۲۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۰۹
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 84439055
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روایت رسانه‌های پاکستان از اوضاع افغانستان؛ آمریکا ریشه اصلی مشکلات

اسلام‌آباد - ایرنا - مطبوعات پاکستان طی بازتاب لحظه به لحظه رویدادهای افغانستان به ویژه پس از ورود طالبان به کابل، وضعیت کنونی را حساس و برای مردم افغانستان سرنوشت ساز توصیف می کنند . آنان آمریکا را ریشه اصلی مشکلات و نقش کشورهای همسایه را برای کمک به رفع بحران افغانستان مهم ارزیابی کردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، مطبوعات پاکستان اعم از چاپی و الکترونیکی اوضاع افغانستان را به عنوان خبر یک خود قرار داده و این برهه را برای همه به ویژه همسایگان افغانستان بسیار حساس توصیف می‌کنند.

ناظران سیاسی در پاکستان، اشغال بیست ساله افغانستان توسط آمریکا و ناتو را ریشه اصلی مشکلات می‌دانند و تاکید کردند که خروج بی پروا و عجولانه آمریکا مسیر دستیابی به صلح در افغانستان و رفع اختلاف میان ذی نفعان داخلی را با مشکل جدی مواجه کرده است.

بیشتر روزنامه‌های صبح امروز پاکستان تیتر اول خود را به خروج "اشرف غنی" رئیس جمهوری افغانستان از این کشور و ورود نیروهای طالبان به کابل اختصاص دادند و برخی نوشتند که مشروعیت جهانی یک چالش بزرگ برای طالبان است درحالی که بی کفایتی دولت کابل باعث شده تا مردم افغانستان دغدغه جدیدی را متحمل شوند.

روزنامه اردو زبان «دنیا» گزارش داد: اوضاع در افغانستان به طور حیرت انگیز درحال تغییر است، احساس ناامنی و ناامیدی نسبت به صلح واقعی در این کشور گسترش پیدا کرده است.

روزنامه «نوای وقت» چاپ اسلام‌آباد نوشت: رویدادهای افغانستان به طرف نقطه نامعلومی حرکت می‌کند و از طرف دیگر مسؤولیت سنگینی متوجه گروه‌های داخلی برای کنار گذاشتن اختلافات بوده و همزمان نقش آفرینی کشورهای همسایه برای کمک به حل بحران افغانستان نیز اجتناب ناپذیر است.

روزنامه انگلیسی زبان «داون» نوشت: بحران در افغانستان وارد مرحله جدیدی شد، طالبان وارد کابل شده و مدعی پایان جنگ است اما وحشت تمام پایتخت را فراگرفته است.

در این گزارش آمده است: گروه‌های داخلی افغانستان به دنبال یافتن مسیری برای پشت سر گذاشتن این بحران هستند. اوضاع در افغانستان آشفته و کشورهای خارجی درپی خارج کردن اتباع خود از کابل هستند درحالی که اشرف غنی هم از کشور فرار کرد.

روزنامه انگلیسی زبان «اکسپرس تریبیون» با اشاره به کنترل کابل توسط طالبان نوشت: حقوق بشر و حقوق زنان یک دغدغه عمده در افغانستان محسوب می‌شود و باید دید که آیا رویدادهای دهه ۹۰‌میلادی تکرار می‌شود و یا اینکه از حقوق زنان دفاع خواهد شد.

رسانه‌های دولتی پاکستان امروز گزارش دادند: رایزنی‌های این کشور با بازیگران منطقه‌ای و بین المللی پیرامون صلح افغانستان ادامه دارد و در همین راستا وزیر امور خارجه پاکستان با همتایان انگلیسی و دانمارکی خود به صورت تلفنی درباره افغانستان گفت‌وگو کرد.

روزنامه انگلیسی زبان «دیلی تایمز» در سرمقاله خود نوشت: نحوه خروج آمریکا از افغانستان یکی از مسخره ترین رویکردی بود که ما شاهد آن بودیم درحالی که جامعه جهانی باید ایالات متحده را پاسخگو کند.

در این گزارش آمده است: با توجه به آشفتگی‌های افغانستان انتظار می رود هزاران پناهنده جدی  به سرعت وارد کشورهای همسایه از جمله پاکستان شوند. آمریکا در طولانی ترین یورش نظامی خود در خارج، با مسخره ترین روش از افغانستان خارج شد البته آنان تصور نمی کردند که طالبان این چنین پیشروی کند. یک فاجعه می تواند زندگی میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین جامعه بین المللی باید آمریکا را به دلیل ترویج افراط، هرج و مرج و بی مسئولیتی در قبال افغانستان بازخواست کند.

شبکه "دنیا نیوز" پاکستان نیز در برنامه تحلیلی خود با عنوان تحولات افغانستان‌، به خروج غیر مسئولانه آمریکا و گریختن مقامات کابل از جمله اشرف غنی پرداخت. کارشناسان حاضر در این برنامه عملکرد ایالات متحده آمریکا در افغانستان طی ۲۰ اشغال این کشور را به شدت سرزنش کرده و گفتند: آمریکایی‌ها به راحتی افغانستان را رها کردند و پس از آن هیچ اهمیتی به صلح افغانستان و یا برخورد با عناصری که جلوی پیشبرد تلاش‌های صلح را گرفته‌اند، ندادند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha