۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۵۷
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 84439206
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کارشناس پاکستانی: طالبان روابط قوی باهمسایگان ایجاد می کند

اسلام‌آباد - ایرنا - "ارشد یوسف زی" روزنامه‌نگار پاکستانی و کارشناس امور افغانستان گفت: طالبان در سال‌های اخیر پیشرفت کرده است و آنها سعی خواهند کرد روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران و پاکستان که دو همسایه مهم افغانستان هستند، داشته باشند.

«ارشد یوسف زی» روز سه‌شنبه طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد اظهار داشت: وضعیت در افغانستان همچنان در حال تغییر است و باید منتظر ماند و دید دولت بعدی این کشور با جامعه بین المللی چگونه تعامل خواهد کرد.

این تحلیلگر پاکستانی گفت: طالبان در سناریوی فعلی فقط به ایران، چین ، روسیه  و پاکستان اعتماد دارند.

وی در عین حال معتقد است: طالبان روابط قوی تری را با ایران و پاکستان حفظ خواهند کرد زیرا این دو کشور مسیر اصلی برای تعامل و ارتباط افغانستان با منطقه و جهان هستند.

ارشد یوسف زی افزود: طالبان می خواهند جامعه بین المللی با آنها برابر رفتار کند ، آنها نمی خواهند تابع هیچکس باشند.

وی خاطرنشان کرد که بر اساس توافق دوحه ، طالبان وعده هایی به ویژه در مورد حقوق زنان و دسترسی بدون مانع آنها به آموزش داده اند.

وی خاطرنشان کرد: "آنها تا حدودی به وعده های خود عمل کردند زیرا می بینیم که آنها کنترل کابل را بدون خونریزی به دست گرفتند.

این روزنامه‌نگار پاکستانی اظهار داشت: طالبان درصدد تعامل با جامعه بین المللی هستند اما نمی خواهند تابع هیچکس باشند.

ارشد یوسف زی گفت: راه پیشروی طالبان نشان می دهد که آنها با گذشت زمان پیشرفت کرده اند و بسیاری از افراد تحصیل کرده در طالبان وجود دارند که می توانند با جامعه بین المللی به شیوه بهتری ارتباط برقرار کنند.

کارشناس امور افغانستان هشدار داد که وضعیت فعلی به افزایش حرکت موج جدید پناهجویان به سمت همسایگان منجر خواهد شد و بدون شک پیامدهای امنیتی را نیز درپی دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha