طرح‌های پژوهشی برای تولید محصولات آموزش تخصصی کاربرد هوش مصنوعی حمایت می شود

تهران- ایرنا- بنیاد علم ایران با انتشار فراخوانی اعلام کرد از طرح‌های پژوهشی با هدف تولید محصولات آموزش تخصصی کاربرد هوش مصنوعی در رشته‌های مختلف علوم حمایت می‌کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، بر اساس گزارش‌های جهانی، هوش مصنوعی (AI) یکی از «فناوری‌های بنیادی قرن بیست‌ویکم» است که رشد و توسعه سریع آن در سال‌های اخیر، عصر جدیدی از نوآوری و فناوری را در حوزه‌های مختلف علمی و صنعتی، از جمله مراقبت‌های پزشکی، تولید دارو، تحقیقات ژنتیکی، زیست‌شناسی، صنایع دفاعی، مسائل امنیتی و پیش‌بینی‌های جرم و جنایت، ترافیک شهری، موضوعات مالی، بازی‌های و سرگرمی‌ها و ... به وجود آورده است.

از یک‌سو، رشد و پیشرفت سریع هوش مصنوعی در دو دهه گذشته و ظرفیت‌های بالقوه بالای آن برای به‌کارگیری و تحول‌آفرینی در همه حوزه‌های علم، از علوم پایه و مهندسی تا پزشکی و علوم انسانی، باعث جلب توجه کلیه محققان و پژوهشگران دنیا به حوزه هوش مصنوعی در سال‌های اخیر شده است.

از سوی دیگر نیز پیچیدگی‌های استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی و همچنین مخاطرات جانبی که استفاده از این ابزارها می‌تواند به همراه داشته باشد (مانند سوگیری‌ها، آسیب‌های روحی و روانی مدل‌های هوشمند برای انسان‌ها، محدودیت‌ها و آسیب‌پذیری این مدل‌ها در برابر حملات خصمانه و ...)، بعضاً توسعه پژوهش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه می‌سازد.

بر این اساس، بنیاد ملی علم ایران با همکاری مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، اولین فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی با هدف تولید محصولات عملی- تخصصی که تسهیلگر و مروج استفاده از هوش مصنوعی در رشته‌های مختلف علوم باشند را برگزار می کند.

طبق فراخوان این بنیاد، انتظار می‌رود در این طرح، محققان پیشرو در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در حوزه تخصصی خود، دانش و یافته‌های خود در این زمینه را در قالب محصولات علمی-تخصصی مختلفی نظیر دوره‌ها و محصولات آموزشی، مجموعه‌ دادگان، مدل‌های آموزش‌داده‌شده، پیاده‌سازی کدهای پایه، کتاب، ثبت اختراع، و ... ارائه کنند.

دستاوردهای اصلی و مورد انتظار از پیشنهاده‌های پژوهشی در این فراخوان علاوه بر برون‌دادهای معمول طرح های پژوهشی نظیر مقالات و سایر دستاوردهای علمی، خروجی‌های ترویجی و آموزشی برای دیگر پژوهشگران متناسب با زمینه‌های کاربردی، زیست‌بوم کارآفرینی و ترویج علم در ایران است به گونه‌ای که ظرفیت‌هایی برای انجام کارهای مشابه و استفاده از هوش مصنوعی در بین پژوهشگران ایجاد شود. به‌عنوان مثال: ارائه کتاب یا دوره آموزشی در زمینه استفاده از آخرین دستاوردهای هوش مصنوعی در تحلیل داده‌های بازارهای مالی، مجموعه داده جامع از تصاویر یا داده‌های پزشکی، مدل پایه برای انجام تحلیل‌های مختلف بر روی نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی به‌منظور استفاده در تحقیقات علوم انسانی و ... می‌تواند نمونه‌هایی از خروجی‌های مد نظر در این فراخوان باشد.

طرح‌های پژوهشی برای تولید محصولات آموزش تخصصی کاربرد هوش مصنوعی حمایت می شود

حوزه‌های اولویت‌دار

تمامی علوم و زمینه های تحقیقاتی

واجدین شرایط

متقاضیان اصلی (مجری) طرح‌های پژوهشی در این فراخوان باید از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی مورد تأیید وزارت علوم و وزارت بهداشت باشند. دانشجویان، دانش آموختگان و کارشناسان فنی و سایر افراد می‌توانند به‌عنوان همکار در تیم مجری حضور داشته باشند.

متقاضیان با سابقه درخشان پژوهشی و سرآمدی آموزشی که سوابق پژوهشی و آموزشی مرتبط با هوش مصنوعی در رشته تخصصی خود دارند در اولویت حمایت هستند.

متقاضیان با تیم‌های بین‌رشته‌ای و دارای همکاری‌های بین‌المللی در اولویت حمایت هستند.

خروجی‌های مورد انتظار

- محصولات آموزشی و ترویجی مانند

طراحی سرفصل‌ یک دوره آموزشی به همراه ذکر مراجع و منابع مرتبط با آن

ارائه یک دوره آموزشی کوتاه مدت یا بلند مدت در قالب ویدئوهای ضبط شده

نگارش کتاب یا جزوه درسی

موشن‌گرافیک، اسلاید آموزشی و ...

- مجموعه دادگان تخصصی

- نمونه محصولات تخصصی مبتنی بر هوش مصنوعی با هدف کاربری آموزشی- تحقیقاتی نظیر نرم‌افزارها، مدل‌های آموزش‌داده‌شده، و ابزارها و دستگاه‌های ساخته‌شده

- ثبت اختراع داخلی و خارجی

- پیاده‌سازی روش‌های پایه، کدهای منبع تخصصی و جعبه ابزارهای خاص منظوره

- انتشارات علمی شامل مقالات در مجلات معتبر بین المللی و داخلی، کتب و ...

فایل‌های پیوست

فایل پروپوزال طرح‌های پژوهشی

تاریخ فراخوان

اول الی ۳۱ خرداد

مبلغ حمایت

سقف مورد حمایت در این فراخوان یک میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. از این مبلغ تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان بابت هزینه های اجرای طرح، نیروی انسانی، خرید خدمات، سفر و ...بوده و در صورت نیاز به خرید سخت افزار و امکانات فنی امکان حمایت تا سقف یک میلیارد تومان فراهم می‌شود.

بر اساس اعلام بنیاد علم ایران، پژوهشگران می‌توانند از طریق ارسال تیکت در سامانه کایپر، سؤال ها و ابهامات خود را با شماره ثابت ۰۲۱۸۲۱۶۱۳۱۵ درمیان بگذارند. پل ارتباطی دیگر ما با این بنیاد آدرس ایمیل industry@insf.org است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha