خزاعی: انتشارات سینمایی پاسخگویی نیاز سینمای ملی باشند

تهران- ایرنا- یکصد و نهمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی همزمان با برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل سالن کنفرانس نمایشگاه در مصلی برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی در ابتدای این نشست ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های مجتبی امینی دبیر دو دوره قبل جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: آقای امینی دو سال پی در پی و در شرایط سخت حوزه فرهنگ و سینما با از خود گذشتگی دبیری جشنواره فیلم فجر را عهده‌دار شد و به خوبی آن را مدیریت کرد.

وی در سال ۱۴۰۱ در اوج ناآرامی‌های کشور با روی باز این مسئولیت خطیر را پذیرفت و مردانه پای کار آمد. اگر هرکس دیگری جای آقای امینی بود و به ماهیت کاری که در پیش داشته است، باور نداشت، قطعا حاضر نمی شد مسئولیت بزرگ دبیری جشنواره فیلم فجر را در آن شرایط بحرانی را بپذیرد.

خزاعی افزود: آقای امینی با روحیه جهادی، مسئولیت را پذیرفت و انصافا جشنواره‌های آبرومند و بسیار خوبی را برگزار کرد.

چاپ ۳۷ کتاب راهبردی جدید با موضوع سینما

خزاعی در ادامه با اشاره به غرفه سازمان سینمایی در نمایشگاه کتاب تهران و اهمیت نشر کتاب‌های سینمایی عنوان کرد: در دولت سیزدهم توجه جدی به موضوع تالیف و نشر کتب سینمایی صورت گرفته است. هر چقدر در حوزه تالیف و پژوهش غنی‌تر باشیم به همان اندازه پشتوانه تئوری، تحلیلی و پژوهشی سینمای ما در بسترهای گوناگون قدرتمندتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: در ۹۰۰ روزی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد سازمان سینمایی و موسسات تابعه آن حدود ۳۷ عنوان کتاب راهبردی جدید که برخی از آنها آثار مرجع و تخصصی هستند، به چاپ رسیده است که بخش عمده این آثار در غرفه سازمان سینمایی در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است.

رئیس سازمان سینمایی با توضیح اینکه از ابتدای دولت سیزدهم ماهیانه یک کتاب سینمایی در سازمان سینمایی منتشر شده است، گفت: چاپ و انتشار کتب سینمایی نسبت به ده سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و با برنامه‌ریزی‌هایی که در موسسات تابعه سازمان درحال انجام است این روند به صورت تصاعدی همچنان ادامه خواهد داشت.

حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی

خزاعی با توضیح این مطلب که سالانه دهها عنوان پژوهش و پایان‌نامه دانشجویان سینما از سوی سازمان سینمایی مورد حمایت قرار می‌گیرد ادامه داد: در چشم‌انداز عملکرد سازمان سینمایی موضوع اکران، اقتصاد سینما و توسعه زیرساخت‌ها که با جهش‌های قابل اعتنایی روبرو بوده است که بخشی از این فعالیت ها از رسانه برجسته شده و سایر بخش‌های سازمان سینمایی، همانند آموزش، پژوهش و انتشارات تحت‌الشعاع این برجستگی‌ها قرار گرفته بود که خوشبختانه امسال با حضور متمرکز موسسات سینمایی در نمایشگاه کتاب تهران، بخشی از این دستاوردها در معرض دید قرار گرفت.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: بخشی از کتاب‌های عرضه شده در این نمایشگاه منابع تدریسی دانشگاهی و آموزشگاه‌های سینمایی است. علاوه براین ۴ جلد فصلنامه بنیاد سینمایی فارابی که از منابع مرجع و موثق هستند و مورد مطالبه و تقاضای علاقمندان و اساتید دانشگاه‌ها بوده است که امسال چاپ و عرضه شد.

خزاعی در ادامه با توضیح اینکه کارهای قابل تمجیدی در حوزه نشر آثار ‌سینمایی صورت گرفته تصریح کرد: معتقدم انتشارات سینمایی باید هدفمندترشده و کتبی گردآوری و تالیف شود که با نیازسنجی، پاسخگوی نیازهای فرهنگی، اجتماعی، ملی و تاریخی کشور باشند. ما باید کتب بیشتری در حوزه تبیین گفتمان سینمای ملی که نیاز واقعی سینمای امروز است ، منتشر کنیم.

خزاعی: انتشارات سینمایی پاسخگویی نیاز سینمای ملی باشند

چهره واقعی فرهنگ ایران را به جهان نشان دهیم

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت اولویت‌دهی به دغدغه‌ها و مطالبات فرهنگی کشور گفت: رویکرد اصلی تولید ، اعم از تولید فیلم و محصولات مکتوب باید به سمت ایران فرهنگی واقعی رود. تمام تلاش ما باید منجر به این مهم شود که چهره واقعی از فرهنگ ایران را به جهانیان نشان دهیم. ایران فرهنگی، هویت و اعتبارش را از مردم پرافتخار این سرزمین می‌گیرد و مانا می‌شود. ایران فرهنگی در قلب تک تک مردمان این دیار که هشت سال مقاومت پر افتخار در دفاع مقدس و سه دهه تحریم‌ها را برای عزت و اقتدار ملی تحمل کرده‌اند، زنده است نه آنانکه این واژه را پله ای برای رسیدن به منیات و خواسته‌های شخصی خود به کار می‌گیرند.

نمایشگاهی پر رونق و باشکوه

رئیس سازمان سینمایی پس از بازدید از بخش‌های مختلف سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ، با تقدیر از زحمات آقای یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی و دبیر نمایشگاه کتاب ، نمایشگاه سی و پنجم کتاب را باشکوه، پررونق، متنوع، گسترده و بسیار گرم توصیف کرد و افزود: نمایشگاه کتاب سهم به‌سزایی در سبد فرهنگی خانواده‌ها دارد و جزو شناخته شده‌ترین و بزرگترین رویدادهای فرهنگی است که خوشبختانه استقبال بسیار پرشوری از آن شده و نشان می‌دهد که این رویداد جای خود را در بین قاطبه اهالی جامعه بازکرده است.

خزاعی در ادامه خودکفایی کشور در زمینه تولید کاغذ را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت سیزدهم عنوان و خاطرنشان کرد: با جهشی که در تولید و خوداتکایی کاغذ افتاده ، خوشبختانه امسال شاهد برگزاری نمایشگاه کتاب بسیار متفاوت و پررونقی هستیم.

گفتنی است اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زین‌العابدین، محمد حمیدی‌مقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدری‌خلیلی در این جلسه حضور داشتند.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha