۲۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۴۳
کد خبرنگار: 2237
کد خبر: 83858583
T T
۰ نفر

شورای نگهبان از قانون اساسی صیانت می کند

۲۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۴۳
کد خبر: 83858583
شورای نگهبان از قانون اساسی صیانت می کند

رشت- ایرنا- رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان گیلان با اشاره به سالروز تاسیس شورای نگهبان در ۲۶ تیرماه گفت: قانون اساسی بالاترین قانون در کشور ماست، از این رو نیاز به صیانت دارد که این وظیفه برعهده شورای نگهبان است.

احمد قنبریان در سخنان پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه رشت افزود:تمامی حکومت ها وقتی شگل می گیرند، نیاز به قوانین دارند که در کشور ما بالاترین قانون،   قانون اساسی است.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان برخدشه وارد نشدن به قانون اساسی و در تضاد قرار گرفتن قوانین دیگر  با قانون اساسی نظارت می کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یک حکومت دینی مبتنی بر دین  ،  اسلام و احکام اسلامی مبتنی بر شریعت است، گفت:  لازمه آن این است که این نهاد از شریعت و احکام اسلامی هم صیانت کند تا مقرراتی وضع شود که با احکام اسلامی مطابقت داشته باشد  لذا تاسیس شورای نگهبان با این توجیه و این استدلال عقلی در جمهوری اسلامی انجام شده است.

 وی  نوع وظایفی که برای شورای نگهبان در قانون اساسی پیش بینی شده را نشاندهنده اهمیت و جایگاه شورای نگهبان دانست.

قنبریان با بیان اینکه شورای نگهبان موجب اطمینان و آرامش مومنان و مدیریت اسلامی است، تصریح کرد:  بغض و کینه دشمنان با نظام جمهوری اسلامی و شورای نگهبان بدلیل موثر بودن شورای نگهبان است.

وی یاد آور شد: شورای نگهبان برای انجام دقیق وظایف محوله از شورای مشورتی و پژوهشگر ان که تعدادزیادی از حقوقدانان مسلمان در آن حضور دارند. به عنوان بازوهای اجرایی استفاده می کند.

وی با یاداوری اینکه  یکی دیگر از وظایف شورای نگهبان نظارت بر انتخابات است، گفت: در همین راستا دفاتر نظارتی بازوی اجرایی شورای نگهبان در این امر است که از سال ۷۹ این دفاتر نظارتی شکل گرفت.

 رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان گیلان اظهار داشت: دفترهای نظارتی نیز  از مردم مومن و انقلابی و متدین به عنوان شبکه نظارتی کمک میگیرند .

وی خاطرنشان کرد:  اگر این دفاتر شکل نگرفته بودند در یک انتخابات همچون انتخابات گذشته مجلس  که ۴۶۵ نفر کاندیدا داشتیم امکان تایید صلاحیت ها با دقت  وجود نداشت.

قنبریان متذکر شد: بررسی تایید صلاحیت ها را توسط هیات های نظارتی به منظور بررسی واجد شرایط بودن افراد برای کاندیداهاست.

 وی بیان کرد: وظیفه دستگاه نظارتی و اجرایی این است که این شرایط را احراز کنند و تا احراز نشدن فرد اجازه عبور از فیلتر را ندارد .

 رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان گیلان گفت: در انتخابات گذشته مجلس ،۲۰۰ نفر تایید شدند یعنی به ازای هر کرسی مجلس برای گیلان ۱۶ نفر وجود داشت اما مردم خود افراد را انتخاب می کنند.این افراد در معرض انتخاب مردم قرار می‌گیرند 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha