امارات و کره جنوبی درباره توسعه همکاری‌های هسته‌ای مذاکره کردند

تهران - ایرنا - امارات و کره جنوبی درباره توسعه همکاری‌ها در زمینه انرژی هسته‌ای گفت وگو کردند.

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی «الخلیج اونلاین» امروز (جمعه) به نقل از وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد که «پارک ایل» مدیر کل منع اشاعه و امور هسته‌ای این وزارتخانه دیروز در ابوظبی با «ناصر الناصری» مدیر عامل شرکت "براکه" دیدار کرد.  

این پایگاه خبری به نقل از خبرگزاری رسمی کره جنوبی (یونهاپ) اضافه کرد که دو طرف درباره راههای افزایش همکاری بین دو کشور در زمینه انرژی هسته‌ای از جمله نیروگاه هسته‌ای «براکه» که توسط کره جنوبی در امارات طراحی شده است، گفت وگو کردند.  

دو طرف همچنین درباره مشارکت در کار نیروگاه‌های هسته‌ای در یک کشور ثالث (سوم)، تحقیق و توسعه در زمینه علم و فناوری هسته‌ای و مقررات ایمنی و امنیت هسته ای تبادل نظر کردند.  

الخلیج اونلاین به نقل از وزارت خارجه کره جنوبی افزود: دو طرف توافق کردند که چهارمین جلسه شورای عالی انرژی هسته‌ای کره جنوبی و امارات امسال با مشارکت معاون دوم وزیر امور خارجه جمهوری کره جنوبی و وزیر «انرژی و زیرساخت» امارات در سئول برگزار شود.  

بر اساس این گزارش، سئول و ابوظبی در نوامبر گذشته سومین دور رایزنی‌ها درباره همکاری هسته‌ای بین دو کشور را برگزار کردند.  

دو طرف توافق کردند که همکاری فعال هسته‌ای از طریق رایزنی‌های سطح بالا محور اصلی مشارکت راهبردی دو کشور باشد.   

سازمان انرژی اتمی امارات متحده عربی سوم فروردین ۱۴۰۰ از تکمیل سوختگیری نیروگاه اتمی «براکه» این کشور و آمادگی برای آزمایش نیروگاه برای آغاز به کار نهایی آن خبر داد.  

عملیات ساخت نیروگاه‌ هسته‌ای براکه از سال ۲۰۱۲ در کنسرسیومی به مدیریت شرکت «کپکو» کره جنوبی آغاز شده بود. امارات برای ساخت این چهار رآکتور هسته‌ای و خدمات پس از راه‌اندازی آن‌ها در مجموع ۴۰ میلیارد دلار هزینه خواهد کرد.  

برخی کشورهای منطقه و حتی شماری از انجمن‌های تخصصی نسبت به وضعیت ایمنی و امنیت این نیروگاه سوال‌های جدی دارند و حتی کشوری همچون قطر این نگرانی‌ها را به آژانس انرژی اتمی منعکس کرده است.  

کارشناسان با بیان اینکه امارات باید در خصوص وضعیت امنیت و ایمنی نیروگاه براکه به کشورهای منطقه پاسخگو باشد، گفت: کشورهایی که می‌خواهند از انرژی پیشرفته هسته‌ای بهره‌برداری کنند باید بتوانند استانداردهای پیشرفته ایمنی و امنیت آن را نیز رعایت کنند.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha