رسانه آمریکایی: ابتلای ترامپ به کرونا، تهدیدی برای امنیت ملی واشنگتن

تهران- ایرنا- رسانه آمریکایی فارن پالیسی در مطلبی با اشاره به ابتلای دونالد ترامپ به بیماری خطرناک و همه گیر کووید-19، شرایط سلامت رییس جمهوری آمریکا را فرصتی برای بهره برداری احتمالی کشورهای رقیب و مخالف ایالات متحده جهت ضربه زدن به امنیت ملی این کشور دانست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، فارن پالیسی نوشت: مقامات آمریکایی نسبت به بهره برداری لحظه به لحظه روسیه، ایران و کره شمالی از شرایط موجود کشور هستند، هشدار داده‌اند. 

در مطلب منتشر شده در این نشریه آمریکایی آمده است: مقامات و کارشناسان پیشکسوت امنیت ملی آمریکا نسبت به اقدامات احتمالی تهاجمی دشمنان پس از ابتلای «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا به ویروس کرونا، هشدار داده و از احتمال ابتلای مقامات رده بالای امنیت ملی ایالات متحده به کووید-۱۹ که همواره با رییس جمهوری در تماس بوده ابراز نگرانی کرده‌اند. 

در ساعات آغازین انتشار خبر ابتلای ترامپ به کووید-۱۹، کاخ سفید اصرار داشت نشان دهد علائم ترامپ خفیف است. اما روز جمعه و پس از انتقال رییس جمهوری آمریکا به بیمارستان،  «کیلی مک اننی» مشاور رسانه ای کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت:  «آقای ترامپ روحیه خوبی دارد، علائم خفیفی داشته و در حال انجام کارها و وظایف خود از بیمارستان است» . 

فارن پالیسی نوشت: «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه از جمله رهبرانی بود که در صف نخست ارسال آرزوی سلامت برای ترامپ بود. اما به زعم مقامات واشنگتن، روسیه و مخالفانی مانند کره شمالی، چین و ایران از جمله کشورهایی هستند که مقامات دولت و قانونگذاران از نزدیک در حال نظارت فعالیت‌های آن‌ها برای بهره برداری احتمالی‌شان از شرایط کنونی کشور هستند.  

«نیکلاس برنز» یک مقام ارشد پیشین وزارت امور خارجه و مشاور سیاست خارجی ستاد انتخاباتی «جو بایدن» رقیب انتخاباتی ترامپ در توییتی نوشت:  «در میانه کارزار تفرقه افکنانه و بیماری ترامپ، نباید خطر افزایش فشارهای چین بر تایوان یا فرصت طلبی روسیه برای گرفتن امتیاز در اروپای شرقی را درست کم گرفت» . 

ابتلای ترامپ به کووید-۱۹ و دو عامل پرخطری که وی دارد یعنی سن و وزن بالا، احتمال ایجاد آشفتگی بیشتر را برای دستگاه‌های امنیتی آمریکا در هفته‌های آینده افزایش می‌دهد. ترامپ در چهار سال گذشته بسیاری از سیستم‌ها و فرآیندهای عادی که باعث هماهنگی ماشین‌های امنیت ملی واشنگتن می‌شود را نابود کرده است. در این چهار سال مقامات ارشد وزارت دفاع و امور خارجه در اعلام تصمیمات مهم سیاست خارجی کنار گذاشته شده‌اند. 

«جان گانس» یکی از مقامات پیشین پنتاگون و نویسنده کتاب «جنگجویان کاخ سفید» در این خصوص گفت:  «تمام شیوه‌های تصمیم گیری امنیت ملی کشور به دلیل ضعف مدیریت رییس جمهوری به این روز افتاده است» . 

از سوی دیگر، ابتلای ترامپ به ویروس کرونا، همچنین واشنگتن را با گفتگوهای صریح درباره خطوط جانشینی ریاست جمهوری آمریکا روبرو کرده است؛ مبحثی که به طور بالقوه هم برای متحدان آمریکا و هم دشمنان آن تکان دهنده است. به گفته سخنگوی «مایک پنس» معاون رییس جمهوری، پنس نخستین نفر در صف جانشینی ترامپ است. کسی که به گفته مقامات کاخ سفید تست کرونای وی منفی اعلام شده است.  «نانسی پلوسی» رییس مجلس نمایندگان نفر بعدی. 

کارشناسان بر این باور هستند که سرویس‌های اطلاعاتی خارجی ممکن است روند احتمالی جانشینی رئیس جمهوری ایالات متحده را هم رصد کنند. در حالی که در حال حاضر بار دیگر بازار شایعات دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری داغ شده است، مسکو ممکن است در پی استفاده از عدم قطعیت ایالات متحده در مورد سلامتی ترامپ باشد تا اهرم قویتری نسبت به واشنگتن کسب کند. 

«داگلاس لندن» افسر بازنشسته سازمان سیا که اکنون در دانشگاه جورج تاون تدریس می‌کند بر این عقیده است که روس‌ها می‌خواهند بدانند چه اتفاقی و چگونه خواهد افتاد. وی افزود: دشمنان آمریکا مانند روسیه می‌خواهند بدانند در صورتیکه ترامپ به طور موقت ناتوان از انجام وظایف ریاست جمهوری شد، کدام یک از اعضای کابینه برای انجام مسئولیت‌های رییس جمهوری انتخاب می‌شود. آن‌ها می‌خواهند بدانند که آیا اختلافی در میان لایه‌های مختلف قدرت وجود دارد یا خیر، چراکه روس‌ها در پی تاثیرگذاری بر این روند هستند. 

اما برخی از مقامات پیشین دولت ترام این باور هستند حتی اگر رییس جمهوری برای ادامه مسئولیت هایش توانایی لازم را نداشته باشد، زنجیره فرماندهی قدرت لازم را دارد. «میک مولروی» از مقامات پیشین وزارت دفاع در دولت ترامپ گفت: «رهبری ارتش ایالات متحده بهتر از هر ارتش دیگری است و آن‌ها قدرت تصمیم گیری را در مواقع لزوم دارند. وی افزود: بعید است هیچ دشمنی بتواند از این فرصت برای آزمایش ما استفاده کند. هرچند اگر هم بخواهند ما را بیازمایند، ما پیروز می‌شویم» . 

قانون گذاران برجسته ایالات متحده هم اندکی پس از انتشار ویدیوی ترامپ از بیماستان سخنانی مشابه مولروی بر زبان آوردند.  «مارکو روبیو» سناتور جمهوری خواه و سرپرست کمیته اطلاعات سنا در توییتی نوشت:  «هر دشمنی که خبر ابتلای رییس جمهوری آمریکا را فرصتی برای آزمایش ایالات متحده بداند، اشتباه بزرگی خواهد کرد» . 

«ژنرال مارک میلی» سخنگوی فرماندهان مشترک نیز روز جمعه و پس از بستری شدن ترامپ در بیمارستان گفت: هیچ تغییری در سطح آماده باش ما و توانایی نیروهای مسلح ایجاد نشده است. ارتش ایالات متحده آماده دفاع از کشور و شهروندان آن است. 

دونالد ترامپ روز جمعه و در زمانی که تنها یک ماه به انتخابات ریاست جمهوری بحث برانگیز آمریکا باقی مانده، در اظهاراتی اعلام کرد که خود و همسرش به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. 
 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha