فرمانداران نوشهرو چالوس خواستار ساماندهی رودخانه گندابرود شدند

نوشهر- ایرنا - فرمانداران نوشهر و چالوس به منظور پیشگیری از تکرار آبگرفتگی واحدهای مسکونی و تجاری براثر بارندگی شدید در نقاط شهری این مناطق غربی مازندران خواستار ساماندهی رودخانه گندابرود شدند.

به گزارش ایرنا ، گندابرود (شفا رود ) یکی از رودخانه های جاری مشترک میان شهرستان های نوشهر و چالوس است که از ارتفاعات بالادست کوه های البرز مرکزی سرچشمه می گیرد. حدود ۶ کیلومتر از مسیر این رودخانه با گذر حریم و محدوده شهری می گذرد و به همین دلیل در پی بارندگی های شدید سرریز می کند که باعث آبگرفتگی منطقه می شود.

فرماندار نوشهر روز شنبه در نشست مشترک دو شهرستان نوشهر و چالوس که با هدف ساماندهی رودخانه گندابرود در فرمانداری نوشهر برگزار شد ،گفت : برابر گزارش های میدانی و پایش های صورت گرفته مشخص شده که یکی از علت های عمده آبگرفتگی نقاط شهری مسکونی ، تجاری و صنعتی از جمله در مهر و آبان ماه امسال طغیانی شدن این رودخانه در زمان بارندگی های شدید بوده است.

سیلی که در نوزدهم آبان ماه امسال در نوشهر رخ داد سبب آب گرفتگی حدود ۱۰۰ واحد مسکونی ، تجاری و صنعتی در نقاطی از مناطق روستایی و شهری از جمله بهجت آباد هلستان ، مزگا ، حوضکتی و ... شد و خسارت های جبران ناپذیری به لوازم زندگی مردم و بخشی از بناهای مسکونی وارد کرد.

سعید یزدانی افزود : مصوباتی با هدف اجرای طرح جمع آوری آب های سطحی و هدایت آن از طریق ساخت کانال بتنی به رودخانه گندابرود در شهرستان داشتیم که متاسفانه طبق بررسی های کارشناسی کاملا بدون مطالعه و محاسبه غیردقیق اجرایی شده کهه نه تنها مشکل را حل نکرده بلکه آن را تشدید کرده است.

وی توضیح داد : به عنوان مثال کانال بتنی که طی ۶ سال گذشته از خیابان شهید عمادین کریمی نوشهر با هدف جمع آوری و هدایت آب به رودخانه گندابرود ساخته شد، گنجایش لازم را در زمان بارندگی شدید ندارد و هنگام طغیانی شدن رودخانه سبب ورود سیلاب به زندگی مردم و زیرساخت ها می شود.

 یزدانی با اظهار این که در زمان ساماندهی این رودخانه ، نسبت به تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز حریم اقدامی نشده بود و تنها دیواره حفاظتی ایجاد کردند ، گفت : طی بازدیدهای انجام گرفته پس از سیل آبان ماه امسال برای شناسایی نقاط طغیانی این رودخانه مشاهده شده برخی از دیوار های بناهای مسکونی روی دیوارهای حفاظتی این رودخانه بناشده است که متاسفانه این اقدامات خلافکارانه به ضعف نظارت مسئولان ادارات از جمله شهرداری و نیز منابع امور آب برمی گردد.

 فرماندار نوشهر گفت که چنین رفتارهای نامهربانانه با این رودخانه سبب شد که امروز نقاطی از شهر نوشهر از جمله "بهجت آباد " و حتی سکونتگاه های پائین دست این نقطه شهری در زمان بارندگی شدید  این رودخانه طغیانی و منجر به آبگرفتگی معابر و سکونتگاه ها می شود.

فرماندار چالوس هم هم در این نشست با تاکید بر این که باید از قوه قهریه برای عوامل طغیانی شدن این رودخانه بهره برد ، گفت : متاسفانه نشست های متعددی با هدف شناسایی عوامل بروز سیل در شهرستان برگزار و مصوبه های خوبی در این زمینه داشته ایم ، ولی به علت عدم استفاده از قوه قهریه مخصوصا دستگاه قضا متاسفانه در هر دوره بارش های شدید رودخانه ها در این شهرستان طغیان می کند و سیل رخ می دهد.

سید رسول حسینی افزود : اگر قرار است عوامل طغیانی این رودخانه شناسایی و نسبت به برچیدن این عوامل اقدام شود با ید شرح وظایف ها مشخص شود ، یعنی اگر قرار است  شهرداری چالوس عهده دار ساماندهی بخشی از این رودخانه شود باید بداند که چند کیلومتر از ساماندهی رودخانه گندابرود برعهده مسئولان شهری این شهر است و در چه بازه زمانی باید این طرح را به سرانجام برسانند.

وی وجود درختان مزاحم در حریم و بستر رودخانه و نیز پرشدن آبراه ها به علت ساخت وسازها را از دیگر عوامل سیل در نقاطی از شهر چالوس ذکر کرد و گفت : امروز برای ساماندهی این رودخانه هرگونه آمادگی وجود دارد و از این حیث مشکل خاصی وجود ندارد.

به کارگیری مشاور با هدف اجرای طرح جمع آوری آب های سطحی و نیز ساماندهی رودخانه گندابرود از سوی اداره منابع امور آب ، جمع آوری درختان مزاحم در بستر ، شناسایی متجاوزان به رودخانه از مصوبه هایی است که در این نشست بر اجرایی شدن آن تاکید شد.

فرماندار نوشهر نیز به مسئولان ادارارات امور آب شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت فرصت ۱۰ روزه داد تا نسبت به به کارگیری مشاور برای ساماندهی رودخانه گندابرود اقدام کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha