گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

تهران - ایرنا - حضور اصغر فرهادی در فستیوال بین المللی کن با فیلم سینمایی «قهرمان» که برای نخستین بار در این جشنواره به نمایش درآمد و توجه منتقدان و رسانه‌های خارجی را به خود جلب کرد، را می‌توان مهمترین رویداد فرهنگی هفته گذشته برشمرد.

 نامه اعتراضی هیات تطبیق فرمانداری تهران در خصوص غیرقانونی خواندن نام گذاری معابر به اسم بزرگان ادبیات کودک و نوجوان ایران، واکنش‌های مختلف اهالی فرهنگ بویژه نویسندگان را طی چند روز گذشته به دنبال داشته است؛ از بیانیه انجمن نویسندگان کودک تا طوماری که در میان اهالی قلم برای امضا می‌چرخد.

 دوره چهاردهم حراج تهران که قرار بود مطابق معمول در تیرماه برگزار شود، به دلیل اوج‌گیری مجدد ابتلای کرونا تا تاریخ نامعلوم بعدی به تعویق افتاد.

 پیکر مرحوم داریوش غفاری از خبرنگاران و دبیران با سابقه سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) پس از برگزاری مراسم تشییع در قطعه نام آوران بهشت زهرا (س) در خاک آرام گرفت.

دبیر دوازدهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال از حضور یک‌هزار و ۱۴۳ اثر برای رقابت در بخش‌های مختلف این رویداد بزرگ در حوزه رسانه‌های دیجیتال خبر داد که در سامانه مربوط ثبت نام کرده‌اند.

فروش میلیاردی فیلم سینمایی «دینامیت» آن هم یک هفته بعد از آغاز اکران دل بسیاری را به آینده گیشه سینما پس از ضربه کاری همه‌گیری کرونا گرم کرد.

پرونده شوراهای پیشنهادی نظارت بر ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میدان های شهری هفت استان اردبیل، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، کردستان و یزد تایید شد.

افتخارات ایران در عرصه های جهانی

فیلم کوتاه «زنگ تفریح» به کارگردانی نوید نیکخواه‌آزاد به بخش رسمی آثار کوتاه داستانی نوزدهمین دوره جشنواره جهانی «ایسکیا گلوبال» در ایتالیا راه یافت.

قهرمان، نهمین فیلم اصغر فرهادی، روز سه‌شنبه، ۲۲ تیر در فستیوال بین‌المللی کن برای اولین بار به نمایش درآمد و توجه منتقدان و رسانه‌های خارجی را به خود جلب کرد. این فیلم ۱۲۷ دقیقه‌ای که با حضور بازیگرانی چون امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدرعرفایی و سارینا فرهادی در شیراز فیلمبرداری شده، داستان مردی به نام رحیم را روایت می‌کند که به دلیل بدهی در زندان است و در دو روزی که به مرخصی آمده در هزارتویی پیچیده و متناقض از اخلاقیات گرفتار می‌شود. 

گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

 فیلم کوتاه «زنگ تفریح» به کارگردانی نوید نیکخواه‌آزاد به بخش مسابقه آثار کوتاه داستانی پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «فروزن» سانفرانسیسکو آمریکا راه یافت.

 کمپانی سینه‌آرت «Cineart» حق نمایش فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی را در هلند و بلژیک پیش‌خرید کرد.

فیلم سینمایی «جاده خاکی» به نویسندگی و کارگردانی پناه پناهی در بخش «دو هفته کارگردانان» جشنواره کن نمایش داده می‌شود.

 مستند «صفر تا سکو» به کارگردانی سحر مصیبی که طی نمایش عمومی در ایران و حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی با استقبال خوبی مواجه شد، در سینماهای آمریکا اکران شد.

 فیلم «بوتاکس» به کارگردانی کاوه مظاهری به جشنواره «بورگاس» بلغارستان راه پیدا کرد.

محمد عبداللهی، مستندساز ایرانی با دو فیلم «سارو» و «دهسلم» سه جایزه جشنواره باستان شناسی آمریکا را به خود اختصاص داد.

مینا وحید برای بازی در فیلم «بعد از تو» در جشنواره اسکیپ تون لس‌آنجلس برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد.

هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مدرن هنری و معنوی «فرسکو» در کشور ارمنستان میزبان سه اثر ایرانی خواهد بود.

نقاشی‌های پنج عضو هنرمند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موفق به دریافت جایزه از ششمین المپیاد هنری بنیاد بین‌المللی هنر کودک واشنگتن کشور آمریکا شد.

دو فیلم کوتاه و دو انیمیشن ایرانی در تازه‌ترین حضور در جشنواره‌های خارجی با استقبال و کسب جوایز معتبر همراه شدند.

جایزه «اسپریت» در بیست و چهارمین دوره جشنواره بروکلین به فیلم «منبع» به کارگردانی مجتبی پورعبداله رسید.

فیلم «ابر بارانش گرفته» چهارمین ساخته «مجید برزگر» در ادامه حضورهای بین‌المللی خود به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه فیلم‌های بلند جشنواره فیلم دوربان در آفریقای جنوبی به رقابت می‌پردازد.

در عرصه های جهانی چه گذشت

درام تاریخی «اسپنسر» با بازی «کریستین استوارت» در نقش پرنسس دایانا، اولین بار در جشنواره ونیز ۲۰۲۱ اکران می‌شود.

 کارتریج قدیمی بازی «سوپرماریو ۶۴»، یک میلیون و ۵۶۰ هزار دلار چکش خورد و رکورد گران‌ترین بازی ویدئویی تاریخ را شکست.

 نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد مردان تنها ۱۹ درصد از مخاطبان پرفروش‌ترین نویسندگان زن در جهان را تشکیل می‌دهند و جنسیت نویسنده همچنان برای این دسته از خوانندگان عاملی تعیین‌کننده در انتخاب کتاب‌هاست.

 فیلم «پزشکان چینی» با موضوع شیوع کرونا در ووهان، ظرف تنها سه روز ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار فروش کرد و پرفروش‌ترین فیلم گیشه چین شد.  

محققان در تلاش برای بازسازی شجره‌نامه خانوادگی خالق تابلوهای «مونالیزا» و «شام آخر»، دریافتند این هنرمند معروف ایتالیایی ۱۴ نواده مستقیم و زنده دارد.

بزرگترین موزه نجوم جهان که با الهام از آرایش هندسی فلکی و گردش اجرام آسمانی ساخته شده، هفته آینده در شانگهای چین افتتاح می‌شود.

«شان پن» بازیگر و کارگردان معروف هالیوودی در یک نشست مطبوعاتی در جشنواره کن گفت: سیاست دولت (دونالد) ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در مدیریت کرونا مثل آتش گشودن به قشر آسیب‌پذیر جامعه بود.

فیلم ابرقهرمانی «بیوه سیاه» با ۸۰ میلیون دلار فروش در اولین هفته اکران، رکورددار فروش افتتاحیه در گیشه پساکرونایی آمریکا شد.

 یک نسخه قدیمی و کمیاب از بازی ویدئویی «افسانه زلدا»، در یک حراجی بالای ۸۰۰ هزار دلار چکش خورد.

«جشنواره کن ۲۰۲۱» در شرایطی زیر سایه سنگین کرونا در فرانسه در حال برگزاری است که خبرها از رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط شرکت‌کنندگان و ثبت روزانه سه مورد تست مثبت کرونا در بین جمعیت حکایت دارد.

پیش‌نمایش فیلم ابرقهرمانی «بیوه سیاه» با بیش از ۱۳ میلیون دلار فروش، در گیشه پساکرونایی آمریکا طوفان به پا کرد.

 اقتباس سینمایی رمان فلسفی «کیمیاگر» از پائولو کوئیلو، به تهیه‌کنندگی «ویل اسمیت» ساخته می‌شود.

بلندترین قلعه شنی جهان با الهام از سلطه ویروس کرونا بر زندگی روزمره مردم دنیا، در دانمارک ساخته و در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد.

گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

طرحی که «لئوناردو داوینچی» بیش از ۵۰۰ سال پیش با تکنیک سیلورپوینت از سر یک خرس کشید، رکورد گران‌ترین نقاشی حراج شده از این نقاش معروف ایتالیایی را شکست.

گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

باستان‌شناسان بقایای یک کلیسای جامع متعلق به قرون وسطی را در شمال سودان کشف کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha