۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۱۳
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85478298
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ابزار جدید امکان سرکوب ژن در سلول‌های قلب موش را فراهم کرد

تهران- ایرنا- یک ابزار نوآورانه برای تغییرات هدفمند فعالیت ژن در سلول‌های عضله قلب می‌تواند به عنوان یک شیوه استاندارد برای تحقیقات درباره بیماری‌های قلبی عروقی مطرح شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «مدیکال‌پرس»، دکتر پاتریک لورت و همکارنش از مرکز تحقیقات قلب و عروق آلمان (DZHK) با هدایت پروفسور «رالف گلزباخ» با موفقیت اقدام به کاهش فعالیت ژن‌های منفرد در سلول های عضله قلب موش با استفاده از سیستم CRISPRi شدند.

این فناوری امکان سرکوب موقتی بیان ژن را بدون تغییر زنجیره ژنتیکی فراهم می‌سازد و به این ترتیب از خطرات بالقوه مرتبط با مداخله مستقیم در ژنوم خودداری می‌کند.

سیستم CRISPRi بر اساس سیستم ویرایش ژنی CRISPR-Cas استوار است اما فاقد توانایی برای بریدن «دی ان ای» است و با یک حوزه سرکوب‌کننده KRAB آمیخته می‌شود. در نتیجه منطقه هدف در ژنوم بطور اپی‌ژنتیک ساکت می‌شود و دیگر امکان خوانده شدن ژن وجود ندارد. این مسدودی «ساکت کردن اپی ژنتیک» نامیده می شود.

ابزار جدید امکان سرکوب ژن در سلول‌های قلب موش را فراهم کرد

این محققان برای معرفی کردن سیستم CRISPRi به درون سلول‌های عضله قلب موش ها از ویروس‌های AAV استفاده کردند که در داخل ژنوم یکپارچه‌سازی نمی شوند.

دکتر لورت و همکارانش در بیمارستان دانشگاه هایدلبرگ نشان دادند که چگونه ساکت کردن اپی ژنتیک با سیستم AAV-CRISPRi به خوبی در سلول های قلب برای چندین ژن کار می‌کند بطوری که فعالیت برخی از ژن‌ها به میزان ۹۵ درصد کاهش یافت. گلزباخ بر اهمیت ترجمه‌ای این رویکرد تاکید می‌کند که امکان تاثیرگذاری بر بیان ژنی بردون تغییر در زنجیره «دی ان ای» را فراهم می‌کند.

این شیوه کار در صورتی که بطور روش‌مند بهینه‌سازی شود و بیشتر توسعه یابد همچنین می تواند در بلند مدت برای درمان‌های انسانی به کار برود. همین الان چندین شرکت در حال بررسی استفاده از AAVs برای انتقال اجزای CRISPR برای درمان هستند و از جمله روی جلوگیری از واکنش‌های ناخواسته پادتن (آنتی بادی) کار می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha