۸ دی ۱۴۰۰، ۲۰:۵۲
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84595481
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همزمان با افزایش تنش ها بر سر اوکراین؛ بایدن و پوتین فردا تلفنی گفت و گو می کنند

نیویورک -ایرنا - کاخ سفید همزمان با افزایش تنش ها میان واشنگتن و مسکو بر سر اوکراین و در حالیکه قرار است گفت و گوهای امنیتی میان دو قدرت در ژانویه ۲۰۲۲ آغاز شود، اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا فردا پنجشنبه ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ (۹ دی ) با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تماس تلفنی خواهد داشت.

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد جو بایدن رییس جمهوری آمریکا فردا پنجشنبه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تماس تلفنی خواهد داشت تا در خصوص موضوعات مختلف از جمله تعاملات دیپلماتیک آتی با روسیه گفت و گو کند.

امیلی هورن سخنگوی شورای عالی امنیت ملی آمریکا با انتشار بیانیه ای افزود دولت بایدن به دیپلماسی گسترده با متحدان و شرکای اروپایی آمریکا، مشاوره و هماهنگی برای اتخاذ رویکرد مشترک در پاسخ  به افزایش حضور نظامی روسیه در مرزهای مشترک  با اوکراین ادامه می‌دهد.

 این مقام ارشد کاخ سفید ادامه داد رئیس جمهوری آمریکا با رهبران سراسر اروپا در ارتباط  است و مقامات دولت بایدن به صورت چندجانبه با ناتو، اتحادیه اروپا و سازمان امنیت و همکاری اروپا تعامل داشته اند.
به گفته وی، مقامات آمریکایی همچنین رایزنی های دوجانبه متعددی با همتایان خود در کشورهای  شرق اروپا وچند جانبه انجام داده اند.
پیش از این، بایدن و پوتین هفتم دسامبر ( ۱۶ آذر) با یکدیگر به صورت مجازی دیدار و درباره موضوعات مختلف به ویژه اوکراین با یکدیگر گفت و گو کردند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا درباره دیدار مجازی هفتم دسامبر همان زمان گفت که بایدن به  صراحت اعلام کرد اگر روسیه به اوکراین حمله کند، آمریکا و متحدانش با اقدامات قوی اقتصادی پاسخ خواهند داد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد: آمریکا فراتر از ارائه تسلیحات کنونی به اوکراین، ابزار دفاعی بیشتری در اختیار این کشور قرار خواهد داد و ما در پاسخ به چنین تشدیدی به تقویت متحدان ناتو خود در جبهه شرقی خواهیم پرداخت.

این مقام ارشد دولت بایدن اضافه کرد: بایدن همچنین به پوتین گفت که گزینه دیگری وجود دارد و آن کاهش تنش ها و دیپلماسی است.

"لوید آستین" وزیر دفاع آمریکا  نیز امروز چهارشنبه به وقت محلی به کشتی های جنگی این کشور دستور داد در منطقه دریای مدیترانه، موقعیت خود را حفظ کنند.

به گزارش تارنمای خبری - تحلیلی آمریکایی هیل، لوید آستین به ناو گروه جنگی یو اس اس هری ترومن دستور داد به جای حرکت به منطقه عملیاتی فرماندهی مرکزی  که شرق آفریقا، تمام خاورمیانه و جنوب آسیا را در بر می گیرد، در منطقه عملیاتی فرماندهی اروپا باقی بماند.

وزیر دفاع آمریکا گفت: این تغییر  نشان دهنده نیاز به حضور مستمر در اروپا است و برای اطمینان بخشیدن به متحدان و شرکای ما از تعهد آمریکا به دفاع جمعی است.

به ادعای آمریکا، روسیه ده ها هزار نیرو را در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده است. مسکو اعلام کرده است که قصدی برای حمله به اوکراین ندارد. روسیه در ماه جاری خواستار تضمین های امنیتی شده و از ناتو خواست که به سمت شرق گسترش نیابد و استقرار نظامی خود را کاهش دهد.

به گفته وی، مقامات آمریکایی همچنین رایزنی های دوجانبه متعددی با همتایان خود در کشورهای  شرق اروپا وچند جانبه انجام داده اند.

پیش از این، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به تارنمای نشریه هیل گفت که واشنگتن علاقه مند به تعامل با روسیه برای گفت و گوی امنیتی راهبردی در ۱۰ ژانویه (۲۰ دی ) است.

سخنگوی شورای امنیت ملی دولت بایدن همچنین گفت که آمریکا تصمیم ناتو برای برگزاری نشست شورای ناتو وروسیه را در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی ) را درک می کند. یک مقام ناتو این نشست را تایید کرده است.
همچنین، شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) تشکیل جلسه خواهد داد.

آمریکا و متحدانش مدعی هستند که حضور نیروهای روسیه در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود و پوتین درصدد حمله به کی‌یف است. این در حالی است که مسکو بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین عادی  است.اوکراین از آمریکا خواسته تا حمایت‌های امنیتی فوری از جمله تبادل اطلاعاتی را در دستورکارش قرار دهد.

در این میان دولت بایدن نگران است که اهداف روسیه در قبال اوکراین ممکن است مذاکرات واشنگتن- مسکو در مورد حملات سایبری و کنترل تسلیحات را از مسیر اصلی منحرف کند.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم می‌کند و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha