۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۸:۴۵
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84112077
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۰ روستای پرجمعیت خراسان شمالی کتابخانه دارند

۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۸:۴۵
کد خبر: 84112077
۳۰ روستای پرجمعیت خراسان شمالی کتابخانه دارند

بجنورد- ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: ۳۰ روستای پرجمعیت این استان از کتابخانه عمومی برخوردار شده‌اند اما همچنان ۳۵ روستای پرجمعیت از این امکان فرهنگی بی‌بهره‌اند.

علی محمد جهانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع ۷۰ کتابخانه عمومی خراسان شمالی ۴۰ باب در مناطق شهری و ۳۰ باب در نواحی روستایی ایجاد شده است.
وی افزود: اکنون سه کتابخانه دیگر روستایی در رباط شیروان، ارکان و گریوان بجنورد نیز آماده بهره برداری است که با در نظر گرفتن آنها مجموع کتابخانه های عمومی استان به ۷۳ باب می رسد که از این تعداد، ۶۲ باب کتابخانه نهادی و ۱۱ باب کتابخانه مشارکتی است.

وی گفت: با راه اندازی این سه مرکز جدید، در مجموع تعداد کتابخانه های روستایی خراسان شمالی به ۳۳ باب می رسد اما با توجه به اینکه ۴۴ درصد جمعیت استان در روستاها سکونت دارند، نیاز است که به موضوع ساخت کتابخانه های عمومی روستایی توجه بیشتری شود.

وی اظهار داشت: باید در هر روستای بالای هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت، یک باب کتابخانه عمومی وجود داشته باشد.

تنها مرکز فرهنگی روستاها کتابخانه است 

وی با بیان اینکه کتابخانه تنها مرکز فرهنگی روستا است، گفت: میانگین امانت کتاب در کتابخانه های روستایی استان بسیار بالا است و کودکان و نوجوانان از مجموعه های کتابخانه استقبال خوبی دارند چرا که در روستاها مراکز تفریحی و تفننی دیگری وجود ندارد.

جهانی بر اهمیت ایجاد کتابخانه های عمومی در روستاها تاکید و اظهار داشت: با توجه به اینکه سیاست کنونی نهاد کتابخانه های عمومی، تبدیل کتابخانه ها به پایگاههای فرهنگی و اجتماعی است، گسترش این فضاها در مناطق روستایی ضروری است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از روستاها از مجموعه های فرهنگی و اجتماعی بی نصیب هستند، افزود: با کمک و همکاری دستگاه های مختلف از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه ها، دانشگاه علوم پزشکی و سایر نهادها، باید کتابخانه های عمومی را به پایگاه هایی برای ارتقای آموزش در زمینه های مختلف تبدیل کرد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی اظهار داشت: هم اکنون ۳۰ درصد جمعیت روستاهای دارای کتابخانه عمومی در استان، عضو این مراکز فرهنگی هستند.
وی با بیان اینکه کتابخانه های روستایی این استان ۶ برابر کتابخانه های شهری عضو دارند، گفت: شاخص عضویت شهرنشینان استان در کتابخانه ها تنها پنج درصد است.
جهانی با بیان اینکه نرخ امانت گیری کتاب از کتابخانه های روستایی بیش از کتابخانه های شهری است، افزود: میزان امانت کتاب در کتابخانه های روستایی بعضا تا چهار برابر کتابخانه های شهری است.
وی اظهار داشت: از هر هزار و ۵۰۰ نفری که در روستا ساکن هستند حدود ۶۰۰ نفر عضو کتابخانه هستند، شمار اعضای کتابخانه های روستایی خراسان شمالی بیش از ۱۰ هزار نفر است و بر این اساس ساخت کتابخانه در روستاها از اهمیت بسیاری برخوردار است.
جهانی افزود: به طور میانگین هر کتابخانه روستایی بین پنج تا ۶ هزار جلد کتاب دارد و اکنون در مجموع ۱۲۰ هزار جلد کتاب در این مجموعه ها نگهداری می شود که با احتساب کتابخانه های جدید این رقم به ۱۵۰ هزار جلد خواهد رسید.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: براساس آمارها، این استان در سه شاخص تعداد کتابخانه، میزان عضویت و شمار کتاب در کتابخانه‌های عمومی، جزو سه استان برتر کشور است.

جهانی اظهار داشت: استان خراسان شمالی در سرانه تعداد کتابخانه ها در سال جاری نسبت به پارسال ۱۱ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در شمار کتابخانه ها به ازای هر ۲۵ هزار نفر جمعیت رتبه استان در این شاخص ۲.۹ مترمربع است که این شاخص در کشور کمتر از ۲ متر مربع است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی اظهار داشت: در بحث زیربنا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۲.۵۴ متر مربع فضای کتابخانه ای داریم که این سرانه در کشور زیر ۲ متر مربع است.

وی گفت: سرانه عضویت در کتابخانه های عمومی این استان نیز به اعضای هر ۱۰۰ نفر جمعیت پنج عضو است که این شاخص در کشور کمتر از چهار نفر است.

جهانی با بیان اینکه پنج درصد جمعیت استان عضو کتابخانه های عمومی هستند، اظهار داشت: کتابخانه های عمومی استان ۶۰ هزار نفر عضو دارند که با توجه به شرایط کرونایی این رقم امسال حدود ۱۰ درصد کاهش یافت اما دوباره افزایش می یابد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا امانت گیری کتاب در این استان را به یک پنجم رسانده است، افزود: در هفت ماه گذشته ۱۰۰ هزار جلد کتاب از کتابخانه‌های استان به امانت رفته است و حال آنکه پارسال در این بازه زمانی حدود ۵۰۰ هزار جلد کتاب از کتابخانه های استان امانت گرفته شده بود.

میانگین امانت گیری کتاب در کشور ۳۷ جلد به ازای هر ۱۰۰ نفر است، این در حالی است که در خراسان شمالی به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت، ۴۵ جلد کتاب به امانت می رفت که شیوع ویروس کرونا این شاخص را در استان پایین آورد.

جهانی افزود: این استان در ۶ سال متوالی در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران، رتبه های اول تا دوم را به خود اختصاص داده است و سال گذشته روستای دشت در شهرستان گرمه و زو ارم در شهرستان  شیروان این رتبه را به خود اختصاص داده بودند.

وی اظهار داشت: روستاهای ارکان بجنورد،  اسپیدان در بجنورد، قلعه خان از توابع مانه و سملقان، طبر در جاجرم و بزنج در اسفراین نیز در سال های پیش از این در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، حائز رتبه های برتر شده بودند.

جهانی، تعداد کتاب های موجود در گنجینه کتابخانه های عمومی خراسان شمالی را ۸۳۱ هزار و ۱۱۱ جلد دانست و گفت: سهم هر شهروند استان از کتابخانه های عمومی استان یک جلد کتاب است.

وی اظهار داشت: هم اکنون مجموع فضای کتابخانه‌های استان ۱۹ هزار و ۳۰۸ مترمربع است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند.

از مجموع ۷۰ کتابخانه عمومی خراسان شمالی ۴۰ باب در مناطق شهری و ۳۰ باب در نواحی روستایی مستقر است.

این استان هم‌اکنون جایگاه نخست سرانه فضای کتابخوانی را به نسبت جمعیت در کشور داراست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha