انگلیس از امکان تسلط روسیه بر شمال غرب دریای سیاه خبر داد

لندن – ایرنا – وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از تحولات اوکراین اعلام کرد که اگر روسیه موقعیت خود را در جزیره «مار» تثبیت کند، می تواند بر شمال غربی دریای سیاه مسلط شود.

در بیانیه روز چهارشنبه وزارت دفاع انگلیس که یک نسخه آن در تارنمای دولت این کشور منتشر شد آمده است: نبرد در جزیره مار (دریای سیاه) ادامه دارد و روسیه برای تقویت پادگان افشا شده خود در آنجا در تلاش است.

این بیانیه می‌افزاید: اوکراین با هواپیماهای بدون سرنشین «بی‌رکتر» به پدافند هوایی و شناورهای تدارکاتی روسیه حمله کرده است. کشتی های تدارکاتی روسیه هم پس از عقب نشینی نیروی دریایی روسیه به سمت کریمه و از دست دادن ناو مسکوا از حداقل حفاظت در غرب دریای سیاه برخوردار هستند.

وزارت دفاع انگلیس افزود: تلاش‌های کنونی روسیه برای تقویت نیروهایش در جزیره مار، به اوکراین فرصت‌های بیشتری برای درگیری با نیروهای روسی و تجهیزات ویژه ارائه می‌دهد. از این منظر اگر روسیه موقعیت خود را در جزیره مار با موشک های دفاع هوایی استراتژیک و کروز تثبیت کند، می تواند بر شمال غربی دریای سیاه تسلط یابد.

این درحالیست که وزارت دفاع روسیه ساعاتی پیش اعلام کرد که نیروهای این کشور حملات ارتش اوکراین به جزیره مار را دفع کرده و نیروهای اوکراینی در این حملات متحمل تلفات سنگین شده‌اند.

ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزود: این حملات ارتش اوکراین از نظر نظامی بی‌معنی بوده است.  وی ادعا کرد که ایده حمله به این جزیره را مشاوران انگلیسی به زلنسکی داده‌اند و قرار بوده است پیروزی در این حمله در بیانیه مشترک بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و زلنسکی منعکس شود.

گفتنی است که انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha