پیشنهاد استفاده از نقشه حرارتی برای برگزاری کلاس‌های درس

تهران- ایرنا- جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران و تیم ساخت کیت کرونا یک شرکت دانش‌بنیان، طبق نتایج تحقیقات خود پیشنهاد دادند آموزش و پرورش با استفاده از نقشه حرارتی (Hit Map) که نقاط زرد، هشدار و سفید را تعیین می کند، در مورد نحوه برگزاری کلاس‌های مدارس در نقاط مختلف کشور تصمیم گیری کند. 

سروش ستاره مجری طرح پیش بینی آماری پاندمی کووید ۱۹ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه شاهد بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی هستیم، پیش بینی می شود که آموزش و پرورش بر اساس نقشه حرارتی، نسبت به حوزه های مختلف تصمیم‌گیری کند؛ به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش می‌تواند تعیین کند که در مناطق قرمز یا زرد چگونه کلاس‌های درس را برگزار کند.

وی ادامه داد: بر اساس نقشه های حرارتی می‌توان تعیین کرد در کدام مناطق کلاس‌های مجازی، در کدام مناطق نیمه مجازی و نیمه حضوری و در کدام مناطق کلاس‌های آموزشی مجازی برگزار شود.

ستاره در مورد یکی دیگر از نتایج تحقیقات این تیم توضیح داد: با استفاده از تکنیک یادگیری ماشین و هوش مصنوعی و همچنین شبیه سازی ذرات (machine learning) که یکی از تکنیک‌های مطرح دنیا در زمینه تحلیل و پیش‌بینی به شمار می‌رود، پیش بینی کرده ایم که موج سوم شیوع کرونا در ایران با افزایش تعداد مبتلایان همراه خواهد بود.

این محقق دوره دکترای پیوسته بیوتکنولوژی در خصوص پیش بینی پیک سوم مبتلایان روزانه کرونا در کشور گفت: در این مطالعه از دو مدل سازی یادگیری ماشین و شبکه عصبی بهره گرفته شده است. در این طرح بر اساس ترند بیماری و میزان رشد آن در روزهای قبل و اینکه مشابهت شیوع کرونا با شیوع بیماری‌های مشابه آن مانند سارس در گذشته چگونه بوده، بر اساس شبیه‌سازی ذرات که روش دقیقی در این زمینه است، پیش بینی می‌کنیم که در آینده چه اتفاقات احتمالی در زمینه پاندمی کووید ۱۹ در کشور رخ خواهد داد.

ستاره، پیک را به نقطه‌ای اطلاق کرد که شیب مبتلایان از حد آستانه‌ای بیشتر می‌شود و گفت: بزرگتر شدن این شیب نشان از پیک دارد و طی آن تعداد مبتلایان از یک حد مشخصی بالاتر می‌رود.

وی اظهار داشت: تهیه گزارش آماری از اپیدمی کرونا از اسفندماه سال گذشته توسط این تیم آغاز شده و هر هفته یا هر دو هفته یک بار این گزارش‌ها منتشر می شود. در حال حاضر ۱۴ شماره از این گزارش تهیه شده است.

ستاره گفت: تهیه این گزارش‌ها بر پایه تکنیک‌های روز دنیا مانند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی و شبیه سازی ذرات است، در این مطالعات علاوه بر آنالیزی از وضعیت موجود شیوع، بر اساس سناریوها، پیش بینی‌هایی از وضعیت شیوع این بیماری در بلندمدت و کوتاه مدت نیز ارائه کرده ایم.

وی ادامه داد: برای تهیه داده های استفاده شده در این گزارش از آمارهای رسمی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران استفاده کرده ایم و بر اساس ارزیابی‌های انجام شده دقت گزارش‌های ارائه شده از پاندمی کرونا در کشور بیش از ۹۰ درصد بوده است.

ستاره یادآور شد: در گزارش های مربوط به فروردین ماه با استفاده از این تکنیک، پیک ایجاد شده در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه را که با توان ۶۶ درصد بود، اعلام کردیم و این امر نیز اتفاق افتاد.

وی گفت: بر اساس گفته مسوولان و نیز آمارها، ایران تاکنون دو پیک از این بیماری را شاهد بوده است؛ در پیک اول تعداد مبتلایان ۳۱۸۶ در روز بود که در روزهای قبل از آن ۱۶۹۹ نفر در روز گزارش شده بود. در پیک دوم تعداد مبتلایان روزانه ۳۵۸۰ بود در صورتی که در روزهای قبل تعداد مبتلایان روزانه ۲۱۰۰ نفر اعلام شده بود و در پیک سوم پیش بینی می شود با توجه به گلوگاه هایی که از آن عبور کرده از جمله عزاداری ها، برگزاری کنکور و سفرهای تابستانه، تعداد احتمالی مبتلایان روزانه از هزار و ۹۰۰ نفر در روز به حدود سه هزار و ۱۰۰ نفر در روز افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: نتایج این تحقیقات در واقع نوعی پیش بینی است؛ در صورت رعایت اصول بهداشتی و توصیه ها از سوی مردم و عمل به آنها، می توان به میزان قابل توجهی شیوع بیماری را کاهش داد. 

این تحلیلگر ادامه داد: ارایه این گونه گزارش‌های علمی هم به دولت در برنامه‌ریزی کمک می‌کند و هم به مردم برای انجام رفتارهای مسوولانه و از این طریق بیماری کنترل می شود.

ستاره گفت: رفتار مسوولانه مردم در این بیماری به این صورت است که هر راهکار جایگزینی که موجب کاهش شیوع بیماری می‌شود، انجام دهند. متاسفانه این رفتارها رعایت نمی‌شود به گونه‌ای که بر اساس اعلام وزارت بهداشت رفتار مسوولانه مردم از ۸۰ درصد در فروردین ماه به ۳۰ درصد رسیده بود، همچنین رفتن به سفر نیز نمونه رفتار غیرمسوولانه دیگری است که متاسفانه شاهد آن هستیم.

وی یادآور شد: در تهیه این گزارش‌ها پیشنهاداتی نیز در زمینه کاهش اپیدمی ارائه می‌شود. این پیشنهادات بر اساس بیانیه‌های سازمان بهداشت جهانی با عنوان "پاسخ استراتژیک انسان در مقابله با بیماری‌های پاندمی" است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha