آمریکای لاتین؛ دومین منطقه متاثر از ویروس کرونا پس از اروپا 

تهران- ایرنا- به رغم اجرای واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در بیش از ۱۹۰ کشور جهان، شمار مبتلایان جهانی به بیماری همه‌گیر، از ۱۴۲ میلیون نفر فراتر رفته و آمریکای لاتین با بیش از ۲۷ میلیون مبتلا و بالغ بر ۸۵۷ هزار جان باخته، پس از اروپا، دومین منطقه متاثر از تاخت و تاز ویروس کرونا بوده است.

به گزارش ایرنا از نشریه کلمبیایی سمانا، آمریکای لاتین که با موج دوم همه گیری کرونا روبروست، در حالی از مرز ۲۷ میلیون نفر مبتلا به ویروس کرونا فراتر رفته که برزیل با سهل‌انگاری در کنترل همه‌گیری، میزبان حدود نیمی از آنهاست؛ این امر به ویژه با پیدایش ویروس جهش یافته برزیلی، سایر کشورهای منطقه را نیز در معرض خطری جدی قرار داده است.

با افزایش آمار روزانه مرگ و میر کرونایی در برزیل به بیش از ۴ هزار نفر در هفته گذشته، کارشناسان حوزه بهداشت و درمان این کشور ضمن هشدار درباره این وضعیت خطرناک، برزیل را به "فوکوشیمای بیولوژیک" و یک انفجار هسته‌ای تشبیه کردند.

این کشور پهناور آمریکای جنوبی که در مرز ۱۴ میلیون مورد ابتلا با بیش از ۳۳۰ هزار نفر جانباخته ناشی از کووید۱۹ قرار گرفته، بیش از ۴۵ درصد مبتلایان منطقه را در خود جای داده است. غول آمریکای لاتین با جمعیتی حدود ۲۱۲ میلیون نفر، پس از آمریکا و هند سومین جایگاه جهانی را از نظر رکورد ابتلا به ویروس کرونا دارد و در منطقه آمریکای لاتین نخستین کشوری است که آمار هشداردهنده از موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از همه گیری را ثبت کرده است.

پس از برزیل، آرژانتین با ثبت بیش از دومیلیون و ۶۹۴ هزار مورد ابتلا و بالغ بر ۶۸ هزار فوتی قرار دارد که با سیر صعودی در میزان ابتلا، هفته گذشته از کلمبیا پیشی گرفت.

هفته نامه سمانا نوشت: روز جمعه در آرژانتین بیشترین میزان ابتلای روزانه با بیش از ۲۹ هزار مبتلا گزارش شد که نیمی از آن در کلان شهر بوئنوس آیرس بوده است.

براساس اعلام وزارت بهداشت آرژانتین این میزان ابتلا در بالاترین رقم از زمان ابتدای شیوع همه گیری و چهارمین روز متوالی بود که این کشور رکورد ابتلا را به ثبت می رساند.

«آلبرتو فرناندز» رئیس جمهوری ۶۲ ساله آرژانتین نیز  پس از گذشت حدود یک ماه از دریافت واکسن ضد کرونا، به کووید۱۹ مبتلا شد.

در کلمبیا اما موج سوم همه گیری که با افزایش موارد ابتلا در بوگوتا (پایتخت) و شهرهای بزرگ مدلین و کالی همراه بوده، باعث برقراری محدودیت های قرنطینه جدید به منظور کاهش نرخ شیوع بیماری شده است.

کلمبیا با بیش از دو میلیون و ۶۵۲ هزار مبتلا و بالغ بر ۶۸ هزار مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ سومین کشور با بیشترین میزان ابتلا در آمریکای لاتین است. این کشور آمریکای لاتین نیز در میان درگیری‌های داخلی تحت رهبری دولت راستگرای «ایوان دوکه» با بحران همه‌گیری دست و پنجه نرم می‌کند.

مکزیک نیز با گزارش بیش از ۱۵۰۶ مورد ابتلای جدید، از مرز دومیلیون و ۳۰۰ هزار مبتلا و بیش از ۲۱۲ هزار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا گذشت و در رتبه چهارم منطقه ای از نظر میزان ابتلا قرار گرفت.

در مکزیک به منظور بازگشایی مراکز آموزشی پس از یک سال تعطیلی، برنامه تسریع در برنامه واکسیناسیون سه میلیون شاغل در بخش آموزشی در دستور کار قرار گرفته است.

وزارت بهداشت پرو، نیز با هشدار درباره نفوذ ویروس جهش یافته برزیلی به این کشور اعلام کرد: ویروس کرونای برزیلی بیش از ۳۹,۷ درصد مبتلایان را به خود اختصاص داده است. این کشور آمریکای لاتین نیز تاکنون بیش از یک میلیون و ۷۰۴ هزار مورد ابتلا و بیش از ۵۷ هزار فوتی بر اثر ویروس کرونا را ثبت کرده است.

شیلی که ۲۴ درصد جمعیت هدف خود را با دو دوز واکسن ضدکرونا واکسینه کرده و همچنان پیشتاز کشورهای منطقه در اجرای واکسیناسیون است، اما در هفته‌های اخیر بدترین آمار ابتلا را از زمان آغاز همه گیری ثبت کرده است.

طبق اعلام وزارت بهداشت شیلی، این کشور در رکوردی جدید از ماه مارس سال گذشته (۲۰۲۰) بیش از ۶۰ هزار مورد ابتلا را ثبت کرد. به این ترتیب تعداد مبتلایان شیلی با میانگین روزانه حدود ۷ هزار مبتلا در هفته های اخیر، از یک میلیون و ۱۲۰ هزار نفر فراتر رفته است. تعداد جانباختگان نیز با ۱۳۲ نفر در شبانه روز گذشته به ۲۵ هزار و ۱۷۷ نفر رسیده است.

انریکه پاریس، وزیر بهداشت شیلی، در روزهای اخیر در کنفرانس‌های خبری روزانه خود درباره افزایش شیوع کرونا ابراز نگرانی کرده است.

تعداد موارد ابتلای روزانه به کرونا در این کشور در ۹ آوریل به بالاترین رکورد خود رسید و برای اولین بار از زمان شیوع بیماری بیش از ۹۰۰۰ مورد بود. این رقم به طور قابل توجهی بیشتر از اوج قبلی این بیماری است که کمتر از ۷۰۰۰ مورد در اواسط ماه ژوئن (تیرماه سال گذشته) بود.

منتقدان، دولت «سباستین پینیرا» رئیس جمهوری شیلی را به غره شدن بر خود به خاطر احساس پیروزی در مورد واکسیناسیون سریع در این کشور و در نتیجه کاهش سریع محدودیت‌های کرونایی متهم کرده‌اند.

گرچه روند واکسیناسیون در شیلی واقعاً سریع بوده است، اما از اواخر دسامبر آغاز شد و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی خط مقدم، افراد بالای ۹۰ سال و معلمان در صف اول واکسیناسیون بودند.

بنابراین اکثریت قریب به اتفاق شیلیایی‌ها زمانی که برای تعطیلات تابستانی خود در ژانویه و فوریه با بستگان و دوستان خود ملاقات کرده بودند، هنوز واکسینه نشده بودند.

علاوه بر این شیوع ویروسهای جهش‌یافته از جمله ویروس P.۱ که به شدت مسری است و ابتدا در ماه نوامبر در ایالت آمازونای برزیل ظاهر شد، باعث شیوع گسترده مجدد ویروس کرونا در شیلی شده است.

ظرفیت بیمارستان های شیلی برای بستری بیماران کرونایی نیز بتدریج در حال اشباع است. به گفته آلبرتو داگناک معاون شبکه بهداشت شیلی از ۴۳۵۷ تخت اضطراری موجود تنها ۱۹۳ مورد برای استفاده باقی مانده است.

شیلی با ثبت بیش از یک میلیون و ۱۲۴ هزار مبتلا و بالغ بر ۲۵ هزار جانباخته بر اثر کووید ۱۹، ششمین کشور آمریکای لاتین از نظر رکورد ابتلاست.

از سوی دیگر، در پاراگوئه بنا به هشدار مقامات بهداشتی از وضعیت حاد کشور، با روند ابتلا و مرگ و میر همه گیری کنونی، انتظار می رود که فوتی های روزانه به ۱۰۰ مورد برسد. همچنین میزان ابتلا سه برابر شده و به حدود ۱۴ هزار مورد ابتلای هفتگی رسیده است.

مقابله کشورهای با کرونای جهش یافته برزیلی

در میان شرایط هشداردهنده برزیل، به ویژه پس از پیدایش ویروس جهش یافته در این کشور، بسیاری از کشورهای همجوار برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در طول هفته عید پاک میلادی (۸ تا ۱۴ فروردین) اقدامات بهداشتی تازه‌ای را در دستور کار قرار دادند.

ونزوئلا پیشتر، در میان اجرای طرح واکسیناسیون و برخی تمهیدات دیگر، با برقراری حصار بهداشتی به مقابله با شیوع ویروس جهش یافته برزیلی شتافت. «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا در پی کشف برخی موارد ابتلا به ویروس جهش یافته برزیلی در کشورش، دستور داد با ایجاد حصار بهداشتی و اتخاذ تدابیر کنترلی لازم، از شیوع گسترده این ویروس جلوگیری کنند.

با شدت یافتن بحران ویروس کرونا در برزیل، اروگوئه و بولیوی نیز برای مقابله با گسترش این ویروس، مرزهای خود را با برزیل بستند، شیلی نیز از دوشنبه گذشته به مدت یکماه مرزهای خود را بر روی همگان بست.

در این میان چشم امید منطقه برای مقابله با همه گیری کرونا، به طرح های واکسیناسیون علیه ویروس کرونا دوخته شده بود که با روندی هرچند نامتقارن در کشورهای مختلف به اجرا درآمد.

واکسیناسیون در آمریکای لاتین

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، واکسیناسیون در بیش از ۱۹۰ کشور جهان در حال اجراست. شیلی نیز به عنوان پیشتاز کشورهای آمریکای لاتین در برنامه واکسیناسیون برای خرید ۶۰  میلیون دوز واکسن چینی کروناواک متعلق به شرکت سینوواک ثبت نام کرده است.

براساس اطلاعات نشریه آنلاین دنیای ما در داده ها (Our World In Data)، شیلی از جمله کشورهایی است که در زمینه اجرای واکسیناسیون پیشرفت بسیاری داشته است، اما این موضوع در مهار موج دوم همه گیری شیلی موثر نبوده و این کشور همزمان از موج ابتلای بالاتری نسبت به مرحله قبل از اجرای واکسیناسیون رنج می برد. علت آن چیست؟

روند واکسیناسیون در شیلی، ۲۴ دسامبر ۲۰۲۰ (۴ دیماه ۱۳۹۹) با اولین دوزهای واکسن فایزر و بیون تک آمریکا بر روی کارکنان بهداشت این کشور آغاز شد.

با این وجود، این کشور در حال حاضر یکی از بدترین دوره های همه گیری خود را با آمار روزانه بیش از ۸ هزار مبتلا، پشت سر می گذارد؛ رکوردی که باعث فروپاشی بخش مراقبت های ویژه شیلی شده است. این در حالی است که به گفته «انریکه پاریس» وزیر بهداشت این کشور حدود ۴۵ درصد مردم شیلی دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

آنچه که بیش از هرچیزی باعث شگفتی درباره موج جدید همه گیری در این کشور شده، این است که نه تنها از شاخص اولیه بالاتر رفته، بلکه این روند را با سرعت بیشتری هم طی کرده است. یکی از دلایلی که احتمالا این کشور را به این شرایط بحرانی کشانده، نبود اطمینان کافی به عملیات واکسیناسیون بوده است.

در این میان، دولت «سباستین پینیرا» رئیس جمهوری شیلی در کانون جنجال ها قرار گرفته است. بسیاری به او انتقاد دارند که چرا به جای پیش بینی واقعی از خطرات همه گیری، به رقابت برای برتری در کارزار واکسیناسیون روی آورده است.

شیلی که ۲۴ درصد جمعیت هدف خود را با دو دوز واکسن ضدکرونا واکسینه کرده و همچنان پیشتاز کشورهای منطقه در اجرای واکسیناسیون است، اما در روزهای اخیر بدترین آمار ابتلا را از زمان آغاز همه گیری ثبت کرده است.

شیلی و اروگوئه که تاکنون به ترتیب ۳۰ و ۲۰ درصد جمعیت خود را واکسینه کرده اند در این زمینه در آمریکای لاتین پیشتاز هستند.
آرژانتین که با تاخیر در تحویل واکسن رو به رو شده بود، پنجشنبه یک میلیون دوز واکسن چینی سینوفارم دریافت کرد که قرار است روند واکسیناسیون این کشور را تسریع کند.
در برزیل حدود ۸ درصد مردم نخستین دوز واکسن را دریافت کرده اند و ۲.۳ درصد جمعیت به طور کامل واکسینه شده اند.

اگرچه برزیل با حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دوز،  در صدر کشورهای دریافت کننده واکسن علیه ویروس کروناست و تا کنون بیش از هفت میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شده اما این رقم در مقایسه با جمعیت ۲۱۱ میلیون نفری این کشور، رقم ناچیزی است.  برزیل در ۲۸ دیماه، با تایید استفاده اضطراری واکسن چینی «کروناواک» و واکسن انگلیسی «آسترازنکا» طرح واکسیناسیون کووید_۱۹ را آغاز کرد.

با این وجود، با مانع تراشی دولت برزیل در تامین واکسن و آغاز برنامه‌های واکسیناسیون کووید-۱۹ این امر در برزیل به کندی پیش می رود. بولسونارو بدون باور به اثربخشی واکسن های دریافتی، ابتلا به کرونا را بهترین واکسن برای مقابله با این ویروس خوانده است.

این درحالی است که ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری این کشور سال ۲۰۲۱ میلادی را سال «واکسیناسیون کرونا» نامیده بود، اما منتقدان از نبود اقدامات منسجم دولت خبر می دهند.

به دنبال رکوردشکنی‌ها در میزان ابتلا و جانباختگان کرونا و تعلیق پروازهای همسایگان برزیل در نتیجه هراس از گونه جهش‌یافته برزیلی،  این کشور با اعلام آغاز آزمایش‌های انسانی با واکسن تولید داخل، خبری مسرت‌بخش نه فقط برای برزیل که برای همه کشورهای آمریکای لاتین به ارمغان آورد.

ونزوئلا از جمله کشورهای آمریکای لاتین است که از نخستین مراحل کارآزمایی‌های بالینی واکسن اسپوتنیک وی بر افراد داوطلب، با مقام‌های روس همکاری گسترده داشته است.

در ادامه روند واکسیناسیون در کاراکاس با ورود دومین محموله ۱۰۰ هزار دوز واکسن روسی اسپوتنیک وی، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور و همسرش دوز نخست از واکسن روسی را دریافت کردند.  

همچنین نخستین محموله از ۵۰۰ هزار دوز واکسن سینوفارم چین همراه با محموله ای از تجهیزات پزشکی و بهداشتی از قبیل ماسک و آزمایش‌های تشخیصی نیز یکم مارس/ ۱۱ اسفند به فرودگاه سیمون بولیوار در کاراکاس، پایتخت این کشور رسید.

در همین حال، دولت پرو در برنامه جدید واکسیناسیون خود قصد دارد کل جمعیت بزرگسال بالای ۸۰ سال خود را تا ماه اوت (شهریور) واکسینه کرده و سپس ایمنی سازی گروه بزرگسالان ۶۵ سال با مجموع بیش از چهارمیلیون و ۳۰۰ هزار داوطلب را در دستور کار قرار دهد.

کووید۱۹ که با بیش از یکسال حضور در میان انسانها بیش از سه میلیون قربانی گرفته، به رغم تدابیر بهداشتی و واکسیناسیون همچنان در سطح جهان می تازد و کشورهای اغلب فقیر منطقه آمریکای لاتین را نیز از یورش نامهربان خود متاثر کرده است.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha