۱۰ دی ۱۴۰۰، ۰:۲۵
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84596673
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۰ دقیقه گفت و گوی تلفنی بایدن و پوتین

۱۰ دی ۱۴۰۰، ۰:۲۵
کد خبر: 84596673
۵۰ دقیقه گفت و گوی تلفنی بایدن و پوتین

نیویورک - ایرنا – مقامات کاخ سفید اعلام کردند جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز پنج شنبه به وقت محلی ۵۰ دقیقه با یکدیگر تلفنی گفت و گو کردند.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس شامگاه پنجشنبه به وقت محلی درباره این گفت و گوی تلفنی نوشت که پوتین خواهان این تماس شده بود. این دومین تماس میان رهبران دو کشور در ماه جاری و  پیش از برنامه گفت و گوی میان مقامات ارشد آمریکایی و روسی در ۱۰ ژانویه در ژنو است.
این رسانه آمریکایی ادامه داد که روسیه به  صراحت اعلام کرده خواهان تعهد کتبی عدم پیوستن اوکراین به ناتو و همچنین عدم استقرار تجهیزات نظامی ناتو در کشور های شوروی سابق است که دولت بایدن مخالفت کرده است.
بر اساس اعلام قبلی کاخ سفید، بایدن با ولادیمیر پوتین در خصوص موضوعات مختلف از جمله تعاملات دیپلماتیک آتی با روسیه گفت و گو خواهند کرد.

این گفت و گو همزمان با افزایش تنش ها میان واشنگتن و مسکو بر سر اوکراین و در حالیکه قرار است گفت و گوهای امنیتی میان دو قدرت در ژانویه ۲۰۲۲ آغاز شود، امروز پنجشنبه ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ (۹ دی ) انجام شد.

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی آمریکا با انتشار بیانیه ای  گفت: دولت بایدن به دیپلماسی گسترده با متحدان و شرکای اروپایی آمریکا، مشاوره و هماهنگی برای اتخاذ رویکرد مشترک در پاسخ  به افزایش حضور نظامی روسیه در مرزهای مشترک  با اوکراین ادامه می‌دهد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در پیامی به همتای آمریکایی خود با تبریک فرا رسیدن سال نو میلادی خاطرنشان کرد که روسیه و آمریکا به عنوان دو کشور دارای مسئولیت ویژه برای تامین ثبات بین المللی و منطقه ای می توانند و باید با یکدیگر همکاری سازنده داشته باشند.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: اطمینان دارم با اجرای توافق های خود که در اجلاس ماه ژوئن (سران روسیه و آمریکا) در ژنو و تماس های بعدی دو طرف بدست آمده است می توانیم به سمت جلو حرکت کنیم و روابط خوبی را بین دو کشور مبتنی بر احترام متقابل و توجه به منافع یکدیگر برقرار کنیم.

پیش از این، بایدن و پوتین هفتم دسامبر ( ۱۶ آذر) با یکدیگر به صورت مجازی دیدار و درباره موضوعات مختلف از جمله ایران و نیز بطور ویژه درباره اوکراین با یکدیگر گفت و گو کردند.

آمریکا و متحدانش مدعی هستند که حضور نیروهای روسیه در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود و پوتین درصدد حمله به کی‌یف است در حالی که مسکو بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین عادی است.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha