۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۳۵
کد خبرنگار: 1187
کد خبر: 84124499
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تپه باستانی "قالابلاغی" مربوط به دوره ساسانی در تکاب ثبت ملی شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب گفت: تپه باستانی "قالابلاغی" روستای "فاقلو" در ۴۰ کیلومتری این شهرستان از اثرهای مربوط به دوره ساسانی در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت ملی رسید.

امیر مطلوبی روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با ثبت این تپه باستانی، تعداد آثار طبیعی و تاریخی به ثبت ملی رسیده تکاب به ۱۷۰ اثر رسید.

وی اضافه کرد: مجموعه میراث جهانی تخت‌سلیمان به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست آثار سازمان یونسکو مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی از جمله دوره ساسانیان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب ادامه داد: از مجموع آثار ثبت شده تکاب ۱۵۰ اثر مربوط به تپه‌های باستانی و ۲۰ اثر نیز مربوط به بناهای تاریخی است.

مجموعه میراث فرهنگی تخت سلیمان تکاب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است و هم‌اکنون آثار و بقایای دوره‌های تاریخی ساسانی و ایلخانی از جمله برج‌ و باروها و بقایای آتشکده آذرگشنسب، یکی از سه آتشکده مهم ایرانیان باستان، در اطراف دریاچه‌ اسرارآمیز این مجموعه خودنمایی می‌کند.

به عقیده باستان‌شناسان محوطه تاریخی تخت سلیمان قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان و یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده و در دوره پس از اسلام به عنوان تفرجگاه و کاخ تابستانی ایلخانان مورد استفاده قرار گرفته است؛ هم‌اکنون نمونه آثار و بقایای کاخ‌های ایلخانی تنها در مجموعه تخت سلیمان تکاب به چشم می‌خورد.

تکاب از شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی است که در منطقه‌ای تاریخی و باستانی واقع شده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha