بیشترین تعداد دام سنگین آذربایجان‌غربی در بوکان پلاک‌کوبی شده است

مهاباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت: این شهرستان در طرح پلاک‌کوبی دام‌های سنگین در آذربایجان‌غربی توانسته است بیشترین تعداد دام را زیرپوشش این طرح قرار دهد.

انور امینی‌خواه روز شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه طرح پلاک‌کوبی دام‌ با هدف دستیابی به آمار واقعی، ارتقای کیفی تولیدات و مبارزه با قاچاق برای نخستین بار در این شهرستان امسال آغاز شده، افزود: از ابتدای شروع این طرح تاکنون بیش از هشت هزار راس دام سنگین پلاک کوبی شده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار سرشماری سال ۱۳۹۹ تعداد کل دام‌های شهرستان بوکان ۳۱۰ هزار راس است که از این تعداد ۲۸۰ هزار راس آن دام سبک شامل گوسفند و بز و ۳۰ هزار راس هم گاو و گوساله هستند.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان اظهار داشت: در اجرای این طرح امسال تاکنون ۱۸ هزار و ۵۰۰ راس دام سبک و سنگین این شهرستان دارای پلاک و هویت‌بخشی شده‌اند.

امینی‌خواه هدف از اجرای  طرح ملی پلاک‌گذاری دام را جلوگیری از سرقت و قاچاق، دستیابی به آمار واقعی دام، استقرار صحیح و کارآمدی بیشتر نظام بهداشتی دام، تسهیل در پردازش توزیع نهاده‌های دامی و کنترل بازار عرضه و تقاضا عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه پلاک‌کوبی، این امکان را فراهم می‌کند که در صورت قاچاق دام به خارج از مرزها، رهگیری و رصد متخلفان به راحتی امکان‌پذیر باشد، افزود: با توجه به کنترل بازار برای دسترسی به میزان واقعی عرضه و تقاضای تولید دامی، دولت اقدام به اجرای طرح پلاک‌کوبی دام‌های سبک و سنگین کرده ‌است.

امینی‌خواه ادامه داد: بر اساس این طرح، شناسنامه‌ای برای هر دام بر روی سامانه هویت‌گذاری کشور تشکیل و صادر می‌شود که فقط مختص دام‌های داخلی است.

وی گفت: در آینده هرگونه خدمات‌دهی به دامداران مانند توزیع نهاده‌ها، تسهیلات بانکی، واکسیناسیون و دیگر طرح‌های حمایتی نیز منوط به انجام عملیات هویت‌گذاری و پلاک‌کوبی دام‌ها خواهد بود.

 براساس آخرین سرشماری سال جاری، در شهرستان بوکان بیش از ۳۱۰ هزار راس دام سبک و سنگین وجود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha