۱۰ دی ۱۴۰۰، ۶:۵۴
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84596725
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مقام آمریکایی: گفت و گوی بایدن و پوتین جدی و اساسی بود

نیویورک - ایرنا- یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد گفت و گوی ۵۰ دقیقه ای جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه جدی و اساسی بود.

این مقام ارشد کاخ سفید که نامش بیان نشده است، پنج شنبه شب به وقت محلی در نشست خبری تلفنی به خبرنگاران گفت که روسای جمهوری آمریکا و روسیه در این گفت و گوی تلفنی مانند تماس های قبلی و همچنین بصورت علنی، مواضع خود را تعیین کردند.

وی افزود که بایدن دو مسیر از رویکرد آمریکا را اعلام  کرد که به اقدامات روسیه در دوره پیش رو بستگی دارد. یکی مسیر دیپلماسی که منجر به تنش زدایی می شود، و دیگری مسیری که بیشتر بر بازدارندگی متمرکز است.

این مقام ارشد کاخ سفید ادامه داد مسیر دوم شامل هزینه ها و عواقب و پیامدهای جدی برای روسیه در صورت انتخاب آن برای ادامه تهاجم بیشتر به اوکراین است. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های اقتصادی، تعدیل و افزایش موقعیت نیروهای ناتو در کشورهای متحد آمریکا و شامل کمک‌های اضافی به اوکراین برای توانمند ساختن این کشور به دفاع از خود و قلمروش است.

این مقام ارشد دولت دموکرات بایدن همچنین اضافه کرد که هدف اولیه از این تماس ۵۰ دقیقه ای "آماده سازی و زمینه سازی" برای مذاکرات امنیتی آتی در شهر ژنو، سوئیس است.

وی تصریح کرد بایدن و پوتین با ترتیب گفت وگوهای ثبات استراتژیک میان دو کشور که در تاریخ ۹ و ۱۰ ژانویه در ژنو، گفت و گوی شورای ناتو-روسیه در  ۱۲ ژانویه و نشست سازمان امنیت و همکاری در اروپا در ۱۳ ژانویه موافقت کردند.

این مقام ارشد آمریکایی گفت آنها در مورد اهمیت دیپلماسی عملگرا و نتیجه گرا بحث کردند و بایدن این تماس را تلاشی برای تعیین شرایط این دیپلماسی درنظر گرفت.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید شامگاه پنج شنبه به وقت محلی در بیانیه ای درباره گفت و گوی تلفنی ۵۰ دقیقه ای بایدن با پوتین اعلام کرد بایدن از پوتین خواست تنش ها با اوکراین را کاهش دهد.
 به گفته وی، بایدن تصریح کرد که اگر روسیه حملات بیشتری به اوکراین را ترتیب دهد، آمریکا و متحدان و شرکای آن قاطعانه پاسخ خواهند داد.

به گزارش ایرنا، سخنگوی کاخ کرملین نیز پس از گفت و گوی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با جو بایدن همتای آمریکایی خود اعلام کرد که مسکو خواستار توافق‌های قانونی در مورد ضمانت‌های امنیتی است.

یوری یوشاکوف مشاور ولادیمیر پوتین نیز مذاکرات روز پنجشنبه میان دو رئیس جمهوری را مفصل توصیف کرد و گفت که دراین مکالمه تلفنی ۵۰ دقیقه‌ای همه موضوعات اصلی مورد بحث قرار گرفت. 

 مشاور رییس جمهوری روسیه اضافه کرد که بایدن به صراحت گفته است آمریکا قصد ندارد تسلیحات تهاجمی در اوکراین مستقر کند.
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز درباره این گفت و گوی تلفنی نوشت که پوتین خواهان این تماس شده بود. این دومین تماس میان رهبران دو کشور در ماه جاری و پیش از برنامه گفت و گوی میان مقامات ارشد آمریکایی و روسی در ۱۰ ژانویه در ژنو است.

پیش از این، بایدن و پوتین هفتم دسامبر ( ۱۶ آذر) با یکدیگر به صورت مجازی دیدار و درباره موضوعات مختلف از جمله ایران و نیز بطور ویژه درباره اوکراین با یکدیگر گفت و گو کردند.
روابط روسیه و آمریکا بسیار پرتنش است و مسکو بارها به واشنگتن درباره سیاست‌های توسعه طلبانه بویژه استقرار تسلیحات تهاجمی پیشرفته در مجاورت مرزهای روسیه و برگزاری رزمایش‌ها در منطقه دریای سیاه هشدار داده است. 

روسیه همچنین به آمریکا هشدار داده است که درصورت عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو که واشنگتن خواهان آن است، اقدامات نظامی بکار خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha