شاعران هرمزگان «درمحفل خالق خمسه» حکیم نظامی شعرخوانی کردند

بندرعباس- ایرنا- نشست «درمحفل خالق خمسه» روز یکشنبه با شعرخوانی اشعار«مخزن الاسرار» حکیم نظامی توسط جمعی از شاعران استان هرمزگان در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این نشست ادبی که به میزبانی محفل ادبی صبای اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان با همکاری انجمن نویسندگان استان هرمزگان برگزار شد، دبیر محفل ادبی صبا طی سخنانی گفت: حکیم ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن موید نظامی گنجوی شاعر داستان سرای قرن ششم هجری قمری است.

مهرنوش منصوری افزود: نظامی گنجوی، شاعر بلند آوازه‌ جهان ادب ایران زمین، بی تردید از ستارگان درخشانی است که زبان، فرهنگ این سرزمین را به گونه ای استادانه بارور ساخته است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: نظامی حکیم است و زاهد و پای بند شریعت، چنان که بزرگانی همچون قزل ارسلان وقتی او را به سی فرسنگی گنجه دعوت می‌کنند و نظامی بدان جا می‌رود، پادشاه به محض شنیدن خبر ورود نظامی، بساط عیش و طرب را جمع می‌کند و محیط را پاکسازی می‌کند و نظامی را به صدر مجلس می‌نشاند.

وی ادامه داد: عبدالحسین زرین کوب در کتاب خود می‌گوید: نظامی شاعر ایرانی با آن که به حکم شواهد در سال‌های جوانی و به دهر حال قبل از چهل سالگی، علاقه به زهد و ریاضت و عشق به مطالعه و تفکر، شاعر را به عزلت و خلوت کشانیده بود.

منصوری ادامه داد: براساس سخنان زرین کوب قرائن دیگر از جمله کثرت امسال و آداب و رسوم عامیانه در کلام او نشان می‌دهد که شاعر قبل از التزام عزلت باید با عام خلق نیز فرصت انس و مصاحبت طولانی حاصل کرده باشد و درباره احوال و عقاید تصور، کثرت فوق‌العاده فرهنگ عامه را که در کلام او هست نمی‌توان توجیه کرد.

بهجت نجیبی فینی از دیگر شاعران و اساتید دانشگاه‌های هرمزگان بیان کرد:هفت گنبد ازجمله منظومه‌های افسانه‌ای دلکش ادب پارسی است که توسط نظامی گنجوی سروده شده است.

وی ادامه داد: نظامی یکی از چهره‌های برجسته نماد پردازی در ادبیات فارسی است وهفت گنبد ازمعدود آثار کلاسیک ایرانی است که با زبانی نمادین وسمبلیک بیان شده است.

به گفته این استاد دانشگاه، این منظومه به سرگذشت بهرام ساسانی معروف به بهرام گور و داستان ازدواج وی با هفت دختر از پادشاهان هفت اقلیم اشاره دارد.

به گفته نجیبی فینی، نظامی درهفت گنبد نگاه ویژه‌ای به مقوله رنگ و عدد هفت دارد که میان رنگ‌ها و محتوای حکایات ارتباط معنایی وجود دارد.

وی گفت: با به کار گیری رنگ‌ها به بازنمایی شخصیت‌های انسانی می‌پردازد، به طوری که پیام و مفهوم هر گنبد با رنگ آن از لحاظ روانشناسانه رابطه تنگاتنگی دارد.

این شاعر هرمزگانی تصریح کرد: در این منظومه گنبد،تداعی کننده طاق آسمان وبه معنای کیهان است ونزد ایرانیان ازدیرزمان جایگاهی مقدس داشته است.

نجیبی فینی اضافه کرد: از آنجایی که منظومه هفت گنبد از لحاظ نمادشناسی و تصویری قابلیت بالایی دارد، در این پژوهش به برقراری ارتباط میان دوحوزه ادبیات و نماد شناسی پرداخته شده است.

مژگان محمدی دیگر شاعر این استان تصریح کرد:هرچند نظامی خود را به عنوان عارف معرفی نساخته، به قرینه اشعار او می توان دریافت به طور ضمنی به داشتن گرایش‌های عرفانی درخود معتقد است و این معنی از خلال شعر او استنباط می شود.

وی گفت: تذکره نویسان نیز بر همین مطلب صحه گذاشته و گاهی کرامات اغراق آمیزی به وی نسبت داده اند.

محمدی با بیان اینکه شناخت عرفان نظامی از میان عاشقانه‌های وی امکان‌پذیر است، گفت: در مثنویات و داستان های عاشقانه خویش نشان و رد پایی ازخود بر جای گذاشته که طریق و مسلک عرفانی خویش را به خوانندگان بشناساند.

این استاد زبان و ادبیات فارسی افزود: با بررسی دقیق در شخصیت‌های عاشقانه‌های نظامی، طرفی در سخنان عاشقانه،اقوال و افعال قهرمانان این داستان‌ها از قبیل لیلی و مجنون، فرهاد و شیرین دیده می‌شود که شباهت و نزدیکی بسیاری با مقامات عرفانی دارد و خصوصیات یک عشق عرفانی را بیان می کنند.

به گفته وی، نظامی کسی است که ازداستان های عاشقانه در جهت برداشت‌های عارفانه و زاهدانه بهره‌برد و به طور خداگاه یا ناخودآگاه، مستقیم یا غیرمستقیم الگویی برای به وجود آمدن مثنوی‌های عارفان شد.

محمد صالح امیری از دیگر اساتید زبان فارسی گفت: منظومه خسرو و شیرین نظامی مدت‌هاست که مورد توجه ادب دوستان قرار گرفته و آثار نظامی آینه زندگی نمای مردم قرن ششم است.

وی افزود: هرکس در آن تصویر خود و محیط زندگی و روابط اجتماعی و سنن ملی و مذهبی خویش را ناظر است و هر اثری که این خصوصیت را داشته باشد مورد توجه خواهد بود.

در این نشست ادبی امیرحسین والا، معصومه مرشدی و عبدالحمید انصاری نصب شاعر و از اعضای محفل ادبی صبا در بستر فضای مجازی برگزار شد.

جمال‌الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤید، متخلص به نظامی و نامور حکیم نظامی شاعر و داستان‌سرای ایرانی حوزه تمدن ایرانی در سده ششم قمری به‌عنوان پیشوای داستان‌سرایی در ادب فارسی شناخته شده‌ است. آرامگاه حکیم نظامی در حاشیه غربی گنجه قرار دارد. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha