پنجمین جشنواره شعر تبری نوج با اضافه شدن بخش مقاومت فراخوان داد

ساری – ایرنا – پنجمین جشنواره استانی شعر تبری «نوج» با اضافه شدن یک بخش ویژه به عنوان بخش «مقاومت و شهدای مدافع حرم» فراخوان داد.

به گزارش ایرنا، جشنواره استانی شعر تبری «نوج» که تا کنون چهار دوره از آن به میزبانی شهرستان سوادکوه شمالی برگزار شد، برای پنجمین دوره در چهار بخش برای دریافت اشعار شاعران تبری‌سرا فراخوان داد.

این جشنواره در دوره پنجم پذیرای اشعاری با موضوع‌های «آزاد»، «عمومی»، «استعدادهای نوین» و «مقاومت و شهدای مدافع حرم» است و تا ۱۰ بهمن فرصت ارسال اثر به دبیرخانه تعیین شده است. اختتامیه جشنواره نیز نیمه دوم اسفند امسال برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با هدف گردآوری آثار تبری سروده شده توسط شاعران مازندرانی در موضوع مقاومت و شهدای مدافع حرم امسال با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران بخش ویژه‌ای به جشنواره اضافه شد که قطعا به دریافت آثار فاخر در این حوزه منجر خواهد شد.

عباس زارع اظهار کرد: در برنامه‌ها و محافل مختلف فرهنگی مازندران بارها شاهد خوانش اشعاری زیبا از شاعران مازندرانی در وصف و مدح شهدای مدافع حرم از جمله سردار شهید سلیمانی بودیم و این موضوع اثبات شده که ظرفیت مازندران در این حوزه نیز بالاست.

وی افزود: با توجه به این ظرفیت موجود نیز قرار است روز شنبه ۱۱ آذر به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، محفل «عصری با شعر نگین سلیمان» در سالن آمفی‌تئاتر مجتمع فرهنگی هنری زنده‌یادس لمان هراتی ساری برگزار شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی مازندران بر لزوم توجه هر چه بیشتر به جشنواره‌هایی مانند شعر تبری «نوج» تأکید کرد و گفت: فرهنگ و زبان بومی ما در معرض آسیب است و بر همین اساس نیز باید استعدادیابی هدف اصلی این جشنواره باشد تا با تمام توان در راستای حفظ و ترویج فرهنگ و زبان بومی گام برداریم.

زارع اظهار کرد: امیدواریم که این جشنواره با کشف استعدادهای جدید بتواند به اعتلای فرهنگ و زبان بومی کمک کند. تأکید و هدف همه ما در ستاد برگزاری جشنواره باید این باشد که چهره‌های جدید و جوان وارد عرصه شوند و در جشنواره شرکت کنند. تکراری شدن برگزیدگان جشنواره طی چند دوره در حالی که استعدادهای بسیار خوبی در شعر تبری داریم اتفاق خوبی برای یک رویداد فرهنگی نیست. بر همین اساس باید به دنبال کشف استعدادهای سراسر استان در این عرصه باشیم. جشنواره نیز در واقع فرصتی برای کشف استعدادها و معرفی آن‌ها به جامعه مخاطبان است.

وی افزود: نکته مهم دیگر این است که آثار برگزیده این جشنواره نباید فقط در قالب یک همایش و چاپ کتاب عرضه شوند. بلکه باید در رسانه‌های مختلف و فضای مجازی هم برای عموم مردم بازنشر شوند.

ذبیح‌الله ذبیحی ، جابر خانلری، منصور علی‌اصغری، مبین اکبرنژاد، مهدی یزدانی، حمیامینی و فاطمه تالشی اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره استانی شعر تبری «نوج» هستند. این جشنواره مختص شعرهای بومی با زبان تبری است و گستره استان‌هایی دارای اقوام تبری‌زبان را در برمی‌گیرد.

حفظ و گسترش فرهنگ و زبان تبری، آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم و واژگان مناطق مختلف استان، ترغیب فرهنگ عمومی و گرایش جوانان، نوجوانان و نونهالان به گفتار و نوشتار این زبان و همچنین احیای فرهنگ همدلی و هم‌آوایی برای نزدیکی اقوام مختلف تبری از اهداف اصلی این جشنواره بیان شده‌اند.

پنجمین جشنواره شعر تبری نوج با اضافه شدن بخش مقاومت فراخوان داد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha