۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۳۵
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84433685
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کرونا مانع بهره‌برداری ۲ کتابخانه‌ روستایی در خراسان شمالی شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: کرونا مانع بهره‌برداری ۲ باب کتابخانه عمومی شامل کتابخانه روستاهای ارکان و گریوان شهرستان بجنورد مرکز این استان شد درحالیکه این کتابخانه ها پایان اسفندماه سال ۹۸ آماده بهره برداری بود.

علی محمد جهانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کتابخانه ها هر کدام با زیر بنای ۱۲۰ متر مربع و در زمینی به مساحت ۲۰۰ متر مربع ایحاد شده اند که برای ساخت و تجهیز آنها ۶ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی افزود: برای راه اندازی این ۲ باب کتابخانه باید مجوز تامین نیرو صادر و آموزش های لازم نیز به آنان داده شود اما با توجه به شرایط کرونا تاکنون این مهم به انجام نرسیده است.

جهانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هم اینک فعالیت تمامی کتابخانه های عمومی این استان به علت قرمز بودن شرایط کرونا تعطیل است اظهار داشت: کتابداران اجازه فعالیت در کتابخانه ها را هم اینک ندارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: در شرایط زرد و نارنجی وضعیت کرونا طرح ارسال کتاب با پیک به منازل اعضای کتابخانه های عمومی استان اجرا می شد اما هم اینک تمامی فعالیت ها تنها در فضای مجازی انجام می شود.

جهانی اظهار داشت: قبل از شرایط کرونا شمار اعضای کتابخانه‌های روستایی خراسان شمالی به ۱۰ هزار نفر رسیده بود.

هم اکنون ۳۰ روستای با جمعیت بالای هزار نفر استان کتابخانه عمومی دارد با وجود این نیاز به ۷۰ کتابخانه دیگر در روستاهای پرجمعیت است.

در این استان ۱۰۰ روستای بالای هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد اما از این تعداد ۳۰ روستا دارای کتابخانه عمومی هستند.

با توجه به اینکه سیاست نهاد کتابخانه های عمومی هم اکنون تبدیل کتابخانه ها به پایگاه های فرهنگی و اجتماعی است گسترش این فضاها در روستاها ضرورت است.

استان خراسان شمالی دارای هشت شهرستان، ۲۴ شهر و حدود یکهزار روستا و آبادی است.

از هر هزار و ۵۰۰  نفری که در روستا ساکن هستند افزون بر ۶۰۰ نفر عضو کتابخانه هستند اکنون، شمار اعضای کتابخانه های روستایی خراسان شمالی بیش از ۱۰ هزار نفر است و بر این اساس ساخت کتابخانه در روستاها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به طور میانگین هر باب کتابخانه روستایی بین پنج تا ۶ هزار جلد کتاب دارد که هم اکنون در مجموع ۱۲۰ هزار جلد کتاب در این مجموعه ها وجود دارد و با احتساب کتابخانه های جدید به ۱۵۰ هزار جلد خواهد رسید.

در این استان ۷۰ باب کتابخانه عمومی وجود دارد که از این تعداد ۶۰ باب کتابخانه نهادی و ۱۰ باب نیز کتابخانه مشارکتی است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha