۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۰۳
کد خبرنگار: 1273
کد خبر: 83774121
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیش‌بینی برداشت ۷۵۰ تن کلزا از مزارع میاندوآب

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۰۳
کد خبر: 83774121
پیش‌بینی برداشت ۷۵۰ تن کلزا از مزارع میاندوآب

مهاباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با بیان اینکه در سال زراعی جاری، ۲۵۱ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به محصول کلزا اختصاص یافته است، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۵۰ تن کلزا از این مزارع برداشت شود.

علی دیانتی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه شرایط خرید محصول کلزا تسهیل شده‌، افزود: امسال این محصول به قیمت تضمینی ۴۶ هزار و ۶۰۰ ریال از کلزاکاران خریداری خواهد شد.

وی با بیان اینکه پنج مرکز خرید در میاندوآب محصول تولیدی کلزاکاران را خریداری خواهد کرد، اضافه کرد: علاوه ‌بر آن، کلزاکاران از مساعدت‌های فنی کارشناسان جهاد کشاورزی و تسهیلات مختلف حمایتی از قبیل سرمایه‌ای و نهاده‌ای توسط دولت بهره‌مند می‌شوند.

وی اظهار داشت: ارقام کشت شده کلزا در میاندوآب بیشتر ارقام فرانسوی و آلمانی شامل «نپتون» و «هیدرومیل» تولید داخل، «مرکوری»، «آرشتیکت»، «بروتوس»، «امپریو»، «دیفیوژن» و «روهان» است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با بیان اینکه امسال ۶۷ نفر از کشاورزان میاندوآبی نسبت به کشت کلزا اقدام کرده‌اند، افزود: بیشتر مزارع کلزا در این شهرستان به صورت الگویی به مساحت حدود ۲۰۰ هکتار و ۱۲ هکتار نیز به صورت طرح مشارکتی مقایسه ارقام (Pvs) است.

«دیانتی» بیان کرد: با توجه به اینکه حدود ۸۵ درصد نیاز کشور به روغن از طریق واردات تأمین می‌شود، از این‌رو به منظور قطع وابستگی کشور به سایر کشورها در راستای عمل به فرامین مقام معظم رهبری در زمینه افزایش تولید روغن در داخل کشور، توسعه و ترویج کشت این محصول استراتژیک یکی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه کلزا در مقایسه با سایر محصولات زراعی نیاز آبی کمتری داشته و محصول بسیار مناسبی برای قرار گرفتن در تناوب زراعی با غلات بوده و نقش کلیدی در اصلاح الگوی کشت و برقراری تناوب زراعی مطلوب دارد، گفت: بازگشت بقایای گیاهی کلزا به خاک موجب تقویت عناصر غذایی آن شده و از طرفی ریشه کلزا با نفوذ به عمق خاک و ایجاد خلل و فرج در خاک موجب بهبود وضعیت تهویه خاک می‌شود. 

کلزا (Brassica napus) یکی از گیاهان دانه روغنی مهم و دارای طیف وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه‌های کلزا حدود ۴۰ تا ۴۸ درصد روغن و کنجاله آن در حدود ۳۸ تا ۴۰ درصد پروتئین دارد.

روغن کلزا به علت اینکه دارای اسیدهای چرب اشباع نشده و بدون کلسترول (اُمگا ۳ و اُمگا ۶) است از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است؛ این دانه روغنی به علت کودپذیر بودن و تثبیت ازت در خاک، حاصلخیزی آن را بهبود می‌بخشد.

همچنین کلزا به‌دلیل ویژگی‌ها و خصوصیات گیاهی، باعث کاهش تراکم علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها و در نهایت افزایش عملکرد محصول بعد از خود به‌ میزان ۲۵ درصد می‌شود.

میاندوآب دارای ۸۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۵۲ هزار هکتار اراضی آبی و ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم است و سالانه بیش از ۵۰ نوع محصول زراعی و باغی نزدیک به ۹۵۰ هزار تُن از این اراضی تولید می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha