رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر: مخاطب شناس و زمان شناس باشیم

شیراز- ایرنا- رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، علم و بینش نسبت به معروف و منکر را از شرایط لازم و مهم این دو فریضه دانست و گفت: آمر به معروف و ناهی از منکر در این موارد باید مخاطب شناس و زمان شناس باشد و بتواند با هر فردی متناسب با وی حرف بزند.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله کاظم صدیقی، یکشنبه در نخستین گردهمایی معاونین اجتماعی و مطالبه گری رابطین عفاف و حجاب ستادهای امر به معروف و نهی از منکر سراسر کشور در شیراز افزود: امر به معروف و نهی از منکر از مسائلی نیست که در حاشیه دین یا حاشیه زندگی انسان قرار گرفته باشد، امر به معروف و نهی از منکر متن است، هم خودش ماموریت الهی است و هم رسالتش حفاظت از اصول و فروع دین است و با آن مصالح جامعه برآورده می شود.
وی ادامه داد: با این اهمیت فوق العاده ای که امر به معروف و نهی از منکر دارد، فکر نکنیم که فقط ما امر به معروف و نهی از منکر داریم، دنیا هم در آنچه که خودشان به عنوان ارزش برای خودشان تعریف کرده‌اند نسبت به آن مجامع و سازمان‌هایی دارند مانند سازمان حقوق بشر، حفاظت از محیط زیست، حمایت از حیوانات و امور خیریه‌ای که در همه دنیا وجود دارد و نسبت به نظم و انضباط آنها فرهنگی ساخته و گفتمانی به وجود آورده‌اند که کسی نتواند نسبت به آنها تخلفی انجام دهد.
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور اظهار داشت: بهداشت جهانی یکی از کارهای امر به معروف و نهی از منکر است اما آنها در امور اجتماعی این شعارها را می‌دهند، هزینه‌هایی برای اینها صرف می‌کنند اما ارزش‌های آنها بر اساس برداشت‌هایی است که خودشان دارند.
آیت الله صدیقی بیان کرد: اما مصادیق ما با آنها متفاوت است، آنها تذکر دادن در امور شخصی و معنوی و خیرخواهی کردن را فضولی و دخالت در امور مردم و محدود کردن آزادی‌ها می دانند اما اسلام و مکاتب آسمانی، بشر را یک مجموعه می‌داند و اینکه تامین مصلحت فرد با مصلحت جامعه گره خورده است، نمی شود گفت که فرد فاسد باشد به ما ارتباطی ندارد، فساد در افراد در فساد جامعه نقش مستقیم دارد و لذا قرآن نظارت جامعه را به آحاد جامعه تقسیم کرده است.
وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر نیازمند قدرت، علم، نیروی انسانی، برنامه، روش، تاکتیک و ایجاد گفتمان عمومی است و لذا این مساله مهم و سرنوشت ساز است که نبود آن معادل نبود دین و وجودش وجود دین و سعادت دنیا و آخرت است اولین مساله آن علم و سپس بصیرت و بینش است.
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: امروز ما در اصول و فروع مورد هجوم قرار گرفته‌ایم و با یورش هایی ما را غارت کرده‌اند، خطاب امر به معروف و نهی از منکر برای فضای دانشجویی چه خوراکی آماده کرده و با چه تجهیزات و سلاحی می‌خواهد جلو شبهاتی را که در دانشگاه رایج است بگیرد؟
آیت‌الله صدیقی افزود: چگونه می توانیم اهل معروف را در دانشگاه مطرح کنیم و جوانان با احساس را نیروی امر به معروف و نهی از منکر بدانیم و امکانات لازم را در اختیار آنها قرار دهیم؟
وی بیان کرد: امور به معروف و نهی از منکر این است که ما هم معروف را کاملا بشناسیم و هم منکر را شناسایی کنیم و اهل معروف باشیم و نسبت به منکرات در حریم خودمان منکری نبینیم، اگر چنین بودیم نباید از توطئه‌ها، شانتاژها و تبلیغات شبکه‌ای و غیر شبکه‌ای نگران نباشیم چرا که به فرموده قرآن، باطل نمی‌تواند با حق درگیر شود.
آیت الله صدیقی، امر به معروف و نهی از منکر را سنگر اصول و فروع دین دانست و گفت: همه می‌دانیم که جایگاه امر به معروف و نهی از منکر جایگاه حفاظت از همه احکام دین است و اگر این دژ تخریب شود هیچ حکمی مصونیت پیدا نمی‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha