۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۰۹
کد خبر: 84312100
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مکزیک و روسیه در مسیر تقویت مناسبات دو جانبه

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۰۹
کد خبر: 84312100
مکزیک و روسیه در مسیر تقویت مناسبات دو جانبه

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه مکزیک به منظور تسریع در روند وصول محموله واکسن اسپوتنیک وی به کشورش و همچنین با هدف تنوع‌بخشی به روابط تجاری دوجانبه، امروز (چهارشنبه) سفر رسمی خود را به روسیه آغاز کرد. مکزیک پس از برزیل، دومین شریک تجاری روسیه در منطقه آمریکای لاتین است.

به گزارش چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا، «مارسلو ابرارد» وزیر امور خارجه مکزیک در پی پیش‌بینی‌های انجام شده برای برنامه سفر رسمی خود به روسیه و در تلاش برای بردن واکسن روسی به خانه، امروز(چهارشنبه) با همتای روسی خود «سرگئی لاوروف» دیدار کرده و در آن وضعیت کنونی روابط دوجانبه و توافق در زمینه پروژه‌های جدید همکاری را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

طبق اعلام وزارت امور خارجه مکزیک، همکاری در زمینه مقابله با همه‌گیری کرونا و جلب حمایت روسیه در این رابطه از محورهای اصلی این دیدار است. پیشبرد موضوع بسته بندی واکسن های اسپوتنیک وی در آزمایشگاه دولتی بیرمکس (Birmex)  مکزیک  و همچنین تنوع بخشی به روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری دوجانبه از دیگر اولویت‌های این گفتگوهاست.

روزنامه اکسلسیور مکزیک به نقل از منابع روسی، دیدار روسای دیپلماسی دو کشور را «پیشرفت تدریجی گفتگوهای سیاسی» بین دو کشوری توصیف کرد که دستور کار منطقه ای و جهانی مشابهی دارند.

تجارت دوجانبه دو میلیارد و دویست میلیون دلاری مسکو-مکزیکوسیتی در سال ۲۰۲۰ باعث شد مکزیک پس از برزیل به دومین شریک تجاری-اقتصادی روسیه در منطقه آمریکای لاتین تبدیل شود.

اگرچه مکزیک قرارداد تامین ۲۴ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی، برای ۱۲ میلیون نفر را در برنامه واکسیناسیون خود دارد، اما این کشور تا شنبه این هفته تنها یک میلیون و ۱۰۰ هزار دوز از واکسن روسی را دریافت کرده است.

درهمین راستا وزیر امور خارجه مکزیک به دلیل تاخیر پیش آمده در حمل و نقل واکسن روسی، یکشنبه هفته جاری به منظور طرح موضوع بسته بندی واکسن های اسپوتنیک وی در خاک مکزیک و با هدف تسریع در دستیابی به واکسن های کرونا به روسیه سفر کرد. اما ابرارد سفر رسمی خود را برای دیدار با همتای روسی و دیگر مقامات بهداشتی این کشور برای روز چهارشنبه در دستور کار قرار داد.

ابرارد همچنین با نمایندگان مرکز تحقیقات ملی گاملایا (Gamelaya) تولیدکننده اسپوتنیک وی و صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه به عنوان مسئول تجارت خارجی این کشور دیدار خواهد کرد.

به گفته رسانه های مکزیک، مارسلو ابرارد همچنین در دیدار با مقامات ارشد روسیه درباره امکان تقویت همکاری های علمی و فناوری گفت و گو کرده و پروژه آژانس فضایی آمریکای لاتین و کارائیب را با هدف ارتقا مطرح خواهد کرد.

وزارت  امور خارجه روسیه با ارزیابی مثبت از این دیدار، ابراز امیدواری کرد که این سفر باعث تقویت روابط روسیه با نهادهای منطقه ای مانند اتحادیه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (Celac) شود.

نهاد بهداشتی مکزیک (کوفپریس) از اوایل ماه فوریه (بهمن ماه)  مجوز استفاده اضطراری واکسن روسی را صادر کرد. این کشور یک روز پس از دریافت اولین محموله اسپوتنیک وی در ۲۳ فوریه، برنامه واکسیناسیون خود را با اولویت بخشیدن به گروه سالمندان در مکزیکوسیتی، پایتخت این کشور آغاز کرد.

مکزیک با ثبت بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مبتلا و بالغ بر ۲۱۵ هزار جانباخته بر اثر بیماری همه گیر، چهارمین کشور از نظر میزان ابتلا در منطقه آمریکای لاتین است.

مناسبات فرهنگی و دیپلماتیک مکزیک و روسیه

از سوی دیگر بنابه اعلام منابع روسی، دولت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، دعوت «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس جمهوری مکزیک را برای حضور هیات روسی در مراسم بزرگداشت مناسبت های تاریخی مکزیک را در ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار خواهد داد.

امسال دولت مکزیک قصد دارد بزرگذاشت ۲۰۰ سالگی استقلال مکزیک، پانصدمین سالگرد فتح تنوچتیتلان (پایتخت امپراطوری مکزیک)‌ و هفتصدمین سالروز تاسیس مکزیک را برگزار کند.  

روسیه و مکزیک ۱۱ دسامبر ۲۰۲۰، سالگرد ۱۳۰ سالگی ایجاد روابط دیپلماتیک مشترک خود را جشن گرفتند.

مکزیک و روسیه همچنین در زمینه انرژی، مواد غذایی و تولید قطعات اتومبیل همکاری دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha