۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۷:۱۸
کد خبرنگار: 2141
کد خبر: 84308275
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عملیات بازی دراز، گنجینه مقدسی در تاریخ انقلاب اسلامی است

قصرشیرین- ایرنا- فرمانده قرارگاه منطقه‌ای نجف اشرف نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه رزمندگان اسلام در عملیات «بازی دراز» با ایثار، فداکاری و از خودگذشتگی پیروزی بزرگی را رقم زدند، گفت: عملیات بازی دراز باعث به ثبت رسیدن گنجینه مقدسی در تاریخ انقلاب اسلامی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار سرتیپ پاسدار «محمدنظر عظیمی» روز یکشنبه در حاشیه برگزاری آیین گرامیداشت عملیات بازی دراز با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا افزود: یکی از عملیات های بزرگ در تاریخ دفاع مقدس در ارتفاعات بازی دراز در شرایطی بسیار نابرابر طراحی و برنامه‌ریزی شد که با از خودگذشتگی رزمندگان اسلام به موفقیت رسید.

 وی اظهار داشت: رزمندگان قهرمان ما موفق شدند این ارتفاعات بسیار تاثیرگذار در منطقه دشت ذهاب در منطقه مشرف به دشت گیلانغرب و منطقه قصر شیرین را باز پس گیرند.

فرمانده قرارگاه منطقه ای نجف اشرف نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: دشمن در آن زمان سرمایه‌گذاری زیادی کرده بود نیروهای وسیع خود را آورده بودند اما با اراده فولادین مبتنی بر باورهای دینی رزمندگان ما روبرو شدند.

سردار سرتیپ پاسدار عظیمی اضافه کرد: رزمندگان‌ ما با کمترین تجهیزات در ارتفاعات سخت گذر و این اشرافی که دشمن داشت با درگیری خونین مواجه شدند و موفق شدند در دوم اردیبهشت سال ۱۳۶۰عملیات بازی دراز آغاز شود و بعد از هشت روز به پیروزی دست یابد.

عملیات ظفرمند «بازی دراز» در اردیبهشت ماه ۱۳۶۰ از سوی رزمندگان سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران با پشتیبانی تیزپروازان هوانیروز کرمانشاه که در راس آنان خلبان شهید شیرودی حضور داشت، انجام شد.

در هشت روز عملیات دلاورانه، ارتفاعات بازی دراز از چنگال متجاوزان رژیم بعثی خارج و دشمن با تحمل هزاران کشته و صدها اسیر و انهدام تانک ها و تجهیزات نظامی مجبور به عقب نشینی شد.

بازی دراز از مناطق و ارتفاعات مهم میان شهرستان های سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب است که ارتش متجاوز عراق در ابتدای جنگ تحمیلی با تصرف این ارتفاعات تسلط کاملی بر این سه شهر غرب کرمانشاه داشت و از این منطقه ویژه برای دیده بانی و رصد فعالیت های رزمندگان اسلام استفاده می کرد.

در عملیات بازی دراز، ۵۴ دستگاه تانک و نفربر، سه فروند هواپیما، ۲ فروند بالگرد، ۲ دستگاه ادوات مهندسی دشمن بعثی منهدم و بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ سرباز رژیم بعث عراق نیز کشته، زخمی و اسیر شدند.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه با بیش از ۹۰ هزار تن جمعیت در هشت سال جنگ تحمیلی بارها مورد حمله هوایی، گلوله باران و موشک باران ارتش بعث قرار گرفت و در این مدت ۸۵۶ شهید، یک هزار و ۴۰۰ جانباز و ۱۱۲ آزاده سرافراز تقدیم نظام اسلامی کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha