۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۳۵
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84748660
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش محبوبیت بایدن به دلیل عملکرد ضعیف در مدیریت تورم

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۳۵
کد خبر: 84748660
کاهش محبوبیت بایدن به دلیل عملکرد ضعیف در مدیریت تورم

تهران-ایرنا- ضعف و ناتوانی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در مهار تورم محبوبیت وی را به پایین ترین سطح در مقایسه با هر موضوع دیگری کاهش داده است و شرایط دشواری را برای او رقم زده است.

به گزارش ایرنا، تارنمای هیل نوشت: بایدن در سخنرانی روز سه شنبه در کاخ سفید به تمجید از برخی اقدامات دولتش پرداخت اما اهرم اصلی کاهش تورم یعنی قدرت افزایش نرخ بهره در اختیار فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) است.

این موضوع باعث می شود بایدن تلاش کند برخی دیگر از اقداماتی را که احتمالا تاثیر اندکی در مهار تورم دارند، بزرگ کند.

رئیس جمهوری آمریکا تشریح کرد که دولت او میلیون ها بشکه نفت را از ذخایر راهبردی این کشور آزاد کرده، استفاده از بنزین مخلوط با اتانول را در دسترس قرار داده و تلاش کرده محدودیت های مربوط به زنجیره عرضه کالاها را کاهش دهد.

بایدن همچنین تلاش کرد با مردم در مشکلاتشان در نتیجه افزایش قیمت ها همدردی کند.

اما اهرم محدودی که برای مهار تورم در اختیار دارد، با انتشار آمار جدید وزارت کار آمریکا درباره آمارهای ماه آوریل که امروز (چهارشنبه) منتشر می شود آشکار خواهد شد.

اقتصاد دانان انتظار دارند که افزایش قیمت ها در ۱۲ ماه گذشته حدود ۸ درصد باشد که کمی  پایین تر از آمار ماه مارس به میزان ۸.۵ درصد است اما همچنان به شکل شوکه کننده ای بالا محسوب می شود.

نرخ تورم در ماه مارس به رقم بی سابقه ای از  سال ۱۹۸۱ تاکنون رسید.

بانک مرکزی آمریکا به ریاست جروم پاول هفته گذشته  افزایش نیم درصدی در نرخ پایه بهره را اعلام کرد. این بانک اعلام کرده که مطمئنا افزایش نرخ بهره بیش از نیم درصدی در راه است.

بایدن در نطق روز سه شنبه خود بار دیگر تاکید کرد که دخالتی در استقلال فدرال رزرو نخواهد کرد و با این حال خاطرنشان کرد که باور دارد تورم اکنون چالش اقتصادی کشور است و مقامات فدرال رزرو نیز همین باور را دارند.

یکی از پرسش های جالب در ماه های پیش رو این است که ایا بایدن به دنبال آن خواهد بود که با انداختن برخی از تقصیرها به گردن پاول، از سرنوشت بد دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای کنگره جلوگیری کند ؟

به نظر می‌رسد انجام این کار برخلاف رفتار عمومی بایدن باشد و همچنین سؤالاتی را در مورد اینکه چرا رئیس‌جمهور پاول را برای پست اصلی در نوامبر معرفی کرد، ایجاد می‌کند.

در نظرسنجی ماه گذشته شبکه خبری سی بی اس نیوز و موسسه یوگاو، ۶۶ درصد آمریکایی ها گفتند که قیمت های بالاتر برای خانواده آنها «دشوار یا معضل» بوده و ۲۶ درصد افزایش قیمت ها را نامناسب توصیف کردند.

همین نظرسنجی نشان داد که تنها ۳۱ درصد بزرگسالان آمریکایی عملکرد بایدن در کنترل تورم را قبول دارند و ۶۹ درصد مخالف آن هستند.

کارشناسان مستقل در آمریکا هشدار می دهند که فقط زمانی اوضاع به نفع بایدن و حزب او خواهد بود که  فدرال رزور اقدام معجزه آسایی در مهار تورم انجام دهد.

جولیان زلیزر استاد تاریخ و امور عمومی در دانشگاه پرینستون آمریکا در این زمینه گفت: مشکل این است که انتخابات میان دوره ای کنگره به منزله همه پرسی برای رئیس جمهور خواهد بود.

  انتخابات میان دوره ای آمریکا قرار است هشتم نوامبر ۲۰۲۲ برابر با ۱۷ آبان ۱۴۰۱ برگزار شود. دراین انتخابات تمامی ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا به رقابت نامزدها گذارده می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha