سرانه فضای آموزشی کرمانشاه پس از انقلاب اسلامی ۲ برابر شد

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کرمانشاه با اشاره به توسعه خیره‌کننده مدرسه‌سازی در دوران پس از انقلاب اسلامی گفت: پیش از انقلاب سرانه فضای آموزشی استان به سه متر مربع هم نمی‌رسید اما اکنون این رقم ۶.۴ مترمربع است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرزبان نظری روز چهارشنبه در نشستی خبری به مناسبت دهه فجر افزود: تا زمان انقلاب فقط ۲۶۱ مدرسه با ۶ هزار و ۳۰۵ کلاس درس در استان وجود داشت در حالی‌ که هم‌اکنون سه هزار و ۸۹۰ مرکز آموزشی با بیش از ۱۷ هزار و ۹۰۰ کلاس درس در استان وجود دارد که رشد ۲.۲ درصدی در زیربنا و افزایش حدود سه برابری در تعداد فضاهای آموزشی را نشان می‌دهد.

تبدیل تهدید به فرصت

نظری در ادامه به زلزله آبان ۱۳۹۶ در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در این حادثه ۸۷ مدرسه با ۴۱۵ کلاس درس آسیب دید اما ما در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل تهدید زلزله به فرصت بازسازی، تلاش کردیم تا علاوه بر مدارس آسیب دیده، مدارس فرسوده و قدیمی را هم بازسازی کنیم.

او افزود: برهمین مبنا از زمان وقوع زلزله تاکنون ۲۹۲ مدرسه با اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومانی در سطح استان ساخته شده که حدود چهار برابر مدارس آسیب‌دیده در زمان وقوع زلزله است.

به گفته نظری، ۱۹۵ میلیارد تومان از اعتبار احداث این مدارس از سوی دولت و ۱۵۵ میلیارد تومان هم توسط افراد نیکوکار و خیر تامین شده است.

او با بیان این‌که طی هزار و ۱۸۰ روز گذشته از زلزله، هزار و ۱۲۱ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش استان شده‌است، اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی کشور طی این مدت هفتاد و یک صدم مترمربع افزایش پیدا کرده و از ۵.۷ به ۶.۴۱ مترمربع رسیده درحالی‌که میانگین سرانه فضای آموزشی کشور ۵.۲ مترمربع است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه عنوان کرد: در شرایط عادی احداث این میزان از مدرسه و کلاس درس دست‌کم ۱۰ تا ۱۲ سال طول می‌کشید در حالی ‌که در کمتر از سه سال احداث شده ‌است.

جمع‌آوری مدارس کانکسی

جمع‌آوری کانکس های آموزشی دیگر موضوعی بود که نظری درباره آن سخن گفت و اظهار داشت: از سال ۹۷ طرح جمع آوری کانکس های آموزشی شروع شده و تاکنون ۱۷۹ کلاس کانکسی با بیش از ۲۰ دانش‌آموز، در سراسر استان جمع‌آوری و به جای آن‌ها کلاس درس احداث شده است.

نظری با بیان اینکه اکنون ۲۵۸ مدرسه کانکسی در سطح استان وجود دارد، گفت: این مدارس شامل ۳۰۰ کلاس درس است که البته جمعیت دانش آموزان هیچ‌یک از آن‌ها بیشتر از ۲۰ نفر نیست.

نظری همچنین از استانداردسازی گرمایش حدود پنج هزار کلاس درس با اعتبار ۵۳ میلیارد تومانی خبر داد و گفت: طرح استانداردسازی هزار و ۵۲۴ کلاس درس دیگر نیز ۷۰ درصد پیشرفت دارد که تکمیل آن نیازمند ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است.

افتتاح ۱۴۵ کلاس درس

نظری همچنین با اشاره به طرح‌های قابل افتتاح در دهه فجر عنوان کرد: روز شنبه هفته آینده ۳۰ مدرسه با ۱۴۵ کلاس درس در مراسمی مجازی با حضور معاون اول رییس جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد که برای احداث آن‌ها ۵۵ میلیارد تومان هزینه شده‌است.

به گفته او، هم‌اکنون ۴۰۰ خیر حقوقی و حقیقی مدرسه‌ساز در استان وجود دارد که از ابتدای امسال تاکنون ۲۶۳ تفاهم‌نامه با اداره‌کل نوسازی و تجهیز مدارس استان برای تامین اعتبار چهل و هشت میلیارد تومانی امضا کرده‌اند.

نظری افزود: همچنین ۱۳۰ پروژه درحال احداث در سطح استان کرمانشاه وجود دارد که ۸۰ مورد از آن‌ها توسط خیران درحال احداث است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه از همه افراد نیکوکار و شهروندان استان کرمانشاه برای احداث مراکز آموزشی درخواست کمک و همکاری کرد و گفت: در طرح «آجر به آجر» هر فرد می‌تواند حتی به اندازه ارزش یک آجر در ساخت مدارس و کلاس‌های درسی مشارکت داشته باشد.

نظری همچنین از انعقاد و مبادله تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد مستضعفان برای احداث ۲۰ مدرسه در بخش سر فیروزآباد شهرستان کرمانشاه خبر داد و گفت که در صورت تامین منابع این مدرسه‌ها تا مهرماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

اخبار مرتبط