۲۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۴۵
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84468522
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگهداری بناهای تاریخی در گرو واگذاری به بخش خصوصی است

سنندج - ایرنا - استاندار کردستان گفت: راە درست و اصولی حفظ و نگهداری بناهای تاریخی استان واگذاری این اماکن بە بخش خصوصی به شمار می‌رود که در قالب تبصره ۱۹ این شرایط برای اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تسهیل شده است.

 بە گزارش ایرنا، بهمن مرادنیا روز یکشنبه در سومین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی کردستان اظهار داشت: تعداد زیادی بنا و ساختمان تاریخی در استان وجود دارد که از لحاظ اعتباری مرمت و نگهداری آنها برای دولت امکان پذیر نیست و بر همین اساس راهکار درست واگذاری این بناها به بخش خصوصی است.

وی اضافه کرد: بخش خصوصی با صرف هزینه معقول و در زمان کم این بناها را مرمت و آنها را نیز از خطر نابودی حفظ می کند و همزمان نیز می تواند از طریق آن اشتغالزایی ایجاد کند.

استاندار کردستان با بیان اینکه در استان در چند بنای تاریخی به بخش خصوصی واگذار شده که نتیجه رضایت بخشی داشته بر ادامه این روند تاکید کرد و گفت: با اینکار از تبدیل بناهای تاریخی به مخروبه جلوگیری شده و زمینه استفاده مناسب از بناها فراهم و بافت این ساختمانهای قدسمی زیبا حفظ می‌شود.

مرادنیا به رونق مبادلات تجاری از طریق مرزهای باشماق مریوان و سیرانبند بانه اشاره کرد و گفت: وقتی مرز رسمی داریم باید خود را موظف به ایجاد زیرساخت ها و امکانات آن بدانیم و بخشی از آن نیز با استفاده از تبصره ۱۹ فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان بانه بواسطه وجود مرز، منطقه ویژه و منطقه آزاد در آینده می تواند بسیار توسعه پیدا کند، افزود: لازم است آزمایشگاه استاندارد در منطقه ویژه اقتصادی بانه ایجاد شود که هم به مرز نزدیک بوده و هم در دل منطقه آزاد واقع شده است.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۱۵ اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که ۹۱۵ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل ۷۷۸ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۵ مورد میراث طبیعی، ۹۳ مورد میراث معنوی و ۲۹ مورد میراث منقول است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha