۵ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۴۷
کد خبرنگار: 1421
کد خبر: 84016724
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عزاداری در مجاورت دریا و نخل‌ها

 کیش-ایرنا- انتهای کوچه شقایق در محله عرب‌ها که مسجد تاریخی خاتم الانبیا را در خود جای داده، همواره شاهد برگزاری نماز جمعه و اجتماعات مذهبی کیش بوده است. حالا در این شب‌ها، این مسجد خود را مهیای عزاداری اباعبدالله الحسین کرده است. مناره‌های مسجد پارچه‌های سیاه به تن کرده اند و صدای مداحی و نوحه‌خوانی، هر شب در کوچه و خیابان‌های اطراف به گوش می‌رسد.

به گزارش ایرنا،‌ امسال البته عزاداری متاثر از شیوع ویروس کرونا، به صورتی متفاوت و خلاصه‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود؛ عزاداری محدود شده است به سخنرانی، روضه و زیارت عاشورا. 

هیأت حضرت ابوالفضل مطابق با دستورالعمل‌های شورای سلامت جزیره میزبانی از عزاداران حسینی را بر عهده گرفته و مراسم را درمجاورت دریا و در صحن روباز و نورانی این مسجد برگزار می‌ کند تا تجمعی در فضای بسته شکل نگیرد. صندلی‌ها با فاصله زیاد از یکدیگر چیده شده‌اند و رفته‌رفته زنان و مردان و کودکان آنها را پر می‌کنند. در این میان، مرد میانسالی، عرق ریزان جمعیت را هدایت و مدام مردم را به حفظ  فاصله و زدن ماسک دعوت می‌کند. اسدی خادم هیأت حضرت ابوالفضل ظرفیت صحن روباز را  ۲۳۰ نفر ذکر می‌کند و ادامه می‌دهد: برای  ۱۰۰ نفر هم بیرون  از مسجد پیش‌بینی لازم را به عمل آورده‌ایم  و اگر نیاز شد می‌توانیم تعداد صندلی‌ها را نیز افزایش دهیم. او به شرایط خاص آب‌وهوایی کیش اشاره می‌کند و می‌گوید: به هرحال اینجا هوا شرجی است و برگزاری چنین مراسم‌هایی شرایط ویژه ای را طلب می‌کند؛ به همین منظور برای افرادی که توانایی نشستن درفضای بازمسجد را ندارند با قرار دادن بلندگو شرایطی را در پارکینگ فراهم کرده ایم تا مردم بتوانند از داخل ماشین‌های خود با مراسم همراه شوند که خوشبختانه استقبال خوبی هم ازآن شده است.  

مراسمی که از ۸.۳۰ شب با خواندن قرآن و زیارت عاشورا توسط حجت الاسلام حسینی شروع شده،‌ حالا به میانه رسیده و نوبت سخنرانی و مداحی حجت الاسلام سفید دشتی است. این برنامه قرار است به شکلی منظم هر شب در مسجد برگزار شود. اما بر خلاف سال‌های قبل دیگر خبری از برگزاری آداب و رسوم ویژه محرم نیست. هم‌چنان که عزاداران حسینی قصد دارند نذری‌های خود را در قالب بسته‌های غذایی برای کمک به خانواده‌های نیازمند ارسال کنند.

هزینه‌هایی که هر ساله صرف اجرای برخی آئین‌های خاص مانند نذری دادن در روزهای هفتم و دهم محرم برای توسل جستن به حضرت ابوالفضل و یا آیین نمادین عروسی حضرت قاسم (ع) و مراسم های خیمه سوزی و گهواره حضرت علی اصغرمی‌شد، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا جایش را به این امر نیکو داده است.

مراسم عزاداری مسجد خاتم الانبیا تا شب شهادت امام سجاد(ع) هر شب ادامه خواهد داشت. صدای  گریه و شیون عزاداران در لابه لای نخل‌های مسجد می پیچد و فضایی خاص بر مراسم حاکم شده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha