دفن پسماند در باباموسای بجنورد مجوز ندارد

بجنورد- ایرنا- کارشناس‌مسوول نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: هیچ‌ مجوزی توسط دستگاه‌های مرتبط برای بهره‌برداری از سایت دفن پسماند در منطقه «باباموسی» در شمال شرق بجنورد گرفته نشده و مطالعات ارزیابی اثرات آن نیز به انجام نرسیده است.

حمیده رضایی روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سه مکان فاقد مجوز مدیریت نهایی پسماند شهری بجنورد شامل سایت زباله گاه باباموسی، ایستگاه میانی پسماند شهری و مرکز دفع نخاله های ساختمانی بجنورد عرصه دفن غیراصولی زباله شده است.  

وی افزود: مرکز دفن پسماندهای شهری بجنورد، از سال ۷۲ در زمین های  باباموسی در ارتفاعات شمال شرق بجنورد مستقر و از آن زمان تاکنون، دفن در دره های طبیعی موجود در منطقه، انجام می شود که البته در حال حاضر و با توجه به حجم پسماند تلنبار شده در سال های گذشته، این دره های طبیعی نیز اشباع و مسطح شده است.  

کارشناس مسوول نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: این محل در حریم شهر بجنورد ایجاد شده که در مغایرت با ضوابط قانونی استقرار واحدهای نظیر آن است.

وی افزود: دفن زباله در زباله گاه باباموسی، به هیچ عنوان بهداشتی و اصولی نیست، ورود انواع مواد آلاینده و شیرابه های تولیدی از پسماندهای دفعی به خاک و تاثیر بر آب های زیرسطحی در طول سالیان، بهره برداری از این محل را به عاملی برای آلودگی آب و خاک منطقه تبدیل کرده است.

کارشناس مسوول نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: علاوه بر آن امکان تاثیر بر جریانات آب های سطحی با توجه به دره های طبیعی موجود که انباشته از پسماند شده، احتمال آلودگی مسیل ها و آبراهه های مرتبط را فراهم آورده است.  

رضایی خاطرنشان کرد: نزولات جوی و تاثیرات آب و هوایی، قادرند تاثیرات سوء ناشی از رهاسازی و تلنبار هزاران تن پسماند در طول زمانی نزدیک به ۳۰ سال دفع در این محل را شدت بخشند.

وی گفت: این محل با توجه به شرایط توپوگرافی و گذشت سال ها از آغاز دفع و دپوی پسماند، فاقد خاک کافی برای پوشاندن پسماندها است و در نتیجه، پسماندها در معرض تاثیرات جوی، دستبرد اقلام باارزش توسط افراد زباله گرد، تجمع حشرات موذی و حیوانات و پرندگان در محل است که همگی این موارد، موجب انتشار آلودگی به منابع زیستی و نیز انتقال آن به مناطق سکونتگاهی می شود.

وی اظهار داشت: یکی از مصوبات کارگروه مدیریت پسماند استان در سال های گذشته، انتقال نخاله های ساختمانی و پسماندهای حاصل از عملیات عمرانی و ساخت و ساز به این محل و به کارگیری به عنوان پوشش حداقلی پسماندها بوده که تاکنون و پس از طی چندسال، اجرایی نشده است.

رضایی با بیان اینکه محل سایت دفع نخاله شهر بجنورد نیز واقع در جاده روستای لنگر، فاقد هرگونه مجوز قانونی بوده و کانونی برای ایجاد آلودگی در منطقه شده است، بر اهمیت مکان یابی دقیق سایت های مدیریت و دفع پسماند و انجام مطالعات کامل برای بهره برداری از آنها تاکید کرد.

وی اظهار داشت: درنظر نگرفتن اصول اولیه علمی، قانونی و معیارهای مکان یابی در جانمایی و احداث اینگونه سایت ها، نظیر انجام مطالعات خاکشناسی و زمین شناسی، هیدرولوژی، آب و هوایی، اجتماعی و لحاظ نشدن مولفه های مربوطه در بهره برداری از آن، زمینه ساز بروز و گسترش انواع معضلات اجتماعی، زیست محیطی، بهداشتی و اقتصادی خواهد بود.

رضایی خاطرنشان کرد: آتش زدن عمدی یا احتراق خودبه خودی پسماندهایی که در این محل در اختلاط با هم تلنبار شده اند، بویژه انواع پلاستیک و لاستیک، انواع باتری ها، لامپ های روشنایی و تجهیزات مستعمل برقی و الکترونیکی، باقیمانده محلول ها و مواد شیمیایی شوینده و ضدعفونی کننده ها سبب تهدید بهداشت می شود.  

کارشناس مسوول نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: سوزاندن زباله ها، آلاینده های خطرناکی همچون فلزات سنگین، ترکیبات کلره، اسیدی و قلیایی موجب انتشار انواع گازها و بخارات سمی و خطرناک نظیر ذرات معلق، دی اکسید گوگرد، هیدروکربن ها، دی اکسین و فوران ناشی از سوختن آنها در محیط و گسترش آن به وسیله جریانات جوی و بادهای محلی در مناطق مسکونی پیرامون می شود.  

به گزارش ایرنا، پس از بروز مشکلات اجتماعی برای فعالیت کارخانه کمپوست و تعطیل شدن آن واحد تولیدی، مشکل زباله ها دوباره گریبانگیر بجنورد شده و ارتفاعات باباموسی در شمال شرق مرکز استان خراسان شمالی را به عرصه دپو و دفنگاه زباله ها تبدیل کرده است.  

شهر بجنورد ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و روزانه ۱۳۷ تن زباله در این شهر جمع‌آوری می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha