فقط ۳۶ درصد کشت پاییزه جو در آذربایجان‌غربی محقق شد

ارومیه- ایرنا- مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برنامه ابلاغی امسال برای کشت جو ۵۵ هزار هکتار بوده که ۳۶ درصد آن معادل ۲۰ هزار هکتار محقق شده است.

علی عیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشت آبی جو در وسعت ۱۶ هزار هکتار و کشت دیم در وسعت ۳۹ هزار هکتار از اراضی استان در سال زراعی جاری انجام می‌شود.

 وی اضافه کرد: بیش از ۳۰۰ تن انواع بذر جو اعم از آبی و دیم در اختیار کشاورزان قرار داده شده‌است تا در سطح ابلاغی امسال برای کشت جو مصرف شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: انتخاب بذر مناسب با توجه به کیفیت و پتانسیل خاک مزرعه و در کنار آن، استفاده از زمان طلایی کشت، ۲ عامل بسیار موثر در افزایش تولید محصول و پیشگیری از آفات و بیماری‌های آن است.

وی بیان کرد: رعایت تناوب کشت در مزرعه ضمن اینکه از بروز آفات و بیماری‌ها پیشگیری می‌کند، در افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید در واحد سطح نیز موثر است.

عیدی اضافه کرد: جهادکشاورزی تمام توان خود را برای کمک به کشاورزان در راستای تولید بهینه و بهره وری از منابع بکار گرفته ‌است و کاشت، داشت و برداشت مکانیزه جزو اقداماتی است که سعی می‌شود در مراحل تولید رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان برای تناوب کشت، جو را در مزارع می‌کارند، افزود: جو محصولی کم توقع نسبت به منابع آب و خاک بوده و دارای مقاومت بالایی در برابر انواع آفت‌هاست.

جو از جمله محصولات مهم در بخش کشاورزی است که بیشتر در صنعت دامداری از آن استفاده می‌شود، کشت این محصول در پاییز و برداشت آن در اوایل خرداد سال بعد است و به همین خاطر بیشترین آب مورد نیاز خود را از باران تامین می‌کند و نیاز چندانی به آبیاری بهاره ندارد.

یکی از امتیازهای دیگر کشت جو در مزارع، برداشت زودهنگام آن در ابتدای خرداد است و کشاورزان می‌توانند در همان فصل دوباره کشت محصولاتی دیگر از جمله ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای و سبزیجات، گوجه و حتی سیب‌زمینی را در مزرعه خود آغاز کنند. 

۸۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دیمی و آبی و ۱۷۰ هزار هکتار زمین دارای قابلیت کشت در آذربایجان‌غربی وجود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha