برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام در پاکستان را مهیا کند. 

گفتنی است، هنوز از سطح تنش‌های سیاسی در پاکستان پس از برکناری عمران‌خان و تشکیل دولت ائتلافی به رهبری «محمد شهباز شریف» نخست وزیر فعلی این کشور کاسته نشده و دولت و مخالفان همچنان موضع گیری‌های تندی علیه یکدیگر دارند. 

حزب "تحریک انصاف" پاکستان به رهبری عمران‌خان قرار است تا ۱۰ دیگر برنامه نهایی برای برگزاری تظاهرات میلیونی علیه دولت به سمت اسلام‌آباد را اعلام کند و متقابلا دولت پاکستان نیز هشدار داده که هرگز اجازه نقض قانون، اعمال خشونت به بهانه تظاهرات و باج‌خواهی توسط مخالفان و معترضان را نخواهد داد. 

عمران‌خان نخست وزیر سابق پاکستان ماه گذشته پس از رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس این کشور از مقام خود برکنار و پس از آن دولت جدید پاکستان تشکیل شد.

irna.ir/xjJnwd

**چرا قیمت مواد غذایی در جهان رو به افزایش است؟

خبرگزاری رویترز در گزارشی، شیوع کرونا، جنگ اوکراین و تغییرات اقلیمی را از دلایل افزایش قیمت مواد غذایی در جهان اعلام کرد و درباره بحران غذایی در کشورهای در حال توسعه هشدار داد.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

رویترز در گزارشی تحت عنوان «چرا قیمت مواد غذایی بالا می رود؟» نوشت: قیمت مواد غذایی در جهان از اواسط سال ۲۰۲۰ و زمانی که کسب و کارها به خاطر شیوع کرونا متوقف و زنجیره تامین مختل شد، شروع به بالا رفتن کرد.

میوه و سبزی ها به خاطر نبود حمل و نقل برای انتقال آنها به سوپرمارکت ها فاسد شد و همزمان با بالا رفتن قیمت ها، مصرف کنندگان به انبار کردن کالاها روی آوردند.

همزمان، به خاطر محدودیت رفت و آمد ناشی از شیوع کرونا، کمبود کارگران مهاجر برای کار روی مزارع، تولید محصول را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داد و از آن زمان تاکنون، تولید بسیاری از محصولات در سراسر جهان با مشکل مواجه شده است.

برزیل به عنوان بزرگترین صادرکننده سویا در جهان، در سال ۲۰۲۱ دچار خشکسالی شدید شد و تولید محصول گندم چین در این سال، بدترین شرایط را تجربه کرد.

نگرانی های به وجود آمده درباره امنیت غذایی در دوران شیوع کرونا افزایش یافت و باعث شد برخی کشورها، محصولات خود را به منظور مقابله با کمبودهای آینده انبار کنند و به بازار جهانی ارائه نکنند که این موضوع، زنجیره تامین را مختل کرد.

عملیات ویژه روسیه علیه اوکراین در ماه فوریه به شدت چشم انداز قیمت مواد غذایی را بدتر کرد به طوری که آژانس غذای سازمان ملل اعلام کرده که قیمت ها در ماه فوریه و مارس، رکوردشکنی کرده اند و به بالاترین قیمت تاریخ خود رسیده اند.

روسیه و اوکراین با هم تقریبا یک سوم گندم و جو جهان را تولید می کنند و دوسوم صادرات روغن آفتابگران برای سرخ کردن غذاها نیز در اختیار این دو کشور است. همچنین، اوکراین چهارمین صادرکننده بزرگ ذرت جهان است.

جنگ به بنادر و زیرساخت های کشاورزی اوکراین آسیب زده و احتمالا تولید محصولات کشاورزی این کشور را برای سال های آتی کاهش خواهد داد. این در حالی است که برخی خریداران نیز به خاطر تحریم های غرب، از خرید غلات تولیدی روسیه خودداری می کنند.

رویترز نوشت: اندونزی به عنوان بزرگترین تامین کننده روغن خوراکی دنیا، به منظور اطمینان از تامین نیاز داخل به روغن سرخ کردنی، از اواخر آوریل، صادرات پالم را ممنوع کرد که این موضوع، تامین روغن خوراکی مورد نیاز همه غذاها از کیک تا مارگارین را در جهان با مشکل مواجه کرد.

در طول شیوع کرونا، قیمت بالای روغن های گیاهی، هزینه های غذاها را افزایش داد. قیمت غذاهای تهیه شده از غلات به خاطر محدود شدن حمل و نقل غلات در طول جنگ اوکراین، در ماه مارس رکورد زد.

براساس گزارش آژانس غذای سازمان ملل، قیمت های گوشت و لبنیات در ماه آوریل رکورد زد که حاکی از افزایش مستمر نیاز جهانی به پروتئین و قیمت های بالای نهاده های دامی به ویژه غلات و سویا است.

علاوه بر این، آنفلوآنزای پرندگان در اروپا و آمریکای شمالی، قیمت گوشت طیور و تخم مرغ را افزایش داده است.

در آمریکا، داده های تورمی برای ماه مارس نشان می دهد که شاخص برای گوشت دام و طیور، ماهی و تخم مرغ، نسبت به سال قبل ۱۴ درصد افزایش یافته است. گوشت گاو نیز ۱۶ درصد افزایش را نشان می دهد.

تخمین زمان پایان بحران غذایی جهان آسان نیست زیرا به موضوعات غیرقابل پیش بینی مثل آب و هوا بستگی دارد.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل در اوایل ماه می اعلام کرد: حل مشکل امنیت غذایی جهان بدون احیای تولیدات کشاورزی اوکراین در کنار محصولات غذایی و کود روسیه ممکن نیست.

«بانک جهانی» پیش بینی کرده که قیمت گندم ممکن است در سال ۲۰۲۲، تا بیش از ۴۰ درصد افزایش یابد. براساس برآورد این بانک، انتظار می رود قیمت محصولات کشاورزی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ کمتر شود. البته این موضوع به بهبود زنجیره تامین توسط آرژانتین، برزیل و آمریکا بستگی دارد و ضمانتی برای تحقق آن نیست.

افزایش شدید قیمت کود در جهان به خاطر تحریم روسیه و بلاروس به عنوان تولیدکنندگان اصلی آن، ممکن است موجب شود کشاورزان، کود کمتری در مزارع استفاده کنند و در نتیجه تولید پایین تر بیاید و بحران طولانی تر شود.

با گرمایش زمین، وضعیت آب و هوا نیز از حالت طبیعی خارج شده و این موضوع خطر دیگری برای تولید محصول در جهان است.

براساس برآورد «شرکت رتبه‌بندی اعتباری فیچ»، قیمت غذا در ماه مارس بیشترین سهم را در تورم آمریکا از سال ۱۹۸۱ داشته است.

این در حالی است که قیمت کالاها در ماه آوریل، در انگلیس بیشترین میزان افزایش را در یک دهه گذشته تجربه کرد.

باوجود این، قیمت های بالای مواد غذایی، بیش از همه مردم را در کشورهای در حال توسعه تحت تاثیر قرار خواهد داد زیرا در این کشورها، درصد بیشتری از درآمد مردم صرف خرید خوراکی ها می شود.

irna.ir/xjJntb

**رژیم صهیونیستی برای دومین بار طی امروز جنوب سوریه را هدف گرفت

منابع خبری بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) از حمله هوایی دوباره رژیم صهیونیستی به حومه استان «قنیطره» در جنوب سوریه خبر دادند.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

رژیم صهیونیستی منطقه «الظهور» در حومه قنیطره واقع در جنوب سوریه را مورد حمله هوایی قرار داد.

هنوز هیچ گونه گزارشی درباره تلفات و خسارت احتمالی ناشی از این تجاوز رژیم صهیونیستی منتشر نشده است.
رژیم صهیونیستی بامداد امروز هم با حملات موشکی شهرک «حضر» واقع در حومه شمالی قنیطره را هدف قرار داده بود.
سانا گزارش داد که حمله موشکی بامداد امروز، تلفات جانی نداشته و تنها خسارت‌ مادی به جا گذاشته است.
این تجاوزات هوایی اسرائیل در حالی است که دولت سوریه بارها با ارسال نامه به سازمان ملل متحد این حملات را محکوم و خواستار توقف آن شده است.
رژیم اسرائیل در سال‌های اخیر بارها به دمشق و مناطق مختلف سوریه حمله هوایی کرده که با رهگیری به موقع پدافند هوایی در بیشتر مواقع این حملات دفع شده است.

irna.ir/xjJnqH

**اتحادیه عرب کشته شدن خبرنگار الجزیره توسط صهیونیست ها را به شدت محکوم کرد

اتحادیه عرب با صدور بیانیه ای ضمن محکومیت شدید کشته شدن خبرنگار شبکه الجزیره به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در سرزمین های اشغالی، خواهان تحقیق فوری مجامع بین المللی و حقوق بشری درباره این جنایت شنیع شد.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

اتحادیه عرب امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه ای و محکوم کردن قتل این روزنامه نگار فلسطینی، تاکید کرد که این جنایت برای خاموش کردن صدای حق و حقیقت، آزادی و دفاع از عدل و عدالت انسانی در برابر تجاوزگری روزانه رژیم صهیونیستی و حملات مکرر به جنین و اعلام جنگ علنی اشغالگران علیه مردم فلسطین انجام شد.

اتحادیه عرب، رژیم صهیونیستی را مسئول کامل این جنایت دانست و اشغالگران را مستلزم پرسشگری مجامع بین المللی دانست و خواستار معرفی عاملان جنایت به مراجع قضایی بین المللی به عنوان ارتکاب «جنایت جنگی» و زیرپاگذاشتن همه قوانین بین المللی شد.

از سوی دیگر، «سعید ابوعلی»، دبیرکل امور فلسطین و سرزمین های اشغالی این اتحادیه ضمن اعلام تسلیت شهادت خبرنگار الجزیره به خانواده، همکاران و مخاطبانش گفت که فلسطین و جامعه رسانه ای و جنبش زنان فلسطین و عرب یک روزنامه نگار شجاع و مبارز را از دست داده است، برای همکار وی نیز که زخمی شده آرزوی شفای عاجل داریم.

همچنین سفارت آمریکا در بیت المقدس خواهان تحقیق جدی درباره قتل این خبرنگار و زخمی شدن همکار وی به ضرب گلوله صهیونیست ها شد.

«نفتالی بنت»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به سخنان «محمود عباس»، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین که مسئولیت قتل این خبرنگار را برعهده این رژیم گذاشته بود، این اظهارات را بی اساس! خواند و ادعا کرد که بر اساس اطلاعاتی که در دست داریم، احتمال بسیار می دهیم که شلیک گلوله فلسطینیان مسلح موجب مرگ تاسف بار این خبرنگار شده باشد! ما از فلسطینی ها خواسته ایم در انجام تحقیقات جامع در این باره همکاری کنند ولی آنها تاکنون به درخواست ما پاسخ مثبت نداده اند.

نخست وزیر رژیم جنایتکار صهیونیستی افزود که نیروهای نظامی ما فعالیت های خود را تا تامین امنیت کامل برای شهروندان اسراییلی ادامه خواهند داد و ما با تمام توان از این نظامیان حمایت می کنیم.

نظامیان رژیم صهیونیستی بامداد امروز (چهارشنبه) با یورش به اردوگاه جنین در سرزمین‌های اشغالی «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه خبری الجزیره را به ضرب گلوله شهید کردند. 

خبرنگار الجزیره هنگام پوشش خبری یورش صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین در شمال کرانه غربی رود اردن از ناحیه سر هدف اصابت گلوله نظامیان صهیونیست قرار گرفت و شهید شد. 

الجزیره در این باره نوشت: ابوعاقله که از سال ۱۹۹۷ با این شبکه کار می‌کرد، حین پوشش خبری عملیات یورش نیروهای رژیم صهیونیستی به جنین با گلوله‌های جنگی و واقعی نظامیان صهیونیست به سمت وی شهید شد. 

در پی این جنایت، الجزیره بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که «نیروهای اشغالگر اسرائیل با خونسردی و بی‌رحمی در جنایتی غم‌انگیز که نقض قوانین و موازین بین‌المللی است، خبرنگار ما، شیرین ابوعاقله را ترور کردند.»

نظامیان صهیونیست همچنین «علی السمودی»، گزارشگر شبکه الجزیره و همکار شیرین ابوعاقله را با شلیک گلوله از پشت سر هدف قرار دادند و وی را زخمی کردند.

الجزیره در این باره اعلام کرد که السمودی بامداد امروز در کنار و همراه مرحوم شیرین ابوعاقله هنگام پوشش خبری یورش نظامیان اشغالگر اسرائیل به جنین از پشت سر هدف گرفته شد.

دولت قطر نیز در بیانیه‌ای به کشته شدن خبرنگار شبکه الجزیره به دست نظامیان اسرائیلی واکنش نشان داد و آن را به شدت محکوم کرد.

در همین پیوند، وزارت امور خارجه قطر امروز با صدور بیانیه‌ای کشته شدن شیرین ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره به دست نظامیان صهیونیست را به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است که ترور ابوعاقله، جنایتی فجیع، نقض آشکار قوانین بین المللی و حمله به آزادی مطبوعات و رسانه‌ است.

irna.ir/xjJnqD

**اتحادیه اروپا: در شرایط کنونی عادی‌سازی روابط با سوریه منتفی است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیشب و در پایان کنفرانس کمک به سوریه گفت که مشارکت کنندگان در این اجلاس اکنون را زمان مناسبی برای عادی سازی روابط با دمشق نمی دانند.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

تارنمای اقدام خارجی اتحادیه اروپا به نقل از سخنان جوسپ بورل نوشت که عادی سازی روابط با سوریه مشروط به تغییر اساسی رفتار دمشق و مشارکت معنادار آن در فرآیند سیاسی است.

بورل گفت: عادی سازی در شرایط فعلی نه تنها به امتیاز دادن حکومت سوریه منجر نمی شود، بلکه بر عکس خیال این رژیم را از پذیرش رفتار فعلی اش راحت می کند.

وی مدعی شد که به سود مردم سوریه است که فشارها بر این رژیم تداوم یابد تا در فرآیند سیاسی تحت حمایت سازمان ملل مشارکت کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت مادامی که رفتار حکومت سوریه تغییر اساسی نکند، این نهاد در بازسازی این کشور مشارکت نخواهد کرد.

کنفرانس بین المللی اهداکنندگان پس از گذشت ۱۲ سال از جنگ داخلی سوریه، ۶.۷ میلیارد دلار کمک به این کشور و همسایگانش اختصاص داد.

این تعهدات مالی که هدف آن دستیابی به رقم ۱۰.۵ میلیارد دلاری سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ است، در گردهمایی ۵۵ کشور در بروکسل مطرح گردید.

irna.ir/xjJnsc
**سفیر روسیه در تل‌آویو با عصبانیت جلسه کنست را ترک کرد!

سفیر روسیه در تل‌آویو با عصبانیت از مراسم بزرگداشت «روز پیروزی بر آلمان نازی» که کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) برگزار و او را نیز دعوت کرده بود، خارج شد.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

آناتولی ویکتوروف سفیر روسیه در فلسطین اشغالی مراسم بزرگداشت «روز پیروزی بر آلمان نازی» را پس از انتقاد تند نمایندگان کنست از روسیه به دلیل حمله به اوکراین، ترک کرد.

پایگاه خبری «آی ۲۴» به نقل از دو منبع از کنست در این باره گزارش داد که سفیر روسیه در حین ترک جلسه اتهامات کشورش به ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین، به ویژه از سوی چند نماینده اسرائیلی اوکراینی الاصل را محکوم کرد.

با این حال سفارت روسیه اعلام کرده ویکتوروف به این دلیل جلسه را ترک کرده که به کارهای بعدی اش برسد.

روابط دیپلماتیک بین روسیه و اسرائیل از زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در ۲۴ فوریه عملیات نظامی ویژه این کشور در اوکراین را آغاز کرده، بویژه پس از اظهارات سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه درباره هیلتر ، دستخوش تنش شده است.

irna.ir/xjJnpL

**مالزی مالیات صادرات روغن پالم را نصف می کند

وزارت کالای مالزی پیشنهاد نصف کردن مالیات صادرات روغن پالم را برای کمک به جبران کمبود روغن خوراکی در جهان و افزایش سهام خود در بازار به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ روغن پالم در دنیا ارائه کرد.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

«زورائیدا قمروالدین» وزیر کالا و صنایع کاشت مالزی  گفت وزارتخانه اش طرح کاهش مالیات صادرات روغن پالم به نصف را ارائه کرده و کمیته ای را مسئول پیگیری آن قرار داده است. 

وی خاطرنشان کرد مالزی می تواند مالیات را در اقدامی موقت به ۴ تا ۶ درصد کاهش دهد. این درحالی است که اکنون مالیات روغن پالم ۸ درصد می باشد. این تصمیم به زودی و تا آغاز ماه ژوئن گرفته خواهد شد. 

مالزی  پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین که منجر به مختل شدن حمل و نقل روغن آفتابگردان شد و در ادامه اقدام اندونزی برای ممنوعیت صادرات روغن پالم  به دنبال تقویت سهام روغن خوراکی در بازار جهانی و در میانه بحران جهانی غذایی می باشد.

«زورائیدا قمروالدین» در ادامه مصاحبه افزود: «طی بحران غذایی جهانی، احتمالا می توانیم صادرات روغن پالم را انجام دهیم.ابتدا باید فرستادن غذا به دنیا را اولویت بندی کنیم.» 

او همچنین گفت کشورهای واردکننده روغن پالم از مالزی خواستند تا مالیات صادراتی این کالا را کاهش دهد. به علاوه واردکنندگانی از جمله هند، ایران و بنگلادش پیشنهاد دادند تا معاملات پایاپای محصولات کشاورزی مانند برنج، گندم، سیب زمینی  و میوهرا در ازای روغن پالم انجام دهند. 

روغن پالم تقریبا در همه کالاها از مواد غذایی و شیرینی جات تا پاک کننده ها و شوینده ها استفاده می شود. اندونزی که تامین کننده ۶۰ درصد این روغن به جهان بود  بازار جهانی را با اقدام ممنوعیت صادرات این روغن آشفته کرد. شاخص قرارداد  روغن پالم روز گذشته به ۲.۳ درصد کاهش یافت.

روغن پالم خام تاکنون در سال جاری با ۳۵ درصد افزایش قیمت مواجه شده که بالاترین افزایش تا کنون، در پی  بدتر شدن تورم  در مواد غذایی جهانی است.

irna.ir/xjJnj۵

**انگلیس از امکان تسلط روسیه بر شمال غرب دریای سیاه خبر داد

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از تحولات اوکراین اعلام کرد که اگر روسیه موقعیت خود را در جزیره «مار» تثبیت کند، می تواند بر شمال غربی دریای سیاه مسلط شود.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

در بیانیه روز چهارشنبه وزارت دفاع انگلیس که یک نسخه آن در تارنمای دولت این کشور منتشر شد آمده است: نبرد در جزیره مار (دریای سیاه) ادامه دارد و روسیه برای تقویت پادگان افشا شده خود در آنجا در تلاش است.

این بیانیه می‌افزاید: اوکراین با هواپیماهای بدون سرنشین «بی‌رکتر» به پدافند هوایی و شناورهای تدارکاتی روسیه حمله کرده است. کشتی های تدارکاتی روسیه هم پس از عقب نشینی نیروی دریایی روسیه به سمت کریمه و از دست دادن ناو مسکوا از حداقل حفاظت در غرب دریای سیاه برخوردار هستند.

وزارت دفاع انگلیس افزود: تلاش‌های کنونی روسیه برای تقویت نیروهایش در جزیره مار، به اوکراین فرصت‌های بیشتری برای درگیری با نیروهای روسی و تجهیزات ویژه ارائه می‌دهد. از این منظر اگر روسیه موقعیت خود را در جزیره مار با موشک های دفاع هوایی استراتژیک و کروز تثبیت کند، می تواند بر شمال غربی دریای سیاه تسلط یابد.

این درحالیست که وزارت دفاع روسیه ساعاتی پیش اعلام کرد که نیروهای این کشور حملات ارتش اوکراین به جزیره مار را دفع کرده و نیروهای اوکراینی در این حملات متحمل تلفات سنگین شده‌اند.

ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزود: این حملات ارتش اوکراین از نظر نظامی بی‌معنی بوده است.  وی ادعا کرد که ایده حمله به این جزیره را مشاوران انگلیسی به زلنسکی داده‌اند و قرار بوده است پیروزی در این حمله در بیانیه مشترک بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و زلنسکی منعکس شود.

گفتنی است که انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

irna.ir/xjJnjw

**سازمان جهانی بهداشت قطعنامه ای علیه روسیه صادر کرد

اعضای منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت قطعنامه ای علیه روسیه صادر کرده که می تواند منجر به بسته شدن دفتر منطقه ای در روسیه شود.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

این قطعنامه که روز سه شنبه تصویب شد همچنین می تواند نشست های احتمالی این سازمان در روسیه را تعلیق کند.  

این قطعنامه در جلسه ویژه منطقه اروپا با حمایت اوکراین و اتحادیه اروپا با ۴۳ رای موافق تصویب شد هر چند در طرف مقابل روسیه، بلاروس و تاجیکستان با آن مخالفت ورزیدند.

حامیان این قطعنامه، آن را یک گام سیاسی مهم برای انزوای مسکو می دانند و مدعی هستند که برای جلوگیری از هر گونه تاثیر بر نظام سلامت روسیه سخت تلاش می کنند.

این قطعنامه به یک "اورژانس بهداشتی" در اوکراین مربوط می شود که به تلفات گسترده و همچنین خطرات شیوع بیماری های مزمن و عفونی ناشی از اقدامات نظامی روسیه اشاره می کند.

آندری پلوتنیتسکی، فرستاده روسیه در سازمان جهانی بهداشت با این قطعنامه مخالفت کرد و آن را ناامید کننده خواند. وی در این نشست خطاب به اعضا و مقامات سازمان جهانی بهداشت گفت: معتقدیم این لحظه، آسیب بزرگی به سیستم بهداشت جهانی وارد می کند.  

برخی با انتقاد از قطعنامه سازمان جهانی بهداشت گفتند که این اقدام موفقیت چندانی را کسب نمی کند.  

irna.ir/xjJngw

**کاهش محبوبیت بایدن به دلیل عملکرد ضعیف در مدیریت تورم

ضعف و ناتوانی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در مهار تورم محبوبیت وی را به پایین ترین سطح در مقایسه با هر موضوع دیگری کاهش داده است و شرایط دشواری را برای او رقم زده است.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

تارنمای هیل نوشت: بایدن در سخنرانی روز سه شنبه در کاخ سفید به تمجید از برخی اقدامات دولتش پرداخت اما اهرم اصلی کاهش تورم یعنی قدرت افزایش نرخ بهره در اختیار فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) است.

این موضوع باعث می شود بایدن تلاش کند برخی دیگر از اقداماتی را که احتمالا تاثیر اندکی در مهار تورم دارند، بزرگ کند.

رئیس جمهوری آمریکا تشریح کرد که دولت او میلیون ها بشکه نفت را از ذخایر راهبردی این کشور آزاد کرده، استفاده از بنزین مخلوط با اتانول را در دسترس قرار داده و تلاش کرده محدودیت های مربوط به زنجیره عرضه کالاها را کاهش دهد.

بایدن همچنین تلاش کرد با مردم در مشکلاتشان در نتیجه افزایش قیمت ها همدردی کند.

اما اهرم محدودی که برای مهار تورم در اختیار دارد، با انتشار آمار جدید وزارت کار آمریکا درباره آمارهای ماه آوریل که امروز (چهارشنبه) منتشر می شود آشکار خواهد شد.

اقتصاد دانان انتظار دارند که افزایش قیمت ها در ۱۲ ماه گذشته حدود ۸ درصد باشد که کمی  پایین تر از آمار ماه مارس به میزان ۸.۵ درصد است اما همچنان به شکل شوکه کننده ای بالا محسوب می شود.

نرخ تورم در ماه مارس به رقم بی سابقه ای از  سال ۱۹۸۱ تاکنون رسید.

بانک مرکزی آمریکا به ریاست جروم پاول هفته گذشته  افزایش نیم درصدی در نرخ پایه بهره را اعلام کرد. این بانک اعلام کرده که مطمئنا افزایش نرخ بهره بیش از نیم درصدی در راه است.

بایدن در نطق روز سه شنبه خود بار دیگر تاکید کرد که دخالتی در استقلال فدرال رزرو نخواهد کرد و با این حال خاطرنشان کرد که باور دارد تورم اکنون چالش اقتصادی کشور است و مقامات فدرال رزرو نیز همین باور را دارند.

یکی از پرسش های جالب در ماه های پیش رو این است که ایا بایدن به دنبال آن خواهد بود که با انداختن برخی از تقصیرها به گردن پاول، از سرنوشت بد دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای کنگره جلوگیری کند ؟

به نظر می‌رسد انجام این کار برخلاف رفتار عمومی بایدن باشد و همچنین سؤالاتی را در مورد اینکه چرا رئیس‌جمهور پاول را برای پست اصلی در نوامبر معرفی کرد، ایجاد می‌کند.

در نظرسنجی ماه گذشته شبکه خبری سی بی اس نیوز و موسسه یوگاو، ۶۶ درصد آمریکایی ها گفتند که قیمت های بالاتر برای خانواده آنها «دشوار یا معضل» بوده و ۲۶ درصد افزایش قیمت ها را نامناسب توصیف کردند.

همین نظرسنجی نشان داد که تنها ۳۱ درصد بزرگسالان آمریکایی عملکرد بایدن در کنترل تورم را قبول دارند و ۶۹ درصد مخالف آن هستند.

کارشناسان مستقل در آمریکا هشدار می دهند که فقط زمانی اوضاع به نفع بایدن و حزب او خواهد بود که  فدرال رزور اقدام معجزه آسایی در مهار تورم انجام دهد.

جولیان زلیزر استاد تاریخ و امور عمومی در دانشگاه پرینستون آمریکا در این زمینه گفت: مشکل این است که انتخابات میان دوره ای کنگره به منزله همه پرسی برای رئیس جمهور خواهد بود.

irna.ir/xjJnfw

**استرالیا حال و هوای انتخاباتی گرفت

جامعه استرالیا از روز دوشنبه با آغاز برگزاری انتخابات پیش از موعد در این کشور حال و هوای انتخاباتی به خود گرفت، به ویژه اینکه مناظره انتخاباتی یکشنبه شب میان دو نامزد اصلی این انتخابات تقریبا جنجالی بود.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

استرالیایی ها از روز دوشنبه در حالی که هنوز ۱۲ روز به برگزاری زمان اصلی انتخابات سراسری این کشور ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت) مانده بود با شرکت در انتخابات پیش از موعد، خود را برای آن رویداد اصلی آماده کردند.

یک روز پس از برگزاری مناظره تلویزیونی جنجالی دو نامزد اصلی این انتخابات، اسکات موریسون نامزد حزب حاکم و نخست وزیر فعلی و آنتونی آلبانیز نامزد حزب مخالف چپ میانه “کارگر” که با درگیری لفظی بین دو طرف نیز همراه بود، رای ها یکی پس از دیگری به صندوق های انتخابات پیش از موعد می رود و نظرسنجی ها نیز بر تائید گمانه زنی های عمومی برای نتیجه احتمالی این انتخابات صحه می گذارند.

نامزد ها در دومین مناظره داغ خود یکشنبه شب گذشته به بحث و اظهار نظر پیرامون موضوعات و مسائل گوناکون از جمله هزینه زندگی، شخصیت یکدیگر، امنیت ملی و کمیسیون مبارزه با فساد پرداخته و یکدیگر را به چالش کشیدند.

البته سومین و آخرین مناظره رهبران امروز چهارشنبه برگزار می شود که هنوز به وقت محلی آغاز نشده است، با این وجود در آخرین بخش مناظره دوم، آقای موریسون با متهم کردن آقای ریچارد مایلز، به طرفداری از حزب کمونیست چین، مسیر بحث را به موضوع امنیت ملی منحرف کرد.

موریسون از طرف دیگر از پاسخگویی دولتش در صورت تلاش چین برای ایجاد پایگاه نظامی در جزایر سلیمان در اقیانوس آرام خودداری کرد و گفت که دولت او نمی تواند در امور داخلی جزایر سلیمان دخالت کند اگر چه این موضوع را با رهبران آمریکا در میان گذاشته است.

این در حالی است که آلبانیز بعد از مناظره به خبرنگاران گفته بود: اسکات موریسون چیزی جز فریاد زدن ندارد که بیان کند. او فقط داد زدن را بلد است و در تمام مدت مناظره همین کار را انجام می‌داد.

این مناظره درست زمانی اتفاق افتاد که یک نظرسنجی نشان می‌داد حزب کارگر در صدر نظرسنجی های انتخابات باقی مانده است و نشریه "دِ استرالیایین -The Australian" نیز یک نظر سنجی را منتشر کرد که همین موضوع را نشان می‌داد.
در طول مبارزات انتخاباتی هر یک از طرفین رقابت، شعارهای خاص خودشان را دادند از جمله حزب سبزها با دادن وعده انجام اقدامات سختگیرانه برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، لغو بدهی دانشجویان، گسترش خدمات پزشکی از جمله تحت پوشش قرار دادن هزینه دندانپزشکی از جوانان به ویژه رای اولی‌ها از مردم تقاضا کرد در پای صندوق‌های اخذ رای حاضر شوند.

حزب سبزها برای برنده شدن در حوزه انتخاباتی رایان (Ryan) در کوئینزلند تلاش می کند. کرسی نمایندگی این حوزه با ۶ درصد اختلاف، در اختیار جولیان سیمونز از حزب لیبرال نشنال قرار دارد. در این حوزه حدود ۹ هزار رای اولی نام نویسی کرده‌اند.

در مقابل حزب کارگر اعلام کرده است که با هدف مقابله با کمبود کادر آموزشی و افزایش استانداردهای آموزشی مبلغ ۱۴۶.۵ میلیون دلار در قالب یک طرح ۴ ساله اختصاص می دهد که بر اساس آن به دانشجویان مایل به ادامه تحصیل و ورود به عرصه آموزش، سالانه تا سقف ۱۲ هزار دلار پرداخت می‌شود.

پیشنهاد حزب کارگر استرالیا برای تخصیص ۴۰۰ میلیون دلار به منظور تجهیز و نوسازی مرکز درمانی فلایندرز در بوثبی، در صورت پیروزی در انتخابات فدرال، از طرف دولت استرالیای جنوبی با استقبال مواجه شد. قرار است ۵۰ درصد هزینه اجرای این طرح از طرف دولت ایالتی تامین شود.

با وجود اینکه آلبانیزی از افزایش حداقل دستمزد برای همگامی با افزایش تورم که در سطح ۵.۱ درصد قرار دارد حمایت کرد، موریسون امروز قرار است یک وعده انتخاباتی ۵۰ میلیون دلاری را برای توسعه فناوری جدید در بخش انرژی اعلام کند.

اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا و آنتونی آلبانیزی رهبر جناح اپوزیسیون پیش از مناظره نهایی تلویزیونی در چهارشنبه شب، در سیدنی کارزار انتخاباتی خود را ادامه می دهند.

افزایش حداقل دستمزد، افزایش دستمزد کارگران شاغل در بخش مراقبت از سالمندان و اصلاح بخش آموزش دوران کودکی با هدف افزایش مشارکت زنان در محل کار، بخشی از برنامه حزب کارگر برای مقابله با هزینه های در حال افزایش زندگی و در صورت پیروزی آنتونی آلبانیزی در انتخابات آتی فدرال خواهد بود.

در حالی که ۱۰ روز تا انتخابات فدرال باقی مانده است و شرایط سخت تر شده است، رهبر جناح مخالف برنامه های خود را برای افزایش میزان دستمزدها و بهبود وضعیت اقتصاد به نمایش می گذارد.

این در حالی است که اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا نیز وعده سرمایه گذاری در انرژی پاک را می دهد.

آلبانیزی در گفت وگو با برنامه ۷.۳۰ از شبکه ABC در شب سه شنبه گفت که افزایش حمایت حزب کارگر از بخش مراقبت از کودکان باعث می شود تا زنان بیشتری به نیروی کار بازگردند.

وی همچنین از افزایش حداقل دستمزد برای همگامی با افزایش تورم که در سطح ۵.۱ درصد قرار دارد حمایت کرد. میزان تورم کنونی بالاترین سطح در دو دهه اخیر است.

رهبر اپوزیسیون گفت که با افزایش هزینه های زندگی، زندگی مردم با دستمزدهای راکد "غیرقابل تحمل" است.

آلبانیزی و موریسون چهارشنبه شب برای سومین و آخرین مناظره تلویزیونی در شبکه هفت با هم روبرو خواهند شد.

همزمان با نزدیک‌ تر شدن به زمان انتخابات، نظر سنجی‌ های جدید حاکی از آن است که حزب کارگر از دولت ائتلافی لیبرال-ملی گرا پیشتر است.

بر اساس یک نظرسنجی جدید که توسط روزنامه The Australian انجام شده است، جاش فرایدنبرگ، خزانه دار استرالیا در مسیر از دست دادن کرسی کویونگ خود در ملبورن در رقابت با مونیک رایان نامزد مستقل است.

در این نظرسنجی نشان داده شده است که خزانه‌ دار استرالیا که انتظار می‌ رفت رهبر بعدی حزب لیبرال باشد، در مقوله ترجیح دو حزب از دکتر رایان با نتیجه ۴۷ در برابر ۵۳ عقب‌ تر است.

در هر حال نظرسنجی های زیادی انجام گرفته است و از دیروز نتیجه چند نظرسنجی حاکی است که در مناظره دوم آلبانیز برنده بوده است.

یک  نظرسنجی با بیش از ۵۰ هزار نفر نشان می‌دهد که آنتونی آلبانیز با ۵۶ درصد پیشتاز و برنده انتخابات خواهد بود و اسکات موریسون با ۴۲ درصد با او فاصله قابل توجه دارد که این فاصله به تدریج بیشتر و بیشتر نیز می شود.

نظرسنجی های انجام شده توسط رسانه های استرالیایی نشان می دهد اگر افکار عمومی به این گونه باقی بماند حزب کارگر برنده انتخابات پیش رو خواهد شد. اسکات موریسون ۱۰ روز  زمان دارد تا فاصله خود با آنتونی آلبانیز را کاهش دهد.

نتیجه برخی نظرسنجی ها موید آن است که زنان رای دهنده نیز بیشتر به حزب کارگر تمایل داشته‌اند چون فکر می‌کنند که این حزب می‌تواند مدیریت بهتری در بهبود بخشیدن به فشارهای معیشیتی انجام دهد.

نظرسنجی موسسه “بازبینی مالی استرالیا” نیز نشان داد از آنجاییکه هزینه‌های بالای زندگی دغدغه اصلی رای دهندگان است، مشخص است ائتلاف حاکم در انتخابات اصلی هم‌چنان با کاهش مقبولیت مواجه است و حزب کارگر می‌تواند به تنهایی زمام امور کشور را به دست بگیرد. ائتلاف، اکثریت تک کرسی در مجلس عوام پارلمان استرالیا دارد.

در واقع در میانه کارزاری که تمرکزش بر روی فشار هزینه‌های معاش، امنیت ملی و تغییرات آب و هوایی است، نظرسنجی صورت گرفته از سوی روزنامه دِ استرالیین نشان داد که حزب کارگر با ۵۶ درصد در مقابل ۴۶ درصد حزب اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا پیش‌ رو است.

همچنین میزان محبوبیت اسکات موریسون به ۴۴ درصد کاهش یافته و او را به آنتونی آلبانیز، رهبر حزب کارگر که میزان محبوبیتش ۴۲ درصد شده، نزدیک کرده است.

در هر حال روز گذشته انتخابات زودهنگام در فدارال استرالیا آغاز شد تا آن دسته از افرادی که امکان حضور در پای صندوق‌های رای‌گیری در ۲۱ می را ندارند، بتوانند رای خود را به صندوق بیاندازند، کسانی که نمی توانند در حوزه‌هایی که نام‌نویسی کرده اند حضور یابند؛ آنهایی که بیش از ۸ کیلومتر با نزدیک‌ترین مکان اخذ رای فاصله دارند؛ در مسافرت هستند؛ امکان ترک محل کار را برای رای دادن ندارند؛ به بیماری شدید، ناتوانی مبتلا هستند و یا مراقبت فرد دیگری را به عهده دارند و موعد وضع حمل همسرشان نزدیک است؛ خودشان در بیمارستان بستری هستند؛ به دلیل اعتقادات مذهبی نمی توانند در  پای صندوق‌های اخذ رای حضور یابند و یا دوره محکومیت در زندان یا بازداشت را می گذرانند و یا هم جزو رای دهندگان خاموش (silent elector) هستند.

 انتظار می‌رود میلیون‌ها استرالیایی رای خود را در دو هفته آینده در بیش از ۵۰۰ حوزه رای گیری به صندوق بیندازند.

رای گیری پیش از موعد در استرالیا محبوبیت پیدا کرده است. حدود ۴۰ درصد از رای دهندگان در انتخابات پارلمانی گذشته یا به صورت زودهنگام یا از طریق پست رای دادند.

“تام راجرز”، کمیسیونر انتخابات استرالیا نیز به شبکه خبری ABC استرالیا گفت که انتظار دارد تعداد رای دهندگان در این انتخابات بیشتر شوند.

امسال حدود ۱۷ میلیون نفر برای رای دادن در انتخابات ثبت نام کرده اند که این بیشترین تعداد در تاریخ استرالیا است. سال گذشته این تعداد ۱۶ میلیون نفر بود.

برگه های رای گیری به ۳۳ زبان بین المللی و ۱۳ زبان بومی استرالیا ترجمه شده اند.

هزینه این انتخابات در بیشترین حد در تاریخ استرالیا، یعنی بیش از ۴۰ میلیون دلار است. این هزینه در مقایسه با انتخابات قبلی که در سال ۲۰۱۹ برگزار شد حدود ۱۰۰ میلیون دلار افزایش داشته است.

تام راجرز کمیسیونر انتخابات می گوید این تا حد زیادی به دلیل کووید-۱۹ است.

پروتکل های مربوط به همه گیری کروناویروس به این معنی خواهد بود که افراد باید در محل استقرار صندوق های رای بیشتر منتظر بمانند. کمیسیون انتخابات استرالیا می گوید تحقیقاتی که انجام داده است نشان می دهد که بسیاری از استرالیایی ها از چنین اقدامی بیزار هستند.

تام راجرز می گوید این به این معنی است که افراد بیشتری در پی این خواهند بود که به صورت زودهنگام یا پستی رای دهند.

مجلس نمایندگان استرالیا ۱۵۱ کرسی دارد و پیروز انتخابات باید برنده بیش از نیمی از این کرسی ها شود تا بدون توافق کردن با نمایندگان مستقل بتواند دولت تشکیل دهد.

احزاب سیاسی از قبل ترسیم کرده اند که باید در کدام حوزه های انتخابیه پیروز شوند تا بتوانند دولت تشکیل دهند.

رقابت تنگاتنگ بین احزاب و همچنین ضرورت شمارش آرای پستی باعث خواهد شد تا اعلام نتیجه انتخابات زمان بیشتری ببرد.

انتظار می رود این دوره از انتخابات فدرال استرالیا، پیچیده ترین و از لحاظ لجستیکی پر چالش ترین انتخابات تاریخ استرالیا باشد، چرا که کووید-۱۹، کارزراهای اطلاعات نادرست و حملات سایبری از جمله مهمترین عواملی هستند که این پروسه دموکراتیک را تهدید می کنند.

برای اولین بار، کمیسیون انتخابات استرالیا مرکزی را ایجاد کرده است که کارکنان ان داده های مربوط به کووید-۱۹ و موارد شیوع این بیماری را به صورت لحظه به لحظه دنبال خواهند کرد.

برایان فو (Brian Foo) از مرکز فرماندهی کمیسیون انتخابات استرالیا (AEC Command Centre) می گوید این مرکز از سازمان های دولتی مختلف اطلاعات به روز دریافت می کند.

در طول کارزارهای انتخاباتی، این مرکز به کمک نیروهای پلیس فدرال استرالیا و سازمان های اطلاعاتی کشور تقویت می شود.

irna.ir/xjJmjB
**چین: نگرانی‌های گروه ۷ درباره انتخاب رهبر هنگ کنگ مداخله است

پکن، ابراز نگرانی کشورهای عضو گروه ۷ درباره روند انتخاب رئیس جدید اجرایی هنگ کنگ را مداخله در امور داخلی چین اعلام کرد.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

در جلسه ۷ کشور صنعتی دنیا، اعضای این گروه درباره روند انتخاب رئیس اجرایی جدید هنگ کنگ ابراز نگرانی کردند. در این نشست نگرانی های بیشتری از سوی این گروه درباره آزادی های اساسی در هنگ کنگ مورد بحث قرار گرفت.  

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امورخارجه چین در کنفرانس خبری در واکنش به نشست گروه ۷ گفت: «برخی کشورها و موسسات  غربی بدخواهانه برای لکه دار کردن انتخاب رئیس اجرایی هنگ کنگ با یکدیگر تبانی کردند که مداخله ای گستاخانه در امور داخلی چین به شمار می رود. ما  قاطعانه مخالفت خود را با این موضوع اعلام و آنرا قویا محکوم می کنیم.» 

«جان لی» روز یکشنبه از سوی کمیته "طرفداران وفادار پکن " برای بالاترین مقام هنگ کنگ انتخاب شد.

وی در ادامه سخنانش افزود چنین کشورهایی پیشرفت های هنگ کنگ در زمینه دموکراسی را نادیده می گیرند.  

این مقام سیاسی چین همچنین از کشورهایی که لحن معلم درباره دموکراسی را دارند و برای انتخابات هنگ کنگ موعظه و سخنرانی می کنند را مورد انتقاد قرار دارد و تاکید کرد این کشورها و موسسات باید به حق حاکمیت چین احترام بگذارند.  

 کشورهای گروه ۷ شامل فرانسه، آلمان، کانادا، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا است.

irna.ir/xjJnc۶

**روسیه و اسرائیل؛ از دوستی تا تنش بی‌سابقه

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی، رژیم صهیونیستی و روسیه وابستگی‌های راهبردی زیادی به هم دارند و تلاش خواهند کرد تا سطح تنش‌هایشان بیش از این عملیاتی و رسانه‌ای نشود.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

تنش دیپلماسی میان روس‌ها و صهیونیست‌ها یکی از پر واکنش‌ترین اخبار هفته گذشته بود. تنشی که رابطه بسیار خوبی که طرفین بارها از آن راهبردی نام می‌بردند، به یک تنش مستقیم، لفاظی‌های گوناگون و احضار سفرا کشیده شد.

با آغاز بحران اوکراین، سران رژیم‌صهیونیستی در ابتدا تلاش کردند در میانه این نبردی که آغاز شده بود قرار  بگیرند. تماس و تلاش‌های مختلف «نفتالی بنت» نخست وزیر اسرائیل نشان می‌داد که او تلاش می‌کند طرفین را از خود راضی نگه دارد. سیاستی که همان زمان در اسرائیل مخالف‌هایی هم داشت؛ طیفی معتقد بودند باید صریح‌تر و دقیق‌تر مسکو را محکوم و با تحریم‌های غربی همراهی کرد، و طیفی دیگر به طور مثال نتانیاهو، معتقد بودند تل‌آویو نباید روابط راهبردی‌اش با مسکو را تخریب کند.

طولانی‌شدن جنگ و ناکامی همه میانجی‌گران برای توقف بحران، تل‌آویو را مجبور کرد با حجم گسترده فشارهای دیپلماسی و تحریمی غرب و اروپایی‌ها علیه روسیه همراهی کند. چون دیگر سطح تنش به یک محکومیت و بیانیه ساده ختم نمی‌شد.

نقطه شروع تنش میان روسیه و اسرائیل را می‌توان رای مثبت تل‌آویو در شورای حقوق بشر علیه مسکو دانست. جایی که روس‌ها واکنشی شدید نشان دادند و در بیانیه‌ای رسمی گفتند: «دولت اسرائیل با نقض قطع‌نامه‌های متعدد شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل، به اشغال غیرقانونی و الحاق مستمر اراضی فلسطینی ادامه می‌دهد. نوار غزه از اساس به یک «زندان روباز» تبدیل شده است که دو میلیون نفر ساکن آن برای حدود ۱۴ سال در شرایط محاصره دریایی، هوایی و زمینی اسراییل برای زنده ماندن تلاش می‌کنند. اسرائیل در تلاش است با سو استفاده از وضعیت اوکراین، توجه جامعه جهانی را از یکی از قدیمی‌ترین مناقشات حل نشده، یعنی مناقشه فلسطین و اسرائیل منحرف کند.»
اما اوج تنش‌های لفظی و دیپلماسی، اظهارات وزیرخارجه روسیه بود. پس از آنکه وزیر خارجه اسرائیل به اظهارات همتای روس که گفته بود بزرگ‌ترین دشمن یهودیان، خود یهودیان هستند؛ اعتراض کرد حالا روس‌ها بیانیه دادند که «غرب همچنان در حال بررسی این مساله است که آیا در اوکراین نئونازی‌ها حضور دارند یا خیر.»

 وزارت‌ امور خارجه روسیه در این راستا به اصالت یهودی «ولودیمیر زلینسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین اشاره کرده است. این بیانیه می‌افزاید: متاسفانه تاریخ شاهد نمونه‌های فاجعه‌باری از همکاری بین یهودیان و نازی‌ها بوده و در لهستان و برخی کشورهای اروپای‌شرقی، آلمانی‌ها صنعتگران یهودی را به عنوان رئیسان محله‌ها و مجالس یهودی انتخاب کردند که بعضی از آن‌ها به ارتکاب اقدامات بسیار وحشیانه معروف هستند.

اسرائیل در واکنش به این اظهارات، سفیر روسیه در تل آویو را احضار کرده و خواستار عذرخواهی روسیه شده اما روسیه حاضر به عذرخواهی نشده است. هرچند در تماس روز شنبه پوتین و نفتالی بنت، با اعلام وزارت خارجه اسرائیل مبنی بر عذرخواهی پوتین قضیه کمی فروکش کرد. هرچند دفتر کرملین در بیانیه بعد از تماسش اشاره‌ای به این موضوع نداشت.

اوج گیری روابط اسرائیل و روسیه، به طور قطع وامدار نتانیاهو است. او در چند سال اخیر به ویژه پس از بحران سوریه تلاش بسیاری کرده است تا روابط خود را با پوتین نزدیک و گرم نگه دارد. بیش از  ۱۰ دیدار پوتین و نتانیاهو از سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) تا ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) و تکرار خطر حضور ایران در سوریه و جولان برای تل‌آویو از سوی نتانیاهو نشان می‌دهد این مساله چقدر برای صهیونیست‌ها مهم بوده است.
irna.ir/xjJmnW

**لیتوانی خواستار تغییر حکومت روسیه شد

گابریلیوس لندسبرگیس وزیر امورخارجه لیتوانی، گفت که نه تنها برکناری ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از قدرت، بلکه کل حکومتی که از او حمایت می‌کند برای توقف "جنگ افروزی" روسیه ضروری است.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

لندسبرگیس سه شنبه شب در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت، کشورش خواستار حضور دائمی نیروهای آمریکایی در خاک لیتوانی است و آن را «بزرگ‌ترین عامل بازدارنده در مقابل روسیه» می‌داند. 

لیتوانی از زمان آغاز جنگ در اوکراین بیش از ۲ ماه پیش، به یک حامی فعال کی‌یف تبدیل شده و اولین کشور در اتحادیه اروپا بوده که واردات گاز از روسیه را متوقف کرده است. 

وزیر خارجه لیتوانی ادعا کرد: تا زمانی که پوتین و حامیان آن حضور دارند، جهان باید آماده وقوع جنگ دیگری باشد و این جنگ کشورهای اروپایی را نیز درگیر خواهد کرد. 

وزیر امورخارجه لیتوانی پیش از این نیز در سخنانی تند علیه مسکو گفت، تلاش رئیس‌جمهور روسیه برای تغییر دولت اوکراین باید سرآغاز «پوتین زدایی» باشد. 

اگزماینر، گابریلیوس لندسبرگیس، در مصاحبه‌ی تلویزیونی ادعا کرد: «من معتقدم پوتین زدایی ابتدا در اوکراین اتفاق خواهد افتاد. این بزرگترین هدیه اوکراین به جهان است. رژیم پوتین در حال فروپاشی است.» 

چندی پیش جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هم در سخنان مشابهی گفت که پوتین "نمی تواند مدت زیادی بر سر قدرت بماند". بیانات تنش زایی که به سرعت توسط مقامات کاخ سفید که مشتاق اجتناب از تشدید یا گسترش جنگ با روسیه بودند، رفع و رجوع شد. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

irna.ir/xjJn۹p

**بنیان‌گذار توییتر از لغو محرومیت ترامپ حمایت کرد

جک دورسی بنیان‌گذار رسانه اجتماعی توییتر اعلام کرد، با ایلان ماسک مالک جدید این شرکت در خصوص احیای حساب کاربری دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا موافق است.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

دورسی سه شنبه‌شب این ممنوعیت را یک "تصمیم تجاری" اشتباه خواند و با نظر ماسک مبنی بر اینکه ممنوعیت‌های دائمی در مواردی که به فعالیت غیرقانونی یا حساب‌های جعلی مربوط نمی‌شوند،  نامناسب است. 
دورسی در پیامی گفت: من موافقم. برای محرومیت‌های دائمی مواردی مانند فعالیت غیرقانونی، حساب‌های جعلی یا سوء استفاده از شبکه وجود دارد اما به صورت کلی محرومیت‌های دائمی یک شکست ما محسوب شده و موثر نیست.

ماسک مالک جدید رسانه اجتماعی توییتر اعلام کرد که به ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا اجازه خواهد داد به توییتر بازگردد.

ماسک در یک کنفرانس با موضوع آینده صنعت خودروسازی گفت: محرومیت‌های دائمی از توییتر باید بسیار نادر باشد و برای حساب‌هایی که ربات‌ هستند یا کلاهبرداری می‌کنند و جعلی هستند به کار روند. 

وی افزود: من فکر می‌کنم ممنوع کردن دسترسی دونالد ترامپ به توییتر کار درستی نبود و یک اشتباه بود، زیرا بخش بزرگی از آمریکا را با توییتر بیگانه کرد و در نهایت منجر به خاموش شدن صدای ترامپ نشد. من محرومیت دائمی را لغو می‌کنم. 

در همین حال رئیس جمهور پیشین آمریکا ماه گذشته اعلام کرد حتی اگر ماسک موافقت خود را اعلام کند، وی به توییتر باز نخواهد گشت. 

ماه گذشته خبر توافق ماسک و شرکت توییتر برای فروش این شرکت به این میلیاردر آمریکایی به قیمت ۴۴ میلیارد دلار، در رسانه‌ها خبرساز شد. 

به گزارش ایرنا، توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب در ژانویه ۲۰۲۱ اندکی پیش از پایان دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، حساب‌های کاربری او را مسدود کردند. دلیل اصلی این مساله حمله حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۱ بود. البته همدردی ترامپ با حمله‌کنندگان به کنگره نیز در این مساله بی‌تاثیر نبوده است. 

ترامپ در آن زمان مدعی شده بود که برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده است و با ادعای تقلب در انتخابات فضای سیاسی آمریکا را ملتهب کرد. 

توییتر برای ترامپ که دارای بیش از ۸۰ میلیون دنبال‌کننده بود بزرگ‌ترین سرویس اطلاع‌رسانی و ارتباطی محسوب می‌شد. او مدت زیادی است که به مسدود شدن حساب کاربری خود در توییتر اعتراض دارد و در این مورد در حال مبارزه است.

irna.ir/xjJn۹s

**قیمت بنزین در آمریکا رکورد زد

شبکه خبری فاکس نیوز همزمان با اعلام جو بایدن رئیس جمهوری دموکرات آمریکا مبنی بر عزم او برای مبارزه با تورم گزارش داد قیمت بنزین در آمریکا به بالاترین حد خود در تاریخ این کشور رسید.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

شبکه خبری فاکس نیوز وابسته به جمهوریخواهان آمریکا در گزارشی اعلام کرد بر اساس آمار انجمن خودروی آمریکا، میانگین قیمت بنزین در جایگاه های سوخت این کشور در روز سه شنبه به وقت محلی  به  ۴.۳۷ دلار به ازای هر گالن (۳.۸۸لیتر) رسید و این قیمت از آخرین رکورد ۴.۳۳ دلاری قیمت بنزین که در ۱۱ مارس ثبت شده بود، فراتر رفت.

 میانگین قیمت هر گالن بنزین در سال گذشته ۲.۹۷ دلار بود.

بایدن روز سه شنبه به وقت محلی، جنگ اوکراین  و همه‌گیری کرونا  را عامل تورم و افزایش قیمت بنزین  در کشورش اعلام کرد.

رئیس جمهوری آمریکا ضمن اذعان به اینکه تورم بی سابقه در چهل سال گذشته برای مردم این کشور سختی هایی ایجاد کرده است، مدعی شد که کنترل تورم " در اولویت سیاست داخلی" وی است و بانک مرکزی آمریکا درحال رسیدگی به این موضوع است. 

پیش از سخنان بایدن، مشاور اقتصادی او نیز قیمت بالای بنزین در آمریکا را به گردن ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه انداخت و از احتمال لغو یک روزه مالیات بر بنزین برای کاهش قیمت ها بعنوان یکی از گزینه ها سخن گفت.

سیسیلا روز مشاور اقتصادی بایدن روز سه شنبه به وقت محلی افزود: دلیل قیمت بالای بنزین در آمریکا به حمله روسیه به اوکراین مربوط است و کاهش این قیمت ها به پوتین بستگی دارد.

مشاور اقتصادی کاخ سفید گفت: ما امیدواریم این قیمت ها به زودی کاهش یابند. این امر کمی به پوتین بستگی دارد اما رئیس جمهوری آمریکا متمرکز بر رسیدگی به این مسایل است.

وی همچنین اعلام کرد که احتمال لغو یک روزه مالیات بر بنزین به صورت ملی یکی از گزینه ها برای کاهش قیمت ها است.

وزارت کار ایالات متحده آمریکا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که نرخ تورم در این کشور در یک سال گذشته ۸.۵ درصد افزایش یافت که این بالاترین افزایش تورم در امریکا در ۴۰ سال گذشته است.

گزارش دولت آمریکا همچنین نشان می دهد  که تورم در ماه های  فوریه تا مارس ۱.۲ درصد افزایش یافته است در حالی که این تورم در ماه های ژانویه تا فوریه ۰.۸ درصد افزایش داشته است.

irna.ir/xjJn۹g

**وزیر خارجه عمان: از تلاش‌های بین المللی برای موفقیت مذاکرات هسته ای حمایت می‌کنیم

وزیر امور خارجه عمان گفت که این کشور از همه تلاش‌های بین المللی که برای موفقیت مذاکرات هسته ای بین ایران و قدرت های غربی انجام می شود، حمایت می‌کند.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

«بدر بن حمد البوسعیدی» در کنفرانس خبری مشترک با همتای روسی خود با بیان این مطلب افزود: ما هیچ طرفی را به خاطر اخلال در مذاکرات سرزنش نمی‌کنیم اما از گفت و گو و مذاکره مستقیم حمایت می‌کنیم. 

وی با بیان اینکه ما با طرف روسی بسیاری از موضوعات مورد علاقه مشترک و همچنین تعدادی از مسائل منطقه‌ای و بین المللی را مورد بحث قرار دادیم، گفت:  عمان با علاقه فراوان اوضاع اوکراین را دنبال می‌کند و از همه طرف‌ها می‌خواهد که برای جلوگیری از تشدید اوضاع خویشتنداری و اختلافات را به صورت مسالمت‌آمیز حل کنند. 

وزیر امور خارجه عمان در این کنفرانس خبری از لغو روادید اتباع دو کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: عمان و روسیه به زودی توافقنامه خودداری از دریافت مالیات مضاعف و معافیت مشترک روادید اتباع دو کشور را امضا خواهند کرد. 

وی همچنین بر اهمیت داوری گفت و گو و مذاکره درباره علل بحران اوکراین به گونه‌ای که تضمین کننده امنیت و صلح برای همه باشد، تاکید کرد. 

«بدر بن حمد البوسعیدی» افزود: عمان از تمامی تلاش‌های بین المللی به ویژه تلاش‌های سازمان ملل متحد که هدف آن ارتقای امنیت و ثبات در منطقه است، حمایت می‌کند. 

وی همچنین بر پایبندی عمان به توافقات انجام شده با «اوپک پلاس» تاکید کرد.

وزیر امور خارحه روسیه نیز در این کنفرانس خبری از نقش عمان در پرونده سوریه قدردانی کرد و گفت: معتقدیم زمان بازگشت سوریه به اتحادیه کشورهای عربی فرا رسیده است و معتقدیم که عمان می‌تواند در این زمینه کمک موثر کند. 

«سرگئی لاوروف» اظهار داشت:   در دیدار من با مقامات عمان درباره روابط دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی و افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور گفت و گو کردیم. 

وی افزود: ما به دنبال تقویت همکاری تجاری بین عمان و فدراسیون روسیه به منظور افزایش حجم مبادلات برای برآورده کردن آرزوهای دو طرف هستیم. 

وزیر امور خارحه روسیه اضافه کرد: ما با طرف عمانی توافق کردیم که بسته‌ای از توافقات دوجانبه شامل معافیت متقابل روادید برای شهروندان دو کشور و قرارداد همکاری بین موزه روسیه و موزه ملی عمان را توسعه دهیم. 

وی بیان کرد: ما طرف عمانی را در جریان آخرین تحولات عملیات روسیه در اوکراین و ابعاد ژئوپلیتیکی آن قرار دادیم. 

لاوروف ادامه داد: ما به طرف عمانی اعتقاد عمیق خود را نسبت به اهمیت فعال کردن مذاکرات بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها برای دستیابی به راه حلی جامع برای این موضوع تاریخی بیان کردیم.  

وزیر امور خارجه روسیه در این کنفرانس خبری موضع عمان در قبال جنگ روسیه و اوکراین را متوازن توصیف کرد.

وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که سرگوی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و هیات همراه دیشب در چارچوب دیدار رسمی وارد مسقط پایتخت این کشور شد.  

سرگئی لاوروف عصر دیروز (سه شنبه) جمهوری الجزایر را ترک و نیمه شب گذشته وارد عمان شد.  

پیشتر شبکه‌های اجتماعی از سفر قریب الوقوع وزیر امور خارجه روسیه به عمان خبر داده بودند.  

irna.ir/xjJnyT

**ابراز تاسف لاوروف از فرصت سوزی های سازمان ملل در بحران اوکراین

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با ابراز تاسف برای سازمان ملل متحد به دلیل از دست دادن فرصت دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران اوکراین، از این نهاد درخواست کرد که کیف را به جلوگیری نکردن از تخلیه غیرنظامیان از حوزه عملیات ویژه نظامی روسیه، ترغیب کند.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری با سعید بدر البوزیدی همتای عمانی خود در مسقط، افزود: با تاسف دبیرخانه سازمان ملل متحد شامل دبیرکل این نهاد، در مدت هفت سال گذشته با نشان ندادن واکنش به فعالیت های خرابکاری آشکار و مستقیم حکومت کی یف در اجرای قطعنامه ۲۲۰۲ شورای امنیت، که تائیدی بر اجرای توافقنامه مینسک برای برقراری صلح در شرق اوکراین بود، فرصت دستیابی به آشتی سیاسی را از دست داده است.

دیپلمات ارشد روسیه هم زمان با ورود جنگ اوکراین به سومین ماه؛ با درخواست از سازمان ملل متحد برای ترغیب مقام های کی ف به توقف جلوگیری از بیرون رفتن غیرنظامیان از حوزه عملیات ارتش کشورش در اوکراین؛ افزود: ما با توجه به تمایل انتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، در مرحله نخست به او توصیه کردم که از مقام های کیف درخواست کند که از جلوگیری از خروج غیرنظامیان از مناطق اجرای عملیات نظامی، خودداری کنند و اکنون نماینده این سازمان به منظور تلاش برای کمک به حل مسئله ای که مطرح کردم، در این نقاط حضور دارد.

گوترش در ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت ماه) در هنگام دیدار از مسکو برای ملاقات با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری و مقام های بلندپایه روسیه، بحران اوکراین را نگرانی اصلی خود دانست و گفت که با موضع عمل گرایانه و قصد و نیت کمک به حل مشکلات انسانی در مناطق درگیری نظامی در مرحله نخست، به مسکو سفر کرده است.

وی آمادگی این نهاد را برای همکاری با ارتش های روسیه و اوکراین و صلیب سرخ برای بیرون بردن غیرنظامیان از کارخانه فولاد ازوفستال در شهر ماریوپل که شماری از شهروندان اوکراین در آن پناه گرفته اند، اعلام آمادگی کرد.

لاوروف در باره دورنمای روشن شدن اتش جنگ در اروپا، با پافشاری بر تمایل نداشتن مسکو به درگیری نظامی؛ افزود: اگر شما نگران به راه افتادن جنگ در اروپا هستید، ما به هیج وجه خواستار آن نیستیم، اما توجه شما را به این واقعیت جلب می کنم که غرب همیشه بر لزوم شکست داده شدن روسیه در این شرایط، تاکید می کند.

به گزارش خبرگزاری "تاس"؛ وزیر امور خارجه روسیه سه شنبه پیشنهاد جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را مبنی بر توقیف ذخایر ارز خارجی روسیه و تحویل آن‌ها به اوکراین برای کمک به هزینه بازسازی این کشور، سرقت دانست و افزود: این پیشنهاد، دزدی است و آنها حتی آن را پنهان نمی‌کنند.

اتحادیه اروپا و متحدانش صدها میلیون دلار از ذخایر ارز خارجی روسیه را که در حساب‌های بانک مرکزی روسیه بود، مسدود کرده‌اند. روسیه مارس گذشته اعلام کرد که تحریم بانک مرکزی این کشور باعث مسدود شدن حدود ۳ هزار میلیارد دلار و ذخایر خارجی و طلا به ارزش کلی بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار شده است.

irna.ir/xjJnyy

**پیش نویس قانون منع عادی سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی تهیه شد

پارلمان عراق در پی تکمیل پیش نویس قانون منع عادی سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی، امروز چهارشنبه تاریخ بررسی نخستین پیش نویس را تعیین کرد.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

 منابع آگاه پارلمانی جزییاتی ازاین طرح را در گفت و گو با پایگاه خبری العربی الجدید بیان و اعلام کردند: هیات دست اندرکار تدوین پیش نویس این قانون کار خود را به پایان رسانده است.

یکی از دست اندرکاران واحد حقوقی پارلمان عراق دراین رابطه گفت: این پیش نویس که توسط هیات حقوقی گروه وابسته به جریان صدر تدوین شده مشتمل بر ۱۰ ماده اصلی است و جسن العذاری رییس این گروه آن را تحویل ریاست پارلمان می دهد تا پس از دوبار بررسی طی یک ماه آینده  جهت تصویب به رای گذاشته شود.

وی گفت: مهمترین مفاد این پیش نویس منع قانونی و اعلام هرگونه همکاری یا مراوده سیاسی ، امنیتی، اقتصادی، تکنولوژیکی ، فرهنگی ، ورزشی و علمی تحت هر عنوان و به هر شکل با رژیم صهیونیستی به عنوان جرم است.

به گفته وی براساس این قانون عراق با رژیم صهیونیستی در وضعیت جنگ و تخاصم اعلام می شود و هراقدام افراد، موسسات، سازمانها ، جریانها، احزاب که مغایر این وضعیت بوده و به سود مادی یا معنوی رژیم صهیونیستی صورت گیرد ، بعنوان جرم خیانت به کشور تلقی می شود و برابرماده ۱۱۱ قانون مجازات مصوب ۱۹۶۹،  مجازات اعدام یا زندان ابد را برای مرتکبین درپی خواهد داشت. همچنین هرگونه معامله با شرکتها یا موسسات طرف قرارداد با این رژیم یا هوادار یا مرتبط با آن نیز ممنوع بوده و مستوجب مجازات خواهد بود.

وی همچنین از اجماع همه گروههای سیاسی برای تصویب این قانون در پارلمان عراق خبر داد.

وی گفت: جریانهای هوادار ایران درنظر دارند بندهایی به این پیش نویس اضافه کنند که برای دولت عراق در ابعاد خارجی پیامدهایی سیاسی خواهد داشت ینی آنها می خواهند قطع همکاری با کشورهای عربی که اقدام به عادی سازی روابط با این رژیم کرده اند را نیز به قانون بیفزایند ولی جریانهای ائتلاف برای نجات میهن (شامل جریان صدر و حزب دموکرات و ائتلاف حاکمیتی) و نمایندگان مستقل و برخی جریانهای سیاسی دیگر ، همین پیش نویس موجود را تایید می کنند که احتمالا طی دوما ه آینده نهایی می شود.

محمد سلمان مشاور کمیته روابط خارجی پارلمان نیز در مصاحبه با العربی الجدید گفت: درج قانون عبارت "دارنده این گذرنامه اجازه سفر به تمامی کشورهای جهان به جز سرزمین های اشغالی فلسطین را دارد" نیز به پیش نویس قانون اضافه می شود.

وی در عین حال معتقد است قانون منع عادی سازی روابط، باید نحوه برخورد عراق با کشورهای عربی که دراین مسیر گام عملی برداشته اند را نیز مشخص کند.

وی افزود: همانطور که قانون باید عطف بماسبق شود و با هرفرد یا جریان از همه طیف‌های مردم عراق  به هر نحوی با این رژیم روابط داشته برخورد شود، وهمه باید موضع خود را درقبال عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی اعلام کنند.

سلمان بر اهمیت تعیین مجازات بازدارنده در قانون مزبور مثلا اعدام برای کسانی که همکاری آنها با رژیم صهیونیستی اثبات می شود تاکید کرد و افزود: جزییات دقیق مورد نیاز برای اجرایی شدن این قانون نیز باید مشخص شود.

علی التمیمی کارشناس مسائل حقوقی و قانون اساسی عراق دراین باره گفت: ماده ۲۰۱ قانون مجازات عراق برای ترویج مبانی صهیونیسم و مقابله و همکاری با موسسات صهیونیستی  یا کمک مالی یا معنوی به آنها برای رسیدن به اهدافشان به هر نحوی مجازات اعدام را تعیین کرده است.

التمیمی افزود: قانون منع عادی سازی مدنظر ، باید تجارت و انعقاد قراردادهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و غیره  با رژیم صهیونیستی  را جرم اعلام کند و مجازاتهایی برای اقدام کنندگان اعم از احزاب و احزاب سیاسی، شخصیت های حزبی و دولتی در هر سمت تعیین کند.

التمیمی افزود: همچنین مرجعی -ترجیحا دادستان کل کشوریا دادگاه تحقیق- را که اجازه اعلام جرم و شکایت علیه مرتکبین تخلف ازاین قانون را دارند نیز مشخص کند ،همچنین از آنجا که مراجع نظارتی ویژه ای درحوزه رسانه ها نیز در کشور فعال هستند،  دراین قانون باید مجازات رسانه ها وکاربران فضای مجازی وشبکه های اجتماعی متخلف دراین زمینه را نیز مشخص کند.

در همین زمینه، محمد الصیهود، نماینده جریان «چارچوب هماهنگی» نیز گفت: «همه نمایندگان از این قانون حمایت می‌کنند، اما این قانون باید مواردی غیر از آنچه در قانون اساسی داریم را شامل شده و  سازوکارهای جدیدی را برای اجرا تعریف کند واین با توجه به تلاشهای مختلفی که در عرصه داخلی و خارجی برای سوق دادن عراق به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی درجریان است ، اهمیت خاص دارد .

الصیهود افزود: جریان چارچوب هماهنگی در باره این قانون نظر خود را خواهد داد و تلاش می‌کند بندهای مهمی را به آن اضافه کند تا با هرگونه تلاش برای سوق دادن عراق به مسیر عادی‌سازی، از طریق اعمال فشارهای خارجی یا دستهای  پنهان درداخل مقابله کند.

وی تصریح کرد: چارچوب هماهنگی برای اجرایی شدن این قانون( پس از تصویب ) در سرتاسر کشور عراق به‌ویژه در اقلیم کردستان تلاش می کند زیرا دلالتها و شواهد بسیاری بر همکاری اقلیم کردستان و چهره های سیاسی آن با رژیم صهیونیستی وجود دارد  حال آنکه قانون کشور باید شامل همه آحاد و موسسات داخل کشور شود.

ماده ۲۰۱ قانون مجازات عراق آمده است: هرکس اصول صهیونیسم، از جمله فراماسونری طرفداری یا ترویج کند، یا به عضویت آنها درآید یا از نظر مالی یا معنوی به این تشکیلات کمک کرده و به هر نحوی برای رسیدن به اهدافشان تلاش کند، با مجازات اعدام مواجه خواهد بود.

درحال حاضرعراق بارژیم صهیونیستی هیچگونه روابط دیپلماتیک ندارد و دولت و اغلب نیروهای سیاسی آن مخالف عادی سازی روابط با این رژیم هستند .

irna.ir/xjJnw8

**آیا انگلیس تسلیحات از رده خارج به اوکراین ارسال می‌کند؟

درحالی که مقام‌های انگلیس دائما بر ضرورت افزایش حمایت‌های نظامی از اوکراین در جنگ با روسیه اصرار دارند، افشاگری یک مقام نظامی اسبق انگلیس درباره قدمت تسلیحات ارتش این کشور، این شائبه را ایجاد می‌کند که انگلیس در راستای مدرن‌سازی ارتش خود، تجهیزات از رده خارج به اوکراین ارسال می‌کند.

از توافق ۹۰ درصدی در مذاکرات وین تا رکوردزنی قیمت بنزین در آمریکا

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس می‌گوید که این کشور تاکنون ۵ هزار موشک‌ ضد تانک و ۵ سامانه پدافند هوایی در اختیار ارتش اوکراین قرار داده و قصد دارد تا تعدادی خودروی زرهی برای شلیک موشک‌های ضد هوایی به این کشور  ارسال کند.

هفته پیش روزنامه تایمز چاپ لندن هم گزارش داد که دولت انگلیس به عنوان بخشی از بسته جدید ۳۰۰ میلیون پوندی کمک نظامی به اوکراین، ده‌ها پهپاد کوادکوپتر را که می‌توانند تجهیزات سنگین نظامی را به خط مقدم این کشور منتقل کنند، به این کشور ارسال می‌کند.

این پهپادها با برد بیش از ۴۰ مایل و زمان پرواز ۳۶ دقیقه برای حمل ۶۸ کیلوگرم تجهیزات پزشکی و لجستیکی به سربازان اوکراینی در خط مقدم که علیه روسیه در شرق دونباس و مناطق دیگر می‌جنگند، استفاده خواهند شد.

این درحالیست که بر اساس گزارش تایمز، مشخص نیست که وزارت دفاع انگلیس چند پهپاد دارد و آیا آنها را از سهم خود ارسال می کند یا به طور خاص برای اوکراینی ها خریداری می شود.

انگلیس به طور کلی از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است.

مقام‌های این کشور دائما تاکید دارند که اوکراین باید به لحاظ نظامی تقویت شود تا نه تنها دربرابر روسیه مقاومت که علیه اهداف استراتژیک این کشور حمله کند. رسانه‌ها اخیراً گزارش کردند، لندن نگران است که دیگر متحدان ناتو، اوکراین را مجبور کنند که هر چه سریع‌تر به حل و فصل درگیری با روسیه بپردازد، اما لندن هرگونه ایده امضای توافق صلح با روسیه را رد می‌کند و در مقابل اصرار دارد که کی‌یف باید اول از همه در قدرتمندترین موضع ممکن قرار بگیرد.

بوریس جانسون با بیان اینکه انگلیس نخستین کشوری بود که در حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه تسلیحات نظامی ارسال کرد، گفت به حمایت از اوکراین تا هر زمان که لازم باشد ادامه می‌دهد. این درحالیست که وزیر امور خارجه انگلیس هم پیروزی اوکراین در برابر روسیه را یک ضرورت استراتژیک برای غرب نامیده است.

اما یکی از فرماندهان اسبق نیروی هوایی این کشور می‌گوید که ناوگان هوایی انگلیس ۲۰ سال قدیمی است و ارتش با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است. ادوارد استرینگر روز چهارشنبه به شبکه رادیویی ال‌بی‌سی گفت که انگلیس درحالی به اصطلاح تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال می‌کند که توسط نیروهای آموزش دیده پشتیبانی نمی‌شود و این امر فایده‌ای در نتیجه جنگ ندارد؛ زیرا روس‌ها به اوکراین حمله می‌کنند و تجهیزات را با خود می‌برند. فرمانده اسبق نیروی هوایی انگلیس بر همین اساس بر ضرورت مدرن‌سازی ارتش این کشور تاکید کرد.

اما ماجرا زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم دولت انگلیس سال گذشته به بهانه افزایش بی‌سابقه مخاطرات جهانی از زمان جنگ سرد بودجه نظامی این کشور را به بالاترین سطح در ۳۰ سال گذشته افزایش داد. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که بودجه وزارت دفاع طی چهار سال آینده ۱۶.۵ میلیارد پوند افزایش خواهد یافت. این اعتبار برای تحول در ارتش، تقویت نفوذ کشور در جهان، ارتقاء نیروی سایبری ملی و فرماندهی فضایی هزینه خواهد شد.

جالب‌تر اینکه «بن والاس» هم پارسال گفته بود که تصمیم دولت باعث رهایی از تسلیحات قدیمی و سرمایه‌گذاری در فنآوری‌های جدید نظامی خواهد شد. وی در گفت‌وگو با «بی‌بی‌سی» افزود: زمانی که وضعیت ارتش را نگاه می‌کردم، آنها به تجهیزات قدیمی و از تاریخ گذشته مسلح بودند؛ این در حالی است که دشمنان ما در سراسر جهان از تجهیزات بهتری برخوردار هستند و ظرفیت ‌آن‌ها برای حمله به ما روز به روز وسیع‌تر می‌شود.

والاس مدعی شد: زمانی که چنین اتفاقی رخ دهد، ضروری است که ارتش را مدرن‌سازی کنید و برای این کار به پول نیاز دارید.

گزارش ها حاکیست که ارتش انگلیس نزدیک به یک دهه است که به دنبال به روزرسانی و مدرنیزه کردن ناوگان زرهی این کشور بوده اما زمینه آن فراهم نبوده است.

irna.ir/xjJnym


 

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha