شهرداری تهران با استعمال دخانیات مبارزه می‌کند

تهران-ایرنا- اداره‌ کل سلامت شهرداری تهران و جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با هدف آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی در این حوزه توافقنامه همکاری امضا کردند.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، این صورتجلسه همکاری همزمان با ۱۱ خردادماه مصادف با ۳۱ می روز جهانی بدون دخانیات با موضوع‌های ارائه خدمات مشاوره ترک دخانیات، تولید محتوا، اختصاص زیرساخت‌های اطلاع‌رسانی شهری، آموزش و ... منعقد شد.
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در نشست امضای صورتجلسه که به میزبانی این جمعیت برگزار شد، ضمن قدردانی از همکاری‌های شهرداری تهران اظهارداشت: این سازمان به عنوان نهادی که با بهداشت و سلامت مردم سروکار دارد، در تلاش است تا افراد جامعه را از مضرات دخانیات آگاه کرده و با همکاری در این زمینه طرح‌های فرهنگی مطلوب‌تری را برای کاهش و کنترل مصرف دخانیات در جامعه اجرا کند.
محمدرضا مسجدی گفت: آمار جهانی میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های استعمال دخانیات  حدود ۶۰ هزار نفر است.
وی افزود: در همین چند ماه اخیرِ درگیری همگانی به بحران کرونا، حدود ۱۵ هزار نفر جان خود را به علت بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات از دست داده‌اند که متأسفانه در این شرایط، هیچ گونه توجهی به دو برابر شدن این آمار و اثرات تشدیدکننده مصرف دخانیات در ابتلا به بیماری کرونا نشده است.
مسجدی با تاکید بر مشارکت اداره کل سلامت شهرداری تهران در آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به موقع به شهروندان گفت: با توجه به میزان دسترسی اداره کل سلامت به صورت بی‌واسطه با شهروندان از طریق خانه‌های سلامت و اقدامات موثری که از ابتدای شرایط بحرانی شیوع بیماری کرونا از این طریق صورت گرفته است، امیدواریم در زمینه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شهروندان از خطرات افزایش دهنده مصرف انواع دخانیات در میزان ابتلا به بیماری کرونا اقدامات مشترکی صورت گیرد.
در ادامه مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به ظرفیت‌های رسانه‌ای حوزه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری در خصوص اطلاع‌رسانی به جامعه افزود: اداره کل سلامت  آمادگی خود را در زمینه همکاری و توسعه ایده‌های جمعیت در راستای سلامت جامعه بدون دخانیات اعلام می‌کند و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار می‌گیرد.
زینب نصیری با اشاره به آگاه‌سازی صحیح مردم در زمینه خطرات مصرف دخانیات، فرهنگسازی در این زمینه را مختص به ایام شیوع بیماری کرونا ندانست و گفت: با توجه به خطرات و مضرات دائمی مصرف دخانیات، این اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی باید به صورت مستمر و موثر ادامه داشته باشد.  
وی بیان کرد: در راستای حمایت از سازمان‌های غیردولتی حوزه سلامت و نقش‌دهی به جامعه مدنی شهر تهران، اداره کل سلامت شهرداری تهران اقدام به امضای صورتجلسه همکاری با جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران کرده است.
سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های مرتبط از سال ۱۹۸۷ به بعد «۳۱ ماه می» را «روز جهانی بدون دخانیات» نامگذاری کردند تا توجه جهانی به اپیدمی دخانیات جلب کنند. 
در همین راستا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در سال۱۳۹۹، ۶ تا ۱۲ خرداد را به عنوان هفته ملی بدون دخانیات نامگذاری کرده است. محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا شعار هفته ملی بدون دخانیات است.
شهرداری تهران نیز هم راستای سایر سازمان‌ها با هدف تحقق شعار «تهران، شهری بدون دخانیات» و برای تلاش در راستای آگاه‌سازی و حساس‌سازی جامعه درخصوص مضرات ناشی از استعمال دخانیات و براساس راهبردهای مذکور، پویش #تهران_شهر_بدون_دخانیات را با مشارکت سازمان‌های دولتی و غیردولتی حوزه دخانیات و سایر ظرفیت‌ها اجرا می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha