مرزبانی کرمانشاه امسال ۴۱ میلیارد تومان کالای قاچاق کشف کرده است

کرمانشاه- ایرنا- فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه با بیان اینکه ارزش مجموع کشفیات قاچاق مرزبانی استان در سال گذشته ۱۱۰ میلیارد تومان بوده‌ است، عنوان کرد: ارزش این کشفیات از ابتدای امسال تاکنون به ۴۱ میلیارد تومان رسیده‌ است.

به‌ گزارش خبرنگار ایرنا، سردار «کیاست سپهری» روز شنبه در نشستی خبری به‌مناسبت هفته نیروی انتظامی از افزایش کشفیات کالای قاچاق در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: هم شاهد قاچاق کالا از مبادی رسمی به‌صورت جاساز و زدوبند بوده‌ایم و هم از مبادی غیررسمی و غیرمجاز.

به گفته‌ او در سال گذشته ۱۴ هزار انواع دام سبک و سنگین قاچاق را در مرزهای استان کشف کردیم و به چرخه عرضه و مصرف داخلی عودت دادیم که این رقم از ابتدای امسال تاکنون به حدود ۶ هزار راس دام قاچاق رسیده‌ است.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه از احتمال رشد قاچاق احشام در نیمه دوم سال با توجه به تفاوت قیمت سه‌برابری آن در دو طرف مرز خبر داد و گفت: مرزبانی استان با جدیت با انواع قاچاق از جمله قاچاق دام برخورد می‌کند.

سردار سپهری با بیان این‌که ما با جان‌ودل برای حراست از امنیت کشور قدم برمی‌داریم، گفت: باوجود ناامنی در مرزهای اطراف کشور اما امنیت داخلی ایران بسیار بالا است و گرچه مشکلات اقتصادی متعددی وجود دارد اما با درک و همراهی بالای مردم، شاهد کوچک‌ترین مشکلی در حوزه امنیت نبوده‌ایم که امیدواریم با عزم دولت جدید این تنگناهای اقتصادی هم پایان پیدا کند.

او با بیان این‌که چهار استان کشور با عراق همسایه هستند، عنوان کرد: ۴۸ درصد از صادرات ایران به عراق از مرزهای استان کرمانشاه انجام می‌شود که نشانگر اهمیت بالای این استان است.

فرمانده مرزبانی استان همچنین ابراز امیدواری کرد که با فروکش کردن ویروس کرونا، استان کرمانشاه در سال آینده بازهم میزبان انبوه هزاران اربعین حسینی باشد.

او همچنین با اشاره به برنامه‌های مرزبانی استان در هفته نیروی انتظامی گفت: تجلیل از مرزبانان نمونه، غبارروبی مساجد و نمازخانه‌ها، برگزاری نمایشگاه، اهدای خون توسط پرسنل مرزبانی، برگزاری مسابقات در بین مرزنشینان و ارائه خدمات مضاعف به آنان، برگزاری رزمایش اقتدار و رونمایی از اقدامات حوزه هوشمندسازی از جمله برنامه‌های مرزبانی در این هفته است.

به گفته‌ سردار سپهری هوشمندسازی پاسگاه‌های مرزی و توسعه زیرساخت‌های فیبر نوری با هدف نصب تجهیزات الکترونیکی و اپتیکی از جمله این برنامه‌ها است.

هوشمندسازی کامل مرزها تا ۵ سال آینده

سردار سپهری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره برنامه مرزبانی برای هوشمند کردن مرزهای استان گفت: طی یک برنامه حداکثر پنج‌ساله کل مرزهای ۳۷۱ کیلومتری استان با وجود کوهستانی و هزینه‌بر بودن آن، هوشمند و کرمانشاه از مزایای این برنامه منتفع خواهد شد.

او کاهش استفاده از نیروی انسانی، دقت بالاتر، سرعت بیشتر و صحت و اتقان آماری را از جمله مزایای هوشمند کردن مرزها برشمرد و گفت: البته این‌موضوع مشروط به وضع قوانین و مقررات پشتیبان به‌ویژه درباره عابران غیرمجاز در مرزها و تشدید مجازات‌ها در این زمینه دارد.

سردار سپهری همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا درباره وجود قاچاق در مبادی رسمی استان گفت: عمده قاچاق در مبادی رسمی در مرزهای جنوبی و ساحلی کشور در پوشش‌های مختلف و ترفندهای متفاوت صورت می‌گیرد که ظاهر آن‌هم قانونی است اما این نوع قاچاق در مبادی رسمی استان بسیار ناچیز است.

به گفته‌ او، اگر بانک‌های اطلاعاتی یکپارچه سازی شود و در اختیار مرزبانی هم قرار بگیرد و نیز طرح پلیس امنیت اقتصادی در پایانه‌های مرزی به‌درستی و با امکانات لازم تعریف شود، حجم عظیمی از کالاهای قاچاق کاهش پیدا خواهد کرد.

سردار سپهری درعین‌حال با اشاره به وجود قاچاق قابل‌توجه از مرزهای غیر رسمی و غیرمجاز استان اظهار کرد: تعداد زیادی قاچاق‌بَر در مرزهای شمال غربی استان فعالیت می‌کنند که جزو مرزنشینان این منطقه هم نیستند و از سایر مناطق به این‌جا آمده‌اند اما در حال انجام قاچاق سازمان‌یافته در استان هستند که مرزبانی هم با شدت با این قاچاقچیان برخورد خواهد کرد.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه درعین‌حال حساب این قاچاق‌برها را با کوله‌بران جدا دانست و گفت: کوله بران از مرزنشینان منطقه هستند و همواره کمک حال و همراه مرزبانان بوده‌اند.

او ابراز امیدواری کرد که وزارت کشور قوانین و مقرراتی برای سامان دادن به وضعیت کوله بران و حمایت بیشتر از مرزنشینان مصوب و اجرایی کند؛ به‌عنوان نمونه اگر سازوکاری که در بازارچه مرزی میلک در سیستان بلوچستان طراحی و اجرا شده، در استان کرمانشاه نیز تعریف شود بی‌شک قاچاق برها به‌راحتی قابل‌کنترل هستند و فضا برای فعالیت کوله‌بری بهتر فراهم می‌شود.

سردار سپهری همچنین با بیان این‌که موضوع قاچاق و کوله بر از پدیده‌های اجتماعی هستند، عنوان کرد: اگر دستگاه‌های اجرایی و اقتصادی مسئولیت خود را به‌درستی انجام دهند و خدمات لازم را از جمله در حوزه اشتغال‌زایی به شهروندان ارائه کنند بی‌شک شاهد این میزان از تلاش برای قاچاق کالا نخواهیم بود.

اشراف تا عمق ۵۰ کیلومتری عراق

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه با بیان این‌که کوچک‌ترین دغدغه‌ای درباره امنیت در مرزها نداریم، گفت: با حمایت نهادهای نظامی ازجمله سپاه و ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی، مرزبانی اشراف خوبی در مرزها حتی تا عمق ۵۰ کیلومتری مرز عراق دارد.

سردار سپهری همچنین درباره کشفیات سلاح و مهمات در استان نیز گفت: امسال یک تا دو درصد افزایش کشفیات سلاح و مهمات داشته‌ایم و اشراف خوبی بر قاچاقچیان این حوزه داریم به‌طوری‌که همه آن‌ها تحت کنترل هستند و در صورت اقدام به قاچاق سلاح و مهمات در مرز دستگیر خواهند شد چنانچه بیش‌از ۸۰ درصد کشفیات سلاح و مهمات همراه با دستگیری متهمان بوده‌است.

استان کرمانشاه با ۲میلیون نفر جمعیت ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرزها ۲مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha